Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-03, 13:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Fototävlingen/Kategorin glädje

En stilla undran (fotgrafen behöver inte svara) är åsnan glad eller håller den på att dö av värmeslag? Kanske det är fotgrafen som känner glädje eller hur tolkar ni andra bilden? Kanske åsnor gör så här när de är lyckliga? Det är ett djur som jag vet väldigt lite om.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-03, 15:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fototävlingen

Jag har inget svar på frågan, men undrade samma sak som Du..Vi får säkert svar EFTER tävlingen, tror inte man ska kommentera innan den är avgjord.....Denna kategori blir helt klart den svåraste att rösta i, det är otroligt många bilder med samma motiv. Jag måste kika många gånger till innan jag kan rösta.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-03, 15:06
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Fototävlingen Kategori GLÄDJE

Har kollat de nya bilderna på kategorin Glädje. Åter igen en massa bra bilder, även om jag hade lite svårt att finna den sanna glädjen i alla bilder. Men smaken är ju som vanligt, alltså delad. Förra kategorin var svårare att hitta endast en bild som fastnade direkt.

Men i den här kategorin så tyckte jag att det fanns en som var outstanding. Återstår att se om fler tycker så.

Ser fram emot när hela tävlingen är klar och man får se slutresultatet, spännande.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-03, 15:10
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen Kategori GLÄDJE

Citat:
Ursprungligen postat av BOKA Visa inlägg
Har kollat de nya bilderna på kategorin Glädje. Åter igen en massa bra bilder, även om jag hade lite svårt att finna den sanna glädjen i alla bilder. Men smaken är ju som vanligt, alltså delad. Förra kategorin var svårare att hitta endast en bild som fastnade direkt.

Men i den här kategorin så tyckte jag att det fanns en som var outstanding. Återstår att se om fler tycker så.
Instämmer helt. Beträffande åsnan kan det väl inte vara så, att den fick syn på fotografen och fick glädjefnatt?
//Chras
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-03, 15:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
En stilla undran (fotgrafen behöver inte svara) är åsnan glad eller håller den på att dö av värmeslag?
Utifrån det jag vet om hästar har jag några teorier men jag väntar med dem tills tävlingen är avgjord.

----

I övrigt tycker jag att bilderna visar på minst sagt varierande tolkningar av ordet glädje. En del verkar t o m har tolkat det som den gamla humorkategorin.

Jag tror att jag hittade min favorit direkt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-03, 15:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Jag har också ett par favoriter och jag tror många tolkat glädje som det som ger dom glädje därav exempelvis bilder på maträtter eller ölglas.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-03, 16:58
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Kategorin glädje är i mitt tycke en väldigt spännande kategori. Visst är den svår att definiera och visst finns det otaliga sätt att bedöma vad som är glädje. Men det finns många riktigt dråpliga bilder, många roliga, många frågetecken (hur har fotografen tänkt), många man inte förstår osv. Det blir ju ändå aldrig riktig rättvisa så det är nog bara att ta dessa bilder för vad de är, öppna sinnena på vid gavel och åter igen gå på någon slags magkänsla.



Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-03, 17:09
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Jag tror att jag hittade min favorit direkt
Det trodde jag med, när jag tittade första gången .....

Men det fixar sig nog, efter ett par genomgångar till, lättare denna gången tycker i alla fall jag, som tror att det värsta kommer till sist.

Abi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-03, 18:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Den här kategorin kändes svår från början Själv lyckades jag ingen vidare och få någon bra bild
Det fanns i allafall många bra och välja bland mellan
Det blev många bad och barnbilder,som man kunde tänka sig i förväg

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-03, 18:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Medan kategorin Vardag bjöd på många härliga motivöverraskningar måste jag säga att kategorin Glädje gjorde precis tvärtom, dvs bjöd på många trista motivöverraskningar. Tyvärr glömde jag rösta i tid i förra omgången. Den här gången tror jag inte att jag kommer att hitta någon bild som jag tycker är värd att rösta på.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-03, 19:31
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Tycker den här kategorin var lättare att rösta i då jag bara hittade glädje för mig som betraktare i en bild. Nu hoppas jag bara att fler tycker så, så att den bilden vinner.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-04, 09:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Tyvärr glömde jag rösta i tid i förra omgången. Den här gången tror jag inte att jag kommer att hitta någon bild som jag tycker är värd att rösta på.
Jag blev också lite förvånad även om jag gillar en bild där naturlig glädje finns. Trodde också att det skulle vara mera spännande och glädjefullt men jag kanske inte har tillräckligt öppna sinnen.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-04, 12:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
..jag kanske inte har tillräckligt öppna sinnen.
Hehe, det var ett föredömligt ödmjukt sätt att se på saken
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-04, 12:04
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Allt ligger väl i betraktarens ögon..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-01-04, 12:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Allt ligger väl i betraktarens ögon..
Det tycker faktiskt inte jag. Jag tycker att bilder i kategorin Glädje ska UTTRYCKA glädje och inget annat. Därför är det bland sådana bilder jag kommer att bestämma vilken jag ska rösta på det.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-01-04, 12:13
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-04, 15:00
Micchelins avatar
Micchelin Micchelin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 33
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Jag tyckte om bilderna Många stunder från härliga minnen från sommarens Karpathosresa kom tillbaks!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-01-04, 21:54
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det tycker faktiskt inte jag. Jag tycker att bilder i kategorin Glädje ska UTTRYCKA glädje och inget annat.

Fotografering är ungefär som att jämföra vad man tycker om mat, drycker, sport eller inte sport, musik, konst, färger, naturupplevelser, bilmärken, hallonbåtar eller lakrits, tv-program, humor och mycket mer än så.

En del foton är tagna av personer där resultaten mycket riktigt UTTRYCKER glädje.

Andra foton är tagna av personer som hade glädje när fotona togs. Det behöver inte automatiskt betyda att dessa foton visar mindre glädje för betraktarna när de visas. Kategorins namn GLÄDJE är väldigt svår att definiera, ingen av oss som är diskussionsglada har en bättre förklaring än någon annan. Betraktarens bedömning får råda från foto till foto.

En okänd mängd foton är tagna där anledning och syfte, fotografens sinnesstämning och övrigt kan "ifrågasättas" (det tycker i vissa fall även jag).

Och en okänd mängd människor deltar dessutom i våra fototävlingar utan tillhörighet i forumet och dessutom eventuellt totalt ointresserade hur vi forumdeltagare dissikerar bidragen in i varje millimeter, atom och pixel. Varför ska dessa personer, eventuellt ointresserade av våra jämförelser behöva känna någon som helst tanke på varför de deltar bara för att vi behagar ifrågasätta kategoriernas vara, innehåll, betydelse eller inte vara ?

Kanske går det att antaga att dessa "icke-forum-tillhörande" personer nu undrar vad tusan vi håller på med ?

Kategorin Glädje är i alla fall den svåraste men jag tycker inte att någon ska tala om för oss andra att kategorin i sig innebär någonting som "ska gälla". Den är och förblir ändå till betraktaren att avgöra från fall till fall oavsett vad fotot i sig innehåller eller vad fotografen vid varje tillfälle kände. Det handlar trots allt om känslor.



Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-01-04, 22:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Vad menar du egentligen Hasse? Ursäkta mig men vi forummedlemmar må väl ändå få ha en åsikt, oftast väldigt enkelt uttryckt utan att bli beskylda för att dissekera saker eller hur? Den som inte vill eller vågar diskutera sin åsikt i forumet har väl ändå inte företräde.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-01-04, 23:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Jag hindrar ingen från att ha en åsikt. Tycker du att jag har uttryckt mig så, Eva L ? Jag svarar för att jag tycker att någon uttryckt sig på ett sätt som får mig att tänka att denne vill säga hur andra ska tycka. Lika subjektivt som kategoirn i sig.

Men ibland tenderar fototävlingsdiskussionerna att bli lite väl känslostyrda och inriktade på att "detta-är-min-åsikt-och-den-borde-även-andra-hålla-med-om". Förhindras jag att ha det tanken ?

Åsikter om fotografier oavsett om de deltar i en tävling eller ej, är och förblir väldigt svåra om de styrs av känslor och den kategori vi nu diskuterar är just en sådan kategori. Det innebär att jag själv har lika svårt att ens börja ta mig igenom glädje-kategorin, som de åsikter denna diskussion har inneburit.



Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT