Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-15, 08:33
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Plakias i augusti/september

Vi kommer att anlända till Plakias 29/8 och tänker vara där ca. en vecka. Har kollat på en del boenden, och förstått att det finns en del som ligger lite strax västerut från Plakias, finns ju även inne i byn. Vi tänker inte boka i år utan fixa på plats, kommer med buss mitt på dagen. Är det någon som kan dela med sig av tips, när det gäller Plakias med omgivningar och även gällande boenden?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-15, 09:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Vi bodde på Stefanos Place i byn Mirthios ovanför Plakias. Jättefint läge med utsikt över hela bukten. Även från poolen, där många bilder togs.





Byn är liten, men inhyser ändå fem olika restauranger. Alla grekiska. Pizza finns med på Stefanos place, om man tröttnar på grekkäket.

Vill man ha lite cityliv, så är det bara att ta en bulle ned till Plakias. Kostade max 10 € om jag inte missminner mig.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-15, 10:10
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Vi har bott på Creta Mare Hotel ett par gånger och tyckte om det. Senaste gången (2015) hade de renoverat alla rummen. Det ligger i slutet av byn västerut. Finns bad alldeles nedanför, och gångavstånd till stora stranden i Plakias.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-15, 10:37
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Tack för tips. Thoper-det du rekommenderar ligger mot de ställen jag tittat på, vill ha studio då vi vill ha kitchenette, vilket det verkar ha. Ska lägga in i listan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-15, 10:46
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Tack för tips. Thoper-det du rekommenderar ligger mot de ställen jag tittat på, vill ha studio då vi vill ha kitchenette, vilket det verkar ha. Ska lägga in i listan.
. Gillar man lite längre promenader, alt. hyrbil, så ligger ju Souda Beach ett par/tre kilometer västerut, en härlig strand.
/Thoper
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-15, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Vi har bott på Hotel Livikon och bor gärna där igen. Vi bokade på plats i oktober.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-15, 16:12
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Vi har bott på GioMa's studios, dock nästan tio år sen. Men vi var jättenöjda då, vill jag minnas. Jag tror att vi bara knallade in och frågade om de hade nåt ledigt... Lycka till!

Lena
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-15, 19:51
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Plakias i augusti/september

För några år sedan bodde vi på Kostas Chrisola, som var mycket bra och låg mitt i Plakias.

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-15, 21:15
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Vi kommer att komma till Plakias för första gången den 12 september efter drygt en vecka i Paleochora. Vi kommer att bo på Hotel Livikon. Jag hoppas och tror att det är ett bra val för oss. Ska bli jättekul att se att upptäcka Plalias.

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-07-17, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Vi kommer att bo på Hotel Livikon.
När vi bodde där hade vi utsikt mot Mirthios och bergen. Det tyckte vi var lika häftigt som att ha utsikt mot havet. Första bilden på denna sida visar vår utsikt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-07-28, 10:07
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Jättefin utsikt mot bergen. Jag tror att vi får havsutsikt men blir det inte det får vi ju en vidunderlig bergsutsikt

Lena
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-07-30, 11:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Jag tror att vi får havsutsikt men blir det inte det får vi ju en vidunderlig bergsutsikt
Ja, den var magnifik.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-07-30, 15:09
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Ja, nu har jag en liten lista på boenden. Det verkar ju inte vara brist på ställen, så tak över huvudet lär vi få, verkar över lag också vara hög standard, ser det ut som. Har också en fin sida beautifulplakias.com med mycket information om området, och med flera vandringstips, det ska bli kul att komma till Plakias. Vi har senare en vecka bokad "hemma" i Paleochora. Däremellan ska vi försöka få till några nätter i Agia Roumeli, då blir det taxi till Sfakia för att komma med färjan.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-14, 10:08
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Nu är det nedräkning på riktigt, 14 dagar 4 timmar oj vad jag längtar. Ska bli spännande att se hur det är med besökare/turister i år. Kommer ju lite rapporter om att det, i alla fall på den del platser i Grekland, är färre än vanligt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-08-14, 13:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Nu är det nedräkning på riktigt, 14 dagar 4 timmar oj vad jag längtar.
Det förstår jag. Är ju så himla fint på den delen av Kreta.

Min bror är på Kreta just nu och han tycker att det är ungefär lika mycket turister som det brukar vara när han är där i mitten av september. Så han ser en stor skillnad.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-10-15, 19:10
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Plakias i augusti/september

En lite tanke om vårt första besök i Plakias.
Efter drygt en vecka i vårt kända Paleochora tog vi bussen till Plakias. Vi kom fram strax efter tre efter en vacker taxifärd från Rethymno. Vi missade bussen med en kvart, vilket vi visste att vi skulle göra Tänkte oss en lunch i Rethymno för att ta den tidiga kvällsbussen till Plakias. Men väl framme i Rethymnon ändrade vi oss snabbt och tog en taxi ner, vilket var ett lyxigt och smidigt val.
Hotel Livikon som vi hade bokat för sju nätter visade sig vara till stor belåtenhet för oss. En fantastisk utsikt över stranden och en vindskyddad balkong, vilket visade sig att vi skulle behöva. Vi bokade två nätter till och då fick vi en fantastisk utsikt över bergen men inte lika vindskyddad.
Första måltiden intog vi som en sen lunch/tidig middag på taverna Christos. Underbar mat. Vi åt där vid ett flertal tillfällen.
De första tre dagarna var det storm på gränsen till orkan i byarna. Vi promenerade till Souda beach en av dagarna. Det blåste dock så mycket så det blev inget bad men en underbar lunch på taverna Galini. Efter det vågade vi inte promenera hem då det hade varit svårt för oss att hålla oss på vägen när vi gick dit, likadant var det med bilarna, så vi beställde en taxi hem. Snabbt och säkert.
När det hade slutat blåsa badade vi både på bystranden och på Souda. Souda blev helt klart min favoritstrand, tillsammans med den trevliga taverna där. I övrigt var det en trevlig liten by, trevliga människor och bra mat. Vi kommer alldeles säkert att åka tillbaka men kanske inte redan nästa år.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-10-16, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Kul att ni trivdes så bra i Plakias, trots det bångstyriga vädret. Extra roligt att höra att ni gillade Livikon så mycket, och att ni fick utsikt över havet.

Souda är även vår favoritstrand i området. Tänk att ni var tvungna att ta en taxi hem på grund av vinden, då måste det ha blåst otroligt mycket. Tur att stranden ligger så nära Plakias.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-10-17, 20:51
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Livikon var jättebra boende och vi hade det bra trots lite olika äventyr i stormen.
Vi har varit i Grekland många gånger i stark vind/storm men detta var läskigt mycket.... Vi klarade oss med blotta förskräckelsen, så hård vind var det...!

Lena
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-10-18, 12:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plakias i augusti/september

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Vi har varit i Grekland många gånger i stark vind/storm men detta var läskigt mycket.... Vi klarade oss med blotta förskräckelsen, så hård vind var det...!
Ojdå. Det kan ju blåsa en del runt Plakias, men så mycket har jag inte hört talas om. Vädret är ju lurigt numer så det kanske bara är att vänja sig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT