Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-29, 21:40
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Det här var så onödigt!!!

Dvs att komma hem till röran och alla flyttkartongerna, när vi så sent som i morse stod i solskenet på balkongen och såg ned över Pigadia!!!

Vi har haft det så bra!!! Utförligare reserapport kommer givetvis så snart alla fotona är klara och intankade i datorn.

Måste dock redan nu få berätta att det numera minsann finns en Taxfreeshop på flygplatsen!!! Inte större än två byggfuttar ställda efter varandra, men innehållandes litet av varje. Hade bara koll på ginpriset, eftersom det var det enda vi köpte med oss (spriten, inte priset), och taxfreeshopen tog 10,80 € för en liter Gordon's. En tvåliters presentförpackning fick man för 19,40. Själva gav vi 11,60 inne i Pigadia. Så har man några pengar kvar, kan man ju alltid ta en liten titt därinne medan man väntar på planet.

En del var förändrat, men mycket var sig likt. De vänner vi fick förra året har blivit oss ännu kärare. Människor som i fjol bara var ansikten har i år fått namn och personlighet, och har blivit nya vänner. Andra som vi tidigare bara hade sett på bild, har också blivit nya vänner. Alla hoppas få se oss snart igen. Det blir helt enkelt inte möjligt att åka någon annanstans nästa år... Mikke, vad har du ställt till med?

Karin
ännu mera förälskad i Karpathos
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-29, 23:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Ja, nu när du säger det.......visst fanns det en litten taxfreesmutt på den ngt lutande avsatsen mot landningsbanan... Lånade en penna av damen där, när jag satt tillsammans med det unga engelska paret 29 okt 04, hon var flygrädd, han var ngt mindre, iallafall som det syntes.....
Så kul att ni börjar "fastna" för Karp....... 5-6-7 ggr och ni blir vice-konsuler.....(lock,lock,lock....)
Ser fram emot reseberättelser(na)......
Mikke
(Konsul för Karpathos.....)

Senast redigerad av Mikke den 2005-07-29 klockan 23:30. Anledning: ..glömde nåt.......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-30, 12:23
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Detta låter ju strålande Ser så fram emot min resa om en vecka Har ni några sista minutentips til mig? Vad ar det jag absolut inte får missa? Har ju førstått att jag måste ta mig en tur till Pelagos...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-30, 12:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Detta låter ju strålande Ser så fram emot min resa om en vecka Har ni några sista minutentips til mig? Vad ar det jag absolut inte får missa? Har ju førstått att jag måste ta mig en tur till Pelagos...
Ja, när du ändå är på Pelagos, får du absolut inte missa:

1. Att hälsa alla från oss.

2. Att smaka deras "fillet with mushrooms". En STOR, grillad köttbit i en helt gudomlig sås!!! Be gärna om receptet, för det glömde jag totalt... Om lilla missen dyker upp, tar den gärna emot köttrester, om det skulle bli några. Av nötköttet, vill säga. Grisköttet lät den ligga. Kräsen liten sak!

3. Att stanna länge. Musiken blir liksom bara bättre ju längre man sitter där. Först spelar bara Flourios och Xronis. De börjar strax efter åtta. Sedan kommer Vasilis med sin sladd (mikrofonen ligger där och väntar, men sladden bär han med sig...) och sjunger med sin mycket speciella röst. Och sedan framåt elvatiden kan det hända att Mimis dyker upp i sällskap med sin lilla vovve Odysseas, och då blir det ytterligare en dimension tillagd. I förrgår kväll intogs scenen dessutom spontant av en av tavernagästerna, som drog av några låtar med Flourios och Mimis som ackompanjatörer. Helt fantastiskt!

I övrigt rekommenderar jag att bara göra så mycket som ni orkar med. Ett besök till Olymbos är ju mer eller mindre obligatoriskt, men köp resan direkt på båten, så blir det enormt mycket billigare. Man kan förboka ombord redan kvällen innan, om man vill vara säker på att få plats. Apollo hade mage att ta hela 28 € för den utfärden i år! Vi gav tio per person förra sommaren, och då åker man med samma båt... bussresan upp ingår i priset.

Vi gjorde också en dagsutflykt till Kassos, vilket var en riktig pärs! Anledningen var att stora vägen till Arkasa var avstängd för asfaltering, så vi fick tillbringa en halvtimme i vardera riktningen på en väg som var obetydligt bättre än en åsnestig, över obebyggda hedmarker. Resten av resan var helt OK, och det var roligt att få se en ny ö. Det skulle enligt Apollo inte ingå någon guide, men när vi lade till i Fri, öns hamnstad, uppenbarade sig en engelsktalande tjej som erbjöd sig att guida oss utan kostnad, så det fick hon gärna göra. Hon hade mycket intressant att berätta om öns historia, och hur man lever idag.

Om ni åker till Kassos, rekommenderar jag verkligen att ta en runda med lokalbussen! Hållplatsen är helt enkelt utrymmet mellan hamnkafeet och banken, det går inte att ta fel. Fråga Giorgos, chauffören, när han åker, för tiden varierar tydligen. Normalt avgår han visst klockan ett, men när vi var där skulle han starta redan halv ett, av någon anledning. Men här råder också GMT (Greek Maybe Time), så han åkte redan tjugo över tolv... För 1 € per person får man åka två svängar, med mellanlandning i Fri, och besöker på så sätt alla de övriga fyra byarna på ön. En mycket trevlig resa som till och med bjöd på strutsar! Och varje gång Giorgos märkte att vi tog upp kamerorna, stannade han bussen och lät oss kliva av för att kunna ta bättre bilder. Taverna Mylos, med ett suveränt läge på en kulle som skjuter ut över hamnen, serverade för övrigt den absolut godaste chicken souvlaki jag någonsin har ätit! Och missa inte att slänga ned en brödbit i vattnet! Den anfalls genast av ett stim av abborrstora fiskar; det fullkomligt korar i vattnet, och efter ett par sekunder är brödet borta. Det är som att se ett stim pirayor.

Annars är väl Karpathos ingen direkt aktivitetsö. Som väl är! Det vi tycker bäst om är att promenera längs hamnen på kvällarna och titta på folk, stanna till då och då och hälsa på vänner och bekanta och bara njuta av att vara där. Jag hade planerat att titta närmare på byarna Arkasa och Finiki, men eftersom vägen var som den var, fick det anstå. Vi tar det nästa resa!

Karin
som redan längtar tillbaka...

Senast redigerad av karinafp den 2005-07-30 klockan 13:04.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-30, 14:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
det fullkomligt korar i vattnet
Ja, KOKAR ska det givetvis vara, ser jag nu, när det är för sent att editera...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-30, 15:27
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Åh det låter alldeles underbart på din utførliga beskrivning Tack! Skønt att det verkar vara så dar lagom mycket att se, så jag kan med gott samvete ligga på stranden å kosa mig med den grekiska solen och detta underbara hav! Langtar något så enormt nu! De sista dagarna på jobbet kommer att vara låååånga hoppas mina grekiska dagar sen oxå kommer att bli minst lika långa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-30, 16:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
hoppas mina grekiska dagar sen oxå kommer att bli minst lika långa
Nej, tyvärr, de dagarna går MINST dubbelt så fort som andra!

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-30, 17:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Åh det låter alldeles underbart på din utførliga beskrivning Tack! Skønt att det verkar vara så dar lagom mycket att se, så jag kan med gott samvete ligga på stranden å kosa mig med den grekiska solen och detta underbara hav! Langtar något så enormt nu! De sista dagarna på jobbet kommer att vara låååånga hoppas mina grekiska dagar sen oxå kommer att bli minst lika långa

Det finns massor att göra på Karpathos. Tolv byar och mängder av stränder.
Busstur till Lefkos tar bara den halva dagen men andra byar finns på närmare håll.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-30, 18:06
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Jag har tankt mig att hyra en scooter av den, enligt Mikke, Humphrey Bogart-liknande Thanassis , å åka runt till alla strander Ar det latt att ta sig till Olympos med en sådan, eller bør man åka med annat fardsatt før at komma helskinnad fram?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-30, 18:07
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Tar det førresten en halv dag till Lefkos med en sådan oxå Scooter menar jag alltså...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-30, 18:42
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Ta båten till Olympos Det kan nog bli lite för äventurligt och ta moppe dit

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-30, 19:07
RolfC RolfC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Vägen från Pigadia till Arkasa blir säkert jättefin när den blir klar, mer än dubbelt så bred som en normal Karpathos-väg ser det ut som. Vi hade oturen att åka till Arkasa på morgonen medan vägen fortfarande var grusväg, på eftermiddagen var den avstängd med en liten pil som visade "åsnestigen". Tyvärr fanns ingen pil när man skulle svänga av till ett ännu mindre hjulspår så vi fick en alldeles egen liten sightseeing på de karpatiska "vägnätet" med vår lilla hyrbil.

Annars rekommenderas stranden Agios Nikolaus i Arkasa varmt. Enda stranden som vi sett på Karpathos som har egen badvakt! Stora vågor och strömmar, men roligt och fin sandstrand. Ett besök på tavernan Glaros precis ovanför stranden är ett måste!

Lefkos kan man däremot vara utan. Kallt i vattnet och inget speciellt. Om man bemödar sig om att åka dit ska man äta på restaurangen längst ut på "piren", lär vara fantastiskt gott enligt hörsägen.

Vi har varit på Karpathos 3 år i sträck, har bott superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar. I Ammopi finns även en av öns bästa restauranger, Four Seasons, där man sitter på en takterrass under stjärnorna.

/Rolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-30, 19:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-30, 19:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?
Nej, inte precis. Bara en massa upp och ner. VÄLDIGT mycket upp och ner. Och fram och tillbaka. Typiskt Grekland, alltså.

Karin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-07-30, 19:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Jag har tankt mig att hyra en scooter av den, enligt Mikke, Humphrey Bogart-liknande Thanassis , å åka runt till alla strander Ar det latt att ta sig till Olympos med en sådan, eller bør man åka med annat fardsatt før at komma helskinnad fram?
Nej, räkna inte med det. När vi var där, var vägen till Olymbos helt avstängd, så ta båten i stället. Det går fortare och säkrare, och är mycket bekvämare.

För övrigt så anser Vasilis på Pelagos att stranden vid Aghios Nikolaos, nedanför hans hemby Spoa är den bästa på ön. Har inte hunnit testa den ännu, men gör ett försök och berätta vad du tycker!

Söder om Arkasa finns tre långa, härliga sandstränder som kan vara värda att prova innan de blir exploaterade. Risken finns, eftersom man håller på och bygger hotell och rustar upp vägen där förbi.

En trevlig karta att sitta och drömma över hittar du här:

http://www.alpha-omegaonline.com/Car.../karpathos.htm

Karin

-vaddå abstinens???
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-07-30, 21:48
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Hei!
Nå var det lenge siden, men jippi til deg, RolfC, som anbelfaler Four Seasons, er helt enig, det er en av de beste restaurantene på Karpathos. Med helt fantastiske mennesker. Jeg elsker Amopi, og jeg elsker Four Seasons. Kom hjem fra Karpathos etter 2 fantastiske uker i juni. Det er vel kanskje ille å si dette, men jeg fikk ikke vært på Pelagos i år heller... Fjerde gangen jeg er der nå, og enda ikke vært der... Det er bare det at vi liksom har våre steder, og det er så veldig koselig på disse stedene at vi ikke rekker det andre. Men i år skal vi faktisk en tur til til Karpathos, i slutten av august. Var bare helt nødt en tur til. Det blir altfor lenge å vente et helt år... Og et sted som absolutt ikke må glemmes når man er der, er minst en tur til Apella. Det er så vakkert
der.
Hilsen Nora, som har blitt fullstendig avhengig.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-07-30, 23:26
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Jag har tankt mig att hyra en scooter av den, enligt Mikke, Humphrey Bogart-liknande Thanassis , å åka runt till alla strander Ar det latt att ta sig till Olympos med en sådan, eller bør man åka med annat fardsatt før at komma helskinnad fram?
Hej!
Att åka till Olympos gjorde jag en gång.....med en 250cc of-road-hoj.......Det tog mej en timme att mkt försiktigt åka de 18 km mellan Spoa å Olympos......Som det verkar nu enligt Karinafp et otras så är visst vägen stängd under vissa tider p.g.a asfaltering......Om inte annat kan man väl åka te Spoa å kolla...??? Med en 100 cc scooter tar man sig fram ganska bra, fast ju större hjul, desto lättare.....
MotoCarpathos som ägs och drivs av Thanasis, har numera grenat ut sig och finns peau tvenne ställen.Dels det ursprungliga nära stadshuset och dels på vägen ut mot Aperi.Alldeles efter minigolfbanan+fyrvägskorset å Gatoulis.
Thanasis har en tjej från Menetes som sköter detta stället,hon snakkar bra engelska, fast Mr "Humprey Bogart" är ofta där.
Annars finns det en trevlig mc-scooteruthyrning alldeles bredvid Pelagos också....och ta båten till Olympos istället, det blir nog enklast, iallafall första gången.....
Good scootering!
Mikke
(KfK)

Senast redigerad av Mikke den 2005-07-30 klockan 23:44. Anledning: .......att ta sig till Olympos med annat färdsätt......
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-07-31, 08:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av RolfC
Vägen från Pigadia till Arkasa blir säkert jättefin när den blir klar, mer än dubbelt så bred som en normal Karpathos-väg ser det ut som. Vi hade oturen att åka till Arkasa på morgonen medan vägen fortfarande var grusväg, på eftermiddagen var den avstängd med en liten pil som visade "åsnestigen". Tyvärr fanns ingen pil när man skulle svänga av till ett ännu mindre hjulspår så vi fick en alldeles egen liten sightseeing på de karpatiska "vägnätet" med vår lilla hyrbil.

Annars rekommenderas stranden Agios Nikolaus i Arkasa varmt. Enda stranden som vi sett på Karpathos som har egen badvakt! Stora vågor och strömmar, men roligt och fin sandstrand. Ett besök på tavernan Glaros precis ovanför stranden är ett måste!

Lefkos kan man däremot vara utan. Kallt i vattnet och inget speciellt. Om man bemödar sig om att åka dit ska man äta på restaurangen längst ut på "piren", lär vara fantastiskt gott enligt hörsägen.

Vi har varit på Karpathos 3 år i sträck, har bott superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar. I Ammopi finns även en av öns bästa restauranger, Four Seasons, där man sitter på en takterrass under stjärnorna.

/Rolf
Nu har jag bara besökt Lefkos en gång och visst finns det mysigare stränder i den grekiska övärlden men byn är definitivt värd ett besök. Karpathos har många fina stränder och det här är en i raden. Lefkos har flera badvikar och är en bra utgångspunkt för längre vandringar. Jag har fördrivit en halv em på Dramondana och där var det rofyllt med sjöfåglarna och båtarna nedanför. God mat serverades och vi åt bla en underbart god sallad med fetaost, potatis och rödbetor. Om restaurangen har samma ägare idag vet jag inte. Trots att jag var där i aug var det väldigt rofyllt och inte överbefolkat på stranden. Vattnet var vid det tillfället varmt, klart och fint. Har ett speciellt minne därifrån då en lite galen nakenbadare spårade ur. Många grekiska barnfamiljer tyckte illa om att han solade naken på stranden bland alla barnen. Han hade valt den största badviken och inte den mer avskilda längre bort. Vet ni då vad karln gör för att synas riktigt tydligt. Hjular!!

Någon frågade om det är lämpligt att åka moped från Pigadia och det blir i så fall i så fall en lång resa. Bättre att ta bussen eller hyra bil.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-07-31, 18:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av RolfC
...superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?
Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Nej, inte precis. Bara en massa upp och ner. VÄLDIGT mycket upp och ner. Och fram och tillbaka. Typiskt Grekland, alltså.
Jag kan inte riktigt hålla med. Det är ca 7 km om man går över berget. Vägen är lättgången, det gå uppåt från början, men inte är det jättebrant inte. Sedan är det platt, dvs en platå med odlingar och betesland större delen av vägen, tills det går ner mot havet igen. Inte heller nu särskilt brant.
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition. Knappt det. Däremot finns det inget vatten längs vägen och få platser med naturlig skugga, så man bör vara välförsedd med vatten och ha något på huvudet.
Slutligen kan jag väl tillägga att vandringen inte på något sätt är speciellt vacker, utan ganska ordinär genom ett typiskt brukarlandskap, läs:fult och skräpigt på sina håll...
Men när man efter drygt halva vägen ser havet och kustlinjen framför sig är det så klart fantastiskt!

Jo en sak till; man kan gå fel! Det finns några korsningar att välja mellan uppe på platån men inga skyltar, utom en alldeles i början.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-07-31, 19:54
RolfC RolfC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag kan inte riktigt hålla med. Det är ca 7 km om man går över berget. Vägen är lättgången, det gå uppåt från början, men inte är det jättebrant inte. Sedan är det platt, dvs en platå med odlingar och betesland större delen av vägen, tills det går ner mot havet igen. Inte heller nu särskilt brant.
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition.
Om man går eller inte kanske är en fråga vad man vill göra på sin semester? Jag vill *INTE* gå 2 timmar i solen, i varje fall inte med barn. Det finns dessutom både taxi och buss. Jag spenderar hellre tiden med bad eller med en flaska Retsina på en trevlig taverna.

/Rolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT