Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-03-01, 10:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra februari 2024

Sedan flera år tillbaka har stadsförvaltningen i Ierápetra krävt att strandtavernorna skall rivas och ersättas med byggnader med enhetligt utseende och ersättning har utbetalats. Ja, på avstånd har det inte sett vackert ut, men sittande på plats har de gett en härlig känsla med närhet till strand och stad. Beslutet var att det skulle ske i slutet av februari, med alla de problem som då skulle uppstå vid sommarens turistbesök. Rivningarna har nu skjutits upp till den 31 oktober efter folkliga protester. Innehavarna får själva sköta rivningarna. Nu skall det enligt stadens borgmästare bli en stilfull och funktionell strandfront och vapenvila gäller.

Gymmet är stort, men världen är bra liten! Vilka överraskningar kan inte dyka upp, bara man vågar prata? Déspina, den härliga grekisk/svenska kvinnan, mötte vi på förra gymmet för c:a 10 år sedan. Nu har vi, trots våra kroppsliga problem, återvänt till vårt gym och hejar och pratar med några. En kraftigt byggd, skäggig, 35-40-årig kille hade inte visat kontaktintresse, men en dag i duschrummet, ställde jag frågan till honom, om hur många gånger i veckan han brukade gymma.10 minuter senare visste jag mer. I 10 år hade han studerat medicinsk apparatur i Umeå (en stad han gillade). Han förstod lite svenska utan att kunna prata, bodde i Koutsounári och hade klädaffär i staden. Gift med en grekiska, men hade haft fästmö i Sverige. Han hade samma efternamn som några av våra bekanta, men de var inte släkt. Lika mycket hade han fått reda på om oss och våra år på Kreta. Ytterligare en kontakt för träning av det grekiska språket.
En dag var två poliser på gymbesök. Efteråt frågade jag ägaren Dimítris: ”Du ska väl inte hamna i fängelse”? Svar: ”Nej inte än”. Kanske blir det en egen träningslokal för dem?

Vid mina två korta dagliga bergspromenader ser jag de vackra, gula blomstersängarna av getoxalis under olivträden. De i sin tur börjar utveckla sina blomklasar. På bar kvist finns mandelblommor, inte grön. Nu är det också dags för prästkragarna att slå ut. Över allt kvittrar det i buskarna, men bara när solen skiner. Runt huset ser vi sädesärlor, talgoxar och pilfinkar. Talgoxarna plockar barken av vinrankorna för bobyggnad. Våra två träd är helt avlövade, men på grannens granatäppelträd har bladen börjat växa ut. Myrorna städar sina bostäder.

Lite tidningsnotiser följer.
Det har tagit 30 år av förberedelser för det nationella fastighetsregistret. Regeringen tror nu, att det kommer att vara klart 2026. Fr.o.m. mars månad kommer de fastigheter som registrerats att visas på en online-karta och vara tillgängligt för alla. Och från september skall fastighetsregistrets databas kunna kommunicera med skatteverkets register. Snigel-Grekland!

De Kykladiska öarnas karaktär är på väg att ändras pga. utvecklingen av turism och det okontrollerade byggandet. Öarna riskerar att förlora sina autentiska karaktärer. Tre öar som pekades ut i en tidningsnotis är Sífnos, Sérifos och Folégandros. På Kykladerna är man också oroad för den minskande nederbörden, som nu inträffar för tredje året i rad. De konstgjorda vattenförråden är tömda. Andros, Tínos, Náxos, Mýkonos och Santoríni nämns främst och det är bönderna t.ex. potatisodlarna som drabbas först. Även öarna Skíatos och Kálymnos omnämns, där de har brunnar som vattenförsörjare (och avsaltat havsvatten).

635 000 skandinaver besökte Kreta 2023, huvudsakligen på den västra sidan. Nu väntas en ökning på den östra delen av ön, sades det på en workshop i Stockholm. Svenskarna är mest intresserade av sol och bad, men det kanske kan utvecklas mot vandrings- och fågelskådar-turism. 544 000 svenskar besökte Grekland. Mest tillfreds var de med den grekiska maten och över den trygghet de kände.
Grekland utsågs denna månad tillsammans med Italien till ”Världens bästa turistdestination” i Stockholm. 400 resebyråchefer har gjort utvärderingen bland 4 000 svenska turister.

Över 2 000 migranter har kommit till Kreta sedan september, vilket pressar de lokala myndigheterna. Samtidigt meddelar premiärminister Mitsotákis, att Grekland skall skriva ett migrationsavtal med Indien för att ta in arbetare för att anställas inom jordbruks-, bygg- och turismsektorerna. Avtalet skall gälla både hög- och okvalificerade arbetare. Målet är att nå 40 000. Planen är att även Armenien, Georgien, Moldavien, Filippinerna och Vietnam skall inkluderas för att ta itu med Greklands brist på arbetskraft. Det skall säkerställas att de arbetar lagligt, betalar skatt, var de arbetar och hur länge de har varit i landet.

Grekernas individualism kan sammanfattas under: ”Låt grannens get gråta”. I trafiken gäller: ”Låt inte bara grannens get gråta, utan alla andras också”.

Ylva har startat att uppdatera sin körning genom bilskolelektioner och att få sina naglar målade. Det var väl en nyhet? Besök hos reumatolog gav inget resultat. Hennes blod var friskt, men kroppen värker. Vi är välförsedda med grönt. Tomater, gurka, paprika och apelsiner kommer från våra vänner, så ingen krislåda behövs.

”Isame na some, ne mi pesánome”. Liten språkundervisning. Översättning: ”Vi måste leva för att inte dö”. Kan användas när man höjer rakiglaset.

Vår vän tavernaägaren Manolis har blivit borgmästare i byn. Ett bra val. Han är lugn och stabil. Vi har känt honom och familjen sedan snart 30 år tillbaka och sett de tre barnen växa upp och som nu alla arbetar i företaget. Han och hustrun Eleni är uppväxta i Tyskland, så de behärskar tyska också. Första barnbarnet kom för några månader sedan. Tavernan är öppen torsdag - söndag och snart blir det hela veckan. Då flyttar vi våra middagar på tisdagar dit.

Det har varit den varmaste vintern på 25 år, säger man även på sociala medier. (Vi har vilat från att följa de grekiska nyheterna på TV, men jag läser tidningar i stället.) För oss har det varit den bästa vintern på Kreta, med många dagar på altanen. Medeltemperaturen var 2,5 grader högre än normalt i Aten och i Thessaloniki 3,4 grader. Det positiva är ju att uppvärmningskostnaderna minskar. Det negativa gäller jordbruket. Ännu en påminnelse om klimatförändringarna. Medelvärdet för dygnsmedel-temperaturen i Ierápetra var 14,5 grader. Regn: 43 mm. Högst temp: 19 och lägst 8 grader. Inga svåra nordliga vindar.

I upplagan av tidningen Fonien fanns den 17:e en rubrik: ”Salahi blev gravid, utan att ha varit i kontakt med en man”. Nä, nu djäklar tänkte jag, är det en ny Jesus på gång? Men jag kunde snart lugna ner mig och er kanske! Det gällde en stingrocka i ett akvarium i North Carolina. Det är en överlevnadsstrategi, parthenoges, för vissa arter i isolerade miljöer. I rubriken hade ”hane” översatts med man. Här på Kreta är det ingen risk att bli isolerad!

/ Jannis, som sakta vandrar vidare, men önskar alla som är födda på skottdagen ett fortsatt fyrfaldigt firande och hurra!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-03-01, 11:59
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2024

Stort tack, Jannis, för ännu ett fullmatat månadsbrev!
Så roligt att läsa om stort och smått på Södra Kreta. Måste vara fantastiskt vackert i naturen hos er nu och ännu bättre blir det väl framöver. Här hemma har det inte hänt mycket än men hoppet lever om en varmare och grönare tid!
Catlady
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-03-01, 16:03
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 520
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2024

Ännu ett fantastiskt innehållsrikt månadsbrev. Tack, alltid lika intressant att följa ert liv på Kreta. Skulle väldigt gärna vilja komma till Kreta på våren. Måste vara fantastiskt när allt fortfarande är grönt och inte sönderbränt som det är på hösten. Tyvärr passar det inte oss av olika anledningar. Ha det fortsatt fint och var rädda om er.
Kerstin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-03-02, 06:02
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2024

Tack för mycket intressant innehåll. Jag läste också någonstans om den oroande utvecklingen på Sifnos och de andra öarna. Märkvärdigt att de inte kan få bukt med svartbyggandet. Och kortvarig boende typ Airbnb är ju typ det värsta som har hänt under de senaste åren eftersom dessa bostäder borde få användas enbart av lokalbor/långvarig uthyrning. Undantag kan naturligtvis finnas, men i det stora hela så är det negativt. Och det är antaglien en orsak till svartbyggandet?

Ja, nu skall jag inte tjata mera om den saken.

Hoppas Kreta får mera regn!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-03-02, 14:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2024

Tack Jannis för ditt fina tålamod med att hålla oss uppdaterade om tillvaron i Grekland i allmänhet och på Kreta i synnerhet. Alltid så underhållande att läsa!

I denna månads upplaga kunde man bland annat läsa om grekisk import av arbetskraft, vilket gjorde mig förbryllad. Jag har levt i tron att ett av flera stora problem i Grekland är hög arbetslöshet. Då verkar det ju en aning konstigt att man vill importera arbetskraft. Är jag helt fel på det eller vad är det som jag har missförstått?

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-03-03, 09:43
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2024

Tack för ännu en intressant månadsrapport från Kreta!

Säger som Masse, lite förvånande att Grekland måste importera så mycket arbetskraft. Jag har också trott att Grekland istället brottats med problem med hög arbetslöshet. Men fördelen är väl att med avtalet säkerställs att det är laglig arbetskraft med skatter osv.

Det märks bland inlägg på sociala medier att Grekland lockar många. Det är många frågor från personer som aldrig varit i Grekland tidigare och vill ha hjälp med vart de ska åka. Tyvärr verkar de flesta fundera över vilket hotell de ska välja, inte vilken ö eller ort, utan det är hotellet som är det viktiga

Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-03-03, 14:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2024

Jag skulle tro att det är som i Sverige. Vissa arbeten är oattraktiva. När det gäller jobb som servitörer är det ofta säsongsanställda från andra länder som man träffar. Vissa av dom hjälper även till vid olivskörden i november-januari.
Det är osäkra arbeten och ofta inte heltid. Grekiska ungdomar, precis som svenska önskar nog sig ett säkrare arbete och heltidsanställning.

Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-03-04, 12:33
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2024

Nu har jag tid att besvara frågan. Gårdagen var den mest sportrika jag varit med om, så det blev ingen tid över för kalimera!
I vissa branscher inom turism och odlingar har det ofta varit familjeföretag och nya generationer som har fortsatt att driva företagen. Nu föds färre barn och man behöver fylla på med anställda. De unga vill inte heller slita inom samma gebit som föräldrarna. Eftersom greker hatar att betala skatt, försöker företagarna att betala lönerna "svart". Det försöker de senaste regeringarna strypa nu och öka skatteintaget. Kvalificerad arbetskraft behövs i alla länder, framför allt då många lämnat för bättre villkor utrikes. Här runt Ierápetra behöver man alltid folk för växthusen (som ej används sommartid), inom restaurang- och hotell (under säsongen), året runt inom byggbranschen (nybyggnad och ständiga reparationer). Vill man jobba, går det att skapa sig ett bra liv, för det finns alltid jobb. Men visst kommer många av dessa 40 000 att hamna långt ner i hierarkin. Vi har ju sett hur Akram har behandlats.
Tack ni alla, som fortsatt varit positiva till mina inlägg!
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT