Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2006-05-21, 14:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
I Förr hette det schlagerfestival, nu heter det musikfestival.
...och efter Finlands seger i går heter det showfestival. Jag som gillar vackra sånger med duktiga sångare tycker det är bedrövligt.

Visst, Hard rock hallelujah är en catchy låt men inte SÅ catchy. Det var SHOWEN som vann och inget annat.

Tänk er nästa år: det blir den franska balladen, den irländska balladen - och 32 Lordikopior. Jättekul

Största skrällen tyckte jag annars var att Vissi sjöng bort sig totalt. Är hon inte bättre än så på scenen?

Men de grekiska inslagen med körer och dans var hundrapoängare. SÅ vackert.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2006-05-21, 15:04
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Största skrällen tyckte jag annars var att Vissi sjöng bort sig totalt. Är hon inte bättre än så på scenen?
Håller med dig.
Vissi kan dock bättre.
Vissi Live från 2004 är en dubbelcd där hon visar vad hon kan. Sångglädje, publikkontakt, långsamt, tempo, klassiker, rock. Där har du allt!
Igår var hon direkt svag.

/pawik
Svara med citat
  #43  
Gammal 2006-05-21, 15:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Förhandssnacket om röstproblem stämde säkert. Hon sparade sig till det högre registret vilket gjorde att de lägre partierna klappade igenom totalt.

Synd. För jag tyckte det var skönt att se en PÅKLÄDD artist som dessutom inte behövde gömma sig bakom en hop spastiska dansare.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2006-05-21, 15:10
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Det är några månader sedan jag här på forumet skrev att finnarna inte skulle sucka över sitt bidrag,"ni kanske vinner allt ihop" skrev jag och vad händer NI GÖR DET! Grattis!Det är tydligen så att låt och artist måste sticka ut rejält för att vinna nu för tiden.Jag är glad över att Carola segrade över divan Anna Vissi för Anna har verkat så tvär säker på att ta Carola,hela veckan.
Det blev ett MVG för gårdagens program också.
Agda
Svara med citat
  #45  
Gammal 2006-05-21, 17:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Vi satt som sagt och zappade rätt friskt men på slutet så kollade vi lite mer eftersom jag hade ett vad. (På sluttampen fick jag tillbaka hälften av vad jag satsat i alla fall... ) Jag tyckte att både de Grekiska värdarna och den svenske kommentatorn blev tystare och tystare när visade sig att Finland skulle vinna.

På slutet så var det en dans- och sång-uppvisning om Grekisk musik. Och då kläcker den svenske kommentatorn ur sig att "det är väl ingen kioskvältare".... Jössös vad jag blev förbannad! Vem är han att avgöra vad jag/vi tycker om för slags musik. På KALIMERA idag är det närmare 2000 medlemmar varav många är intresserade, och vissa väldigt kunniga, om Grekisk musik.

Hur många som bara läser här utan att registrera sig vet jag inte, men en kvalificerad gissning är att det är 3 - 4 gånger så många. Minst. Och jag tror nog att många av dem gillar Grekisk musik också. Så ska vi inte glömma de 100.000-tals svenskar som åker till Grekland årligen. Vissa anser säkert att musiken är ett besvärande gnissel, andra tycker att det OK eller t o m njuter av den och tycker att den förhöjer resan.

Men att höra en kommentator på svensk TV uttrycka sig så nedlåtande och förklenande om ett annat lands musikaliska tradition får det att "vända sig i magen" på mig. Jag blev riktigt arg... Och det hade gällt även om det varit ett annat land än Grekland... Att en säga en sådan sak i en av våra sk Public Service-kanaler borde vara straffbart... Jag vet inte vem det var, och jag vill inte veta, för om jag skulle råka träffa honom hade gjort mig olycklig. Och honom också....

Peter
Svara med citat
  #46  
Gammal 2006-05-21, 17:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Tror nog att Pekka Heino var mer representativ för tv-tittarna än du, jag eller nån annan kalimera i det fallet

Jag tyckte att uppvisningen var underbar. Det tyckte nog många andra Greklandsfantaster också. Sen finns det säkert massor av Greklandsfantaster som tyckte det var precis lika gnälligt och trist som motsvarande show från vilket annat land som helst hade varit. Och SEN kommer majoriteten: de som är komplett ointresserade av Grekland i allmänhet och grekisk musik i synnerhet.

Försök hitta exvis en nepalesisk musik- och dansshow och kolla exakt hur mycket ståpäls du får
Svara med citat
  #47  
Gammal 2006-05-21, 17:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Jag tyckte mig höra när pausunderhållningen började att han uttalade sig så att man inte skulle gå ifrån TV:n utan njuta av musik och dansunderhållningen,
att det var verkilgen värt och titta på.
Det var det ju också.Njöt av varje stund

Riitta
Svara med citat
  #48  
Gammal 2006-05-21, 18:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Ja det har du rätt i Riitta! Det tror jag mig också komma ihåg.

Han kommenterade väl olika saker vid olika tillfällen, antagligen.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2006-05-21, 19:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Tror nog att Pekka Heino var mer representativ för tv-tittarna än du
Jamen jag sade ju att jag inte ville veta... Men jag tycker fortfarande att hans kommentar var oförskämd mot värdlandet och artisterna. Och han ska inte färga mitt, eller andras, intryck av det värdlandet vill presentera.

Citat:
Jag tyckte att uppvisningen var underbar. Det tyckte nog många andra Greklandsfantaster också.
Tja, personligen tyckte jag väl att dansen kanske lämnade något övrigt att önska, men det var lätt att följa den musikaliska utvecklingen... Och jag vill fortfarande påstå att han ska ge faan i att komma med nedsättande kommentarer när det sitter 2,5 - 3 MILJONER svenskar och tittar. Det är människor där vissa har varit i Grekland, men också många som kanske är potentiella Greklandsresenärer. Hoppas han inte avskräckte några med sina dumma kommentarer...

Citat:
Och SEN kommer majoriteten: de som är komplett ointresserade av Grekland i allmänhet och grekisk musik i synnerhet.
För mig spelar det ingen roll om majoriteten (oavsett om den är 99% eller 51%?) är ointresserade. Jag tycker bara att en programledare, som per definition skall vara neutral, inte bör uttrycka sig på det sättet. Han kan ju påverka minoriteten också!

Jag tycker att han borde hållt käft och låtit tittaren njuta, eller avsky, det de såg utan att han kommenterar det som SKA komma... Som representant för vår svenska Public Service-TV tycker jag att han har ett ansvar att vara neutral, eller om möjligt positiv, i sådana sammanhang.
Citat:
Försök hitta exvis en nepalesisk musik- och dansshow och kolla exakt hur mycket ståpäls du får
Faktum är att jag faktiskt tämligen nyligen har sett en del sådant på Dansk TV. Michael Palin gör en resa från Indien upp till M.E. där han passerar Nepal och det är mycket dans och musik i alla program. Och jag fick lite ståpäls av att se det han upplevde med de människorna. Men kanske mest av de hisnande bilderna av ladskapet.

Jag tror det börjar på Svensk TV nu i veckan och jag rekommenderar alla att titta på det. Verkligen fantastiska bilder av ett annorlunda landskap. Och annorlunda liv...

Så där fick du fikon Babbe! (För alla norr om landsvägen så betyder det ung. "Lång näsa...)

Peter
Svara med citat
  #50  
Gammal 2006-05-21, 19:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Alltså, allvarligt talat; han sa "det är väl ingen kioskvältare precis men väl värt att se". Vad är det för nedsättande i det???

För övrigt, av vilken anledning skulle spekaren inte få ha en uppfattning om showen? Att vara trist neutral i alla lägen, är det ett ideal??
Svara med citat
  #51  
Gammal 2006-05-21, 19:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
För övrigt, av vilken anledning skulle spekaren inte få ha en uppfattning om showen? Att vara trist neutral i alla lägen, är det ett ideal??
Det har han säkert order på. SVT är hårda på sånt. I inför-programmen som byggde på en nordisk jury som betygsatte låtarna fick ingen av jurymedlemmarna säga ett enda litet omdöme INNAN respektive låt hade spelats. De fick säga "och här kommer en poplåt från Danmark" men inte "här kommer en bra poplåt från Danmark". Löjligt nog, eftersom de satte betyg efteråt och tittarna ändå inte skulle rösta förrän om 1-4 veckor.

(Visserligen bröt de mot den där regeln men då var de väldigt noga med att förklara att de bröt mot den.)

Så reglerna är nog såna men precis som du tycker jag att det är fånigt. Själv hade jag mycket hellre lyssnat på en subjektiv kommentator med märg, sånt är bara kul även om man inte håller med.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2006-05-21, 19:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Apropå tv-regler så finns det väl en hollänning som får ett allvarligt samtal med sina chefer på måndag. Eller tillåter holländsk tv att en medarbetare skamlöst raggar på en grekisk kollega i direktsändning inför hela Europa?
Svara med citat
  #53  
Gammal 2006-05-21, 19:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Apropå tv-regler så finns det väl en hollänning som får ett allvarligt samtal med sina chefer på måndag.
Ja gu vilken tönt. Snacka om att skämma ut sig!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2006-05-21, 19:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Jo, han var fånig. I synnerhet som de hade speedat upp omröstningen på ett rätt bra sätt är det ju onödigt att lik förbannat försöka förlänga eländet med töntiga skämt.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2006-05-21, 21:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
...
Största skrällen tyckte jag annars var att Vissi sjöng bort sig totalt. Är hon inte bättre än så på scenen?

Men de grekiska inslagen med körer och dans var hundrapoängare. SÅ vackert.
Håller med Dig!

Så BESVIKEN jag blev på hennes framträdande!! Jag hade bara hört låten på radio innan.

Det finns många artister man hellre bara ska höra än se.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2006-05-21, 21:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Så reglerna är nog såna men precis som du tycker jag att det är fånigt. Själv hade jag mycket hellre lyssnat på en subjektiv kommentator med märg, sånt är bara kul även om man inte håller med.
Men det är ju skillnad på tävlingen och uppvisningen. Att speakern inte ska kommentera låtarna innan omröstningen är klar, tycker jag är självklart. Men resten av showen - det kryddar den ju bara få att höra en liten "recension".
Svara med citat
  #57  
Gammal 2006-05-22, 09:45
Fontana Fontana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 30
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Visst, Hard rock hallelujah är en catchy låt men inte SÅ catchy. Det var SHOWEN som vann och inget annat.
Det beror ju på vem man frågar. Personligen gillar jag inte schlager alls, och har alltid avskytt Eurovision av hela mitt hjärta under alla år jag levt. Men när jag fick höra att Lordi skulle vara med satt jag bänkad hela kvällen.

Jag är hårdrockare ut i fingerspetsarna, så egentligen borde jag ju ogilla Lordis medverkan i en sådan kommersiell kanal som ESC faktiskt är. Men så här på ålderns höst har jag börjat strunta i hur mycket underground hårdocksband ska vara för att man ska kunna lyssna på dem, och kunde istället ägna kvällen åt att njuta av spektaklet. Låten hade givetvis inte vunnit utan showen, maskerna och Lordis mörka stämma, men är det inte dom som bjuder på den största underhållningen som ska vinna? För ingen kan väl seriöst mena att moderna schlager ala Carola är bra (och med bra menar jag låtar som efter 10 år fortfarande funkar)? ABBA är ett undantag dock, men de var å andra sidan musikaliska genier.

Vad jag försöker säga är: musik betyder olika för olika människor. Personligen har jag svårt att förstå folk som inte förstår det genialiska i hårdrocken.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2006-05-22, 10:11
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

håller helt och hållet med, Fontana! man kan ju knappast hävda att bidragen till ESC håller hög musikalisk standard. sen att vissa har en röst som heter duga, är mer ett undantag än regel...enligt mig.

en bra show som får människor att njuta, le, skratta och sjunga med är gott nog!

Länge leve hårdrocken!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2006-05-22, 10:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Fontana
Det beror ju på vem man frågar.
Naturligtvis. Och som vanligt är det min egen åsikt jag framför och ingen annans

Sen har man ju, som väl är, annat än Lordi och Carola att välja bland. Att jag tyckte Lordis låt var bra men inte förtjänade att vinna innebär inte att jag tycker att Carola borde vunnit. Hon är en magnifik artist i sin genre men ungefär 20 nummer större än Invincible.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2006-05-22, 10:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Varje år höjs ju röster om rätt eller fel låt vann.
Intressant att konstatera när man läser och hör olika media att så ovanligt många just i år säger att rätt låt vann. De som säger så brukar ju annars vara i minoritet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT