Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-27, 11:16
Alfva Alfva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 40
Standard Kalamaki?

Hej,

Vi är lite sent ute i år för att boka resa, men jag känner ändå att vi måste komma iväg.
Har varit på Kreta tidigare och vill ha en lite lugnare ort, så därför tror jag att Kalamaki passar oss perfekt. Eller?

Någon som har varit där och har åsikter om området? Jag åker med sambo och en precis nybliven 2-åring i slutet på juli 2 veckor...

Är det gångavstånd till några andra "byar" i närheten?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-27, 19:13
_Tina_ _Tina_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 16
Standard Sv: Kalamaki?

Hej!

Jag vill inte göra dig besviken, men jag skulle absolut inte rekommendera Kalamaki.
Jag bodde där i en vecka förra sommaren under högsäsong och vill verkligen inte bo där igen, det finns nästan inga restauranger och det saknas strand som man "vill" vara på.
Visst att det är en lugn by, men den är inte bara lugn utan det är helt dött där. Jag rekommenderar istället Kato Stalos som ligger en bit ifrån, men närmre Platanias. En mycket trevlig by som har allt, det finns restauranger och den bästa stranden hittar du här. Närheten till de lite större byarna som Platanias gör stället ännu bättre eftersom man kan ta sig dit på ett lätt sätt om man känner att man vill uppleva något annat.

Hoppas att du hittar en resa som passar dig, men satsa inte på Kalamaki.

Kram Tina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-27, 23:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kalamaki?

Eftersom jag bor nästan i Kalamaki är jag jävig, men rekommenderar precis som föregående talare att ni väljer Stalos - om inte för närheten till allt, så för de fina stränderna. Se till att hitta något på strandsidan så bor ni fantastiskt.

Kalamaki har sin charm och i närliggande Galatas finns fina tavernor, men det kan lärr upplevas som tråkigt, och man måste passera den vältrafikerade huvudvägen med livet som insats. Välj Stalos eller Cryssi Akti!

//Kikh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-30, 15:44
Alfva Alfva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 40
Standard Sv: Kalamaki?

Åh nej..
Det här var ju såklart ett av få alternativ som fanns... Har ingen lust att lägga hur mycket pengar som helst på sommarsemestern, men jag får väl börja leta lite alternativ iaf då!
Tack för era svar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-30, 16:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalamaki?

Har ni tittat på Palechora och Georgioupolis som är lugnare platser och inte lika påverkade av massturism. Finns många här på forumet som talat sig varma över dessa byar. Själv har jag bara varit där för tavernabesök och det är länge sen. Föredrar mindre öar som det finns massor av i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-31, 10:01
Alfva Alfva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 40
Standard Sv: Kalamaki?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har ni tittat på Palechora och Georgioupolis som är lugnare platser och inte lika påverkade av massturism. Finns många här på forumet som talat sig varma över dessa byar. Själv har jag bara varit där för tavernabesök och det är länge sen. Föredrar mindre öar som det finns massor av i Grekland.

Eva
Nej, det har jag inte gjort. Jag har så dålig koll på Kreta (det är för stort!) och har säkert missat massvis med tänkbara resmål.
Men just nu är jag mest ute efter en smidig charter som kan roa en 2-åring. Läget är mindre viktigt!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-31, 10:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalamaki?

Det finns charter till båda dessa orter.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-31, 20:04
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Kalamaki?

Med en 2 åring skulle jag säga Giorgioupolis, transporten till Paleochora är längre. Många småbarnsföräldrar tycker G är ett fint alternativ. Sen är det så skönt att bara få komma iväg bara man får sol och bad. Förra sommaren var vi 3 v i Platanias med en 2 och 4 åring och det var super för oss alla. Hoppas ni hittar något bra.
Myssa..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-31, 20:59
Alfva Alfva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 40
Standard Sv: Kalamaki?

Tack!
Ska genast kolla upp om det är något för oss i någon annan ort, har inte riktigt orkat tagit tag i det ännu. Och jag tyckte ju faktiskt att Kalamaki lät lite mysigt....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT