Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-21, 00:52
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Mat för diabetiker i Grekland

Hejsan! fick för ett par månader sedan reda på att jag har fått diabetes.

Det jag undrar lite över nu är maten när jag ska åka till Grekland i fortsättningen...jag kan ju inte äta vad som helst längre.

Förut som frukost köpte jag mig bröd hos bagaren och ett juicepaket, ost, smör och yoghurt på supermarket. Det kan jag ju inte göra längre....Juicen innehåller massor av socker, även yoghurten är väldigt söt. Sen vet jag ju inte vad brödet innehåller...jag får ju inte äta snabba kolhydrater som vete och socker produkter mm.

Någon som kan ge mig tips på alternativa måltider till frukost? hemma gör jag mitt eget bröd nu utan socker och vetemjöl. Ingen yoghurt utan bara fil. Finns det fil i Grekland och vad heter den?

Vilket bröd ska jag välja hos bagaren?

Hemma gör jag pannkakor på antingen banan och ägg...eller keso och ägg....men om jag får ett boende utan kök så kan jag ju inte laga dom här rätterna.

Sen är det maten ute på restaurangerna....hur ska jag kunna veta att dom inte har en massa socker eller snabba kolhydrater i maten där...jag kan ju fråga men är ju inte så roligt att diskutera innehållet i varje maträtt när man sitter där..... tänkte att ni kanske vet vilka maträtter som är bäst att beställa

Kanske finns någon mer diabetiker här som kan ge mig lite tips som sagt detta är så nytt för mig jag har ju alltid varit van att bara äta det som faller mig in.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-21, 11:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Vi har också diabetes och det funkar bra för oss i Grekland. Du ska undvika snabba kolhydrater så all frukt går bort, även bananer. Mät ditt blodsocker både innan du äter och sedan en och två timmar efter maten så ser du hur din kropp fungerar. Efter två timmar ska sockret helst vara nere på samma nivå som innan du åt. I början blir det ett evinnerligt mätande innan man har lärt sig vad och hur mycket man kan äta, men med tiden blir det enklare. Bröd går ju också bort. Ost och smör finns ju även i Grekland. I stället för sötad yoghurt kan du äta naturell grekisk yoghurt, finns i alla livsmedelsaffärer. Vi äter mycket sallader av olika slag, likaså omeletter. Souvlaki och gyros går bra att äta, med sallad i stället för pommes frites. Det går alltid att be om sallad i stället för ris eller potatis. Kött, fisk och kyckling finns på alla tavernor. Och var inte rädd för att fråga om du undrar över någon rätt; du har din fulla rätt att få veta vad du äter och det är inte på något sätt konstigt eller "att ställa till besvär". Det finns ju mängder av allergiker som också måste ha stenkoll på vad de äter. Ta det lugnt, det kommer att gå bra.

Karin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-21, 12:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

karinafp, dig vill jag ha i närheten om jag får diabetes!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-21, 14:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
karinafp, dig vill jag ha i närheten om jag får diabetes!
Jag också.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-22, 10:48
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
karinafp, dig vill jag ha i närheten om jag får diabetes!
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag också.
Haha, välkomna! Efter snart 30 år som diabetiker har man ju lärt sig en del ...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-22, 11:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Som nybörjare med diagnosen diabetes, drabbas man lätt av stort kontrollbehov.Resultatet blev att jag gick ned 6 kg i vikt och det var mycket för en liten kropp! Eftersom aptiten inte var den bästa efter alla hälsotips, ökade jag frukosten med ett ägg och 1 macka till. Då bestämde jag också att göra mina mätningar endast någon gång i veckan och inte gå upp i sockertaket, om nivån låg över 7. Jag har nu ökat 4 kg och äter proteintillskott efter gymmet.
På Kreta äter jag havregrynsgröt, egenpressad apelsinjuice, ägg och 3 mörka bröd. Ylva äter Ariani (som filmjölk) blå flaska på Lidl och mysli och skulle väl också fungera för mig.
I övrigt äter jag det mesta, även frukt, men är förstås återhållsam med kolhydrater och sockerprodukter.
Jag önskar dig ett avspänt förhållande till din sjukdom. Min undran är: behöver du insulin? Jag behöver (än så länge) Metamorfintabletter.
Lycka till / Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-22, 12:44
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Som nybörjare med diagnosen diabetes, drabbas man lätt av stort kontrollbehov.Resultatet blev att jag gick ned 6 kg i vikt och det var mycket för en liten kropp! Eftersom aptiten inte var den bästa efter alla hälsotips, ökade jag frukosten med ett ägg och 1 macka till. Då bestämde jag också att göra mina mätningar endast någon gång i veckan och inte gå upp i sockertaket, om nivån låg över 7. Jag har nu ökat 4 kg och äter proteintillskott efter gymmet.
På Kreta äter jag havregrynsgröt, egenpressad apelsinjuice, ägg och 3 mörka bröd. Ylva äter Ariani (som filmjölk) blå flaska på Lidl och mysli och skulle väl också fungera för mig.
I övrigt äter jag det mesta, även frukt, men är förstås återhållsam med kolhydrater och sockerprodukter.
Jag önskar dig ett avspänt förhållande till din sjukdom. Min undran är: behöver du insulin? Jag behöver (än så länge) Metamorfintabletter.
Lycka till / Jannis
Ja, i början är det viktigt med täta mätningar så man lär känna sin egen kropp. En tallrik havregrynsgröt, apelsinjuice och bröd - mörka bröd är inte alls bättre - skulle skicka mitt blodsocker upp en bra bit över 20 mmol. Äggröra eller stekta ägg är min frukost. Av allt det du räknat upp är det enbart äggen som jag klarar av, om jag inte ska behöva ta stora doser insulin, vilket jag försöker undvika. Diabetes "försämras" ju även med åren, så det blir allt svårare att klara av kolhydraterna. Ju längre man kan klara av att hålla blodsockernivåerna på en jämn och låg nivå, desto längre kan man skjuta upp insulindebuten. Fixar man att motionera är ju det också suveränt. Det räcker bra med lågintensiv motion, en halvtimmes promenad per dag gör enormt mycket för blodsockret.

Karin
med en del följdsjukdomar men still going strong.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-22, 13:54
Nolltrefems avatar
Nolltrefem Nolltrefem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 199
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Som nybörjare med diagnosen diabetes, drabbas man lätt av stort kontrollbehov.Resultatet blev att jag gick ned 6 kg i vikt och det var mycket för en liten kropp! Eftersom aptiten inte var den bästa efter alla hälsotips, ökade jag frukosten med ett ägg och 1 macka till. Då bestämde jag också att göra mina mätningar endast någon gång i veckan och inte gå upp i sockertaket, om nivån låg över 7. Jag har nu ökat 4 kg och äter proteintillskott efter gymmet.
På Kreta äter jag havregrynsgröt, egenpressad apelsinjuice, ägg och 3 mörka bröd. Ylva äter Ariani (som filmjölk) blå flaska på Lidl och mysli och skulle väl också fungera för mig.
I övrigt äter jag det mesta, även frukt, men är förstås återhållsam med kolhydrater och sockerprodukter.
Jag önskar dig ett avspänt förhållande till din sjukdom. Min undran är: behöver du insulin? Jag behöver (än så länge) Metamorfintabletter.
Lycka till / Jannis
Hoppas du menar Metformin! 😀
Metamorfin låter som något narkotiskt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-22, 14:20
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Som LCHFare är jag ju ute efter samma effekt som diabetiker, typ, för jag vill ju ha väldigt lågt blodsocker och undvika kolhydrater (må de vara snabba eller långsamma) , tycker det är väldigt enkelt i Grekland följa LCHF, mesta av maten är ju otroligt LCHF-aktig om man jämför med hemma , det är frukost som kan vara lite knepigt ibland när den är lite för "continental"

men på resturangerna finns det en uppsjö av mat man kan äta, är egentligen bara brödet, dolmades och pasta som går bort när jag funderar på det, i övr tycker jag det är lätt (mit mål på semestrar är max 60g kolhydrater / dag. Sen är det klart öl får man ju skippa,

Tycker inte ni ska vara rädda fråga om maten, det har man ju rätt till som kund och på bra tavernor brukar de nästan bli glada när man frågar och intresserar sig, man märker det finns en stolthet över hantverket ganska ofta,

sen lite friterad potatis etc går faktiskt äta utan att ketosis upphör har jag märkt, så höjer jag till säg 100-150 g nån dag verkar det inte påverka ketosis som i sin tur styrs av sockret i blodet (ketosis är ju pga kroppen bränner av fet och proteiner till en sorts energi hjärnan kan leva på istället för socker(iom den till skillnad från muskler inte kan använd fett /protein för energi) sen är det väll klart så det endå inte är exakt samma.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-04-22, 14:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Fel blev det från en f.d. kemist. Hopblandat med metaprolol för hjärtat.
/Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-04-22, 23:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Bra tips, även om jag ännu inte fått diabetes!

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Fel blev det från en f.d. kemist. Hopblandat med metaprolol för hjärtat.
/Jannis
Ja, det käkar man
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-04-27, 20:10
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Vi har också diabetes och det funkar bra för oss i Grekland. Du ska undvika snabba kolhydrater så all frukt går bort, även bananer. Mät ditt blodsocker både innan du äter och sedan en och två timmar efter maten så ser du hur din kropp fungerar. Efter två timmar ska sockret helst vara nere på samma nivå som innan du åt. I början blir det ett evinnerligt mätande innan man har lärt sig vad och hur mycket man kan äta, men med tiden blir det enklare. Bröd går ju också bort. Ost och smör finns ju även i Grekland. I stället för sötad yoghurt kan du äta naturell grekisk yoghurt, finns i alla livsmedelsaffärer. Vi äter mycket sallader av olika slag, likaså omeletter. Souvlaki och gyros går bra att äta, med sallad i stället för pommes frites. Det går alltid att be om sallad i stället för ris eller potatis. Kött, fisk och kyckling finns på alla tavernor. Och var inte rädd för att fråga om du undrar över någon rätt; du har din fulla rätt att få veta vad du äter och det är inte på något sätt konstigt eller "att ställa till besvär". Det finns ju mängder av allergiker som också måste ha stenkoll på vad de äter. Ta det lugnt, det kommer att gå bra.

Karin
Tack fick mycket hjälp av dig..av det du skrev....det är en djungel detta....jag är aldrig hungrig nu för tiden så mina arbetskamrater är lite oroliga för mig...dom tycker jag äter för lite....är ju aldrig hungrig nuförtiden....allt tänkt på vad man borde och inte borde äta har tagit lusten för ätandet ifrån mig....har gått ner från 98 kg till 80 kg...sen juni 2017 så att få denna diagnos har på något konstigt sätt varit bra för mig...om ni förstår vad jag menar

Senast redigerad av theresa den 2018-04-27 klockan 20:20.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-04-27, 20:28
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Karina fp.....går även Vattenmelon bort??? hoppas inte
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-04-28, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
har gått ner från 98 kg till 80 kg...sen juni 2017 så att få denna diagnos har på något konstigt sätt varit bra för mig...om ni förstår vad jag menar
Jag förstår vad du menar. Ordspråket "det finns inget ont som inte har något gott med sig" stämmer ganska ofta.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-04-29, 09:04
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Tack fick mycket hjälp av dig..av det du skrev....det är en djungel detta....jag är aldrig hungrig nu för tiden så mina arbetskamrater är lite oroliga för mig...dom tycker jag äter för lite....är ju aldrig hungrig nuförtiden....allt tänkt på vad man borde och inte borde äta har tagit lusten för ätandet ifrån mig....har gått ner från 98 kg till 80 kg...sen juni 2017 så att få denna diagnos har på något konstigt sätt varit bra för mig...om ni förstår vad jag menar
Ja äter man mindre kolhydrater reglerar kroppen vikten automatiskt och man kan lita på hungern istället för att försöka räkna kallorier o försöka käka sig mätt på kaninmat, när du når ner till vad kroppen tycker du ska väga kommer du troligen sluta gå ner och hålla den vikten så jag skulle inte oroa mig där, känner igen det där med att lusten försvinner, jag ser också maten mer som ett drivmedel, ibland är det trist men samtidigt skönt att man inte behöver tänka så ofta på mat som man gjorde innan,

Vattenmellon är 7.5 % kolhydrat enl livsmedelsverkets databas (kolla efter appen "livsmedels-databasen" den är grym) så jag hade skippat eller bara ätit lite av den
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-05-02, 00:36
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Ja äter man mindre kolhydrater reglerar kroppen vikten automatiskt och man kan lita på hungern istället för att försöka räkna kallorier o försöka käka sig mätt på kaninmat, när du når ner till vad kroppen tycker du ska väga kommer du troligen sluta gå ner och hålla den vikten så jag skulle inte oroa mig där, känner igen det där med att lusten försvinner, jag ser också maten mer som ett drivmedel, ibland är det trist men samtidigt skönt att man inte behöver tänka så ofta på mat som man gjorde innan,

Vattenmellon är 7.5 % kolhydrat enl livsmedelsverkets databas (kolla efter appen "livsmedels-databasen" den är grym) så jag hade skippat eller bara ätit lite av den
Tack för tipset....
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-05-02, 00:40
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag förstår vad du menar. Ordspråket "det finns inget ont som inte har något gott med sig" stämmer ganska ofta.
Ja det gör ju det
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-05-02, 10:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Skulle rekommendera dig att läsa denna nätsida:

https://www.dietdoctor.com/se/diabetes

Det är frågan gamla "Kostdoktorn", själv tycker jag att de är seriösa. Finns ju människor som inte behöver medicinera bara de håller en striktare diet.

Själv har jag inte diabetes men tycker att LCHF funkar bra om man vill banta eller hålla vikten på den nivå man vill.

Och allas favoriträtt i Grekland, grekisk sallad eller hur kallas för måttlig lchf:

https://www.dietdoctor.com/se/recept/grekisk-sallad

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-08-16, 15:15
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Det är nu 3d 17h kvar till min resa.

Har nu ganska så bra koll på vad jag kan och inte kan äta....så tror jag ska kunna äta gott och nyttigt där nere. Har nu gått ner till 75 kg.

Jag har inte insulin utan Metformin

Tack alla för tips och råd
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-08-16, 15:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Mat för diabetiker i Grekland

Hoppas du får en toppenresa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT