Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-13, 12:52
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Glimtar från sommaren

Det här klottret har sin förklaring i den omfattande folkrörelse som vuxit fram mot att det står fartyg utanför V Kreta med kemiska stridsmedel från Syrien, och att de ska förstöras där ombord på fartygen.







I gamla stan i Chania finns alltid nya ställen att upptäcka.






Det händer ofta saker i hamnen.













Gortys rester fr.a. från Romartiden. Det ligger på vägen mot Mires på Messara-platån S om Herkleon. Där finns också en omfattande lagtext som väl bevarad men inte så lättläst.





Vid den här tiden på sommaren färgas vägkanterna av denna klöver-växt , som har det missvisande namnet "Cretan ebony " .






Ag Irini-ravinen har många dramatiska inslag men är mer lättgången och inte så lång som Samaria-ravinen. Från Ag Irini-ravinen kommer man ut norr om Sougia.





En get med killing av den kretensiska kri-krin påträffades. Killingen skymtade fram mellan trädena i mitten. Straxt efter återförenades geten och killingen.





Åter vid Sougia nosar jag omkring bland gamla och nya ledmarkeringar, ett ungt par dök upp som hade gått ända från Ag Roumeli med övernattning i Tripiti-ravinen.







En ny blå-vit markering leder fram till Cyklop-grottan där den enögde jätten bodde. Den var ganska stor och lätt att gå in i.





De här sfärena uppkom av att det just fallit en droppe vatten som splittrades mot en sten.





Nu kommer vi in på avdelningen växter som specialicerat sig på att bli nedtrampade.




Grobladsplantorna tål mycket tramp och följer i människans spår.




Det här är en nejlik-växt som får sitt eteriska utseende av många genomskinliga holkfjäll (Paronychia) .




Naturens egna konstverk i sten.




(Norr om Sougia på vägen mot Koustogerako). Här fanns ett djupt schakt alldeles bredvid vägen. Kanske det hade rasat nyligen. Det låg bara några stenar framför bråddjupet. Ingen skyltning.




Vai är ett viktigt naturreservat för bevarande av en palm-skog med Theofrastos-palmen.







Palmen kännetecknas av att träden växer klumpvis.




På östra Kreta var det lätt att vandra genom att följa gamla havsstrandsformationer.




Det fanns en ravin V om Sitia som bjöd på tät vegetation och vattenfall.





Ovanför Ierapetra fanns fantastiska klippformationer och nedanför bredde de välskötta växthusen ut sig solfjäderformigt.




En taverna i en av byarna ovanför Ierapetra. Det kom regnbyar just då över bergen, men då satt vi under tak och hade fin utsikt.




Den lilla låga ön Chrissi söder om Ierapetra var ett paradis med intressant flora.







För inte så länge sedan låg detta på havsbotten där lava bredde ut sig.




Tittar man efter noga så består "sanden" på ön enbart av små små snäckskal...




... med större storlekar i lager som här i burken på ett strandcafé i Mirtos , V om Ierapetra.





Semester

  #2  
Gammal 2014-07-13, 13:05
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Glimtar från sommaren

Tack för fina sommarbilder det gör mig ännu mer nyfiken på östra Kreta!
Har varit och nosat lite österut men mycket återstår.
Rolf

Senast redigerad av Rolf den 2014-07-13 klockan 13:39.
  #3  
Gammal 2014-07-13, 13:35
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Glimtar från sommaren

Fina bilder...och så sent som för 2 timmar sen satt jag och drömde mig tillbaka till Mirtos.....
  #4  
Gammal 2014-07-13, 13:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Glimtar från sommaren

Åh, vad jag längtar efter att få vandra nu när jag ser dina fina bilder!
Verkligen vackert!!
TACK!!
Sunny
  #5  
Gammal 2014-07-13, 17:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Glimtar från sommaren

Fint! Tidningen REAL NEWS hade just idag bilder från Chrissi, med snäcksanden som man ska låta bli att ta med sig.
  #6  
Gammal 2014-07-14, 09:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Glimtar från sommaren

Trots att jag kom till Ierapetra 1986 för första gången, har jag inte besökt Chrissi Island. Trots att så många rekommenderat ett besök på ön! Det känns som man ska sola och bada i 40-gradig värme eller sitta på en barstol. Stefan, du har fått mig att inse att jag kan åka dit för den unika naturens skull. Men helst reser jag då med vänner i en fiskebåt. Det var kul att se dina foton bl.a. de från turen till Kalamafka.
/ Jannis
  #7  
Gammal 2014-07-14, 10:56
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Glimtar från sommaren

Fantastiska bilder med korta texter som beskrivning. Kreta är en fantastisk ö på många sätt, inte minst för att det finns så mycket att uppleva och se om man tar en avstickare från de större vägarna.
Jag minns med värme en period i andra halvan av 90-talet då jag besökte ön ett flertal gånger varav en längre tur med egen bil. Vi hade som "sport" att köra på alla vägar som fanns med på kartan minst en gång. Vi lyckades nästan och upplevelserna är för alltid etsade i minnet.
/Göran
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT