Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-03, 11:21
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Resa som aldrig blir av?

Jag tror nästan att alla Greklandsälskare precis som vi har en eller några resor på favoritlistan som aldrig blir till av en eller annan anledning?

På vår favorit/att göralista har det sedan många år stått Korfu stad, Samos, syros!
Av någon anledning tycks aldrig de här resorna bli av?
Som nu när jag satt och letade vårens grekiska resa, vi reser numera alltid till Grekland på våren då vi inte gillar när det blir för varmt, så var det på vippen att Korfu stad äntligen skulle bli av och vi hade hittat ett Hotel som vi verkligen gillade på bästa läge. Tänka sig att den typen av boende vi ville ha redan var fullbokat och så började man snegla på annat och så blev det istället Kreta igen...

Är det någon som känner igen sig?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-03, 12:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Absolut! Vi är nog många som har en sån lista
Vi har Lesvos, Kythera och Skyros på vår lista....Skulle säkert vara underbart att komma dit.
Men vill man samtidigt varje år till Tinos, Kreta och kanske även Tilos och fastlandet så inser man ju att de tre öarna ovan nog förblir obesökta öar
Vi fördelar oss mellan Grekland och Spanien just nu vad gäller resor så vi får vara nöjda med det.
De gånger vi åkt någon annanstans och avstått favoritöarna så har vi ångrat oss...i alla fall jag :-)

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-03, 12:28
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Mina är Kastellorizo, Kythera och Astypalea. Men i juni bockar vi (kanske) av en av dessa tre...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-03, 13:08
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Ricky, så är det här också.
Vi vill till Skopelos, Skiathos, Naxos, Samos, Amorgos m.m.
Men det blir sällan dit vi har önskat. Vi tar nästan alltid sistaminuten en på våren och en på hösten, då kan man hamna vart som helst.
En gång önskade vi till Tilos och det lyckades vi.
Tilos är stort +.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-03, 13:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Ha ha! Det där känns mycket välbekant! Jag har i många år haft en väldigt lång önskelista. Så lång faktiskt att jag lagt in olika prio-grupper. Över tiden som gått utan att jag kommit dit så läser jag om och om igen om önskeöarna, och så ändras prion lite och de åker upp och ner i listan. Just nu finns hela fem öar på min prio1-lista. Amorgos, Sifnos, Skopelos, Lipsi och Fourni.

Men sen finns ju dessvärre en annan lista som konkurrerar. Det är Favorit/Återvända-listan. Där finns Egina, Karpathos och senaste tillskottet Tilos. Den listan växer då och då, och innehåller ställen som man VET att man behöver besöka med jämna mellanrum om man inte vill drabbas av olidlig abstinens.

Så konkurrensen om resmålen är hård. Och inte blir det lättare av att vi, liksom du Lissi, sedan massor av år tillbaka också har en del av våra hjärtan i Spanien. Det innebär ju att man vill dit också.

För 2014 ser planerna just nu ut som att vi kanske kan få till en smart kombination, både Sifnos och Egina på samma resa. Dvs en ö från vardera listan. Man får va lite klurig.

Hoppet lever vidare. Så rubriken får justeras lite. "Resa som blir av .... nån gång."

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-03, 13:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Jo där finns sedan länge Kastellorizo, Ikaria, Kea, Donoussa och numera också Tilos, Tinos och Alonissos. Efter mer än 25 besökta öar finns det dessutom flera att längta tillbaka till.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-03, 14:02
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Så länge vi är friska och kan åka så är inte det väl inget problem,,,eller?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-11-03, 15:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

När vi flyttade till Grekland sa vi att vi skulle åka runt landet och träffa alla möjliga gamla vänner och se alla möjliga fina ställen.

Tror nån att det blev av? Dels har vi ansvar för en gammal person, dels har vi fullt upp att göra, dels är det dyrt, men framför allt blir man lite latare med åren. Så skynda att förverkliga era planer!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-11-03, 17:30
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Citat:
Är det någon som känner igen sig?
Fullt begripligt , ni vet vad ni vill
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-11-03, 23:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Tinos, som Lissi har gitt meg så gode tips om, men som jeg ikke kom meg til i år heller.
Og Thraki, nord-øst i Hellas, som er den eneste delen av fastlandet jeg ikke har besøkt.
Kalymnos, hvor en venninne holder malerkurs hver vår, og også har invitert meg til å komme hvert år. Riktignok har jeg vært der på dagsutflukt for 20 år siden, men det blir jo slett ikke det samme.
Kastellorizo, fordi den virker helt unik.

Må prøve å få iallfall en av disse på programmet neste år. Men det er jo fint å ha noe å glede seg til!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-11-04, 08:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Men visst är det härligt att ha dessa önskeöar kvar! Det är väl för er också som för oss att man åkt till så många andra öar emellan också som varken stått på önskeöar-listan eller favoritlistan och då har man ju ofta fått en annan favoritö ytterligare som man gärna vill åter till Leros glömde jag på min önskelista ovan....Dit vill jag också en gång,liksom Nissyros.

Öar jag dock vet att jag aldrig kommer att åka till är Zakynthos, Santorini och Karpathos. Jag har aldrig känt längtan dit.

Tur att det finns öar så det räcker åt alla!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-11-04, 09:35
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Hovedsaken är att jag reser dit
Nästa år måste vi nog vänta helt til hösten och då bestemmer plånboken vilken ö det blir. prioritering av familjebesök rundt omkring till våren, men vinner vi på Lotto så ställer seg saken annurlunda
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-11-04, 11:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

På vår liste er det Karpathos som er på toppen. Den har vært med i finalen ved valg av reisemål i en god del år nå. Som nr. 2 på listen står den helt nordøstlige delen av fastlandet, fra Kavala til den tyrkiske grensen. Problemet er jo at "der-MÅ-vi-tilbake-listen" blir lengre og lengre. Vi har - uten å være konsekvente - forsøkt å finne et nytt sted annenhver gang, og åreise tilbake til favorittstedene annenhver. Og så MÅ vi jo bare besøke Kreta med korte mellomrom, men gjerne nye områder.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-11-04, 11:54
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Tur att det finns öar så det räcker åt alla!

Lissi
...og når øyene tar slutt, har man fortsatt 80 % av landet å velge fantastiske steder fra.......
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-11-04, 12:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
...og når øyene tar slutt, har man fortsatt 80 % av landet å velge fantastiske steder fra.......
Jo och fastlandet har vi varit på MÅNGA gånger. Norra delen har dock bara fått ett besök....14 dagar med boende på samma plats på Sithoniahalvön och på samma hotell men med 250 mil körda när hyrbilen lämnades tillbaks!

Lissi

PS Ricky. Jag skulle inte vara så ledsen om jag vore Du om inte Syros hanns med....Ta Tinos istället
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-11-04, 17:56
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Ja Lissi Tinos lär det nog bli. Väntar bara på att Mykonos finns som resmål från Malmö/Köpenhamn. Det finns ju direktflyg i år från Arlanda.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-11-05, 11:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Är det någon som känner igen sig?
Absolut! Har haft många drömmar att uppfylla, några har gått i uppfyllelse, men det finns en del kvar, som aldrig verkar bli av, trots mycket prat. Öar som vi pratat mycket om att resa till, och har planerat att resa till är Korfu, Thassos, Kythera, Skyros, Pserimos, Samotrake och Limnos. På fastlandet har vi flera gången pratat om att tillbringa några veckor i Zagoria, men inte heller det har blivit av.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-11-05, 12:18
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Vi har också öar på en lista som vi skulle vilja besöka, som Samos, Tilos, Chalki, Nissyros, och varje gång vi återvänt hem från vår- och höstresorna till Kalymnos så diskuteras detta Men när vintern är på väg mot vår infinner sig längtan tillbaka till "vår" ö, Kalymnos: Välbefinnandet, vännerna (både grekiska och från våra Nordiska grannländer), den vackra naturen m.m. och då är vi säkra på att vi inte kan få det någon annanstans Så det blir återigen Kalymnos med utflykter till vackra Leros, mysiga Telendos, lilla sköna Pserimos Men man vet ju aldrig, än så länge finns krafter kvar...........

Siw o Lena
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-11-05, 12:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Janne!
10-24 april 2014 flygstol till Thessaloniki från Skavsta 2 pers 3215 kr t o r .
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-11-05, 12:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa som aldrig blir av?

Citat:
Ursprungligen postat av Sevasti & Eleni Visa inlägg
Så det blir återigen Kalymnos med utflykter till vackra Leros, mysiga Telendos, lilla sköna Pserimos Men man vet ju aldrig, än så länge finns krafter kvar...........

Siw o Lena
...och är ni som vi så blir sannolikheten större och större med åldern att man åker tillbaks till favoriterna och vännerma och det blir mindre sannolikt med nya upptäckter Men vad är fel med det?

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT