Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-08-23, 17:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jo, men det är ingen större skillnad mellan den här influensan och en "vanlig" influensa.
Nej, det är exakt det jag menar. Det ÄR ju ingen större skillnad. Det är därför det låter rätt trubbigt att sålla ut höga kroppstemperatur med hjälp av värmekamera (eller influensavirus med telefonsjukskrivningar).
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-08-23, 17:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det är därför det låter rätt trubbigt att sålla ut höga kroppstemperatur med hjälp av värmekamera (eller influensavirus med telefonsjukskrivningar).
Telefonsjukskrivningar tycker jag i och för sig låter bra, så man slipper ta sig till vårdcentralen när man är sjuk. Men att gallra ut folk med värmekamera är ju bara hysteriskt... fast värmekameraföretagen skär ju guld med täljkniv... Liksom vaccintillverkaren... som säljer ett vaccin man inte ens är säker på fungerar mot denna influensa. Helt klart har man fel sorts jobb.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-08-23, 17:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

På min arbetsplats har telefonsjukskrivningarna fungerat som "självcensur" än så länge. Folk som blivit snabbt och kraftigt förkylda har stannat hemma ett par dagar i början för säkerhets skull (vilket de borde gjort ändå men inte alltid gör).

Vi hade faktiskt en kille som blev så hastigt influensasjuk att han fick lämna prov för nya influensan, men han var negativ. Han var dock hemma tills provet var klart.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2009-08-23, 20:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vi hade faktiskt en kille som blev så hastigt influensasjuk att han fick lämna prov för nya influensan, men han var negativ. Han var dock hemma tills provet var klart.
Här i kommunen bryr man sig inte om att ta några prover längre. Sjukvården anser att det inte spelar någon roll vilken slags influensa/förkylning man har; om man är dålig ska man stanna hemma, både för sin egen och för andras skull.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2009-08-23, 21:23
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Japp, det finns värmekamera på flygplatsen i Chania, åkte hem i torsdags (20/8.)
Jag hann aldrig se den men min man hann se den när vi kom och där stod vilken kroppstemp man hade, vet ej vad som händer men hörde att man kan få gå in i nåt rum eller nåt sen har jag inget mer att berätta tyvärr

/Joppan
Svara med citat
  #46  
Gammal 2009-08-23, 22:28
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Hele oppstyret rundt svineinfluensaen, også beredskapen her i Norge virker litt overdrevet. Tenk så mange barn i verden som kunne vært vaksinert mot eks. malaria eller vanlige barnesykdommer for de pengene som nå brukes i beredskapsplanen. Kjenner personlig kun ett menneske som har hatt denne influensaen, et barn som bor langt utenfor Europa. Og hxn var bare litte grann affisert, mer som en forkjølelse med hoste.

Men varmekameraer finnes. Jeg ville slengt innpå noen dispril eller lignende febernedsettende om jeg var litt 'småsyk' og måtte passere kamera. Og 'vasket hender og pusset tenner', feber kan man jo få av så mangt.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2009-08-24, 09:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Svininfluensan kallas märkligt nog "Nya influensan" av myndigheterna. Vad innebär det? Kommer det inga fler då? OM det kommer en ny, vad ska man då säga? Gamla Nya influensan?

/Netwolf
Svara med citat
  #48  
Gammal 2009-08-24, 09:35
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Svininfluensan kallas märkligt nog "Nya influensan" av myndigheterna. Vad innebär det? Kommer det inga fler då? OM det kommer en ny, vad ska man då säga? Gamla Nya influensan?
Detta börjar låta som förvirringen kring vad fotbollsarenorna heter i Sveriges näst största stad.
Ursäkta OT.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2009-08-24, 09:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Detta börjar låta som förvirringen kring vad fotbollsarenorna heter i Sveriges näst största stad.
Ursäkta OT.
Den tanken var du inte ensam om
// Helén
Svara med citat
  #50  
Gammal 2009-08-24, 17:32
siraja siraja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

Är lite fundersam då vi ska åka om 3 veckor med 2 dagis barn som kan ha dragit på sig en liten förkylning lagom till vi åker.

//lpj
på Chania, vet jag faktiskt inte, men va på rhodos den 9 aug o där fanns det värmekameror, vart jättestressad eftersom jag precis hade åkt på en förkylning med feber dan inan ja åkte, men dom va nog inte så känsliga, för semester fick ja iaf... ///siraja
Svara med citat
  #51  
Gammal 2009-09-05, 13:44
Pipp Pipp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 45
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Når vi ankom Chania den 28.08 var det varmekamera der, men han som satt bak kameraet så ikke i det idet hele tatt.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-09-18, 23:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Här hemma tycker ju många att det är hysteri kring svininfluensan. Jag försökte pejla på Karpathos om det är uppfattningen även i Grekland.

De jag frågade fick fundera rätt länge innan de ens kom på det grekiska ordet för svininfluensa. (I grippi ton choirinon tycks vara det bästa).

Sen fick jag av en av dem en sån skön utläggning:

"Vid sjutiden varje morgon går jag till kafeet och träffar mina kompisar. Vi pratar om det som rör sig just nu. Vi pratar om sport, vi pratar om politik. De av oss som är äldre och inte har någon kvinna, dem retar vi och spånar om vilka kvinnor som skulle kunna vara lämpliga. Men svininfluensan - we don't give a damn"

Svara med citat
  #53  
Gammal 2009-09-18, 23:40
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Detta börjar låta som förvirringen kring vad fotbollsarenorna heter i Sveriges näst största stad.
Ursäkta OT.
När vi var på U2 konserten på Ullevi så satt det en norrman bredvid min man.
Han frågade: Är detta den nya arenan?
- Nej, detta är den gamla. Den nya heter Gamla Ullevi.
-
Ja, detta är ju så dumt så man kan tro att det är ett skämt.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2009-09-19, 00:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
"Vid sjutiden varje morgon går jag till kafeet och träffar mina kompisar. Vi pratar om det som rör sig just nu. Vi pratar om sport, vi pratar om politik. De av oss som är äldre och inte har någon kvinna, dem retar vi och spånar om vilka kvinnor som skulle kunna vara lämpliga. Men svininfluensan - we don't give a damn"
Det låter ju precis som här det.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2009-09-19, 00:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Alt det hysteriet omkring den svineinfluensaen
Det er farligere å kjøre til jobben. Blant mye annet.
Men ville bare fortelle at også Athens flyplass har varmekamera.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2009-09-19, 08:04
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Svininfluensan kallas numera "kultingsnuvan"!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2009-09-19, 13:11
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

På Samos flygplats fanns det en kamera uppsatt vid midsommar. Det satt en person och tittade på en monitor, men att det skulle ha varit en värmekamera är något som vi först förstått (?) efteråt. Vi utgick från att det var en form av kameraregistrering a la Thailand (och andra länder). Där blir man fotograferad när man ska in i landet.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2009-09-19, 15:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Alt det hysteriet omkring den svineinfluensaen
Det er farligere å kjøre til jobben.
"Hysterin" handlar inte om att influensan är särskilt farlig för den enskilda individen. Nej, då är det nog farligare att köra bil till jobbet.

Men eftersom nästan ingen under 45 års ålder har någon immunitet alls mot just denna virusstam spekulerar man i att kanske 40-50% av svenskarna kommer att bli sjuka. Om 40-50% av alla anställda är sjuka innebär det en stor påfrestning för många företag, både ekonomiskt och på andra sätt.

Och om 40-50% av till exempel alla lärare, spårvagnsförare, busschaufförer, brandmän, poliser, vård- och omsorgspersonal etc. etc. etc. är sjuka innebär det en stor påfrestning även för hela samhällsapparaten.
Det är detta "hysterin" handlar om.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-09-19 klockan 15:59.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2009-09-19, 16:08
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Helt rätt, och också anledningen till att alla behöver vaccinera sig. Vaccination handlar inte om att i första hand skydda från "död" utan för att trygga samhällsfunktioner samt att minimera smittorisken för personer med ökad känslighet. Det är en solidaritetsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
"Hysterin" handlar inte om att influensan är särskilt farlig för den enskilda individen. Nej, då är det nog farligare att köra bil till jobbet.

Men eftersom nästan ingen under 45 års ålder har någon immunitet alls mot just denna virusstam spekulerar man i att kanske 40-50% av svenskarna kommer att bli sjuka. Om 40-50% av alla anställda är sjuka innebär det en stor påfrestning för många företag, både ekonomiskt och på andra sätt.

Och om 40-50% av till exempel alla lärare, spårvagnsförare, busschaufförer, brandmän, poliser, vård- och omsorgspersonal etc. etc. etc. är sjuka innebär det en stor påfrestning även för hela samhällsapparaten.
Det är detta "hysterin" handlar om.

/kimmen
Svara med citat
  #60  
Gammal 2009-09-26, 11:25
Acinom Acinom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Tierp
Inlägg: 42
Standard Värmekamrorna ?

Har varit mkt tal om värmekamrorna här i forumet. Är det någon som vet vad som händer om man nu skulle ha feber osv? Man kan ju ha feber utan att det är nån allvarlig influensa. Skall nämligen åka på torsdag o nu har min sambo blivit rejält förkyld så det ligger väl nära till hands att vi andra också får en släng av det..... men hoppas på att slippa.
Var bara lite nyfiken.....
Annars känns det toppen att få åka iväg o få lite värme o förhoppningsvis mkt sol!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT