Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-20, 15:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Briam, tourlou, grönsaksröra

Det är ju inte så viktigt vad det heter bara det är gott. Jag läste en blogg som fick mig att minnas en jättegod grönsaksrätt ( "Aktuellt i Grekland", svenska bosatt i Naousa, mycket läsvärd)- och eftersom jag hade nästan alla ingredienserna hemma blir det det vi ska äta om en stund.

Så här: Häll en bottenskyla olja i en långpanna eller form- Skiva potatis över hela bottnen. Skiva äggplanta på samma vis. Nästa lager med paprikabitar och squash. Sen olika sorters lök, om du har , och några hackade vitlöksklyftor. Krossa tomater eller använd burkdito och häll över. Massor av persilja sen . Till slut salt och peppar och mer olivolja. En kopp vatten sist och bums in i ugnen, först tjugo minuter i 250 grader, sen en timma i 200 grader.
Man kan röra om nån gång mot slutet och kolla att det inte kokar torrt.

Du som har köksträdgård har kanske annat som passar att blanda i också.

Till min belåtenhet finns det färdighackade djupfrysta blandningar att köpa, så då blir det enkelt.

Man äter detta med fördel avsvalnat så det går att göra långt i förväg. En bit feta till, kanske? Jag steker några kycklingbitar, annars kan det duga med lite gott bröd att suga upp såsen med.

Slurp!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-20, 18:06
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Det låter jättegott! Och enkelt dessutom. Ska jag absolut prova att göra någon dag framöver.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-20, 18:41
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Oj vad gott det låter! Nya recept tas alltid tacksamt emot! Tack!

Jenny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-20, 18:42
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Ja det låter verkligen gott och enkelt! Perfekt att laga briam i ugn, det har jag aldrig tänkt på
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-20, 21:12
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Det roliga i kråksången är att jag just stoppat in en Briam i ugnen, går sedan till datan för att läsa lite på Kalimera och ser då vad du skrivit.

Just nu doftar det gott från ugnen, kanske lite mycket vitlök men det är ju nyttigt så struntsamma. Detta är morgondagens mat lika gott kallt som varmt.

Mums filibaba

Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-20, 21:19
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Jag brukar också göra briam med grönsaker lite då och då Väldig favorit här hemma

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-21, 08:07
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Nu vet jag vad jag ska bjuda på imorgonkväll när min dotter (som nästan är lika Greklandstokig som jag) kommer hem, innan vi tidigt på fredag åker vidare upp till Stockholm till yngsta dottern. Kan ju inte bli bättre att starta en helg uppe i huvudstaden med en grekisk rätt i magen.

RAN
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-21, 08:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Briam är en av mina absoluta greklandsfavoriträtter och ofta lagar jag den efter ett gammalt grekiskt recept som jag modifierat en del vad gäller mängden olja. På hösten när det finns nyskördade ekologiska grönsaker på bondens marknad blir briamen som bäst men naturligtvis fungerar det även med de importerade som vi har i grönsaksdiskarna nu. Att toppa med får eller getost som Monica skriver blir underbart gott.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-21, 17:50
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Veldig godt for en vegetarianer som meg. Jeg spiser det ofte i Grekland og lager det også ganske ofte her hjemme. Mmmmmmmm, mums, men det smaker jo aller best på Kalymnos!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-21, 18:04
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

och jättegott blir det med en bit fetaost till, gärna med lite olivolja och oregano på!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-22, 17:09
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Monica P;
Har precis satt in "din" Briam i ugnen. Återkommer senare med betyg .
Fick en släng cykladisk längtan, årets favorit blev briamen på tavernan på Roukounas beach på Anafi med dess förtjusande servitris. (denna taverna är nog min favorit ever i grekland).
Även saganaki ska testas. Någon som vet en bra ost man kan få tag på här hemma som man kan göra en schysst saganaki på??
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-22, 17:38
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Jag testade Fontanas Saganaki för ett par dar sen. Riktigt god. Vände i hett vatten, doppade i mjöl och stekte i rikligt med medelhet olivolja och så en massa citronsaft över. Fanns i min helt vanliga konsumbutik (eller coop ska man kanske säga) bland haloumi och feta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-22, 17:42
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Gott, då borde det finnas här i min hemstad oxå. Dax att leta...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-22, 18:45
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Jeeesus Monica P, den var himmelsk...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-23, 13:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Roligt att du tyckte det!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-23, 16:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Nu har jag också gjort Briam enligt denna metod. jag kände inte till den maträtten förrän jag köpte Alexandra Pascaladious kokbok. Där blir den mera typ ungsrostade grönsaker (och blir gott ), visserligen säger hon att man kan göra den i kastrull och att den då blir såsigare, men det har jag aldrig provat på. men när jag i juni var på Skopelos beställde vi Briam och jag blev förvånad över att den var så annorlunda. Just mera "kokt". Så nu provade jag på detta och det blev jättegott. Så tack för receptet!
/Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-23, 19:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Min man vill ha den nästan bränd på ytan. Man gör som man behagar. Ordet Briam låter inte grekiskt, jag vet inte om det kan vara turkiskt kanske. Eller italienskt? Nån som vet?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-04-02, 08:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Briam, tourlou, grönsaksröra

Måste bara skriva här att jag för en vecka sen på lördagskvällen gjorde Briam här på landet i vår vedeldade ugn. Satt Briam i ugnen som var ca 150-grader och sen var det bastubad för hela familjen (vi håller på länge ). Tillsatt lite vatten i något skede och sen fetaost på i slutskedet. Allt som allt var den i ugnen sådär 3 timmar. Och det blev supergott med lite gott vin till! Tänk så enkelt, gott och billigt dessutom. Så tack för receptet ännu en gång!
/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT