Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #461  
Gammal 2020-04-19, 22:06
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

. Kändes faktiskt nästan som att självaste Sverige försökte mörka antalet smittofall.
Jag litar alltså lika mycket som Sveriges rapportering som jag litar på Kinas rapportering just nu.[/QUOTE]

Konstigt är det, men jag vistas hellre i Grekland som i nuläget har 1 död mot Sveriges 15 döda, känns helt absurt att Sverige ska leda statistiken.

Att man också helt förkastar andra länders åtgärder, när mest folk dör i Sverige känns otroligt konstigt, o att man dessutom tycker att man gör rätt när folk dör. Vad har hänt med vårt land ?
Svara med citat
  #462  
Gammal 2020-04-20, 08:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Vet inte om detta hjälper er, men läste detta i GP häromdan, angående att få pengarna tillbaka vid en ev. konkurs. Tog en bild på urklippet så hoppas det går att läsa genom att scrolla neråt
Intressant att läsa. Tack simetra!
Svara med citat
  #463  
Gammal 2020-04-20, 08:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Sveriges rapportering ligger verkligen efter och jag förstår inte varför. Typ som att Sverige inte vill ta emot information utifrån
Hur menar du att svensk rapportering ligger efter? Är det för att vi räknar med dödsfall på äldreboenden till skillnad från t ex Italien & Spanien? Sen vet jag inte vad du menar med att Sverige inte vill ta emot information utifrån? Vad är det för information? Kan du utveckla?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
...att man i andra länder sagt väldigt tidigt att även symptomfria människor kan ha corona och att även de kan smitta andra. Det har förnekats i svensk media ända fram tills för en vecka sen ungefär, och direktiven i Sverige har bara varit att de som uppvisar symptom ska stanna hemma från jobbet. Andra familjemedlemmar ska fortsätta gå till jobb / skola.
Nu vet jag inte vilka media du läser, men jag har läst i svensk media (t ex expressen)redan för en månad sen, om att det finns tecken på att man kan smitta utan att ha symptom.
Sen har ju direktiven från FHM varit från start att om man känner sig förkyld/hostig etc, så ska man stanna hemma från jobbet. Har man möjlighet att jobba på distans bör man göra det. Eller ska alla som är symptomfria stanna hemma, för att de kanske kan ha Corona? Du hör ju själv hur galet det låter.

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
En annan sak är att man hela tiden i andra länder sagt att det inte är säkert att man blir immun mot corona, det finns ingen garanti. Man undersöker detta fortfarande. Sverige har däremot redan från början gått på linjen att uppnå flockimmunitet, nåt som inte ens är bevisat att man kan nå med corona. Hur oprofessionellt är inte det? När WHO nu i dagarna gick ut med att det inte är säkert att man kan bli immun mot Corona, ja då går Tegnell emot dom. Emot WHO!
Jag tycker att vår myndighet agerar väldigt proffsigt, trots allt. Det finns ju som du säger ingen garanti att man blir immun, MEN det vore en mindre medicinsk sensation om man INTE blev det. Typ som mässling och vattkoppor. Har du en gång haft det, är du immun för resten av livet. Troligen kan Corona återkomma som säsongsvirus och likt den vanliga influensan, ha en annan form, som gör att redan immuna kan insjukna. Dock förväntas det bli en mildare variant, då man redan har en immunitet i grunden.
Sen vad är WHO? Det är ett FN-organ, som består av medlemsländerna, så det är ju inte gud vi talar om precis. Sverige är ju i praktiken WHO, då vi är en av medlemmarna. Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag litar alltså lika mycket som Sveriges rapportering som jag litar på Kinas rapportering just nu.
Ok, det får stå för dig. Visserligen är även Sveriges siffror osäkra, men att jämföra vår rapportering med totalitära staters uppgifter, är ju helt befängt.

/Netwolf
Svara med citat
  #464  
Gammal 2020-04-20, 09:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Avbokat

Netwolf:

Birgitta.
Svara med citat
  #465  
Gammal 2020-04-20, 09:14
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Netwolf:

Birgitta.
Instämmer

Sen...med risk att verka petig så har nog diskussionen hamnat under "fel" tråd.
Vi har ju en för Corona och en för Avbokat.
Fast det är ju ok att grena ut sig i tråden men jag bara kände att det håller på att utvecklas till två st med samma ämne!
/ Kajja
Svara med citat
  #466  
Gammal 2020-04-20, 09:19
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja se her. Endelig litt nyttige opplysninger. For meg virker det som om reiseselskapene gjerne selger turer framover, selv om de jo må vite at det er lite sannsynlig at de blir noe av - da jfr situasjonen i hele Europa. Og så skal vi bytte i vouchere og nye reiser så langt fram som i 2021. Pengene skal vi få tilbake. Men det er ikke så sikkert, som det framkommer.
Selv bestiller jeg ingenting i dagens situasjon. Og hadde jeg en reise ville jeg avbestilt på en sånn måte at jeg ikke ble avkrevd mer enn avbestllingsgebyret ihvertfall.
Reiseselskapene kan brått gå konkurs - etter min vurdering.
Kall meg gjerne pessimist, jeg mener jeg er realist.
Svara med citat
  #467  
Gammal 2020-04-20, 09:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vi har också fått vouchers, som gäller till april 2022 och måste bokas senast april 2021. Vi får väl se om bolaget ens finns kvar den dagen..

/Netwolf
Svara med citat
  #468  
Gammal 2020-04-20, 09:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Avbokat

> Netwolf, jag kunde inte sagt det bättre själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.
I dagens GP finns en intervju med just Johan Giesecke.


Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Att man också helt förkastar andra länders åtgärder, när mest folk dör i Sverige...
En bra statistiksajt om Corona där man kan sortera efter flera olika kolumner/parametrar (istället för att gissa) finns HÄR.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2020-04-20 klockan 10:01.
Svara med citat
  #469  
Gammal 2020-04-20, 11:16
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Netwolf - jättebra!
Ulla
Svara med citat
  #470  
Gammal 2020-04-20, 11:44
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hur menar du att svensk rapportering ligger efter? Är det för att vi räknar med dödsfall på äldreboenden till skillnad från t ex Italien & Spanien? Sen vet jag inte vad du menar med att Sverige inte vill ta emot information utifrån? Vad är det för information? Kan du utveckla?

Nu vet jag inte vilka media du läser, men jag har läst i svensk media (t ex expressen)redan för en månad sen, om att det finns tecken på att man kan smitta utan att ha symptom.
Sen har ju direktiven från FHM varit från start att om man känner sig förkyld/hostig etc, så ska man stanna hemma från jobbet. Har man möjlighet att jobba på distans bör man göra det. Eller ska alla som är symptomfria stanna hemma, för att de kanske kan ha Corona? Du hör ju själv hur galet det låter.


Jag tycker att vår myndighet agerar väldigt proffsigt, trots allt. Det finns ju som du säger ingen garanti att man blir immun, MEN det vore en mindre medicinsk sensation om man INTE blev det. Typ som mässling och vattkoppor. Har du en gång haft det, är du immun för resten av livet. Troligen kan Corona återkomma som säsongsvirus och likt den vanliga influensan, ha en annan form, som gör att redan immuna kan insjukna. Dock förväntas det bli en mildare variant, då man redan har en immunitet i grunden.
Sen vad är WHO? Det är ett FN-organ, som består av medlemsländerna, så det är ju inte gud vi talar om precis. Sverige är ju i praktiken WHO, då vi är en av medlemmarna. Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.

Ok, det får stå för dig. Visserligen är även Sveriges siffror osäkra, men att jämföra vår rapportering med totalitära staters uppgifter, är ju helt befängt.

/Netwolf
Hej! När jag menar att svensk rapportering ligger efter, så syftar jag inte på antalet dödsfall utan på vilken information som ges om korona. Precis dom exemplena som jag tog upp i min tråd. Visst har jag läst artiklar även i svensk press om att även symptomfria kan smitta, men det är inte ofta, faktiskt så pratar man om det i Sverige så sällan att när jag läser på olika andra forum (till exempel familjeliv där olika människor får skriva och fråga om allt möjligt) så är det oerhört många som inte ens vet att symptomfria kan smitta, eller tror att det är en myt. Det är ju inte så konstigt heller att man fått det om bakfoten i Sverige, när direktiven är att man bara ska stanna hemma om man har symptom.

Du säger att det är konstigt att man ska stanna hemma om man är symptomfri. Ja det låter ju konstigt. Men det var ju faktiskt inte alls vad jag skrev. Jag skrev att om en familjemedlem är smittad av corona eller uppvisar symptom, så är direktiven att familjemedlemmar till denna person ska gå till sina jobb eller skola som vanligt. Det är helt skräckinjagande. Dessa människor har alltså stor chans att själva vara smittade, och sen gå ut och sprida denna smitta vidare. Istället för att isolera hela familjen. Det är faktiskt direktiven här i Grekland och i de flesta andra länder kan jag nog säga med säkerhet.

Man kan diskutera hur pålitlig WHO är. Men det som är anmärkningsvärt är att Sverige inte har lyssnat på nån annan sen det här började. Det är alltså ett ganska stort nummer av forskare och experter som FHM har ignorerat. WHO, andra länders strategi, till och med många svenska forskare. För några veckor sen hade ju 2000 forskare skrivit under ett brev till regeringen där de begärde tuffare åtgärder. Alla dessa människors expertis har ju helt ignorerats. Det som gör det oroväckande är att Tegnell redan har haft fel om så mycket, det finns en lista på internet med alla de missbedömanden som han gjort i de tidiga stadien av korona. Det första tror jag var att han inte trodde att det skulle komma till Italien och sen att han trodde att det inte skulle sprida sig i Europa. Och denna man sitter alltså svenska folket och lyssnar på.

När det gäller dödstal så går det faktiskt inte att på nåt sätt få Sveriges nummer att se bra ut. Eftersom vi är på ett grekiskt forum, så kan vi ju jämföra med Grekland, som faktiskt har ungefär samma befolkning, kanske lite mer. Här har lite över 100 människor dött, och i Sverige har över 1500 människor dött. Det är en OTROLIGT stor skillnad. Ja självklart vet vi inte vad som händer när Grekland kommer öppna upp landet i maj. Men saken är ju den, att ingen vet. Ingen vet nånting. Ingen vet om det kommer en andra våg i höst, ingen vet om man egentligen kan bli immun mot korona. Och det är det här jag sätter mig mot och inte kan förstå, om man nu inte vet, VARFÖR gör man inte allt man kan i början och försöker rädda så många liv man bara kan? För att vinna tid? För att under tiden lära sig så mycket om korona som man bara kan. För att se om man under tiden kan komma på nån lösning till det hela? För att se om sommaren hjälper. Sverige gav ju upp redan i början. Sen det här snacket om att man inte kan stoppa ett samhälle för alltid, nej det är klart att man inte kan. Men en liten tid kan göra stor skillnad, och efteråt så går ju inte länderna tillbaka till det normala precis som det var förut. Nej då fortsätter de ju att följa samma linje vad gäller avstånd och hygien, även fast alla ställen är öppna igen.

Och nej, jag tror inte att Grekland mörkar sina tal, jag tror att de är så bra. För jag ser verkligen hur duktiga alla är här, hittills har alla stannat hemma så mycket de kan. Det var påsk här i helgen, alla här i Aten firade från sina gårdar och balkonger. Så den siffran är helt berättigad. Det är trist att varje gång ett land har bättre siffror än Sveriges, att det landet ska misstänkas för att mörka siffrorna. Jag riktar mig inte till dig men jag har hört detta så otroligt många ggr att jag blivit trött på det. Många svenskar har den inställningen och i grunden handlar det om deras syn på världen, att Sverige är det enda landet man kan lita på. Att Sveriges siffror skulle vara de enda rätta, att Sveriges experter skulle vara de enda kunniga osv.

Men ja jag är egentligen inte bitter, jag är orolig för Sverige helt enkelt. Och lite irriterad kanske...för om Sverige inte får bukt med sina siffror så kommer det säkerligen varken bli svensk turism i Grekland i år och inte heller jag kommer kunna åka till Sverige i augusti för att träffa familjen...så i det avseendet är det också synd att alla länder inte följde samma strategi. Men vi får väl hoppas att alla länder har en låg spridning åtminstone i slutet av sommaren.
Svara med citat
  #471  
Gammal 2020-04-20, 11:52
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
. Vad har hänt med vårt land ?
Det frågar jag mig själv varje dag.
Svara med citat
  #472  
Gammal 2020-04-20, 13:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
För några veckor sen hade ju 2000 forskare skrivit under ett brev till regeringen där de begärde tuffare åtgärder. Alla dessa människors expertis har ju helt ignorerats.
Nää, det var inte 2000 - det var 22 forskare (av c:a 40000).
Även här på Kalimera tycker jag att man ska hålla sig till sanningen...

Men nu för tiden är ju mantrat att "även om det inte är sant, så är det för jävligt".

/kimmen
Svara med citat
  #473  
Gammal 2020-04-20, 13:10
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hur gick det med påskfirandet i Grekland?!
Och..var kyrkorna stängda?!
/ Kajja
Svara med citat
  #474  
Gammal 2020-04-20, 13:50
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nää, det var inte 2000 - det var 22 forskare (av c:a 40000).
Även här på Kalimera tycker jag att man ska hålla sig till sanningen...

Men nu för tiden är ju mantrat att "även om det inte är sant, så är det för jävligt".

/kimmen
Det var inte de pinsamma 22 forskarna jag syftade på utan 2000 forskare som stod i DN för några veckor sedan. Läste du inte det? Ska länka när jag hittar det. Dumförklara mig inte är du snäll.
Svara med citat
  #475  
Gammal 2020-04-20, 13:53
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hur gick det med påskfirandet i Grekland?!
Och..var kyrkorna stängda?!
/ Kajja
Hos oss i Loutraki var kyrkorna stängda, och även kyrkogården. Borgmästaren ordnade så att alla gravar fick tända ljus.

Men prästerna smög ut den heliga elden och några människor kunde ta del av den. De flesta deltog dock från sina balkonger.

Städer bevakades av poliser med hjälp av drönare, och de närmaste i familjerna samlades under markiser, ingen grillning, maten lagades inomhus i år.

Vi gömde oss på grannens baksida igår em och delade på 1/4-dels lamm.

I vår stad har inget fall rapporterats, och alla håller avstånd hela tiden.
Svara med citat
  #476  
Gammal 2020-04-20, 13:56
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det var inte de pinsamma 22 forskarna jag syftade på utan 2000 forskare som stod i DN för några veckor sedan. Läste du inte det? Ska länka när jag hittar det. Dumförklara mig inte är du snäll.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fo...ll-regeringen/
Svara med citat
  #477  
Gammal 2020-04-20, 14:25
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Louisa, jag har förstått att det existerar 2 "läger" i frågan, de som befinner sig i Sverige o tycker det är bra det som görs trots att dödligheten är enormt mycket större än i andra länder. Jag fick nyligen kommentarer att vara en tyckare o avsaknad av information. Men dödligheten är ex.vis många gånger större i Sverige än Finland o Grekland, o det är väl fakta nog.
Kommer du med sådana typiska osvenska inlägg så får du räkna med att "flocken" ger sig på dig eftersom dina åsikter är allt för osvenska.
Jag följer dig o dina inlägg med stort intresse, och din något osvenska rapportering från Aten till oss i Loutraki.
Svara med citat
  #478  
Gammal 2020-04-20, 14:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tänkte egentligen hållit mig ifrån att "tycka" i denna debatt men..men..
Jag tror att det provocerar lite när någon svensk i Grekland idiotförklarar Sverige. När det bara skrivs negativt, när man inte har sett vår verklighet utan bara läser in siffror etc. Jag har väldigt svårt att tro på dessa antal hit å dit som rapporteras från alla ländet.
Mörkertalet är nog stort!
Absolut INGEN vet hur detta virus kommer att utvecklas och om det nånsin försvinner. Absolut INGEN vet ännu vem eller vilka som gör rätt! Och visst är det väl så..tro inte på ALLT som står i tidningen!
/ Kajja
Svara med citat
  #479  
Gammal 2020-04-20, 15:20
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Louisa, jag har förstått att det existerar 2 "läger" i frågan, de som befinner sig i Sverige o tycker det är bra det som görs trots att dödligheten är enormt mycket större än i andra länder. Jag fick nyligen kommentarer att vara en tyckare o avsaknad av information. Men dödligheten är ex.vis många gånger större i Sverige än Finland o Grekland, o det är väl fakta nog.
Kommer du med sådana typiska osvenska inlägg så får du räkna med att "flocken" ger sig på dig eftersom dina åsikter är allt för osvenska.
Jag följer dig o dina inlägg med stort intresse, och din något osvenska rapportering från Aten till oss i Loutraki.
Ja precis så är det. När man ifrågasätter Sveriges metod så blir man bara dumförklarad. Och flocken ger sig på en som du säger, det får man räkna med.

Det som jag har slagits av under hela den här tiden är att även fast svenskar i regel tycker om att ha kunskap och vara pålästa, så verkar det som att en stor andel bara läser svenska tidningar. Det är så uppenbart att det är så, för om man också har tagit del av utländska tidningar under en tid så är det så uppenbart att svenska tidningar och medier vinklar saker på ett helt annat sätt och ger annan information än vad man ger i andra länder. Det är mycket intressant faktiskt. När det nuförtiden är så lätt att själv läsa och direkt ta del av information från andra länder så tycker jag det är så konstigt att man inte gör det. Och vad de säger om Sverige? Ja inte lika smickrande som det framstås i svensk media kan jag säga, där man väljer ut vissa forskare från andra länder som så passande nog säger att Sverige gör rätt.

Det är svensk rapportering och vinkling som har format svenska folkets opinion.

De 22 forskarna som gick ut och kritiserade regeringen med felaktiga siffror blev helt utmobbade i svensk media. Ja med all rätt kanske, det var ju en stor miss. Men Tegnell tillsammans med FHM, som gjort så många felaktiga uttalanden sen januari, varför blir inte han utmobbad eller åtminstone ifrågasatt??? Här nedan följer ett urval av hans tidigare uttalanden:

- Smittan stannar i Kina (den 7 mars medgav Anders Tegnell att hans bedömning var fel)
- Karantän behövs bara för de som utvecklat symtom (i samma intervju i SvD säger Anders Tegnell att karantän kan vara kontraproduktivt men att samhället måste ställa om ifall coronaviruset får allmän spridning)
- Det är mycket liten risk för smittspridning i samhället (uttalande från Folkhälsomyndigheten den 27 januari)

Så vad är det egentligen som är så extraordinärt med den här mannen och FHM?

Men jag beundrar människor som du som tar del av nyhetsrapporteringen från många länder och sen gör sig en egen bild, och inte bara kopierar sina åsikter från en och samma källa.

För att bevisa att jag inte är helt Sverigehatisk kan jag berätta att jag kritiserar both ways. Det finns vissa saker i den svenska strategin och i det svenska tänkandet som jag tycker om, och att de fått om bakfoten i Grekland. En sån grej är att man uppmanas att stanna inne så mycket det går, speciellt barn här i Grekland. När det egentligen inte är nån som helst fara att gå ut på en promenad bara man håller avstånd, det poängterar man mer i Sverige. Sverige har för övrigt alltid poängterat och lagt extra vikt vid att det är viktigt med frisk luft. Det som de gör med barnen här att de hålls inne tycker jag är tragiskt. Det finns alltså barn som inte har gått ut (förutom gård, balkong) på en månad. Som mina grannar på fjärde våningen till exempel, jag har inte sett deras barn sen det här började! Så jag kritiserar saker i Grekland också, jag är inte ensidig! Och varje gång jag träffar föräldrar som håller inne sina barn hela tiden så uppmanar jag dom att gå ut med dom, ta dom på en promenad, cykla, låt de springa runt, vad som helst.

Men det är det som jag tycker är så underbart med att vara del av två länder så, att man kan ta del av två olika nyhetsrapporteringar, två olika tänkanden och tyckanden, två olika vinklar av ALLT, och sen göra sig sin egen uppfattning, sin egen slutsats, ta det bästa av två världar.

Senast redigerad av Louisa den 2020-04-20 klockan 15:38.
Svara med citat
  #480  
Gammal 2020-04-20, 15:30
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tänkte egentligen hållit mig ifrån att "tycka" i denna debatt men..men..
Jag tror att det provocerar lite när någon svensk i Grekland idiotförklarar Sverige. När det bara skrivs negativt, när man inte har sett vår verklighet utan bara läser in siffror etc. Jag har väldigt svårt att tro på dessa antal hit å dit som rapporteras från alla ländet.
Mörkertalet är nog stort!
Absolut INGEN vet hur detta virus kommer att utvecklas och om det nånsin försvinner. Absolut INGEN vet ännu vem eller vilka som gör rätt! Och visst är det väl så..tro inte på ALLT som står i tidningen!
/ Kajja
Fast det är ju vi som blir idiotförklarade...så man får inte kritisera Sverige alltså? Jag bor ju förvisso inte i Sverige men har ju släkt där så jag vet hur de tänker och vad man säger och gör. Det jag också vet är att man inte har stängt nästan nånting, det måste man ju få ha åsikt om. Det är klart att det inte är kul att bli kritiserad, men det blir ju alla nån gång. Jag som grek har ju blivit oerhört kritiserad och påhoppad för den grekiska ekonomin i flera år, även fast jag har föga med den grekiska ekonomin att göra. Det är nog det att svenskar inte är så vana vid att få kritik tror jag...

Jag vet att ingen vet vad som kommer hända, men jag säger det igen. Om man nu inte vet, varför inte göra allt som står i sin makt från början. Det är ju en stor risk Sverige tar, att inte stänga ner och låta det mesta flyta på som vanligt vad gäller jobb och skola. Jag kan inte förstå att man vill ta den risken och riskera ett stort utbrott som man sen inte kan stoppa. Om jag styrde skulle jag inte vilja ha massa döda människor på mitt samvete. Men det är min synpunkt och alla anser olika.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT