Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-06-12, 07:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Igår var det full rulle i Katapola!
Turistströmmen har ökat och det är fler färjor som kommer och går. Skolungdomarna har fått sommarlov, så man ser mer barn och ungdomar ute i byn.

Det har kommit en stor katamaran med dryga 20-talet amerikanare, som har lagt sig utanför tavernan The Corner. Det ger bra inkomster för tavernaägarna.

På redden ligger en kryssare. Resenärer tas in med en mindre båt och igår var det två fulla bussar som gjorde en rundtur runt ön med dessa. Dom ger inga inkomster för tavernaägarna, men kanske för bussbolaget. Två gånger i veckan kommer sådana kryssare till Katapola och lägger sig bortanför Elenis rooms. Detta är något som jag inte gillar och inte invånarna heller.

Igår var det även bröllop på ön. När jag satte mig på Corner hördes det flera gevärsskott nära mig. Nikos hund började darra. Det är nog inte många hundar som tycker om sådant smällande, dom går och gömmer sig. Efter ett tag gick ett långt följe mot kyrkan och sedan mässade prästen i en timme från en högtalare. Han hördes över hela byn.

Kvällen dessförinnan spelades rembatiko och även då sköts det, ja det dånade flera gånger så min mobil på balkongbordet skakade till. Det började vid 11.tiden på kvällen. Fick av Georgia på taverna Mythos höra att det var Fishermans Feast på andra sidan bukten, Xilokeratidi. Sista skotten hörde jag vid 2.tiden på natten.

Birgitta












Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-06-13, 04:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Tack Birgitta! Lite livligare tycks det ha blivit. Skjutandet låter inte så trevligt, men det är väl en "tradition".

Ha det så fint!

/ Anne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-06-13, 17:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Tack än en gång Birgitta!

Hoppas borgmästaren förlorar stort i nästa val!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-06-13, 19:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack än en gång Birgitta!

Hoppas borgmästaren förlorar stort i nästa val!
Eleftherios Karaiskos som han heter, jobbade tidigare som riskkapitalist, vilket förklarar en del

/Netwolf
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-06-13, 20:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Eleftherios Karaiskos som han heter, jobbade tidigare som riskkapitalist, vilket förklarar en del

/Netwolf
Aha, dom lokala valen i hela Grekland genomförs i oktober. Då ska alla borgmästare väljas....

Birgitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-06-14, 00:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Det är inte utan att man tänker på den korrupta borgmästaren i Msestron in blue
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-06-14, 16:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Jag är en vanemänniska. Jag vill också planera långt i förväg och att allt ska stämma.
Döm av min förvåning när jag upptäckte att SeaJet-färjan inte skulle gå från Naxos till Rafina på söndagen. Hade kollat GTP i mars månad, men mycket kan hända efter det. Så jag bestämde mig att boka lillflyget från Naxos till Aten.

När det gäller det där med vanor. Jag äter frukost på Mythos och middag hos Nikos på Corner. Kan gå till To Kamari ibland och ta ett glas vin och invänta Express Skopelitis. Punkt slut!

Dessa två tavernor känner jag så mycket för. År 2019, ett halvår efter att Arne hade dött var jag i Katapola. Vid två tillfällen föll jag bara i gråt. Det var på Corner och vid andra tillfället var det på Mythos. På bägge ställena tröstade dom mig genom att hålla om mig.

Nikos och hans fru på Corner har haft sin taverna i 35 år. Dom har öppet under hela året. Det är bara 2 tavernor till som har åretruntöppet. Han vet mina vanor, att jag alltid vill ha en liten portion mat, vill ha en kudde på stolen. Det är inte roligt att sitta på repsitsar! Sen har jag mitt eget bord. Alltid! Nikos och hustrun har 3 söner och en stor hund, typ vallhund. Dom två yngsta hjälper till vid servering när dom inte är på skolan.

Taverna Mythos är också ett familjeföretag. Modern jobbar i köket och nu är också sonen utbildad kock. Fadern och dottern Georgia serverar. Georgia berättade en hemlighet, hon ska nämligen gifta sig i november med sin käresta i Aten. Han bedriver ett äggföretag med många höns, så hon kommer att flytta till Aten. Dom ägg som jag har ätit till frukost kommer från hans företag i Aten. Jag hoppas att hon snart får barn, för hon älskar barn som kommer till tavernan.

På bägge tavernorna har jag en fantastisk utsikt över hela bukten och jag får aldrig nog av den!

På återhörande! Birgitta.




Nikos på The Corner.



Georgia och fadern på taverna Mythos.










Från min trädgård.



I väntan på mat på Corner.




Taverna Mythos vid lilla torget.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-06-14, 16:31
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Så härligt att du njuter❣️
//
KR
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-06-15, 06:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Så bra att du kunde lösa problemet angående färjan. Jag är också sån som vill att planerna skall hålla. Blir stressad av förändringar. Men det borde man ju inte bli.

Vilken fin berättelse om tavernorna, det blir alltid trevligare när man vet något om människorna som äger eller arbetar på dessa ställen.

Tack för de fina bilderna också!

/ Anne
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-06-15, 08:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Så härligt att höra om vänskapen du byggt upp med de bofasta. Man riktigt känner hur de bryr sig.

Igår när jag skulle pröjsa på tavernan, så betalade jag med kort och sen tänkte jag ge honom en slant, men cash hade jag inte och bad om ursäkt. Hans svar blev att hans dricks var att vi besökte hans taverna. Han var tacksam bara för det.

/Netwolf
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-06-15, 14:44
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Så fina bilder, Birgitta! Taverna Mythos stolar ser sköna ut, de har inte fallit för "fusk-rottingen". Sådana stolar är oftast synnerligen obekväma om man som vi vill sitta längre...
Ha det fortsatt underbart!
Catlady, avis!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2023-06-16, 07:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Imorgon startar jag min resa hemåt.
Så jag återkommer med rapport från hemresan.
Just nu vill jag fylla på med lite mer bilder från Katapola.
























Birgitta
Svara med citat
  #33  
Gammal 2023-06-16, 08:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Jättefina bilder, Birgitta. Katapola är sig likt 😀
Svara med citat
  #34  
Gammal 2023-06-16, 10:22
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 521
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Å, så vackra bilder. Längtar. Så fort tiden gått, är det redan dags för hemresa. Hoppas allt flyter på som planerat. Dina rapporter och bilder är det första jag letar fram varje morgon. Tack för att vi får vara med på dina resor.
Kerstin
Svara med citat
  #35  
Gammal 2023-06-16, 14:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Jag ville bara få fram känslan jag har över Amorgos och Katapola.
Fortfarande har Amorgos det genuina, det finns ett vardagsliv utöver att många jobbar i turistiska näringar. Och Amorgos beehöver det också. Ja, det finns lite orosmoln också!

Det är därför man återkommer och återkommer, men det kanske är att ta i att åka hit med bara en månads mellanrum? Jag hade tänkt att gå upp till Botaniska Trädgården, men det har fallit p.g.a. min knäartros. Uppför alla trappor går bra, men att gå nedför....då får jag värk i varje steg jag tar.

I afton blir det sista middagen på The Corner för denna gången och imorgon blir det sista frukosten på Mythos.

Birgitta
Svara med citat
  #36  
Gammal 2023-06-16, 18:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag ville bara få fram känslan jag har över Amorgos och Katapola.
Fortfarande har Amorgos det genuina, det finns ett vardagsliv utöver att många jobbar i turistiska näringar. Och Amorgos beehöver det också. Ja, det finns lite orosmoln också!

Det är därför man återkommer och återkommer, men det kanske är att ta i att åka hit med bara en månads mellanrum?

Birgitta
Oj så härliga bilder Birgitta! Du har verkligen förmedlat känslan av Amorgos och Katapola med dina bilder. Det är den känslan som gör att jag så länge haft det på min bucket-list. Men .... kära återvändar-ställen pockar också på uppmärksamhet. Och min "time-out" från resor har ju gjort att det trycket bara blir större av längtan till Egina, Skopelos mm. Än så länge spelar det ingen roll förrän jag kan resa igen. Men tills dess ...... Tack Birgitta för att du håller min dröm om Amorgos vid liv!

Och du .... en sak till! Jag håller med om att det är att ta i att åka till Amorgos med bara en månads mellanrum. Det rätta vore väl att skippa mellanrummet och bli kvar där hela tiden!

Masse
Svara med citat
  #37  
Gammal 2023-06-16, 18:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag ville bara få fram känslan jag har över Amorgos och Katapola.
Och det fick du med råge! Tack!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2023-06-16, 22:31
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Tack Birgitta för alla dina berättelser o bilder!
Jag brukar säga att har man möjlighet att åka då är det bara att åka!

På tal om att gå nerför trappor. Har du provat att gå baklänges nerför om det finns ett rejält trappräcke att hålla sig i? Jag känner en som brukar göra det.

Maria
Svara med citat
  #39  
Gammal 2023-06-17, 06:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Tack så väldigt mycket Birgitta för alla dina berättelser och bilder. Det är så fint att få börja dagen med att kolla om du har skrivit något. Jag hoppas de får en ny borgmästare till Katapola, någon som förstår sig på vad som är värdefullt på en plats som Amorgos.

Hoppas allt går bra och smidigt vid din resa hem.

/ Anne
Svara med citat
  #40  
Gammal 2023-07-01, 16:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Som vanligt tar orken slut att skriva när man kommer hem.
Bara ett par dagar senare tog jag tåget ner till Hudiksvall för att fira midsommar med Arnes son och sonhustru i deras sommarstuga. Sedan har det varit full huggning med tvätt, tandläkare, fotvårdare men också fina träffar med grannar på vår gård. Många sköna stunder, men alltför varmt för mig. Det var en behagligare temperatur i Katapola!

Jag började också smida planer för septemberresan. Den skulle gå till Samos, som skulle föra mig till dom fina öarna Fourni och Agathonissi.
Men.......
Jag vill ju tillbaks till Amorgos!!!! Så det får bli så. Avbokade boenden på dessa öar och har nu fått ihop resa och boende till Amorgos. Det känns så bra! Också med tanke på mina dåliga ben och min onda rygg. Den resan klarar jag av.
Det blir också 3 dagar på Agios Prokopios, Naxos. Då får jag åter träffa Vaggelis och Effie. Det blir ett år sedan sist.

Så nu följer bilder från hemresan.
Och jag återkommer i september. Jag får tacka er som har följt med mig!

Birgitta.



Sista middagen på The Crner blev naturligtvis Zucchiniballs.



Detta vidunder ska jag åka med till Naxos.



På Naxos hade jag en övernattning på hotel Coralis, som jag även bodde på i april. Där hade jag glömt min mus till laptopen. Jag frågade städerskan och hon gick iväg till någon städskrubb och kom tillbaks med min mus!! Fantastiskt!
Middag åt jag på granntavernan Sarris, som nu har blivit en bra fisktaverna.




På taverna Sarris får man alltid som jamas en fin frukttallrik.



Dan efter blev det färja till Rafina. Denna gång fick jag inte den fina havsutsikten från min balkong utan en fotbollsplan och gator.




När jag kom hem hade min balkong blivit en djungel, men en fin sådan! Krassefröna jag sått klättrar nu upp längs fönstret.




Även fröna av rosenböna hade tagit sig.

Nu ska jag sitta på balkongen varenda kväll ända till 30 augusti, då nästa resa inleds.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT