Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-09-16, 23:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Vink-vink från Kreta!

Ja nu har vi varit här ett dygn.
Efter en slappardag på stranden med bad i uppmätt 27 grader med termometern i vattnet.
Bor i Agia Marina och känner oss som hemma.
Blir nog Vita-vespan inom kort. Bra utgångsläge härifrån.
Förra veckan sålde vi äntligen vårt hus. Nu blir det en fantastisk lägenhet 6 minuter från vätterstranden. Vi firar med denna resa!
Köpte 1,5 liter rött, grekiskt vin för 3,80€ på närmaste butik. Det är ju samma vätska som Husets på tavernorna så det smakar bra...här.
Delade på en generös greksallad och grillad sandwich till lunch på strandentavernan. Tappade matlusten när ett par i 70-årsålder sätter sig bredvid. Mannen har bar överkropp och hängbröst med hårtufsar Men hur kan man?!
Ikväll gick vi till en taverna med livemusik. Där fick vi se en viss kvinnlig "rajselajter" bete sig när hon..som hon sa..blivigt ledig ett par dagar. Okey..tänkte jag..jag är på semester helt anonym men du kan få betyg på Tripadviser av mig..hehe
Nå väl..vem är jag att dömma..
Som sagt..underbart att vara på ön och nu har vi helgen plus en arbetsvecka kvar här. En eftersläckare i värmeljussken på uteplatsen innan lägggdax.
Det kommer mera...
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2023-09-16 klockan 23:47.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-09-17, 01:04
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Dubbelt grattis, Kajja!!
Dels till resan och till flytten
27 gr i havet låter helt underbart, här hemma är det just nu 12 gr på land..... bläää, kallt....
Catlady, som ser fram emot fler -rapporter........
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-09-17, 07:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Låter härligt med så varmt i vattnet. I går tog jag ett dopp från bastun, fy sjutton så kallt.
Tyvärr så uppför sig ju inte alla så bra på tavernorna. En skjorta skall man nog helst ha på sig vid matbordet. Och reseledaren var kanske slutkörd nu på slutet av säsongen och behövde stressa av sig.

Ha det skönt!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-09-17, 09:36
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 894
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Njut!!! Härligt med värmen och maten!
Ha det gôtt!

Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-09-17, 11:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Va härligt det låter! Njut av varje sekund.

Trist när folk inte fattar vanligt hyfs och kommer in halvnakna. Men, utan att knäppa nån på näsan, så är det ju vad man kan förvänta sig på en charterort.

Jobbade själv under många år som kypare på en sommarrestaurang. Ibland kom det in karlar utan något på överkroppen och då upplyste jag dom om att det vara bara att klä på sig - eller lämna stället.

Jag kan köpa det om det är en enklare snackbar alldeles vid stranden, men inte på en restaurang.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-09-17, 15:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Låter härligt! Badvatten helt i min smak. Gissar att temperaturen i luften också är behaglig.

Beträffande halvnakna gubbar vid matborden så trodde jag att det var ett utdött släkte vid det här laget. Tråkigt! Minns att vi förr i världen hade många livliga diskussioner här i forumet om klädsel på tavernorna. Tydligen finns beteendet kvar än i dag.
Men .......... strunta i det, njut och ha det gott!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-09-18, 14:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

DubbelGrattis Kajja!

Läste någonstans att det slagits massor med rekord i vattentemperatur i Grekland i år. I Agii Apostoli (kanske fler platser) har det dykt upp bitfiskar som normalt inte ska vara där. Gör tydligen skitont att bli biten.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-09-18, 16:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I Agii Apostoli (kanske fler platser) har det dykt upp bitfiskar som normalt inte ska vara där. Gör tydligen skitont att bli biten.
Precis! Ute på Akrotirihalvön var det massor med sådana glupska jävlar. Stod man still ute i vattnet, så dröjde det inte länge innan det kom en fisk och bet dig i benet/foten. Jag stod bl a ute i det klara vattnet och sen ser jag en handflatestor svart fisk simma mot mig och sen bet den mig i ankeln. Det gjorde svinont och när jag kom upp såg jag att jag blödde! Rena Pirayan ju.

På andra stränder som Falassarna och Damnoni var det inga bitska typer alls. Ej heller vid Kalyvaki, men där har ju en isande kall flod sitt utlopp. Ganska coolt att doppa sig där, med betoning på COOLT!

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-09-20, 07:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Vaknat tidigt och har kaffesittning på uteplatsen.
Älskar att se byn vakna. Människor påväg till jobbet, några löpare som springer förbi och lastbilar på uppdrag. Klarblå himmel med gult inslag där solen letar sig upp.
Det är inte längre skruttibangbang-bilar som kör förbi. Standarden har höjts till skyarna.
Har inte sett en enda liten skrotig lastbil med fisk, meloner eller höns.
Vårt hotell, som inte är så stort, är familjeägt och Grekiskt inrett. Både AC och kassaskåp ingår.
Det finns även en liten pool som jag hoppade i igår. Havet bjöd nämligen på röflagg med stora, mäktiga vågor.
Vitavespan blev denna gången Gråsuggan En stilig 200-kubikare för överenskommet pris 90€ för 2,5 dygn. Mannen tyckte att vi behövde nåt stabilt att åka på men jag tror inte det var hela sanningen
Lite mer priser; solsängar gratis mot köp av tex. en öl 3€, frappe även den 3€. Maten ute har stigit med nån € men fortfarande är det ju mycket billigare än hemma.
Hittade en anonym pärla till taverna via en gång mot havet. Innehöll allt man önskar sig inkl.de där stolarna, grekisk musik och grekiska familjer.
Vi satt där och åt den ljuvligaste maten i varsin clay pot och hade en fantastisk solnedgång.
Det blir en återvändare!!
Lite om lite från ett varmt men underbart Kreta.
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2023-09-20 klockan 07:11.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-09-20, 07:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Tack för en skön rapport!
Det märks att ni trivs och njuter av tillvaron.

Birgitta, som har precis 2 veckor kvar till Kreta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-09-20, 10:09
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Härligt Kajja!
Njut ordentligt nu.

Lite läskigt med fiskarna. I somras blev jag (som vanligt) "nypt" ett antal ggr på hälsenorna, men det var ju av tandlösa fiskar.
Däremot blev jag biten så att blodvite uppstod, av småflugor på ett ställe .

//Conny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-09-20, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
En stilig 200-kubikare för överenskommet pris 90€ för 2,5 dygn. Mannen tyckte att vi behövde nåt stabilt att åka på men jag tror inte det var hela sanningen


Tack för rapport!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-09-21, 05:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Väntar ivrigt på rapport om era färder med Gråsuggan.

/ Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-09-21, 17:34
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Om ni inte har besökt allierade kyrkogården i Sousa eller tyska i Maleme så rekommenderar jag det. Konstigt känsla vara där
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-09-21, 23:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Alala, det här med Gråsuggan..vi har den mest som man har bilen hemma. Åker o badar nån stans, handlar, ser oss omkring å sånt. Ibland gör vi längre turer..och det gjorde vi igår.
Mannen ville till ett ölbryggeri. Såg inte jättelångt ut dit..på kartan. Hoppade på efter tveksamheter.
Blöt bikini under solklänning, hjälm och flipflops. Våra döttrar skulle bannat mig!!
Vi åkte..och vi åkte!! Upp i bergen..inga hus..kringelikrok..vägen blev till grusstig vid branta kurvor utan räcke. Till slut ropade jag STOPP! Jag vill inte längre!! Han vände!
När vi äntligen nådde marknivå och mannen släppte av mig "hemma" så var jag mer än lättad.
Några timmar senare kom han tillbaka svettig o lycklig med 2 st öl och foton från bryggeriet, som naturligtvis inte låg där vi hade åkt.
Ikväll gjorde vi en återvändare till familjetavernan vid stranden. Efter en jättegod måltid tog vi fatet med vindruvor och melon, vinkruset och glasen och satte oss i mörkret vid stranden. Borrade ner fötterna i sanden, lyssnade på vågorna och romansade lite Tackade Grekland för att vi får njuta av allt detta. Ett underbart slut på en härlig dag. Hemåt vi vandrade..och plötsligt såg mannen att Luleå spelade match på en TV-skärm i en bar. Där slutar sagan..Jaja..det kan man bju på..
/ Kajja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-09-22, 05:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Bryggeriet var säkert Charma? Dit tänkte jag också att vi skulle ha kunnat ta en tur när vi var i Nea Chora i maj, men latmasken i mig sa nej. Så det var väldigt tråkigt att ni valde fel väg första gången (även om jag inte vet om du gillar öl), det skulle ha varit för mycket för mig också. Men din man gav tydligen inte upp utan hittade rätt sen. Charma dricker jag alltid på Kreta om det bara finns.

Men en fin kväll hade ni med god mat, romans och Luleå.

Fin fortsättning!

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-09-22, 07:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Tack för rapport, Kajja. Hoppas din man får njuta av ölen iaf

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-09-22, 09:29
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Fortsätt njuta av det kretensiska livet! Känner igen mig, inte för att vi ”romansar” på stranden. Men när vi igår kväll gick från tavernan, sa min man att han vill gå hem, vilket gjorde mig fundersam …

Kajja! Min man såg det inte på någon tv-skärm; min man vet när de spelar, och missar därför aldrig en hockeymatch. Två perioder senare gick jag hem efter att ha avslutat kvällen med en ouzo tillsammans med goda vänner. På hemvägen slank jag in i en butik för att sen överraska min man: antingen beklaga förlusten eller gratulera till vinsten. Min man blev glad över ouzo-flaskan, men gladast blev han över matchresultat Leksand - Rögle 4-1.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-09-22, 15:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
När vi äntligen nådde marknivå och mannen släppte av mig "hemma" så var jag mer än lättad.
Några timmar senare kom han tillbaka svettig o lycklig med 2 st öl och foton från bryggeriet, som naturligtvis inte låg där vi hade åkt.
Ha ha ha!

Får mig att minnas vårt besök på Kreta för ganska många år sedan. Vi hade något som kan ha liknat motorkraften i "Gråsuggan", vilket jag uppskattade. Bra mycket roligare än de klenare maskinerna som vi ibland fick nöja oss med. Dessutom passade det extra bra på Kreta eftersom våra turer där blev långa på en så stor ö.

Dock fick jag vara lite återhållsam med gasen för att hålla min värdefulla passagerare som satt baktill nöjd och glad. Men det är sen jag ler igenkännande åt det du berättar om mannen. Det hände mera än en gång att jag efter en lång utflykt släppte av Birgit vid hotellet för att sedan ta "en liten extrarunda för att lufta moppen". Sen blev det åka av tills jag senare återvände, dock utan öl och inte särskilt svettig men mycket lycklig!

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2023-09-22, 19:10
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Vink-vink från Kreta!

Åh så härligt ni har det! Det låter som ni verkligen njuter om än på lite olika sätt ibland 😉 Det där att sitta en kväll på stranden och bara njuta och bara ”vara” och ”romansa” som du så vackert kallar det låter underbart Det är en go’ semester för mig!
Ha det fortsatt härligt 🤗
//maji som snart är i Grekland
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT