Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-28, 18:36
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Torskpuckar

Ett recpt på Grekiska torskpuckar .Vi bestämde att idag skulle vi ha torsk.Iväg till Inca Apostoli där de har manuell fiskdisk ,innan hade Google translate konsulterats för öv.sättning torsk torskfile och tänk om de hade torskrygg..Väl framme frågade vi efter bacaliaro ,damen visade på en fisk lite mindre än en medelstor abborre,Dio sa min fru ochi sa damen .Jag kände att köper vi den får vi Greenpeace på oss. Froozen sa jag .inte prata Engelska sa damen .Kryo (kallt) sa min fru . Damen eskorterade oss till frysdisken tog fram en liten torsk och en mindre i samma påse.File´ försökte jag .Ah filetas sa damen och räckte över en påse med åtta st torskpuckar.Alltså helt runda c:a 5 cm i diameter.Där någonstans tog damens och vårat tålamod slut vad gäller torskaffärer.Vi inhandlade dessa.Här kommer receptet, om ni kan hitta torskpuckar i er affär, annars kan det gå bra med vanl. torsk .Receptet är för två pers. gör en påse av bakplåtspapper ,fodra botten inv.med folie ,lägg smör i botten .därefter 4 st torskpuckar .krydda med salt ,dill och lite mer smör Knyt igen .Potatis kastull lite större .potatisen i botten .låt koka c.a 10 min ,lägg därefter i påsen med fisken låt gå c.a 12- 14min.Ta fram ät och njut.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-28, 20:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Torskpuckar

Kul, jan c !
Som boende på en fiskar-ö har jag inte provat djupfryst fisk än. Kan vara dags att testa något nytt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-28, 21:35
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Torskpuckar

Det finns många fina sorters fisk i frysdiskarna på INKA. Jag brukar ta dom små plattfiskliknande, och lägga i form, med potatismos, tomat och vitsås-.
Om ni vill ha riktig torsk , gå till saluhallen och köp dom insaltade från Island. Men köp filén, inte dom trekantiga plankorna med ben i . Filéerna kräver minst två dygn urlakning, med vattenbyte ofta.
Sedan tar man bort skinnet som sitter på ena sidan, och skär filén i bitar. Gör en gryta, med allehanda grönsaker, peppar, vitlök eller lagerblad. Gärna stjälkselleri , morot och mangold. Dubbelt så mycket grönt i vikt som fisk. Det blir verkligen gott!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT