Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-17, 17:55
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Vackert och varmt väder den 17:e maj

En japan på min uteplats. Den ger bara mer och mer för varje år.






Den här får vi kalla "vådaskotten i Tsikalaria", med tanke på vad som hände den dagen där när jag fann moder-bladet, ... , som nu ger upphov till den fjärde generationen blad.






Men nu ger vi oss ut på en mindre geologisk exkursion på mittersta Kreta , vid Messara-platåns strand mot väst.





Det ser ut som kalkstenslagren håller på att förlisa ner i havet mot den afrikanska kontinentalplattan. Man anar här en stor dramatik som pågår just nu och som har ägt rum för länge sedan, som berggrunden kan berätta om.
Det går nästan att höra ett råmande ljud från djupet när den afrikanska och europeiska kontinentalplattorna skaver mot varandra.

Berggrunden är mycket ung på Kreta. Längs Kommos beach ligger staplar med mjuka gipsartade avlagringar från varma laguner, innan den stora dramatiken hade börjat. Man kan riktiga känna hur mjukt och varmt det kunde vara att trampa på denna botten - det var straxt innan människan...






Här har en bit fornstrand ramlat ned på den nuvarande stranden. Stenen är full med avtryck av musslor (fossil) som naturligtvis plockats bort av människor av idag.






I lagren ingår också block av förstenad sandstrand (längst ned i bild). I ett block fann jag inmurat små klumpar av den trögaste formen av olja (asfalt), vilket tyder på liv (t.ex. mollusker) som omvandalts , och hårda kolartade rester (omvandlade växtdelar från land).
Något block var mer lerartad och innehöll fullt med korallrevsbitar.






Längs klippstranden söder om Matala tar vi oss förbi Sideropetro ("järnstens-") bay, så långt det går att komma.
Strandsanden färgas här röd av dom undre mörkbruna lager som nu uppträder. Dessa lager, som ligger underst, ser ut att vara "rådbråkade" ordentligt - något riktigt dramatiskt måste ha hänt-.


Sista biten blir det svårt att komma fram, det har rasat en massa.




Här finner vi dom djupaste lagren på ett lite svårtillgängligt strandavsnitt. Lagren har kastats omkull , står nu nästan lodrätt.






Här är dagens fynd. Jag blev direkt övertygad om att de svarta skikten i den vattenslipade stenen i stranden är avlagringar av vulkanaska från tiden innan livets uppkomst.





Nu kollar jag naturligtvis upp med all tillgänglig litteratur, men jag har inte funnit någon bekräftelse på att det skulle finnas spår av vulkanism just här. Men, i Ierapetra-området , på östra Kreta, ska detta lager ligga mycket högre i dagen, och dom ovanpåliggande lagren är borteroderade, och där har man funnit förstelnad lava, i just dessa lager.
Forskningen går vidare :-)

Se här hur naturen utformar konstverk ur den grågröna lerstenen.






Sammanfattning: Man kan se att det var ett hav fullt med lägre former av liv, det stängdes sedan in allt mer, det blev varmare, och sedan skedde något som gjorde att dessa lägsta lager rullade runt.
Den enklaste förklaringen jag kan komma med nu är att det som skedde var att Kreta sprack upp i det system av förkastningar vi nu har , ur vilka Psilorites, med flera berg höjde sig - på bara några miljoner år ! - och då tippade det hela något och gled iväg , så att dessa mjukare lager under förvreds.

Exkursionen går naturligtvis vidare, och jag återkommer när något spännande dyker upp.



Senast redigerad av lugnagatan den 2014-05-17 klockan 17:59. Anledning: stavning
  #2  
Gammal 2014-05-17, 18:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Spännande och intressant beskrivning, Stefan. Jag kanske borde friska upp gamla kunskaper innan de är helt borta?
/Jannis
  #3  
Gammal 2014-05-17, 18:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Verkligen intressant!
  #4  
Gammal 2014-05-17, 19:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Stefan, snack om at gå till botten med Kreta.
Jättekul. Jag ser fram mot mer!
  #5  
Gammal 2014-05-19, 02:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Stefan, stora delar av Kreta (speciellt runt Rhodopou) är uppbyggda av lava från utbrotten på Thira (Santorini) och orsaken till vår röda jord och alla fantastiskt smakrika grönskaker. Jag tror att jag berättat tidigare att arkeologer misstänker/tror att Kreta, Santorini, Karpatos och alla små öar inpå har varit en för flera tusen år sedan. Ser man på kartan verkar det troligt, och efter ett par års arkeologiska studier är jag benägen att hålla med. Det skulle betyda att det sjunkna och mytomspunna Atlantis ligger framför våra fötter!

//Kikh
  #6  
Gammal 2014-05-19, 07:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Otroligt spännande att läsa. Så häftigt hur allt hänger ihop och hur historien sätter sina spår i naturen.

Och Kikh, om detta område skulle vara det sjunkna Atlantis så skulle det inte förvåna mig ett smack.
  #7  
Gammal 2014-05-19, 12:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Otroligt spännande att läsa. Så häftigt hur allt hänger ihop och hur historien sätter sina spår i naturen.

Och Kikh, om detta område skulle vara det sjunkna Atlantis så skulle det inte förvåna mig ett smack.

Instämmer!
Birgitta.
  #8  
Gammal 2014-05-19, 16:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Förmodligen är det inte så.
  #9  
Gammal 2014-05-19, 17:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vackert och varmt väder den 17:e maj

Tack lugnagatan!

Mycket intressant att se och läsa. Ser fram mot fortsättningen.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT