Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-01, 21:13
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Milos Rookie

Ett förstagångsbesök på Milos är nu inbokat. Det blir 5 dgr i mitten av juni innan färden går vidare mot det kära Antiparos, för 25 året i rad.

Kommer nu lusläsa Milostråden här på Kalimera men om det är någon därute som bara m å s t e uppdatera den, med sina egna smultronställen och tips tar jag gärna emot dem här.

Vistelsen är just nu ett vitt ark, framför mig och familjen, som så småningen blir fyllt av härliga Blå semesterupplevelser. Inget är förbokat, förutom flygbiljetten. Inget kommer heller bli förbokat utan vi tar allt på plats när vi väl står på ön.
Bad, god mat och ett hyrfordon finns med i någon form av preliminär planering. Dock ej hur och var vi kommer att bo.

Det börjar närma sig.... 1 april och snö i Östra Svealand. Brrr
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-01, 21:30
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Milos Rookie

Missa inte Papa Fragas på milos, sjukt fin strand inklämd mellan två höga klippor, kräver dock försiktighet vid nedklättring. Inte så att det är svårt att ta sig ned, det har bildats en naturlig trappa, men det finns inga räcken eller rep att hålla sig i.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-02, 08:25
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Milos Rookie

Aiakos//

Tack för tipset.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-02, 09:14
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Milos Rookie

Kände att jag måste svara på de här tråden...letade rätt på min dagbok från Milos resan 2006. så en del kan ha ändrats med tanke på busstider och boende.
Var där med dottern 20-25 juni 2006, ett lagom antal dagar tyckte vi. Ett måste som ni måste göra är faktiskt båtresan runt ön. Dottern som då var 15 år, sa först URK! en PRO resa eller?? Men efteråt tackade hon mig att hon fått sett så mycket häftigt!..(lika var det när vi trampade upp till klostret på Amorgos!...)
I alla fall, vi bodde på Delfini, ett lagom, trevligt, prisvärt hotell, men det finns kanske bättre och bättre tillgängligt. Men om ni avser hyra bil eller moppe spelar det nog ingen roll.. -När vi var där, upplevde vi att bussarna gick för sällan, det var ännu ej högsäsong..
Men stränder ni måste besöka är Paleochori, där måste ni äta på restuarang Sirocc och prova gärna vulcanic food, vi åt lamm, jättegott och mört tillagat!. På Paleochori måste ni leta rätt på de heta källorna i vattnet samt den naturliga bastun i berget, måste upplevas!! kontakta mig, så kan jag förklara bättre vart den ligger!! Att se Sarakiniko är ett annat måste... Vi missade solnedgången i Plaka pga dåliga bussförbindelser... men det får bli nästa resa
En annan strand ni bör se är Tsigrado, man ser alla dessa fina ställen när man åker med båten runt. så en båttur en av de första dagarna kan vara ett tips...vi åkte med Captain Yangles båten..då var det ett pris på 20 € för vuxna och hälften för barn..En god restaurang som heter Zabbas, låg en bit bortom busstorget längs en "strandpromenad"...ja, jag kan berätta mer, men fråga på ! ha en skön resa!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-02, 09:37
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Milos Rookie

Tack Ioslina för alla tips

Jag återkommer kanske närmare inpå avresa om jag vill ha något förtydligat.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-05, 10:28
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Milos Rookie

Om man vill bada i närheten av Adamas så är Papikinou, den bästa stranden, den ligger någon km utanför, (taxi kostade 4 euro dit) mot flygplatsen till. Missa inte en lunch på den underbara tavernan O'Hamos som ligger precis där!!
Ett annat sätt att se denna sagolika ö är att följa med Rod på en havskajakutflykt! Sök på Seakayaking in Milos, så hittar du rätt. Då får ni möjlighet att se ett Milos som man annars missar. Att paddla in och ut ur grottor och få se de olika stränderna från kajaken är en fantastisk upplevelse! Man kan vara helt nybörjare! Kostar ca 65 euro och allt ingår, man startar ca kl 10 och kommer tillbaka vid 17 tiden.
En underbar lunch ingår också!
Lite bilder att njuta av!




På väg in i en av många hundra grottor på ön.


En lunch på O Hamos!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-05, 11:07
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Milos Rookie

Tack Ayelet.

Kajaktur ser härligt ut och den där sista bilden fick det att suga till ordentligt i lunchtarmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-17, 18:06
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Milos Rookie

Den vackraste finaste stranden tycker jag är Firiplaka. Vackra fina stenar i olika färger. Du får dock ta dig dit själv - ingen buss - men taxi funkar fint! Gör upp om hämttid bara!
Milos är den vackraste ön i Grekland om du frågar mig!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-09, 15:42
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Milos Rookie

Hemma igen efter 3 härliga Kykladesveckor.

Vi flög ut via Aten och tog taxi den korta biten från flygplatsen till Adamas.

De första fem dagarna på Milos var en ny spännande ö-upplevelse. Vi bodde i Adamas på studio Helios som ej var förbokat men som vi hittade efter en kort rundvandring i en eftermiddagshet by! Fin hamnutsikt, lugnt och 95 trappsteg ner till hamnpromenaden.

Vi hyrde bil hela perioden. Moped kan nog räcka men som Milosnybörjare kände via att en bil tar en lättare och snabbare runt så att vi fick en bra överblick över hela ö-utbudet,

Vi tittade nog på de flesta stränderna och efter första dagens besök på Firopotamos, som var en fantastisk strand, så hamnade vi sedan på Paleochori resterande dagarna. Också detta en mycket fin strand med grovkorning sand och ett bra utbud med tavernor ovanför stranden. Att vi återkom hit berodde på att vinden tilltog efter de första dagarnas värmebölja och på denna delen av södra ön var det relativt vindstilla.

Pollonia besökte vi andra dagen. Sen lunch vid hamnen och sedan en halvtimmes slummer i skuggan på stranden, med utsikt mot Kimilos.

Plaka besökte vi två kvällar. Första dagen för solnedgångens skull men det blev även kvällsmat och shopping och eftersom det var ett uppskattat koncept körde vi en repris sista kvällen.

Klima, den färgglada byn direkt vid havet och vid det fantastiska inloppet till Adamas besökte vi en förmiddag.

Nu kan man stryka Milos från vår "To-Do" lista men det känns inte otroligt att vi inom några år gör ett återbesök.

Milos kan verkligen rekommenderas
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-10, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Milos Rookie

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Nu kan man stryka Milos från vår "To-Do" lista men det känns inte otroligt att vi inom några år gör ett återbesök.
Roligt att ni är så nöjda med Milos att ni vill åka tillbaka. Välkommen hem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-10, 18:20
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Milos Rookie

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Roligt att ni är så nöjda med Milos att ni vill åka tillbaka. Välkommen hem.
Tyvärr börjar "Åka-Tillbaka-Listan" bli längre än "To-Do-Listan"
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-11, 20:30
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Milos Rookie

Ursäkta om jag använder tråden för en fråga....Sonen och svärdottern åker till Milos om ca en vecka. Jag skulle vilja bjuda dom på en båttur runt ön. Är det någon av er som vet vad det kan kosta på ett ungefär?
//maji
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-11, 20:36
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos Rookie

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Jag skulle vilja bjuda dom på en båttur runt ön. Är det någon av er som vet vad det kan kosta på ett ungefär?
Mellan 25 och 30€ har jag för mig att det kostade för några år sedan, inte mycket mer än så i alla fall. Finns både motorbåt och segelbåt att åka med. De kör också något olika rutter så det kan vara bra att kolla innan. Fanns tydliga "skyltar" med kartor och bilder vid varje båt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-11, 20:49
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Milos Rookie

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Mellan 25 och 30€ har jag för mig att det kostade för några år sedan, inte mycket mer än så i alla fall. Finns både motorbåt och segelbåt att åka med. De kör också något olika rutter så det kan vara bra att kolla innan. Fanns tydliga "skyltar" med kartor och bilder vid varje båt.
Tack snälla du då vet jag på ett ungefär
//maji
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-18, 12:03
Dan Dan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Milos Rookie

Vi åkte en båttur runt Milos nu i juli och det kostade 30euro / pers. Gäller vuxen. Osäker på vad det kostar för barn.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT