Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-13, 11:01
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Varför är inte Grekland ett vinland?

Italien och Spanien är ju fantastiska vinländer. Libanon har utsökt vin och även bulgariska viner kan vara goda. Diskuterade med en vinkunnig person häromdagen varför Grekland inte ligger i samma liga. Hon trodde det hade att göra med centraliserat styre att göra? Sydafrika har på senare år blivit ett vinland. Under apardheidstyret var vinproduktionen mer styrd, kvantitet var viktigare än kvalitet.

Hur fungerar den grekiska vinproduktionen? Jordmån och väder kan knappast skilja sig så mycket från Italien t ex, eller?

Aina
som föredrar retsina i Grekland och annars bara druckit riktigt gott vin enstaka gånger i Grekland
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-13, 11:30
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

En del beror nog på klimatet, men till största delen är det nog traditioner. Det vi idag tänker på som typiskt vin; rött eller vitt (eller rosé) är en ganska ny företeelse egentligen. I Grekland kan man ju ganska ofta få ett mellanting, den där bärnstensfärgade vätskan som passerar för tavernans "egna vin". Den vetenskap som man ägnar sig åt i övriga vinvärlden har man ganska nyligen börjat med i Grekland.
Men jag är övertygad om att det kommer! Det finns flera producenter som investerar stort sedan några år tillbaks.
Ett problem har även varit DEcentralisering - att man inte haft någon centralorganisation som marknadsfört vinerna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-13, 12:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Vin från Grekland lär säljas anonymt till Italien och Frankrike (kallas det bulklast?) för att där buteljeras och få namn. Min man lärde detta från vänner på Peloponnesos, Pylosområdet. Skulle vara kul att få veta om det är sant.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-13, 13:15
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Det finns även jätte goda röd/vit viner från Grekland. Pratade med en vinfabrikör i Messini, han exporterar sina viner till ex Holland och andra länder. Han sa att det är alldeledes för krångligt att skicka till sverige för alla lagarna och bestämmelser
http://www.greekexperienceuk.co.uk/w...varieties.html
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-13, 19:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Hellas er ikke noe stort vinland, i den forstand at de eksporterer tonnevis med vin ut i verden, men de senere årene har greske viner fått god anerkjennelse internasjonalt, vunnet priser etc.
Hvis man er villig til å betale mer enn 3 euro for en vin på supermarkedet, er det masse nydelige greske viner å drikke. Flere og flere vinprodusenter legger vekt på å lage gode kvalitetsviner i tillegg til de enkle bordvinene Hellas har vært kjent for, og det merkes.

Det som er spennede med Hellas er at det finnes en god del druetyper som bare vokser der. Selv liker jeg veldig godt hvitviner laget på assyrtiko-druen, som særlig dyrkes på Santorini - i det vulkanske jordsmonnet der. Det er klart at det gir særpregete viner, tørre, sitruspregete hvitviner med hint av mineral. Når druen dyrkes i annet gresk jordsmonn, blir den fruktigere, med fremdeles nydelig.
Moschofilero, som særlig dyrkes på Peloponnes, gir fyldigere, blomsterduftende men likevel ganske tørre hvitviner, er også en favoritt.
Agiorgitiko er en annen særpreget drue som også dyrkes mest på Peloponnes, som gir nydelige runde, smaksrike rødviner.

Jeg er ingen vinkjenner, men jeg elsker god vin, og synes det er spennende å prøve nye viner. Likevel er det de viner laget på de tre druetypene jeg har nevnt jeg oftest kjøper, fordi jeg har smakt så mye god vin laget på disse druene.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-13, 21:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Egentligen det sämsta med grekland. Det embarmligt dåliga vinet. Husets vin på tavernor är oftast ok, men det passar ju till grekmat. Utbudet i affärerna är oftast uruset. De har dessutom förkärlek för det söta rödvinet, som i mitt tycke är fullständigt odrickbart.
Bästa vinerna i Grekland, tycker jag att man finner på Kreta. Där finns det åtminstone ett ok utbud, så man kan hitta nåt ok balkongvin.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-14, 08:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

På Paros besökte jag för länge sen en mycket välsorterad vin och spritbutik med perfekt lagring för vinerna. Har även hittat mycket bra vin både på Santorini, Samos och Lesbos.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-14, 08:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Jag tycker inte det är svårt att hitta GOTT rödvin ens på supermarket. Men då får man kanske lägga 8-10 euro för en flaska och alla vill kanske inte det...

Kefalonia hade jättegott lokalt rödvin vet jag, men det köpte vi direkt från vingården....

När vi var på Tinos i påskas fick vi ovanligt goda "husets" på alla ställen vi drack och åt...Det är kul med husets, för ibland är det jättegott och ibland ganska odrickbart, men då beställer man ju bara in en flaska.... Just till den lite enklare grekiska tavernamaten tycker vi oftast att husets vin är helt ok..och som sagt de smakar olika nästan varje gång

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-14, 09:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Det finns mängder av goda viner här på Peloponnesos som är en viktig vinregion.
Nemea , Tsantali och Achaia kommer härifrån
Det fem största producenterna i landet är Cambas, Boutari, Kourtakis, Achaia-Clauss och Tsantali. Det mest sålda vinet är Demestica. Om du vill pröva de bästa vinerna som har lång fatlagring ska du leta efter beteckningen Kava. Grekerna själva dricker runt 32 liter vin per person.

Nedan lite intressant läsning om grekisk vinproduktion

http://www.munskankarna.se/content/c...de%20viner.pdf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-14, 10:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Tack för vintipsen! Ska anteckna och ha med mig när jag åker till Grekland. Vi har mest druckit husets vin (i karaff) i Grekland. Min erfarenhet är att det vita brukar vara okej och det röda variera från (knappt) godkänt till i enstaka fall odrickbart.

På Rhodos besökte vi en vinfabrik och provsmakade vita viner. Motvillig service och absolut odrickbart! Köpte inte något ens av artighet...varför jag nu skulle ha gjort det, när inte kvinnan bakom disken visade någon artighet...

På Samos drack vi ett år väldigt god retsina boutari (?), retsina fast mildare.

Funderar lite över varför vi envisats med billigt vin på karaff i Grekland, när vi i Sverige gladeligen spenderar närmare en hundring på gott vin... Ska nog botanisera mer bland vinhyllorna i affärer i fortsättningen.

Aina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-14, 11:36
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Själva är vi mycket förtjusta i Makedonikósvinerna, och brukar även beställa en låda då och då på Systembolaget hemma. Tycker de är godare än Naoussa.

Karin
som upptäckte ett riktigt gott "husets röda" på La Mirage igår kväll
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-14, 16:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

...en liten liten avvikare bara från det grekiska husets vin.
När vi var i Lissabon och beställde husets vin fick vi på alla ställen vi åt på, en 75cl flaska med de mest fantastiska röda viner...Inte ofta vin vi kände igen från hemma men SÅ goda! Vi betalade 3-4 euro för detta vin.

Förlåt utvikningen....

....men i Grekland tycker vi tjusningen är att just prova massor av olika husets....därför beställer vi det.

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-14, 16:48
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Ville bara nämna Nostos vingård utanför Chania/Kreta, mycket fina viner. Finns på Facebook med en sida. Nostos Wine på google. Vi ska göra ett besök där för provning i aug.
Myssa...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-14, 16:59
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

...annars kan man ju dricka grekiskt "rosé": vitt vin med en skvätt rött i
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-15, 17:49
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Kom hem från Grekland i veckan med 10 viner i bagaget! Fast vi handlade på Atens flygplats. Tycker att det finns fantastiskt goda viner - även på öarna. Men som sagt det är några euros dyrare. Amethystos både rött och vitt är väldigt gott och alla viner från Hatzi Michalis (men en kalkontupp som kännemärke på sina etiketter), Chateaux Julia är lite dyrare men ack så gott. Var på Milos och hittade många goda viner i supermarket.

Ja det finns otroligt många! Jag tar aldrig husets vin helt enkelt för att jag gått på för många nitar och tycker det är tråkigt att sabotera en god maträtt med "skitvin" som det är ibland är. Men det är jag det. Jag vet att alla inte tycker så. Har dem inget bra vin finns alltid Mythos - kall o god )!

Vinbutiken i Paros som ngn nämnde är fantastiskt bra och killen som driver den är mycket kunnig.
Grekernas vin är klart underskattade och finns sällan på systemet. Fanns fler tidigare men av ngn anledning är dem bortplockade ur sortimentet.

Pia
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-26, 16:25
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Fast jag tycker att Grekland har blivit ett vinland.
Skrev faktiskt om grekiska viner på min, numera avsomnade , vinblogg.
Jag kan PM:a adressen, vid intresse.
Däremot så här ju husvinerna oftast under all kritik.
Sträcker man sig ovanför 5 euros-gräsnen för en flaska är utbudet enormt på bra viner. Fick en ny favorit denna gång, men har ingen aning om vad det egentligen hette, då det var för mig otydbara grekiska tecken på etiketten.

Håller också med om att assyrtikovienrna från Santorini oftast är skitbra, rent ut sagt!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-26, 18:34
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Jag blev glatt överraskad i år då jag tyckte husets vin på Naxos nästan alltid var riktigt bra.Har slutat få halvsöta röda viner som är vidriga.Då jag frågade att det är väl torrt rött vin så såg de nästan förnärmad ut och svarade of course.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-27, 16:00
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Har en tendens att acceptera husets vin om jag tycker att stället verkar trevligt, inställningen betyder så mycket för smaken.
Under hettan nu smakar det vita lokala vinet friskt efter solnedgången (men tänk på att dricka mycket vatten hela dagen), på en favorittaverna finns ett lite citrus- och mineralbetonat och nästan sött, som är likadant varje dag, men som redan antytts så passar inte de moderna vinbegreppen in här:
Smaken är någonting annat. Ve och fasa, jag har faktiskt glömt vad ett vanligt glas rött betyder för den grekiska vintraditionen. Den har en djupare rot.

Som "Lissi" sade så kan ett husets vin variera i smaken från dag till dag. På ett mezepoleio fick jag vid första besöket ett ljuvlig milt rött vin med dragning åt körsbär, men nästa dag var det dragning åt "eau-de-vie", inte dumt det heller, och tyvärr insåg jag att det skulle vara ofint att fråga vart det goda vinet tog vägen

Men jag fortsatte att gå där och en dag smakade det gott igen.

Att framstå som vinkännare och fråga vad det finns för vin är inte bra om man vill slippa att se sura miner.
Å andra sidan att tycka om en plats ett ställe leder till rikare smakuppleveser

/Stefan, Chania

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-07-27 klockan 16:35. Anledning: fel
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-27, 22:01
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Stefan, det är ju till viss del sant, fast det stödjer ju bara tesen att Grekland INTE är något vinland.

Men min poäng var inte att alla har samma smak som jag, eller att alla bryr sig om vad de dricker. Jag ville bara framhäva att det görs otroligt många bra viner i Grekland. Som tyvärr inte alls framhävs i Sverige.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-27, 22:54
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Jag vill tacka för alla bra svar som kommit på min fråga. Var lite orolig att bli lynchad, minns jag, när jag formulerade rubriken.

Lugna gatan - jag tror stämningen och vädret påverkar vad man tycker. Retsina är fantastiskt gott i Grekland, men dricker det sällan i Sverige.

Just nu är jag inne på amarone och italienska viner, så grekiska "husets vin" känns lite avlägset. Men ska prova på lite fler grekiska viner och olika sorter nästa gång jag åker till Grekland!

Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT