Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-08-13, 16:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Ving ställer in resten av säsongen

En medlem i vår Facebook-grupp skrev från 45 minuter sedan att hon fått meddelande från Ving, och de ställer in resten av säsongen för resor till Grekland från Sverige.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-08-13, 16:58
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Ving ställer in resten av säsongen

Kan det hänga samman med att all kabinpersonal i Sverige ska sägas upp, kanske?!
Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-08-13, 17:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ving ställer in resten av säsongen

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Kan det hänga samman med att all kabinpersonal i Sverige ska sägas upp, kanske?!
Tror inte det, för det är bara resor till Grekland som ställs in. Jag tror att det har med det ytterst krångliga - och dyra - Covid-19-testet att göra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-08-13, 18:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ving ställer in resten av säsongen

Nu är det bekräftat från Ving att de ställer in resten av säsongen. Det gäller resor till Grekland från Sverige och beror på covid-19.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-08-13, 18:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ving ställer in resten av säsongen

Ving har alltså beslutat att ställa in alla resor till Grekland resten av säsongen, från och med måndag. Anledningen är Greklands krav på negativt PCR-test, något som är både dyrt och krångligt att fixa.

Airtours eller TUI har inte fattat några beslut ännu vad jag har sett. Apollo ska ge besked ”i början av nästa vecka”, skriver de på Facebook. De skriver att de förhandlar med Grekiska myndigheter om att de ska få till en ändring i beslutet av PCR-test.



Undra om inte det här PCR-testet är spiken i kistan för årets charterresor till Grekland. (Bilden är från Tinos.)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-08-13, 23:59
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Ving ställer in resten av säsongen

Jag måste säga att jag känner att jag hade väldig tur som reste till Stockholm den 29e juli och kom tillbaka till Athen igår den 12e augusti (där jag bor). Nu är det fortfarande bara random testing som gäller. Dock blev jag utvald men som tur var visade det negativt. Jag såg de nya reglerna när jag fortfarande var i Sverige, de som ska gälla från den 17e, och tänkte bara herregud vilken tur. Hur hade jag kommit hem om jag hade hemresa till Athen efter den 17e? Här börjar ju alla ställa in sina flyg! Det hade väl gått att ordna på nåt sätt men krångligt hade det vart och mycket oro och ovisshet innan. Verkar som att "öppningen" Sverige-Grekland är över och varade från den 20e juli till 16e augusti. Självklart finns det fortfarande en chans att Grekland ändrar sig efter press från svenska bolag, de verkar mer handla i panik här och är säkert ganska lättpåverkade tänker jag, då deras beslut från början inte verkar så genomtänkta och de inte längre verkar säkra på nåt de gör. De har heller ingen aning om hur lätt eller svårt det är för medborgare i varje land att fixa fram dessa tester. Sverige har ju inte ens så många coronafall längre så det finns ingen grund till deras beslut heller.

Hur som helst, glad att jag lyckades tima in öppningen mellan Sverige och Grekland och fick mot alla odds se min kära mor och systrar, och mina barn sin mormor och mostrar och hela tjocka släkten. Det betydde så mycket! Så mycket att jag riskerade att få sitta i karantän i 14 dagar sedan bara jag fick träffa dom!

Nu får vi se när nästa gång blir...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-08-15, 12:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ving ställer in resten av säsongen

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Hur som helst, glad att jag lyckades tima in öppningen mellan Sverige och Grekland och fick mot alla odds se min kära mor och systrar, och mina barn sin mormor och mostrar och hela tjocka släkten. Det betydde så mycket! Så mycket att jag riskerade att få sitta i karantän i 14 dagar sedan bara jag fick träffa dom!
Grattis Louisa!

Vilken tur du hade som kunde åka hem, och sedan hem igen. Nu blir det knepigare ett tag framöver.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT