Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-08-18, 11:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Lissi, inte går det väl att åka direkt till Peloponnessos från flygplatsen med buss?
Ja, ni skulle åka bil såg jag nu!..
Jag fick svar på den frågan i början av denna tråd. Från flygplatsen gäller buss in till busstationen för Peloponessosbussar. Stathmos Kiffissos . Där byter man. Vi har åkt från Aten till Nafplio tre gånger den vägen, men aldrig från flygplatsen.. Det är inga problem..

Lissi
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-08-18, 11:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos nästa!

15 mil OK..bra då vet jag!.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-08-18, 11:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag fick svar på den frågan i början av denna tråd. Från flygplatsen gäller buss in till busstationen för Peloponessosbussar. Stathmos Kiffissos . Där byter man. Vi har åkt från Aten till Nafplio tre gånger den vägen, men aldrig från flygplatsen.. Det är inga problem..

Lissi
OK, måste testa det, nästa år... nu ska jag först till Poros, Hydra och Nafplio från Galatas.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-08-18, 11:40
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Vilken tid är du i Kalamata Lissi?Sista bussen till Koroni går 19.00.
Annars är en natt i Kalamata inte dumt heller,men kan vara ganska lugnt i mars.Gamla stan är fint samt strandpromenaden.
Fint är att stanna lite utanför stan tex lilla byn Verga som ligger mot Kardamili hållet.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-08-18, 11:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Sunny....det är bara JAG som åker denna gång och det blir med BUSS...först från flygplatsen till Kifissos-stationen i Aten, därifrån buss till Nafplio 3 nätter...Sen med buss från Nafplio till Sparta för 2 nätter och sen från Sparta till Koroni via Kalamata där jag kanske får övernatta.
Det jag skrev om bil var att när Claes och jag tillsammans ska till Peloponessos ytterligare en gång, då får det bli med bil!

Lissi
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-08-18, 11:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Jodå, jag förstod det Lissi!..
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-08-18, 12:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vilken tid är du i Kalamata Lissi?Sista bussen till Koroni går 19.00.
Annars är en natt i Kalamata inte dumt heller,men kan vara ganska lugnt i mars.Gamla stan är fint samt strandpromenaden.
Fint är att stanna lite utanför stan tex lilla byn Verga som ligger mot Kardamili hållet.
Eftersom det bara går buss kl 14.15 på söndagar mellan Sparta och Kalamata enligt årets turlista så vet jag ju inte hur lång tid den bussen tar....Jag skulle vilja komma till Koroni och Methoni först och se hur länge jag vill stanna där och sen i så fall stanna i Kalamata på hemresan om jag har tid över innan jag reser mot Aten där jag bokat sista natten på Adonis i Plaka.
Jag har hört så fint om Koroni och Methoni så jag vill ju ha flera nätter där på båda ställena.

Lissi
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-08-18, 12:08
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Det ska nog inte ta flera timmar med bussen då det bara är ca 6 mil.Så du hinner nog till Koroni bussen Lissi.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-08-18, 12:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Låter jättebra! Så gör jag små bussutflykter från Koroni istället...TACK för all hjälp .
Nu kan jag lugnt koncentrera mig på Kretaresan 24 september!

Lissi
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-08-18, 12:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Eftersom det bara går buss kl 14.15 på söndagar mellan Sparta och Kalamata enligt årets turlista så vet jag ju inte hur lång tid den bussen tar....Jag skulle vilja komma till Koroni och Methoni först och se hur länge jag vill stanna där och sen i så fall stanna i Kalamata på hemresan om jag har tid över innan jag reser mot Aten där jag bokat sista natten på Adonis i Plaka.
Jag har hört så fint om Koroni och Methoni så jag vill ju ha flera nätter där på båda ställena.

Lissi
Det er et luksusproblem og skulle velge mellom alt vakkert,
fine steder/byer i dette området, Lissi

Bussen fra Sparta til Kalamata tar kun ca 1 time (55min), så til Koroni kommer du med god margin

På strekningen Kalamata - - Methoni har vi gjennom årene bodd/overnattet i

Chrani, Ag Andreas, Koroni og Methoni

- og på samme ruta gjort stopp i fine Petalidi, Finikounda og Pylos /Gialova og badet på den flott Voidikilia stranden/lagunen

Men mest har vi, som du vet, vært på andre siden av "fjorden" i Kardamili/Stoupaområdet

Som sagt, et luksusproblem - k o s deg med planleggingen videre
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-08-18, 12:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Tack Kari!

Kardamili - Stoupa är ju så fint, men de får nog stå över denna gång då jag inte har bil. Jag vill vara flera nätter på samma plats!

Lissi
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-08-18, 12:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack Kari!

Kardamili - Stoupa är ju så fint, men de får nog stå över denna gång då jag inte har bil. Jag vill vara flera nätter på samma plats!

Lissi
Det høres "fornuftig" ut, Lissi

Den ene siden er "like bra som den andre" etter min mening, men gangske forskjellige

Jeg er og blant dem som liker Koroni kjempegodt
Vi har bodd der kun en gang, men vært på dagstur flere ganger, og d e r skal jeg bo igjen
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-08-18, 15:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Herregud så jag längtar tillbaks nu efter att ha läst alla inläggen i denna tråd.
Ni som planerar en resa till Peleponessos gör så rätt!
Man säger ju att Peleponessos = "Det riktiga Grekland". Så klart är det mycket av en PR-slogan. Men faktum är att det var först på Peleponessos som jag kände igen det Grekland jag mötte på mina första Greklandsresor på 80-talet (kanske för att jag jobbade där då och såg det grekiska vardagslivet) men även för att på Peleponessos (av de platser jag besökte) är inget tillrättalagt för att passa turismen. Det känns så otroligt grekiskt på så många sätt.


Jag har funnit min "hjärteplats" här i livet. Därmed inte sagt att det aldrig mer kommer bli några ö-semestrar. Det blir det alldeles säkert. Ö-världen är också fin på sitt sätt. Men har kanske bara blivit lite mättad ett tag.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-08-18, 15:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Ja, Thira det ska bli intressant att se en liten del av Peloponessos.. det kanske ger mersmak!..
Förstår att du längtar tillbaka.. ..blir det något resebrev förresten?
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-08-25, 17:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Så har jag då fixat till det så att jag kommer till Kardamili i alla fall....fast inte på resan i mars , utan redan i november ....Tinosvistelsen kortas av med 6-7 dagar som jag istället använder till att ta mig till Peloponessos och Kardamili. Därifrån kan jag sen ta mig till Stoupa och andra byar runt Kardamili. Jag ska använda dagarna väl och promenera mycket! Med Karis hjälp (TACK !) har jag fått hjälp till boende på Stella Rooms . det ska bli SÅ härligt! Sen förra gången i Kardamili, våren 2007, som var SÅ fint har jag alltid längtat tillbaks, men så kom både Tinos och Tilos emellan.... NU får det bli Peloponessos några resor framöver.

..Så avslutas novemberresan med 5 dagar i Aten också..Där har jag aldrig varit själv, men jag är inte en sekund orolig för det. Har lite muséibesök på "att göra"- listan och även en heldag i Pireus för att äta på Rakadiko

Lissi - som tackar för alla goda råd!
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-08-25, 17:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Med Karis hjälp (TACK !) har jag fått hjälp till boende på Stella Rooms
Samma här (Tack Kari!), och det ser jag verkligen fram emot.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-08-26, 12:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Samma här (Tack Kari!), och det ser jag verkligen fram emot.
Det er en glede å kunne gjøre l i t t gjengjeld, Janne
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-08-29, 16:27
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu har jag letat lite efter boende i Sparta och har prel bokat 2 nätter för 80€ inklusive frukost på centralt hotel. Lakonia. I Sparta ska jag titta på Acropolis och arkeologiska muséet och att då vara i mars måste ju bli bra. Så kikar jag i min bok om grekiska fastlandet och sidorna om Peloponessos och inser att med buss kan jag inte se allt jag vill....Så jag har beslutat att efter Sparta tar jag mig så direkt det går till Koroni via Kalamata. Jag ska kolla bussturlistan när det närmar sig....Så får det bli Koroni några dagar och Methoni och Pylos några dagar innan återfärd till Aten där jag bor sista natten. Mer hinner jag inte...Jag ska också läsa om Staffan Stolpes bok Morea om Peloponessos. Den är SÅ fin!
Jag är riktigt lycklig över att ha denna lilla bussluff att se fram emot i gråa mars!

Lissi
Och Mistras naturligtvis om du inte besökt "stan" tidigare.
http://whc.unesco.org/en/list/511
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-08-29, 21:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos nästa!

eija, Mistras måste jag nog se...om bussen går den vägen...men det räknar jag med, då det ligger mellan Sparta och Kalamata.

Lissi
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-08-29, 22:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
eija, Mistras måste jag nog se...om bussen går den vägen...men det räknar jag med, då det ligger mellan Sparta och Kalamata.

Lissi


Det går anknytningsbuss till Mystras från Sparta. Och det är nära. Ser jättefint ut, hade tänkt att besöka ruinbyn och klostret i somras.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT