Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-07, 08:08
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Stavrota?

Är det nån som bestigit Stavrota (det högsta berget på Lefkas), eller vet hur man gör och hur besvärligt det är? Vilken väg är bästa/enklast/finast? Är det hela berget som heter Stavrota eller är det bara den högsta toppen? Uppgifterna verkar variera om höjden, 1141 eller 1182 möh...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-08, 10:49
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Stavrota?

Det verkar inte vara vanligt att turister går upp på Stavrota och på nätet finns mycket sparsamt med info…

En uppgift anger höjden till 1158 möh (3799 ft, GPS N38.69909 E20.62484) och att det finns en asfalterad väg högt upp nära toppen där det går att ställa bilen i en kurva på 942 möh (GPS N38.70248 E20.62819) varifrån det endast tar en halvtimme att nå toppen till fots. Det verkar inte vara så fasligt brant men däremot ganska stenigt/blockrikt, även på toppen, som är en ganska stor flack platå. Närmaste by är antagligen Ag. Ilias.
Dock har jag även hittat en karta där denna topp är angiven till 1182 möh men att det finns en annan väg som går hela vägen upp till en annan topp i närheten som är 1157 möh! Litar dock inte riktigt på den höjdnoteringen...

Jag får nog återkomma I ärendet när jag varit där!

Användbar länk: http://www.peakbagger.com/climber/as...spx?aid=175188
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-14, 10:52
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Stavrota?

Kan bara konstatera att vi inte kom upp på toppen...
Jag och 6-åriga dottern åkte moped från Nidri över bergen till Ag. Ilias, en liten men fantastiskt fin väg/stig med härlig utsikt mot Nidri och havet utanför. Ovanför Ag. Ilias hittade vi "hårnålskurvan" (med en liten får-/getfarm intill) där vi parkerade moppen och började vandra snett upp mot toppen som låg rakt ovanför (mot väst). Det var rejält med taggbuskar och småsten på den branta sluttningen och vi gick "på skrå" utmed djurstigarna för att komma uppåt. Det gick inte så bra då vi bara hade gympaskor och det var väldigt brant och oländigt att gå i riktning mot toppen. Till slut kanske vi hade kommit halva stigningen men dubbla sträckan och var knappast nära toppen utan hade nu utsikt mot Vasiliki, vi hade mao gått mer mot söder än väst, vilket vi borde gjort. Vattnet började ta slut, liksom 6-åringen, så vi vände...
Mitt tips är att ha kängor, mycket vatten och fika/godis samt att gå upp på nord-östra sidan, rakt väster från fårfarmen istället. Det tror jag är bättre!
(iaf om man har en lite tjej med...)

Största behållningen var den lilla vägen från Nidri (via Charadiatika och Alatro?) till Ag. Ilias.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-14, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Stavrota?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Vattnet började ta slut, liksom 6-åringen, så vi vände...
Måste säga att det var duktigt av 6-åringen att gå så långt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT