Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-19, 16:04
Sushimnis avatar
Sushimni Sushimni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borlänge
Inlägg: 18
Standard Om att återvända

Den första resan till Kreta gjorde jag och min familj i maj 1981 och återvände sedan till ön under hela 80-talet. På 90-talet upptäckte jag ö-luffandet och var inte längre Kreta trogen. I början på 2000-talet tillbringade jag en natt i Chania i väntan på flyg hem. Hann se att förändringens vindar blåst, turismen hade ökat explosionsartat......

I april återvänder jag och min man för en veckas semester. Vi vill båda uppleva ett någorlunda oexploaterat Kreta och funderar på att hyra rum någonstans i Amari-dalen. Vi tycker mycket om att vandra och tar god tid på oss i allt vi gör. Möten med människor och deras vardagsliv ger bestående minnen. Vi landar i Chania strax före kl.20 på kvällen den 18 april. Jag har förstått att det är påsk och en betydelsefull "afton". Vi hyr bil hela veckan och tänker hämta ut den på flygplatsen när vi kommer. Tanken är att med bil färdas mot Rethymno och övernatta i en mindre by på väg mot Amari-dalen.

Har Ni några tankar om detta?
Kanske kan Ni ge oss ett tips på övernattning? Vi trivs bäst på mycket enkla ställen, gärna hos ngn äldre grekisk dam som hyr ut ett rum i sitt hus på landsbygden.
Så till ett minne.......
1989-90 så reste hela familjen med Apollo till Chania. Vi bodde i lägenhet i Kato Stalos. Alla fyra barnen trivdes utmärkt!
Hela familjen gick upp till Pano Stalos och där fanns en enkel taverna som drevs av ett äldre par. (Tror att de hette Stelio och Maria). Barnen älskade stället! Stelio klädde ut sig till "äkta kretensare" med gevär och allt! Det fanns ingen meny utan gästerna fick dela på den mat som fanns, i nödfall stektes det några ägg som man fick stilla den värsta hungern med. Paret hade ett barnbarn, en pojke på ca.2 år, som bodde med sina föräldrar strax nedanför tavernan. Några år senare besökte jag och min dotter samma taverna och paret fanns kvar, ännu ett barnbarn fanns.

Min fråga är: Finns det någon som vet ngt om det här gamla paret? Drivs tavernan även idag? Vore fint att få reda på hur de här två unga pojkarna lever idag.
Eller.....
Om frågorna är för personliga: Finns tavernan kvar?
Den låg på vänster sida i en tvär backe, innan man kommer upp till kyrkan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT