Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2018-12-18, 19:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Höstvisa

Nu har jag gjort i ordning ett annat av Arne och Birgittas resebrev. Det är från 2008, och det var då de reste till Paleochora första gången. Det var också det sista traditionella resebrevet de skrev, sedan gick de över till att skriva i sin blogghörna.

Läs det tre sidor långa resebrevet ”Inblåsta på Kreta” här.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2018-12-19, 16:12
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Höstvisa

Fick det tråkiga beskedet om Arnes bortgång i förra veckan när jag, efter allt för många år, åter besökte Aten. Det var lite konstigt för mig att få beskedet just där.

Det var ett sorgligt besked, Birgitta, och mina tankar gick till dig många gånger under dagarna som följde. Jag forstår att det blir en stor saknad, men du är stark och det ska ju gå. Styrka kommer du bl.a. att hitta här på Kalimera, du har många vänner här, och när du återvänder till Grekland igen, så blir det också bra även om mycket blir annorlunda. Det är så positivt, att du skriver att du inte ger upp Grekland, livet fortsätter för dig - och livet för dig inbefattar också Grekland.

Du är stark, Birgitta! Och när jag tänker på Arne, så minns jag också en stark sida av honom när han åkte iväg till läkaren själv från Iraklia - och kom tillbaka. Det tycker jag var starkt!

Styrkekramar från Marianne
Svara med citat
  #63  
Gammal 2018-12-22, 12:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Höstvisa

Tänk så många fina minnen som återskapas av alla ni som har kommenterat. Jag blir så rörd och ni har gett mig styrka. Jag tackar alla för ert engagemang! Även alla som jag har fått brev, gamla fotografier, gåvor till Cancerfonden och massor med blommor.



Kalimera är ett underbart forum. Forumet med dess medlemmar ger så mycket kunskap om Grekland. Många av resebreven har vi ständigt återkommit till Det har gett oss tips och ideer hela tiden. Så Jannes initiativ att göra dom mer lättillgängliga är väldigt bra.







Vi älskar/älskade Grekland. Det kan man se på bilderna jag plockat fram på Arne. Naturen, havet,människorna,djuren, klimatet. Jag lämnar inte Grekland. På julafton åker jag till Arnes son med familj i Sundbyberg. På nyårsdan åker jag vidare till Paleochora, Kreta och blir där i 3 veckor.

Det svåraste just nu är att försöka glömma dom minnen av hjälplöshet, avmagring och att inte kunna prata som Arne befann sig i den sista månaden. Allt gick så fort. Svårt är också att inte kunna samtala med honom, för det gjorde vi ständigt.

Jag önskar alla en skön julhelg! Jag återkommer med reserapport när det nya året inleds.

Birgitta.

Svara med citat
  #64  
Gammal 2018-12-22, 14:31
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Höstvisa

Du är en beundransvärd kvinna
Svara med citat
  #65  
Gammal 2018-12-22, 17:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Höstvisa

Nu vill vi väl alla att du kommer att få en skön, bekymmersfri och behövlig tid i Grekland. Jag hoppas du kommer att berätta vartefter, som du har skämt bort oss med- och att saknaden efter Arne blir hanterlig. Förhoppningsvis blir det också bra väder så att du kan utnyttja tiden väl. Kram!
Svara med citat
  #66  
Gammal 2018-12-23, 05:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Höstvisa

Så starkt av dig, Birgitta, att resa till Paleochora. Känner inom mig att det är just det Arne hade velat att du skall göra. Du kommer säkert att känna både vemod och sorg, men det är ju så det skall vara. Sen kommer du att minnas alla fina, gemensamma minnen ni har därifrån. Och det kommer att ge dig styrka.

Ser fram emot dina rapporter.

Önskar dig julfrid och ett gott nytt år. Skickar dig varma tankar!

/ Anne
Svara med citat
  #67  
Gammal 2018-12-23, 07:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Höstvisa

Starkt av dig, Birgitta! Jag önskar dig en god jul och nyårshelg och en trevlig vistelse i Paleochora.

/Netwolf
Svara med citat
  #68  
Gammal 2018-12-23, 10:13
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Höstvisa

❤️
Svara med citat
  #69  
Gammal 2018-12-23, 11:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag önskar alla en skön julhelg! Jag återkommer med reserapport när det nya året inleds.
Tack detsamma kära Birgitta!

Jag önskar dig all lycka på resan till Kreta, och ser fram emot dina rapporter.

Som Cia skrev ovan: du är en beundransvärd kvinna!
Svara med citat
  #70  
Gammal 2018-12-23, 11:31
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Du är en beundransvärd kvinna

Jag håller med.

Hoppas att du trots allt får en fin tid på Kreta. Det blir säkert mycket vemod men också många fina minnen.
Ulla
Svara med citat
  #71  
Gammal 2018-12-23, 13:27
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Höstvisa

Hej Birgitta

All lycka på resan till Kreta och jag ser med stor förväntan emot din reserapport.

Ha en härlig jul och nyår.

//PA
Svara med citat
  #72  
Gammal 2018-12-23, 13:38
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Höstvisa

Heja dig Birgitta.
God Jul och Gott Nytt År!

Pia
Svara med citat
  #73  
Gammal 2018-12-23, 14:32
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Höstvisa

En riktig God Jul og et Godt Nyttår ønskes deg fra en nordmann som har hatt mye glede av deres reisebrev.
Ha en fin reise
Svara med citat
  #74  
Gammal 2018-12-23, 15:16
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Höstvisa

Da vil nok en nordmann (kvinne) ønske deg en så god jul det er mulig å ha. Ønsker deg også et bra nytt år og jeg ser virkelig fram til å lese reisebrev fra deg. Har fulgt deres reiser i flere nå. Vi har en del felles reisemål og har felles kjente.

Gode tanker fra Kirsti 🌟
Svara med citat
  #75  
Gammal 2018-12-25, 14:01
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Höstvisa

Birgitta, vi hoppas att du får en fin jul- och nyårshelg trots att saknaden efter din Arne måste vara stor.
Så starkt av dig att orka göra en resa till Paleochora. Säkert kommer du att känna både vemod och sorg under din vistelse där, men också många fina minnen kommer att dyka upp. Vi vet att du har vänner där som vill hjälpa och stötta dig.
Hoppas att du vill skriva och berätta om din vistelse på ditt kära Kreta.
Lycka till med resan och hoppas att du kan njuta av fint väder, god mat och goda vänner.
Kerstin
Svara med citat
  #76  
Gammal 2018-12-26, 13:26
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Höstvisa

Vi önskar dig ett Gott Nytt År.
Låt alla fina minnen ge dig en bra vistelse i Paleochora.

Carina
Svara med citat
  #77  
Gammal 2018-12-26, 13:49
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Höstvisa

Vi vill också önska ett Gott Nytt År till dig Birgitta och ha det nu så härligt i Grekland. Vi ser fram emot dina rapporter.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2018-12-27, 10:41
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Höstvisa

Hej Birgitta!
Har tänkt mycket på dej och på Arne från det att du började rapportera om Arnes försämrade tillstånd och era strapatser för att komma hem till Sverige.
Har letat i mina minnesarkiv och plockat fram fina inre bilder. Jag är glad att jag fick chansen att åter träffa er vid min senaste resa, förra hösten. Hade då inte varit iväg till Grekland på 6 år. Trots bortavaron från Grekland har jag hela tiden känt att jag ändå varit där genom att följa resor via Kalimera, framförallt era trevliga skildringar.
Kommer så väl ihåg första gången vi träffades, det var på Arlanda för en väldig massa år sedan. Vi var inbokade på samma flyg till Aten. Hade på mej min gula Kalimera-tröja så jag var lätt att urskilja från andra. Slumpen gav mej platsen bredvid er på planet så vi hann bekanta oss rejält på vägen ner. Vi gjorde sen gemensam resa ut till Pireus för vidare resa med Blue-Star. Ni hoppade av på Syros och jag fortsatte till Naxos.
Naxos, min ”hemma-ö”, har sedan blivit den ö som vi har träffats på vid flest tillfällen. Har försökt att komma ihåg alla öar som vi setts på men är inte säker på att jag kommer ihåg alla. Naxos, Amorgos, Patmos,Fourni, Santorini samt Aten och Stockholm är i alla fall några av de ställen vi setts. En av dina bilder ovan påminner om en bild jag har på er från Patmos.
Jag ser nu fram mot nästa gång vi träffas, vare sej det blir på en båt, en ö eller i en stad. Kram!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2018-12-27, 16:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Höstvisa

Bosse, du glömde Kos. Då bodde både du och vi på hotel Galini.
Du skulle sen åka vidare till Kalymnos med Rasmusfamiljen och Riitta och Leif. Och vi skulle åka hem,,,,,
Birgitta.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2018-12-28, 15:08
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Bosse, du glömde Kos. Då bodde både du och vi på hotel Galini.
Du skulle sen åka vidare till Kalymnos med Rasmusfamiljen och Riitta och Leif. Och vi skulle åka hem,,,,,
Birgitta.
Det stämmer. Kommer ihåg att vi satt på takterrassen och lyssnade på svensk radio.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT