Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-09-21, 23:29
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Direkt från Lefkas

Efter inställd Zakynthos i maj o inställt flyg till Heraklion i juli så bokade Lefkas två v i september. Hotellet var stängt så vi bokades om till grannen. Lite mindre så 20% av kostnaden fick vi tillbaka. I morse kom taxin kl 03 till Arlanda: fkyg halv 7; 68 av 225 platser fulla; de 5 bakersta raderna var fulla sen öde? Pandemi. Kunde flytta runt: När vi landat var det två rader, vissa gick till vänster = provtagning o andra bla vi åt höger= hämta väskan: hört det förr..... Av de ombord åkte sju till Lefkas: checkade in; god lunch på theBarrek; inkl 20 cl ouzo: : hem o pola; middag på italienaren Pomodoro vi känns igen; tackar för punschen förra våren: sen till Rockbaren Roadhouse; de känner såklart igen oss. Mina Beatles strumpor ger She s so heavy från Abbey Road. Ringas favorit var Abbey Road; Johns vita lpn, Pauls Stg Pepper i George Rubbet Soul, min är Help . I dag tisdag blir det strand vid Calypso o middag i närheten av hotellet. Vädret är bättre för varje timme; mindre regn: ny info kommer: nu in från en ljummen balkong
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-09-22, 05:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Tack för rapport från Lefkas
Vid den här tiden börjar väl soluppgången.
Jag kan nästan känna den fuktiga morgonluften
och höra alla morgonljud. Tänkt att få sitta på en
balkong med en kaffemugg och insupa allt..
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-09-22, 06:19
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Härligt att Ni kom iväg
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-09-22, 15:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Åh vad härligt att höra Carle! Så himla kul att ni äntligen kom iväg.

Njut av Grekland för oss alla!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-09-22, 17:46
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Idag har vi legat i solstolar efter en gigantIsak frukost. Bordsservering. Vi blev igenkända på strandhaket Calypso ingen stolhyra o gratis frappe taramosalta och pastisio till lunch. Köpte en grekisk kokbok på svenska. 302 recept för 5 euro. Layout från 70 o 80 tal: kul forumet funkar igen; Annika lade ut en bild på fb kalimera; likes haglar in. Ikväll blir det lantkorv innan rockbaren. Regn är på ingång kommande dagar kan bli lite; kan bli mer. Kul våra inlägg gillas och vi har blivit väldigt välkomnande på orten. Janne; din e guide är med men bilen hyrs efter helgen; även ditt vykort ligger på att göra listan nu ett dopp i poolen innan en drink på vår stora balkong med utsikt över huvudgatan: kort och yatzy: min tur vara dj sju bokstäver från Liverpool börjar på B.........
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-09-23, 04:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag kan nästan känna den fuktiga morgonluften
och höra alla morgonljud. Tänkt att få sitta på en
balkong med en kaffemugg och insupa allt..
/ Kajja
Så bra sagt! När jag läste din text Kajja, så kände jag också just så.

Härligt att ni är på plats, Carle. Njut för fulla muggar!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-09-23, 08:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Tack för rapport, Carle! I dessa dagar är det bra att kunna drömma sig bort en stund

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-09-23, 08:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Kul att du namnger ställena ni besöker, Carle!
Jag har googlat på Calypso och Roadhouse så nu har jag koll på era hak..haha Man åker liksom med på resan.
Vill du berätta vad hotellet heter? Vi bodde på Happyland för några år sen. Helt OK.
Märker ni av några restriktioner?
I ren frustration var jag tvungen att kolla sistaminutenresor till Grekland..bara för att få känna känslan att det endast är en knapptryckning bort
Ha många underbara dagar på Lefkas!
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-09-23, 10:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Janne; din e guide är med men bilen hyrs efter helgen; även ditt vykort ligger på att göra listan
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-09-23, 18:04
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Vi bor på Aggelos i slutet av gatan. Skulle bott på Stavros men det är stängt så Apollo ringde o bokade om oss. Happyland är med bra men är Airtours. Lite regn idag men gjorde inget; 28 plus ute o kvavt. Pizza ikväll på Pomodoro; underbar restaurang o suverän servitör; Spiros. I går var vi enda gästerna på Roadhousev: berättade att en ny väg byggs parallellt med byvägen som trafiken skall ledas på och nidri ska bli bilfritt o gågata; sen bygger ägaren till ön Scorpio, Armani sa dom vet inte om det stämmer men ägaren bygger fyra stjärnigt hotell inne i Nidri ; stort betongkomplex men nu tar bygget en paus. Fått tips om biluthyrare nästa vecka. Regn risk i kväll samt mycket på lördag:eek. I morgon står joggingtur på schemat; handla korvar att steka om vi får en stekpanna av hotellet till middag hemma då Djurgården spelar EL kval: sen calypso med sol bad o lunch. Inte bestämt när jag tar Retsina till lunch :confused nu en Fix på balkongen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-09-24, 08:02
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Igår vid halv 9 på kvällen började Tor o Mjölner att leka. Himlen blixtrade och ösregn strax efter; regnade in. Stängde dörrar o fönster. Strömmen försvann en liten stund. Vid uppehåll gick vi o åt middag; folk hade sprungit in med maten så vi serverades pizza inomhus. Utsökt sen hem via rockbaren som hade 10 gäster; regn sen när vi la oss. Kl 08.10 skakar rummet av en jordbävning på 4,6 på skalan 22 km från ön låg centrum. Hotellpersonalen skrattade åt den; ofarlig, nu Kalle Anka på julafton: ”O boy breakfast”
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-09-24, 15:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Igår vid halv 9 på kvällen började Tor o Mjölner att leka. Himlen blixtrade och ösregn strax efter; regnade in. Stängde dörrar o fönster. Strömmen försvann en liten stund. Vid uppehåll gick vi o åt middag; folk hade sprungit in med maten så vi serverades pizza inomhus. Utsökt sen hem via rockbaren som hade 10 gäster; regn sen när vi la oss. Kl 08.10 skakar rummet av en jordbävning på 4,6 på skalan 22 km från ön låg centrum. Hotellpersonalen skrattade åt den; ofarlig, nu Kalle Anka på julafton: ”O boy breakfast”
Läste om jordbävningen på nätet. Tänk att jag aldrig har känt av någon jordbävning i Grekland, inte någon annanstans heller för den delen.

Hoppas att vädret bättrar på sig och att DIF vinner ikväll.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-09-24, 16:05
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Inget jordskalv i Grekland.
Men hemma för några år sen
riktigt otrevligt,sprang ut för jag
trodde att en långtradare var på
väg in mot huset,sen vart det som
en skälvning genom kåken.Värre var
det i Sundsvall där min mamma bor
på 8:e våningen,där skakade det rejält.

Pia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-09-24, 23:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Jag har heller aldrig upplevt jordbävning i Grekland eller någon annanstans heller utom i Sverige.

Det var för c:a 15 år sedan som jag i samband med jobbkonferens övernattade på en B&B-anläggning i nordöstra Skåne. Jag hade nattat mig och sovit ett par timmar när jag vaknade av ett märkligt muller och lite skakningar i huset.

Trodde det var en långtradare som åkte förbi och somnade om. På morgonen insåg jag att det endast fanns gång- och cykelvägar runt stället, och absolut inga vägar stora nog att härbärgera en långtradare.

På nyheterna meddelades det senare att en jordbävning hade uppmätts i området. Inte alla som har tur att få en så lindring jordbävningsupplevelse.

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-09-25, 00:25
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Jag upplevde en jordbävning på Rhodos -95 eller -96. Det var dagtid och jag stod och diskade. Det var som en plötslig yrsel, man liksom tappade fotfästet för ett ögonblick, takkronan gungade stilla och så ebbade det ut. Jag fattade inte vad det var. Min väninna (grekinna) sa att det var en liten jordbävning och... skrattade. Vardagsmat.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-09-25, 07:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Jag har upplevt 3 gånger på Karpathos. 2 av dom kändes ordentligt och en bara lite och hade inte fattat att det var jordbävning om inte en öbo hade sagt det. Hände bara att jag tyckte att stolen kändes lite ostadig en liten seckund :-)

Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-09-25, 07:58
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Kanske byta namn på tråden till ”jordbävningar” ? : Nu har 25 % av resan gått; Retsina till lunch igår dock inte kylskåpskall. Sol i dag sen mycket regn lördag, även lite på måndag; hade vi åkt en v hade vädret varit 2 av 5 hoppas på sol v 40. Bil hyr vi mån o tis. Vi har solstolar bokade kostnadsfritt inkl frappe på Calypso, middag i kväll på kina
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-09-25, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Kanske byta namn på tråden till ”jordbävningar” ? : Nu har 25 % av resan gått; Retsina till lunch igår dock inte kylskåpskall. Sol i dag sen mycket regn lördag, även lite på måndag; hade vi åkt en v hade vädret varit 2 av 5 hoppas på sol v 40. Bil hyr vi mån o tis. Vi har solstolar bokade kostnadsfritt inkl frappe på Calypso, middag i kväll på kina
Ja, det är en himla tur att ni har två veckor. Jag håller tummarna för att nästa vecka ska bjuda på vackert väder så ni kan köra runt och njuta av vackra Lefkas.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-09-26, 12:15
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Hade jag gjort en spellista över lördag hade ”Rain” ” What have They Done to the rain” ” have you ever sen the rain?” Varit med; i natt sov vi gott medan regnet strartade, frukost inomhus; sen shopping fm skärp almanacka thekoppar vindspel mm, sen en miniatyr gitarr med ” With the Beatles ” motiv för 7 E ; blev en regn frappe med, bokade bil till måndag o tisdag för bra pris nämnde inte vi fått tips om hans uthyrning förrän vi fått priser; inte ute efter nån E i rabatt . Nu studeras karta samt Jannes guide. Lunch omen timme vid strandpromenaden middag hemma ikväll innan Roadhouse: hoppas på ett dopp i poolen däremellan. I morgon blir det joggingtur innan lunchen; Calypso hade i går Mythos på fat första denna resa, regn måndag fm sen rätt mycket sol nästa vecka; men det är varmt 28 plus på supermarket mittemot oss. Hoppas nästa spellista innehåller ” Sunny afternoon” ” Goodday sunshine” ” I’ll follow the sun” samt såklart ” Here comes the sun” : vykortet inköps på måndag oklart var.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-09-27, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Direkt från Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Hoppas nästa spellista innehåller ” Sunny afternoon” ” Goodday sunshine” ” I’ll follow the sun” samt såklart ” Here comes the sun” : vykortet inköps på måndag oklart var.
Det hoppas jag också.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT