Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-07-28, 11:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Däremot så här ju husvinerna oftast under all kritik.
Många gånger är det som kallas för "house wine, eller "local wine", inget lokalt vin, utan billigt lådvin, som kan komma varifrån som helst. Jag har sett lådvin från Ungern och Bulgarien, bara för att ta några exempel. Det finns få öar där det produceras lokalt vin.




Här är ett exempel på en som säljer lokalt vin, men som är lådvin. På denna ö produceras inget vin alls. Jag tog bilden en tidig morgon innan turisterna kom. De köpte glada i hågen vad de trodde var lokalt vin.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-07-28, 13:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Just nu är jag inne på amarone och italienska viner, så grekiska "husets vin" känns lite avlägset.
Avlägset? Du menar väl ljusår!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här är ett exempel på en som säljer lokalt vin, men som är lådvin. På denna ö produceras inget vin alls. Jag tog bilden en tidig morgon innan turisterna kom. De köpte glada i hågen vad de trodde var lokalt vin.
Haha, snacka om att ertappas med fingrarna i syltburken!

/Netwolf
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-07-28, 16:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Jag förväntar mig inte alls att husets vin ska vara från ön jag är på eller alls från Grekland... Här hemma kan ju husets vin vara varifrån som helst!
Inte tror väl någon att varje taverna på en ö har eget vin? Fast står det LOCAL wine så tror man kanske att det ska vara grekiskt i alla fall

På Öland i Byxelkrok där vi åt härförleden var husets vin grekiskt Vi fick in hela flaskan och det var import från Grekland. Ett jättegott vin dessutom.

Men kul bild Janne!!

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-07-28, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fast står det LOCAL wine så tror man kanske att det ska vara grekiskt i alla fall
Jag tror inte heller att vinet är lokalt när jag beställer in "local wine", men det finns säkert en del som tror det. Det finns så klart undantag, som så mycket annat i Grekland. På öar som Kefalonia, Rhodos och Santorini kan man beställa lokalt vin, som också är det. I Milia på Kreta kan man till och med beställa lokalproducerad retsina. Den smakar himmelskt!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-07-28, 16:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I Milia på Kreta kan man till och med beställa lokalproducerad retsina. Den smakar himmelskt!
Hur långt från Rethymno ligger Milia?...orkar inte ta fram kartan...., men vill gärna smaka retsinan.
Man kanske skulle ta sig en tur dit på den helt oväntade semesterresan jag fick nu den 18:e till Rethymno

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-07-28, 16:59
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Tack för den roliga bilden, Janne!
Aina
som trodde hon hade slutat dricka lådvin
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-07-28, 22:31
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Janne, ja har du inte hört talats om fatlagring?
Men allvarligt, det där är nog den roligaste bild jag sett på länge.
Nu undrar man ju om man har tur eller otur när man blir lurad och inte får lokalproducerat vin...

På vårt hotells s k grekiska afton så dristade vi oss till att ta husets vin (efter att några danskar intygat att det smakade saft. "Hellre det än hemskt," resonerade vi.)
Jag är tämligen säker på att det mycket bleka, saftlika vinet var utspätt som saft också. En del vin, fyra delar vatten.
Låt mig säga att vi aldrig skulle ha klarat av att dela på en liter vin annars, utan att känna oss rätt vingliga.
Nu kändes det som om vi hade druckit ett glas vin var.

Vad vet du om det, fuskas det på det sättet också?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-07-28, 23:09
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg


Jag är tämligen säker på att det mycket bleka, saftlika vinet var utspätt som saft också. En del vin, fyra delar vatten.

Vad vet du om det, fuskas det på det sättet också?
Jag har tänkt samma sak som du, annron, för karaffvinerna känns ibland väldigt lätta, blaskiga. Så det händer nog!

Aina
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-07-29, 09:33
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Att diskutera viner är väldigt roligt men också svårt. Det handlar som så mycket annat om tycke och smak men även om kunskap, intresse, nyfikenhet, erfarenhet osv. Vad som är orubbligt och som alltid följer oss grekgalningar är att vi upplever extremt mycket annat samtidigt som vi dricker vin när vi vistas i Grekland. Vad någon tycker om ett specifikt vin är unikt och att någon annan har en helt annan åsikt om just det vinet är en av skillnaderna mellan oss människor.

Jag tänker inte gå in och ens göra ett försök att förklara varför "Grekland inte är ett vinland" med den lilla grundkunskap jag har om varför det är eller inte är så. Men rubriken i denna tråd är en aning missvisande. Det finns väldigt mycket bra viner i Grekland, det kanske bara är så att de "bättre" vinerna inte syns särskilt ofta ute på öarna. Och öarna är många, vad som finns på en ö finns kanske på en annan, osv. Det är dock så att det som kan kallas "bättre" viner, de tillverkas i mångt och mycket på fastlandet rätt så långt norrut. Jag har ingen koll på vilka tillverkare jag syftar på, kan i och för sig en del namn men jag har inte "lagt dem på kartan" riktigt ännu. Jag har litteratur och tidningsartiklar som jag inte ägnat den uppmärksamhet de förtjänar.

Och vad räknas i detta fall som "bättre" viner? Det går inte att svara på men generellt sett brukar kvalitet följas av det pris ett vin har. Nu är det inte så att ett vin för 60:- i så fall skulle vara så mycket "sämre" än ett som kostar, låt säga - 250:-. Och jag har endast en referens, vårt statliga Systembolag som jag sedan länge anser är en unik "institution" eftersom jag under c.a 15 års tid har grundat mitt stora vinintresse på vad som har funnits tillgängligt för mig att köpa.

Den som vidgar sina vyer lite mer än att kanske bara ta sina minnen av grekiska viner druckna i Grekland, kan komma att göra vissa lärdomar. Det finns sedan många år ett tämligen förnämligt sortiment hos Systembolaget på Grekiska viner. Då pratar jag om beställningssortimentet som genom åren har putsats till mycket och blivit väldigt smidigt att använda. Men konsumenterna har ibland varit för "bekväma" och ansett att det ska finnas direkt tillgängligt på hyllorna i butikerna, det man avser att köpa.

Bland de röda vinerna från Grekland finner jag vid sökning nyss att de gamla vanliga namnen finns kvar. Domaine Gerovassiliou, flera olika av röda samt vita. Alpha Estate, röda och vita. Chateau Julia, röda och vita. Biblia Chora, Boutari, ett antal olika röda och vita. Amethystos, Areti, Kallisti vitt för 115:- som är otroligt prisvärt och gott. Flera vita viner från Vinsanto på Santorini, Sigalas, Vin Santo men i och för sig väldigt dyra.

Det finns således massor att beställa och jag lovar att det är riktigt bra kvalitet, jämförelsevis med t.ex franska och italienska viner som nämns i början av denna tråd. Dock ska jag flika in att just Frankrike och Italien inte kan jämföras med grekiska viner av idag då dessa två giganter sedan många decennier är ljusår före i ett antal begrepp som tradition, kunskap, tillgänglighet, MÄNGD, variation, innovation osv. osv. osv.

Det är främst tre st. duktiga importörer som står för huvuddelen av de varumärken jag nämner ovan. Företag som särskilt Oenoforos med deras drifitiga och kunniga vd Takis Soldatos. Carovin är en annan som ingår i Soldatos "portfölj", dvs. det är i grund och botten "samma" företag som Oenoforos. Även Meletis tar in mycket viner men är en importör som har lite annat i sitt sortiment, bl.a livsmedel.

Var nyfiken, lägg lite mer pengar, ta hem via beställning från Systembolaget och framför allt, det är givetvis skillnad på det vi dricker under våra resor, undertecknad håller med till 100% i detta.

Kan icke beskrivas annorlunda, jag borde själv köpa mer via beställning och har också gjort det. Har några dyrare röda ligger på vänt till tillfällen då det känns motiverat att öppna dem. Dock har ekonomin andra hål som behöver fyllas, särskilt utgiftssidan så jag får ta det lilla lugna men jag kanske recenserar lite när jag väl drar korken ur någon.


PS: Såg just att det var Italien och Spanien, inte Frankrike som nämns i början av tråden. Spanien finns med bland de jag kallar "giganter". Här pratar vi om det som kallas "gamla världen vs. nya världen" men det är en HELT ANNAN del av vinintresset.



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2011-07-29 klockan 09:40.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-07-29, 10:04
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Hasse, jag håller verkligen med om det du skriver ang vinerna på beställingssortimentet (där det f ö finns många pärlor!).
Jag har själv jobbat med vin i c:a 20 år och minns första gången Chateau Carras kom in i sortimentet. Beställningssortimentet i all ära, men tycker att det är otroligt trist att man "gömmer" de grekiska vinerna där, då man t ex förut kunde hitta fler röda från Österrike i det ordinarie än grekiska dito.
Har talat med Oneofors om detta, men det verkar snarare hänga på ointresse från Systembolaget. Förra året låg dock Sigalas Santorini under en kort period i ordinarie, tillfälligt och litet, sortiment. Då var den ju ett fynd för 139 kr.
Med lite tryck från oss konsumenter är jag övertygad om att vi skulle kunna få in fler grekiska i det ordinarie sortimentet.

Efter förra årets besök, som jag skrev tidigare i tråden, tycker jag att det är en sådan påtaglig skillnad i vinutbudet, jämfört med för 10 år sedan.
Jag tycker särskilt att de grekiska vinerna kan ge gamla världen en match vad gäller viner i "mellansegmentet" 60-80 kr. Jag inbillar mig att många handlar ur just det sortimentet. Så jag tror inte att ett grekiskt vin i den prisklassen skulle bli så svårsålt. Halvdyra viner som Nostos, däremot, där skulle det nog bli svårt att slå sig in. (Skrev mer om detta på min vinblogg, men vill inte bli för långrandig).
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-07-29, 13:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur långt från Rethymno ligger Milia?...orkar inte ta fram kartan...., men vill gärna smaka retsinan.
Det är görligt att åka dit och hem igen under en dag, inklusive lunch. Här finns en vägbeskrivning.




Retsinan - som är den godaste, och dyraste, jag druckit - produceras i en by som heter Valtos, som ligger nära Milia.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-07-29, 13:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Vad vet du om det, fuskas det på det sättet också?
Det känner jag inte till. Men visst har jag smakat riktigt äckliga viner ibland, så det kanske händer.

Faktum är att jag druckit ett av mitt liva godaste viner i Grekland, och det var grekiskt, och såg ut så här.






Utsikten från restaurangen (där jag drack vinet) var inte dum den heller.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-07-29, 14:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Lissi jag har hört så mycket gott om Milia. Skulle defintivt övernatta där för att få äta en god middag och njuta av natthimlen. Rethymnon är ju inte alltid så roligt i högsäsong. Hoppas verkligen få med mig sällskap något år till Milia med någon som vågar sitta bakom ratten för det gör inte jag. Det kan vara svalt i bergen under andra årstider men ni bör ju får en perfekt sommartemperatur i slutet av augusti.

Tråkigt för din svärmor att hon inte kan resa i år.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-07-29, 15:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Faktum är att jag druckit ett av mitt liva godaste viner i Grekland, och det var grekiskt, och såg ut så här.


Några andra godingar du vill nämna vid namn än den ovan ?



Hasse
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-07-30, 10:29
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Jag håller just nu på att läsa "Mat och vin i Grekland" - En resehandbok. Författare: Björn Peter Behrens och Maggie Vrba. den har några år på nacken, skrevs 1998, men är en mycket utförlig redogörelse för i synnerhet vinproduktionen i Grekland. Författarna går systematiskt igenom och betar av region för region i hela landet. Trots all fakta är det en trevlig bok att läsa, man får ta del av matrecept, historia, kultur mm från de olika områdena. I slutet av boken finns en lista på förmodligen alla grekiska vinproducenter med namn och telefonnummer.

Jag gick in på Bokbörsen och ser att de har just nu tre ex av boken till försäljning för den intresserade. (Sök där på Behrens, så kommer du rätt.)
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-07-30, 11:06
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Kan anbefale "The Illustrated Greek Wine Book" av Nico Manessis, ISBN 9608559324.

Ellers er også en gresk vin av de aller, aller beste jeg har smakt (og til prisen er den uslåelig):



Skouras Grande Cuvée Nemea
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-07-30, 11:21
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
...minns första gången Chateau Carras kom in i sortimentet.
Husker godt denne. Vinmakeren hos Carras, Evanghelos Gerovassiliou, driver nå sin egen vingård. Regner med at det finnes noe på bestilling her? Jeg kjøpte faktisk en flaske hvit Domaine Gerovassiliou på mitt lokale Vinmonopol i dag. Jeg har ikke smakt på den ennå, så jeg vet ikke hvor god den er, men skal være svært bra!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-07-30, 14:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Många gånger är det som kallas för "house wine, eller "local wine", inget lokalt vin, utan billigt lådvin, som kan komma varifrån som helst. Jag har sett lådvin från Ungern och Bulgarien, bara för att ta några exempel. Det finns få öar där det produceras lokalt vin.




Här är ett exempel på en som säljer lokalt vin, men som är lådvin. På denna ö produceras inget vin alls. Jag tog bilden en tidig morgon innan turisterna kom. De köpte glada i hågen vad de trodde var lokalt vin.
Hadde skrevet en lang kommentar, som forsvant.
Her er kortversjonen:

χύδην er det greske ordet for bulk, og det ordet (i bøyd form) bruker grekerne om det som oversettes til "house wine".
I praksis betyr ordet egentlig bare (vin som selges) fra større/andre containere enn en vinflaske.
Denne vinen kan altså komme på fat fra den lokale vinfarmeren eller på firelitersboks fra Bulgaria, på plastflaske fra Nemea eller på gamle whiskyflasker fra onkelen som pusler med noen vinstokker i Makedonia. Eller fra alle disse stedene, avhengig av pris, tilgjengelighet, sesong osv.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-07-30, 18:30
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Husker godt denne. Vinmakeren hos Carras, Evanghelos Gerovassiliou, driver nå sin egen vingård. Regner med at det finnes noe på bestilling her? Jeg kjøpte faktisk en flaske hvit Domaine Gerovassiliou på mitt lokale Vinmonopol i dag. Jeg har ikke smakt på den ennå, så jeg vet ikke hvor god den er, men skal være svært bra!
Jo, jag vet. Har följt honom.
Den fanns förut iaf och den var grymt bra.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-07-30, 22:14
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Om ni letar efter en bra vinproducent av grekiska viner med mycket lång erfarenhet och kunskap, då kan jag rekommendera "Tsantali". De har en del ljuvliga viner som verkligen "gifter" sig med den grekiska maten.
Vill ni veta mera så kolla på nätet.
Inget av husets vin är av någon högre kvalitet.
Bon appetit önskar Seaside
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT