Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-05, 13:46
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Skolan i Grekland

Om en månad åker jag ner till Athen för att bli bättre i grekiska språket, men även för att göra annat där. En arbetsuppgift blir att få material om skolsystemet i Grekland som jag kan använda till en artikel jag skall skriva. Mycket av det kan jag läsa mig till, men vill även besöka någon eller några skolor (om någon vill ta emot mig).

Men många som skriver här bor i Grekland och varför inte fråga er hur det är för barn i den grekiska skolan. ...

Berätta gärna .... och plussa på vad ni ser som den största skillnaden emot den svenska skolan.

Monika

Senast redigerad av Ringborg den 2007-09-05 klockan 13:50.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-06, 04:16
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Skolan i Grekland

Min äldsta gick ett år här i skola och det hon mest kommer ihåg är att det var lungt och tyst i klassrummet. Inget tjatter utan ordning. Hon sa att det var som att komma till en ny värld när hon kom hem till Sverige där alla pratar i mun på varandra. Jag upplevde det som om hon tyckte det var ganska skönt i skolan här även om hon hade jobbigt med språket. Lärarna här har en helt annan auktoritet än i sverige. Min granne är lärarinna så vi diskuterar ibland och hon jobbar med 6-8 åringar som det gäller att kyla ner lite i klassrummet från skolgården. Jag har inga fakta men tror att den grekiska skolan är lite strängare än den svenska. Det var mycket läxor under hennes år här till pappas stora förtvivlan.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-06, 07:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skolan i Grekland

Flera jag känner i Grekland säger att undervisningen är bristfällig och många låter därför sina barn ta extralektioner vilket ger bra inkomster för lärarna. Sant eller inte vet jag inte. helt klart är det strängare än i Sverige med uppförande etc. men var är det inte det.

Den enda erfarenhet vi har i vår familj är från universitet språkstudier och Erasmuspraktik för min dotter. Hon var nöjd men universitetsstudier kräver alltid stort eget ansvar och disciplin oavsett i vilket land studierna sker.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-06, 12:42
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Tack för båda svaren ... ni bekräftar lite av den tro och bild jag har också. Sen kan man alltid fråga sig varför det är så, om skolan är strängare eller om det är något annat det beror på.

Intressant detta med privatundervisning. Något som jag har erfarenhet av på vuxennivå ... Det vi ansåg skulle finnas i den ordinarie blev vi erbjudna genom privat undervisning för 50€ per timme. Men att det förekommer i ungdomsskolan var en nyhet för mig.

Verkligen värdefull information ni ger mig. Tack för det!

Är kraven högre tro ...? Skolan i Sverige anses ju ha låga krav.
Vad betyder skolutbildning för barnen ... något de är tvungna att gå igenom eller ser det utbildning som något värdefullt.

Monika
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-06, 14:46
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Skolan i Grekland

Hej
Jag har fått höra av en vän att till exempel Engelska är obligatoriskt från år 2 i grundskolan. Men, problemet är att många grekiska lärare inte är tillräckligt bra på engelska, och därför är man som förälder helt enkelt tvungen att köpa privatlektioner åt sina barn, då det är ett obligatoriskt ämne. Konstigt system...
// Lenada
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-06, 16:58
Nostalgia Nostalgia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 18
Standard Sv: Skolan i Grekland

Hej,

Son tidigare inlägg visar så skiljer sig det grekiska skolsystemet en hel del från det svenska.
Även kvalitén på själva undervisningen och läromaterialet är bristfälligt. År 2000 använde man fortfarande läseböcker i modersmålsundervisningen för lågstadiet som utkommit 1981(!). Om det finns färskare utgåvor att tillgå nuförtiden känner jag inte till.
Vidare är även många av texterna i framförallt historieböckerna snedvridet och kan därmed inte betraktas som objektivt. Alldeles nyligen fick det grekiska utbildningsdepartemetet dra tillbaka nya utgåvor av läroböcker efter kritik från nationalister och prästerskap för att man i de nya böckerna inte tillräckligt starkt kritiserade den ottomanska ockupationen.

Vidare är själva pedagogiken ofta förlegad och barn får åtminstone i språkundervisningen många gånger bara lära sig att rabbla ord utantill utan sätta in dem i sammanhang. Många gånger pratar man inte ens det aktuella språket i klassrummet.
Min väninna som undervisade engelska vid en privatskola i Aten blev mycket förvånad att finna att denna ytterst opedagogiska metod även tillämpades vid en privat läroinstitution där föräldraran ju t o m betalar pengar för att barnen faktiskt ska lära sig något. När min väninna så påpekade detta för rektorn sa även denna att hon tyckte att det var en dålig inlärningsmetod men att de försökt ändra det förut men att föräldrarna då protesterat för mycket och krävt tillbaka den gamla metoden annars skulle ta sina barn ur skolan... suck...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-06, 19:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skolan i Grekland

Om skolorna i Grekland vet jag egentligen väldigt lite. Men alla mina vänner där har skickat sina barn på privatundervisning några timmar i veckan. Fram för allt för att de ska lära sig mer allt Engelska och matematik. De menar att undervisningen i den vanliga skolan är väldigt bristfällig...

Peter
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-06, 21:24
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Skolan i Grekland

Förra året (ht-06)fick vi ett helt nytt skollärosystem. Nya böcker. (där rök böckerna från 80-talet)
Inspererat från de finska skolorna - som de säger. Mer arbete i grupp och eget tänkande ligger i centrum. Försök att inte ge så mkt läxor.(max4 dagar i veckan nu-ironi). Här får vi t om läxa över helgen fredag t o m måndag.
Ex. ettaklasserna som hittills fått läxor varje dag.
Men sen är det även upp till lärarna att lära sig detta system som hoppningsfullt är bättre än det förra. Men som kan vara lite svårt för de lite äldre som är mer vana med ett strängare och mer innantill-lärande system. För hur lätt är det att lära sig en bok på 100 sidor INNANTILL......

Sen har inte en lärare en klass mer än 2 år i rad. Min äldsta son som börjar fyran nu på tisdag har haft oturen och bytt 10 lärare/lärarinnor. Under hans 3 första år i skolan. Det har satt sina spår. Men det kanske är ett extremt fall.

Engelskaundervisningen börjar i 3an. Och av egen erfarenhet är usel. Medvetet???för att froundistirio(privatlärarna)ska få jobb. Min son går alltså på fr. 3ggr x 40 min i veckan. 40 € i månaden + att detta pris går upp varje år.

Har även märkt att föräldrar till barnen i skolan inte har så stor lust att gå på skolmöten osv. kanske för att de känner att de inte kan påverka så mkt.... Sista skolmötet jag var på kom det 21 föräldrar.
Låg/mellanstadiet har ca 220 barn. Tänk, vilket intresse(ironi).

Barnen har ingen matsal där de kan sitta och äta sina hemgjorda /köpta smörgåsar(i bästa alt.), chips, ....
Glöm lunch som barnen äter i svensk skola. Ingen lagad mat. (ingen kock)Endast vissa dagis.


Skollokalerna ofta tråkiga. Inte så pedagogiskt gjorda. Gamla.

Allt detta är en del av min uppfattning av den grekiska skolan. Men det kan ju i och för sig finnas en annan uppfattning av någon annan i en annan del av grekland.

Och detta att stånka hem och dit med alla böckerna och skrivböckerna varje dag. Det är tungt kan jag säga. Det gäller att ha en bra ryggsäck och rygg............
Jag talar om en låg/mellanstadiet - skola.

Skulle kunna rabbla på hur länge som helst.

En liten påminnelse. Ingen ska klaga på de svenska skolorna. Det tror jag de gör som inte har sett något annat. Generellt menat.

Katerina-vars yngsta son ska börja i ettan på tisdag- nervös...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-06, 21:51
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Katerina-vars yngsta son ska börja i ettan på tisdag- nervös...
Lycka till med skolstarten, hoppas det blir bra...Lite nervös ska man vara, det hör till Mvh Ann
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-07, 09:35
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av lenada Visa inlägg
Hej
Men, problemet är att många grekiska lärare inte är tillräckligt bra på engelska, och därför är man som förälder helt enkelt tvungen att köpa privatlektioner åt sina barn, då det är ett obligatoriskt ämne. Konstigt system...
// Lenada
Håller verkligen med dig ... och precis som mina erfarenheter - att det som skulle ingå blev privat, t.ex. grekisk konversation - en kurskamrat till mig blev erbjuden det. Det förekom ingen konversation alls ... bara grammatik. Men nästa kurs förekom mycket konversation, så lärarna är olika....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-07, 09:39
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Nostalgia Visa inlägg
Hej,
Vidare är själva pedagogiken ofta förlegad och barn får åtminstone i språkundervisningen många gånger bara lära sig att rabbla ord utantill utan sätta in dem i sammanhang. Många gånger pratar man inte ens det aktuella språket i klassrummet.
suck...
Allt du skriver är ytterst värdefull information och jag har svårt att svara på allt av naturliga skäl, men pedagogiken är intressant att göra en jämförelse med den som vår starkt kritiserade skola innehåller.

Kommer spara alla inlägg här...

Monika :-)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-09-07, 09:40
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Om skolorna i Grekland vet jag egentligen väldigt lite. [...]De menar att undervisningen i den vanliga skolan är väldigt bristfällig...
Peter
Just om att skolan upplevs vara bristfällig är ett genomgående mönster av er som svarat.

Monika :-)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-09-07, 09:46
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Förra året (ht-06)fick vi ett helt nytt skollärosystem. Nya böcker. (där rök böckerna från 80-talet)
Inspererat från de finska skolorna - som de säger. Mer arbete i grupp och eget tänkande ligger i centrum. Försök att inte ge så mkt läxor.(max4 dagar i veckan nu-ironi). Här får vi t om läxa över helgen fredag t o m måndag.
Det här var en nyhet för mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
En liten påminnelse. Ingen ska klaga på de svenska skolorna. Det tror jag de gör som inte har sett något annat. Generellt menat.
Ja, jag tror också att ett skäl till klagomålen på den svenska skolan är att många inte har något att jämföra med... ett annat skäl är att det är ett politiskt spel om svenska skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Katerina-vars yngsta son ska börja i ettan på tisdag- nervös...
Förstår, men det kommer säkert gå bra ...

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Skulle kunna rabbla på hur länge som helst.
Ja tack ...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-09-07, 09:47
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av NewAnn Visa inlägg
...Lite nervös ska man vara, det hör till Mvh Ann
Så sant...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-09-07, 10:06
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Skolan i Grekland

Jag har samma erfarenheter av grekiska skolan som skrivs här.
Är det något jag inte gillar i Grekland är det just skolan och skolsystemet.

Mina barn är 12 och 14 år, och på måndag börjar den minsta i högstadiet som är en annan skola. Hon är jättenervös, hon är ganska blyg och har det ganska tufft att hävda sig. Det finns ingen förståelse för barn som inte är så framåt, alla hennes lärare har tjatat om att hon måste bli mera framåt, inte så lätt att göra om sin personlighet.
Min son som är 14 har ett annat problem, han har svårt att koncentera sig.
Men han har alltid ansetts som lat och jobbig av lärarna. Har försökt att prata med hans lärare oxå men inte fått något gensvar eller förståelse.
Pedagogik och barnpsykologi existerar inte är min erfarenhet.

Läxor varje dag från skolan över helgen likaså, läxor även från privatengelskan 3 ggr per vecka.

Jag har valt att sätta mina barn även i svensk skolan där de går varje lördag 1 och en halvtimme, läxor även därifrån.
Detta är ju frivilligt men jag tänker att de kanske en dag vill till Sverige och studera vidare eller ev flytta till Sverige när de är vuxna. Vill kunna ge dem en möjlighet till detta så de har valmöjlighet en dag. När man har gjort Tissusprovet och klarat det, räknas det som man har genomgått 9 årig svensk grundskola plus 2 årig gymnasieskola och kan söka sig in till Högskola eller universitet i Sverige.
Brukar göras i 17, 18 årsåldern.

Mina barn går oxå på extralektioner i engelska 3 ggr i veckan, kostnaden var 140
euro per månad, nu till höstterminen kommer det att gå upp.

I högstadiet där min son går har varje vårtermin avslutats med stora examenprov, böckerna i de 14 olika ämnena skall kunnas utantill. Denna nervpress är otrolig att sätta på barn som är 12 år när de börjar högstadiet. Däremellan tester varje vecka och betyg 3 ggr under ett läsår.

När jag är i Sverige varje sommar med barnen så träffar jag vänninor med barn i samma ålder som mina, vi pratar och jämför, och skolan i Sverige låter som rena barnleken i mina och mina barns öron.

Jag kan bara säga att om jag vetat det jag vet idag hade jag nog aldrig flyttat till Grekland. Har ständigt dåligt samvete för barnen och skolan härnere.

Monica

Senast redigerad av monica den 2007-09-07 klockan 10:10.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-09-07, 11:50
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Jag har samma erfarenheter av grekiska skolan som skrivs här.
Är det något jag inte gillar i Grekland är det just skolan och skolsystemet..
[...]
När jag är i Sverige varje sommar med barnen så träffar jag vänninor med barn i samma ålder som mina, vi pratar och jämför, och skolan i Sverige låter som rena barnleken i mina och mina barns öron.

Monica
Det finns så mycket att diskutera ... men det här inlägget får mig att förfäras ... att de skall kunna böckerna utantill (ett arv från den grekiska antiken då medborgarna var förpliktade att memorera långa tal?) och att det kostar 140€ varje månad att läsa den engelska som borde finnas i skolan ... värre än jag trodde faktiskt...

Ja och många anser att svenska skolan är en sådan barnlek att de vill sätta alla klutar till för att få den att likna skolorna i Europa, förhoppningsvis inte den grekiska Jag för min del ser pedagogiken i Sverige vara långt före de flesta andra länder ... men jag bestämmer tyvärr inte. Fast det brister i det svenska systemet också ...

Tack och jag hoppas det går bra med dina barns skolgång!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-09-07, 12:01
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Skolan i Grekland

Hur är det med straff ... ?
Vilken disciplin råder?
Är beröm en del av pedagogiken?
I Sverige talas det om behovet av ordning och reda i skolan....
Hur är det i Grekland?

Monika
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-09-07, 19:52
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ringborg Visa inlägg
Hur är det med straff ... ?
Vilken disciplin råder?
Är beröm en del av pedagogiken?
I Sverige talas det om behovet av ordning och reda i skolan....
Hur är det i Grekland?

Monika
straffen här på lågstadiet vad jag vet är att bli skickad till rektorn. Resten vet jag inte.
Behov av ordning och reda är det väl bästa men vad jag vet är det väldigt oroligt och högljudat i klassrummen.

Katerina
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-09-07, 19:54
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
80-talet)
Men som kan vara lite svårt för de lite äldre som är mer vana med ett strängare och mer innantill-lärande system. För hur lätt är det att lära sig en bok på 100 sidor INNANTILL......
Jag menade såklart utantill istället för innantill.

Katerina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-09-09, 10:02
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Skolan i Grekland

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ringborg Visa inlägg
Hur är det med straff ... ?
Vilken disciplin råder?
Är beröm en del av pedagogiken?
I Sverige talas det om behovet av ordning och reda i skolan....
Hur är det i Grekland?

Monika
När min flicka gick i femman hade hon en manlig lärare, han utdelade straff på pojkarna i klassen. De fick lägga fram handen och läraren slog till hårt med en linjal på handen. Det var endast pojkar som fick straff på det sättet, ingen av flickorna.

Att bli uppskickad till rektorn är väl annars det vanliga, och har man gjort något riktigt dumt så kan man bli avstängd från skolan ett par dagar beroende på vad man har gjort.

I högstadiet är det hårdare, det finns ett system att eleverna får vara borta högst 60 timmar per läsår. Varje gång man kommer försent får man inte komma in på lektionen utan får 1 timmes avdrag. Har man gjort något dumt kan det bli en dags avdrag. och har det varit riktigt tokigt kan man få flera dagars avdrag. Om man överskridit de 60 timmarna under 1 läsår får man gå om hela året igen. Om man har läggningen att man vill skolka går de 60 timmarna ganska snabbt åt, vilket jag ändå tycker är ett bra system.

Att bli sjuk kan vara jobbigt för man kommer efter snabbt i skolan.
Många ggr har mina barn gått fast de känt sig dåliga, de är så stressade att komma efter.

I högstadiet när barnen är sjuka räcker det inte att ringa till skolan, föräldrar måste gå dit personligen och anmäla detta till rektorn. Detta påverkar inte de 60 timmarna då.

Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT