Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-05, 09:37
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Agia Pelagia juni

Hej nu var årets resa beställd. Var lite krångligare i år hade tänkt fira min födelsedag på Kefalonia var där förra året o blev förälskad i ön. Men det fanns inga resor dit i mitten av juni. Ville inte krångla med att resa till kastrup så det blev Kreta istället. Har aldrig varit där så det ska bli spännande. Valde agia pelagia efter mycket dividerande. Våra 2 vuxna döttrar ska följa med så det är 4 viljor som ska samsas. Inte för mycket stim men ändå lite liv o givetvis strand o även lite kultur utbud.
Har vi valt rätt eller kommer vi bli besvikna?
Har tänkt hyra bil verkar inte vara så dyrt när man läser på nätet. Vi förbokar aldrig bil utan hyr en på plats efter lite rekande.
Har också läst om stränder precis bredvid A.Pel. är det gångavstånd ?
Lite frågor som jag hoppas att nån kan svara på.
Längtar till grekland men bara 108 dagar kvar.
Hälsningar Pia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-05, 11:56
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Citat:
Ursprungligen postat av Ma-Pia Visa inlägg
Var lite krångligare i år hade tänkt fira min födelsedag på Kefalonia var där förra året o blev förälskad i ön. Men det fanns inga resor dit i mitten av juni. Ville inte krångla med att resa till kastrup så det blev Kreta istället.
Längtar till grekland men bara 108 dagar kvar.
Hälsningar Pia
Du behövde inte alls åka till Kastrup. Både Apollo och Airtours har resor till Kefalonia från Arlanda from mars i år.

Enigma
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-05, 13:05
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Jaha ja när jag kollade att åka innan 23 juni så fanns det ingen resa från arlanda. Inte ens de allra dyraste hotellen i Skala. Men det kan ju ha ändrat sej nu då. Fanns bara tidigare o sedan i juli. Men nu har vi bokat Kreta får ta Kefalonia nästa gång. Hoppas att vi får det bra i alla fall. Tack för upplysningen i alla fall.
Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-05, 17:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Hej! Mycket bra val! Agia Pelagia är en trevlig liten by. Har nyligen svarat på frågor angående resmålet (som du kan läsa här). Och har du andra frågor, hör gärna av dig.
Mvh lilla sjöborren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-06, 09:21
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Agia Pelagia tyckte vi om i alla fall Lätt att hyra bil och se sig omkring. Bystranden är helt ok och grannstranden Lygaria Beach kan man gå till men det är en del nivåskillnader. Vill ni göra någon dagsutflykt med bil så rekommenderar jag att ni kör till byn Balí (åt Rethymnon till) och slappar på någon av stränderna där och äter lunch på någon av tavernorna vid hamnen.
Ha en bra resa!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-06, 09:33
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Du behövde inte alls åka till Kastrup. Både Apollo och Airtours har resor till Kefalonia från Arlanda from mars i år.

Enigma
Kollade senare både Apollo o Airtours för säkerhets skull fanns fortfarnade inga resor till Kefa skala. Vill ju ha 2 v för 4 vuxna. Svaret jag fick när jag sökte" finns inga resor tillgängliga "på apollo tidigast 22 AUG.
Lite sent när man fyller i juni.
//Pia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-06, 09:39
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Va skönt att vi verkar valt rätt jag har läst dina inlägg på andra sidor. Men byn Bali var det inte dit som vägen var som en get stig tycker att jag läst det nånstans här. Kommer bara inte på var det fanns tom med bilder från vägen, grus o stora stalp.HU det vill jag inte vara med om. Lygaria beach finns det nån skylt eller får man gå på känn ? Det är ju ganska vanlig iaf på dom öarna som vi varit förut.
Pia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-06, 09:47
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Ingen fara med vägen till Bali,,,den lilla byn syns från stora vägen,,var nog någon annan väg du såg bilder på..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-06, 09:51
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Kanske finns nån mera strand med samma namn ibland kan man bli lite förvirrad med alla liknande eller samma namn på byar o stränder mm. Skönt med kalimera när man kan få svar alla trevliga grekälskare.
Nu bara 107 dagar kvar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-06, 10:11
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Rekommenderar att du går in på Google Earth och kollar in hör det ser ut i omgivningarna runt Agia. Står man på stranden i Agia med näsan ut mot havet ligger Lygaria till höger om en. Man får gå lite uppåt i terrängen för att komma ner till Lygaria på andra sidan. Skyltar kommer jag ihåg fanns på vägarna längre upp.

Och som Athanasia skriver, man kör stora vägen mot Rethymnon och skyltar finns där man ska svänga av mot Balí

Stinab
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-06, 15:16
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Citat:
Ursprungligen postat av Ma-Pia Visa inlägg
Kanske finns nån mera strand med samma namn ibland kan man bli lite förvirrad med alla liknande eller samma namn på byar o stränder mm. Skönt med kalimera när man kan få svar alla trevliga grekälskare.
Nu bara 107 dagar kvar.
Hej!
Jag tror du tänker på Balos beach på västra Kreta, dit är det knappt farbar väg med branter och stora stenar(Jeep rekommenderas).
Bali har bra väg och det är som sagt en by, på nordkusten.
Balos är en vacker strand in the middle of nowhere..

//Stina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-06, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Balos är en vacker strand in the middle of nowhere
Och ser ut så här.

Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-06, 22:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Agia Pelagia juni

Vad är det för "ö" som skymtar i bakgrunden?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT