Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-29, 07:34
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Agia Pelagia

Hej!

Det blev en snabb påkommen resa bokad, en vecka med lite avkoppling på Kreta 29/4 i Agia Pelagia. Mest intresserade av "bara" lite avkoppling, men givetvis intresserad av ifall någon har något tips om något speciellt i restaurangväg eller beachväg i närområdet. Vad tror forumet om vädret första veckan i maj, vågar man sig i havet? Förresten... Är det någon som bott på Belvedere? Tacksam för tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-29, 08:54
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Agia Pelagia

Åh vad jag är avis...
Har varit i Agia Pelagia 2 ggr och jag kan verkligen tänka mig att återvända. Har inte bott på Belvedere men varit inne och tittat vid poolen. Just då var det högsäsong och en väääldig massa folk och ungar som tjoade rundor och det är väl inte riktigt min smak. Mina egna barn tyckte det var tur vi inte bodde där...
Vi fastnade för en restaurang som heter/hette Valentino som ägdes av en svensk kvinna från Gotland (tror jag att det var) och hennes grekiske make. Där tillbringade vi många kvällar. Annars finns det en massa andra ställen att prova!
Prova att bada vid grannstranden Lygaria Beach en dag. Hyr en bil en dag och kör mot Rethymnonhållet. Rekommenderar ett besök i byn Balí för lunch och ett dopp vid någon av stränderna där. På tillbakavägen så snirkla dig upp till byn Fodele och gå en sväng i "parken" och titta sedan på de gamla grekiska damerna som sitter utanför sina affärer med broderade dukar och liknande.
Terrängen runt Agia är väldigt kuperad så ta bra skor med för upptäcksfärder i omgivningen. Utsikten är fullkomligt fantastisk när man kommer upp upp en bit!
Kommer du i närheten av hotel Pela Mare (ca 1 km upp från byn mot Heraklionhållet) så gå in och svalka dig med något i poolbaren och hälsa från mig

Ha en underbar vecka!
Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-30, 00:23
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Agia Pelagia

Har inte bott på Belvedere men när vi var nere på Kreta senast släppte vi av 2 personer på hotellet för att sedan ta oss upp igen.....

Det var en riktig omväg men en fin sådan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-30, 14:39
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Agia Pelagia

Jeia sou!
Det här är lilla sjöborren som idag känner sig lagom taggad och gör nu världspremiär på Kalimera. Skriva kan jag, men hur jag får det att "flyga" iväg har jag ingen aning? Jag testar därför nu och om det fungerar så ska jag ge dig några tips ang. Agia Pelagia.
Sjöborren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-30, 15:14
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Agia Pelagia

Det lyckades!
Förra året, i maj bodde jag på Belvedere. Hotellet (lägenhet)
var helt ok. Poolen badade vi inte i eftersom det bara tar några minuter ner till stranden, men man får inte vara allergisk mot små barn.
På stranden fick inga hundar förekomma, att "kasta" in folk på tavernorna var förbjudet (enl. gotlänskan). Ingen biltrafik mellan strand och tavernor.
Mycket lugnt och skönt!
Mythos är en liten trevlig taverna som jag gärna rekomenderar, samt en utflykt till Foddela, El Grecos födelseby. Ta en taxi dit sa rese guiden, men pruta! Många gånger har jag rest till Grekland men prutat har jag aldrig gjort. Morskade upp mig, klev fram till taxi bilen och frågade, vad kostar det till Foddela? 15e blev svaret, då hade min tunga parkerat och efter nåra sekunders tystnad säger han 12e, nu accelererade tungan 10e sa jag. Ok! Jag åker gärna tillbaka
M.v.h. lilla sjöborren.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-13, 20:59
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Agia Pelagia

Hej! Sjöborren
Vi skall åka ner i slutet på Juni och bo på Belverde
när jag läste ditt svar så tänkte jag fråga om du ville
hjälpa mig med lite små frågor
Fanns det typ kastrull och stekpanna i lägenheten?
och var det långt till en busshållplats?
Jörgen
Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Förra året, i maj bodde jag på Belvedere. Hotellet (lägenhet) var helt ok.

Senast redigerad av Zanét den 2007-04-13 klockan 23:23. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-14, 23:13
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Agia Pelagia

Hej!
Jag svarar gärna på dina frågor. Det finns köksutrustning, stekpanna kastruller, tallrikar osv.
Det är inte långt till bussen.
m.v.h. sjöborren.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-16, 23:26
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Agia Pelagia

Tack!

Senast redigerad av inkfish den 2007-04-17 klockan 17:23. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-17, 08:50
ullis ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 34
Standard Sv: Agia Pelagia

Hej!

Vi var i Agia Pelagia första veckan i maj förra året! Det blev en av de bästa Greklandsresorna vi gjort, med lagom värme, mycket blommor och enormt avstressande! Jag vill minnas att det var 19 grader i havet, så visst vågar du dig i plurret! För övrigt är Agia Pelagia en riktigt trevlig by med vackra omgivningar, ett plus är hyfsad kondition och starka benmuskler då det är backigt. Vi bodde på Village Panorama, i backen på vägen ner mot byn, vilket var ett fantastiskt trevligt boende.

Ha en trevlig resa!

Hälsningar Ullis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-18, 17:29
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Agia Pelagia

Jaha... Då var vi hemkomna sedan någon vecka. Semestern var bra och Agia Pelagia är mycket trevligt, speciellt så här off-season som det var för vår del (första veckan i maj). Byn är ju inte speciellt stor så en vecka räcker bra. Maten var bra och även vädret. Havet var badbart (ca 19 skulle jag gissa). Hela stranden (för övrigt inte speciellt bred) är kantad av trevlig tavernor. Vi fick inte "dålig" mat på någon (vi testade ganska många). En favorit blev dock Acropolis, men som sagt flera mycket bra fanns det. Belvedere var ett helt ok hotell. Poolen inte speciellt stor, men det svalkade skönt vid poolområdet då det ligger lite högre upp. Ja som sagt, vi är nöjda med veckan i Agia Pelagia. Vi var en kort sväng (typ 45 minuter) till Amoudara också... och var mycket glada att i inte bodde där... Vi hyrde även bil och var till Retymnon. Vi passade på att stanna i den lilla byn Bali (byggd för turism). Trevligt ställe. Ifall det är någon som undrar något om Agia Pelagia så fråga på så kanske jag kan svara.
Mvh Obo
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-19, 21:56
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Agia Pelagia

Hej!
Kul att ni hade det bra
en liten fråga
Fanns det något internetcafe?

Jörgen

Senast redigerad av inkfish den 2007-05-19 klockan 22:40. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-21, 15:33
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Agia Pelagia

...Internetcafe... Jodå, det finns... Bl.a. i poolbaren på Hotell Belvedere...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-12, 13:53
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Agia Pelagia

Hej!
Nu har vi varit i Agia Pelagia 2 veckor sitter i baren och skriver
Busshallplatsen ligger inte nara hotellet
Tvatt kostar 8 euro och ligger 400m syd
Har vandrat runt en del runt byn, basta stranden var den i byn
Vaster ut finns forst en stenstrand sen en bra strand i en vik mellan
tva stora resort
Caspis resort sparrar av byn lite.
Oster ut finns flera strander fyra stycken i olika vikar
Agia Pelagia har ingen by kansla det ar en turist ort
Uppe i orginal byn finns kanske 4-5 hushall
Finaste stranden ligger ca 8km vaster ut logadia beach med ett stort resort.
Detta ar inget stalle for festande ungdomar, passar perfekt for barnfamiljer

Jorgen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-09-29, 08:40
GreekFan GreekFan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Agia Pelagia

Jättefin liten by för den som vill ha en lugn semester. Där är saker att göra för en vecka och fin omgivning. Vill varna för tavernan El Grecco (dålig mat) annars var matställena av hög klass.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT