Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-09-17, 11:47
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Favorit i repris

Första morgonen är alltid så speciell att vakna i den bästa av världar och veta att vi har två veckor framför oss.
I år flög vi från Landvetter och det kommer vi absolut att göra fler gånger från Linköping är det ungefär lika långt som till Arlanda. Så otroligt smidigt med övernattning på Scandic med några minuter till terminalen och 5 min i kö i säkerhetskontrollen.
Flyg till Santorini och väntan på Blue Star i den galna hamnen.
Santorini är numera en transfer ö för oss och vår första anhalt är Naxos där vi för tredje året bor på ett lugnt litet boende Philoxenia som ligger ihop med caféet Melimilon med dess fantastiska meny båda drivs av en trevlig familj.
Planen för resan är Naxos tre nätter och sedan våran favorit Amorgos med boende i Tholaria och sedan Katapola förstås. Nu ska vi ut och kolla vad som hänt sedan förra året
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-09-17, 15:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Favorit i repris

Så härligt det låter! Hoppas att du med några rader då och då låter oss hänga med.

Trevlig resa!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-09-17, 15:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Favorit i repris

Ha en helt underbar resa!

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
Första morgonen är alltid så speciell att vakna i den bästa av världar och veta att vi har två veckor framför oss...
Denna rad får mig att tänka på Gunnar Ekelöfs fina dikt 'Eufori', där han skildrar avresan.

Som vore det sista kvällen före en lång, lång resa:
Man har biljetten i fickan och äntligen allting packat.
Och man kan sitta och känna de fjärran ländernas närhet,
känna hur allt är i allt, på en gång sitt slut och sin början,
känna att här och nu är både ens avfärd och hemkomst,
känna hur död och liv är starka som vin inom en!

/Netwolf

Senast redigerad av Netwolf den 2023-09-17 klockan 16:08.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-09-17, 22:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Som vore det sista kvällen före en lång, lång resa:
Man har biljetten i fickan och äntligen allting packat.
Och man kan sitta och känna de fjärran ländernas närhet,
känna hur allt är i allt, på en gång sitt slut och sin början,
känna att här och nu är både ens avfärd och hemkomst,
känna hur död och liv är starka som vin inom en!

/Netwolf
Det är ju så grannt så en kan skräna!!!!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-09-18, 07:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Favorit i repris

Så trevligt att få följa dig till en av mina öar!

Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-09-18, 07:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Favorit i repris

Fortsätt att njut av fina Grekland!
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-09-18, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
sedan våran favorit Amorgos med boende i Tholaria och sedan Katapola förstås. Nu ska vi ut och kolla vad som hänt sedan förra året
Det är så himla kul att ni bor några nätter i Tholaria. Det har jag aldrig gjort, men skull vilja göra.

I vår FB-grupp var det en som skrev så här:

"Nu har vi upptäckt en ny restaurang i Katapola på Amorgos! Yakamos, som vi varmt kan rekommendera efter att ha ätit där ett flertal gånger. Utsökt god mat med riktigt bra vinlista!”

Kanske kan vara värt att prova.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-09-18, 16:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
..med riktigt bra vinlista!”
Fast vadå vinlista? Jag tar alltid husets vin. Fast vi är ju alla olika

På Santo däremot (Oia-trakten), kunde dock notan dra iväg rejält, då de ofta bara hade dyra flaskor att erbjuda.

Inget för en enkel grabb som jag.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-09-18, 21:02
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är så himla kul att ni bor några nätter i Tholaria. Det har jag aldrig gjort, men skull vilja göra.

I vår FB-grupp var det en som skrev så här:

"Nu har vi upptäckt en ny restaurang i Katapola på Amorgos! Yakamos, som vi varmt kan rekommendera efter att ha ätit där ett flertal gånger. Utsökt god mat med riktigt bra vinlista!”

Kanske kan vara värt att prova.
Jag har en tanke om att vi ska prova att bo i Amorgos olika byar, vi har bott i Egiali, Chora och Katapola förstås så det ska bli roligt att bo i Tholaria längtar nu efter lugnet där efter dessa dagar i Naxos. Tack för resturang tipset i Katapola det är ofta någon ny restaurang som öppnat och någon som lagt ner
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-09-18, 21:04
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ha en helt underbar resa!



Denna rad får mig att tänka på Gunnar Ekelöfs fina dikt 'Eufori', där han skildrar avresan.

Som vore det sista kvällen före en lång, lång resa:
Man har biljetten i fickan och äntligen allting packat.
Och man kan sitta och känna de fjärran ländernas närhet,
känna hur allt är i allt, på en gång sitt slut och sin början,
känna att här och nu är både ens avfärd och hemkomst,
känna hur död och liv är starka som vin inom en!

/Netwolf
Det var en fin passande dikt Tack!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-09-19, 04:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Favorit i repris

Ja, en väldigt fin dikt.

Boendet på Naxos låter trevligt. Är det i Naxos stad eller någon annanstans?

Önskar er en fin vistelse på Amorgos!

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-09-20, 12:04
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Ja, en väldigt fin dikt.

Boendet på Naxos låter trevligt. Är det i Naxos stad eller någon annanstans?

Önskar er en fin vistelse på Amorgos!

/ Anne
Boendet Philoxenia ligger i Naxos chora mellan stranden och hamnen bakom det stora gul/beiga ”kommunhuset”. Det finns tre rum med nyrenoverade badrum och bra utrustade med det som behövs och uteplatser med havsglimt sedan finns även en större studio. I anslutning till boendet ligger det fantastiska caféet med extra allt framförallt för de som gillar sött. Boendet hade i år ökat med 20 euro i år till 70 vilket är i högsta laget för mej men vi vet vad vi får för de pengarna och närheten uppskattas när benen inte samarbetar så bra
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-09-20, 12:28
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Favorit i repris

Efter tre dygn i Naxos var vi igår nöjda och packade ihop oss för avfärd. Med mycket blåsigt väder i sikte slutade min lilla båt och blåstutredning med att vi tog fantastiska Skopelitis till Katapola att vänta ett dygn och åka långa vägen via Donussa och komma direkt till Egiali var inte aktuellt det är ju där denna nordliga vind är värst. Jag laddade med lätt mat i magen och åksjukepiller samt satt strategiskt ute och tittade framåt och klarade båtresan galant vilket inte alla gjorde. Skopan är min bästa båt att åka med kan alltid lita på henne .
På utsatt tid nådde vi Katapola där förbeställd taxi väntade på oss innan vi åkte hann vi glatt hälsa på vår vänfamilj på restaurang Mythos och några andra som vi mötte i vimlet vid Skopans ankomst. Blir alldeles varm i kroppen av den känsla vi får av att mötas av kramar och glädje över att återse dessa fina människor

Taxin tog oss lugnt på de slingriga vägarna upp till den lilla bergsbyn Tholaria där vi mötte den mycket trevliga hotell ägaren Evi på Evis studios.

Fortsättning om vår vistelse i Tholaria kommer senare
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-09-20, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
Blir alldeles varm i kroppen av den känsla vi får av att mötas av kramar och glädje över att återse dessa fina människor
Den känslan har jag varje gång jag kommer till Katapola. Som att komma hem.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-09-20, 17:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Favorit i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den känslan har jag varje gång jag kommer till Katapola. Som att komma hem.
Samma här! Det blir massor med kramar på taverna Mythos, vinkningar från To Kamari, kramar igen av Maria på Pension Amorgos och jättekramar på The Corner innan jag når min studio hos Giannis på Porto Katapola.

Birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-09-25, 10:47
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Favorit i repris

Tholaria en lisa för själen!
Lite omtumlande på tisdagkvällen efter blåsig båtresa och taxi från Katapola anlände vi Tholaria och pension Evi. Vi blev mycket varmt mottagna av Evi som visade oss två olika rum att välja på och vi valde det med en vindskyddad altan stor sovdel med nya sköna sängar och pentry. Efter en liten stund kom Evi med nybakad sockerkaka och citronlikör.
Vi har varit i Tholaria flera gånger förut när vi vandrat och ville nu bo där i tre nätter. I den lilla bergsbyn finns fyra tavernor varav tre ligger nära varandra vid torget och den fjärde Panorama högt upp det var en perfekt lunchtaverna med den vackra utsikten ner till Egiali som skymtades mellan husen framför. Vid byns torg finns bageri med café servering och ett café med liten market så det är välförsett med matställen. Den äldsta tavernan hade den största marketen.
Att tänka på är att det är trappor överallt till allt men det har även byggts några ramper. Då mina ben inte samarbetar så bra nu så blev vår vistelse i Tholaria mycket vilsam ett bra sätt för oss att gå ner i varv.
Tholaria är en vacker by med fin utsikt ner mot Egiali, över dalen upp mot Langada och över till Potamos och hela Egialibukten.
Vårat boende är vi mycket nöjda med vi bodde med ett hav av Bouganvilla runt oss mycket grönt och vackra blommor överallt och att sitta på vår altan och titta utöver åsnornas dal, bergen och en bit av havet var mycket avkopplande. Varje morgon hörde vi tuppar gala, åsnor skria, getter bräcka sånt gillar vi det är då vi känner att vi är i Grekland.
Sista kvällen kom Evi med söt Raki och varma nybakade honey puffs vi hade då en trevlig pratstund med henne om livet i byn. Fredag morgon njöt vi av vår frukost utsikt och och allt det vackra och bestämmer att hit ska vi igen. På förmiddagen fick vi åka med Evi ner till Egiali för att bada innan vår fortsatta färd till Katapola. Det är mycket varmt här nu och nästan vindstilla på vår favorit ö. Om livet i Katapola kommer i nästa avsnitt
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-09-25, 11:37
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Favorit i repris

Tack, Perlen, vad härligt det låter
Och så den där speciella grekiska gästfriheten..... de bryr sig verkligen om sina gäster!
Nu åkte Amorgos upp några platser på min önskelista.
Catlady, som längtar........
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-09-25, 12:57
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Favorit i repris

Tholaria en lisa för själen!
Lite omtumlande på tisdagkvällen efter blåsig båtresa och taxi från Katapola anlände vi Tholaria och pension Evi. Vi blev mycket varmt mottagna av Evi som visade oss två olika rum att välja på och vi valde det med en vindskyddad altan stor sovdel med nya sköna sängar och pentry. Efter en liten stund kom Evi med nybakad sockerkaka och citronlikör.
Vi har varit i Tholaria flera gånger förut när vi vandrat och ville nu bo där i tre nätter. I den lilla bergsbyn finns fyra tavernor varav tre ligger nära varandra vid torget och den fjärde Panorama högt upp det var en perfekt lunchtaverna med den vackra utsikten ner till Egiali som skymtades mellan husen framför. Vid byns torg finns bageri med café servering och ett café med liten market så det är välförsett med matställen. Den äldsta tavernan hade den största marketen.
Att tänka på är att det är trappor överallt till allt men det har även byggts några ramper. Då mina ben inte samarbetar så bra nu så blev vår vistelse i Tholaria mycket vilsam ett bra sätt för oss att gå ner i varv.
Tholaria är en vacker by med fin utsikt ner mot Egiali, över dalen upp mot Langada och över till Potamos och hela Egialibukten.
Vårat boende är vi mycket nöjda med vi bodde med ett hav av Bouganvilla runt oss mycket grönt och vackra blommor överallt och att sitta på vår altan och titta utöver åsnornas dal, bergen och en bit av havet var mycket avkopplande. Varje morgon hörde vi tuppar gala, åsnor skria, getter bräcka sånt gillar vi det är då vi känner att vi är i Grekland.
Sista kvällen kom Evi med söt Raki och varma nybakade honey puffs vi hade då en trevlig pratstund med henne om livet i byn. Fredag morgon njöt vi av vår frukost utsikt och och allt det vackra och bestämmer att hit ska vi igen. På förmiddagen fick vi åka med Evi ner till Egiali för att bada innan vår fortsatta färd till Katapola. Det är mycket varmt här nu och nästan vindstilla på vår favorit ö. Om livet i Katapola kommer i nästa avsnitt
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-09-25, 16:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Favorit i repris

Längtar efter fortsättningen!

Birgitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2023-09-25, 18:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Favorit i repris

Låter som min dröm!!!!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT