Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-07-16, 21:05
Mammispammis Mammispammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Jag kom hem från Kalymnos i torsdags (tror för övrigt att jag åkte samma flyg som ett barnbarn till dig om jag inte är felinformerad). Hälsade på min väninna Anna som bor i Flaskas. Hade med mig en liten kylbag med blodpudding, falukorv, Dumleklubbor, vaniljsocker, Pollypåsar och lite annat smått och gott som hon längtade efter. Det JAG saknade från Sverige trots att jag bara var borta i två veckor var gott dricksvatten i kranen, vi är otroligt bortskämda som har det här i Sverige måste jag säga.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2011-07-16, 21:58
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Den dagen du hittar ättika så måste du berätta.
Absolut, kommer inte att kunna hålla inne med den informationen!

Yanna
Svara med citat
  #63  
Gammal 2011-07-16, 22:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nej, det vet jag men eftersom det mesta i matväg ändå numer gå att få tag på så menade jag att man kanske ändå lätt avstår det man INTE kan få tag på just för att man får så mycket annat i stället....

Lissi
Lissi, det har ju visat sig att det är så lätt att få ner sina favoriter från Sverige också!

Yanna
Svara med citat
  #64  
Gammal 2011-07-16, 22:21
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Mammispammis Visa inlägg
Jag kom hem från Kalymnos i torsdags (tror för övrigt att jag åkte samma flyg som ett barnbarn till dig om jag inte är felinformerad). Hälsade på min väninna Anna som bor i Flaskas. Hade med mig en liten kylbag med blodpudding, falukorv, Dumleklubbor, vaniljsocker, Pollypåsar och lite annat smått och gott som hon längtade efter. Det JAG saknade från Sverige trots att jag bara var borta i två veckor var gott dricksvatten i kranen, vi är otroligt bortskämda som har det här i Sverige måste jag säga.
Dricksvatten direkt från kran skall man tyvärr inte ta för givet ens i Sverige
Vårat vatten är tyvärr odrickbar pga parasiten cryptosporidium i vårat kommunala vattensystem i Skellefteå. Vi måste koka vattnet för att kunna dricka det eller köpa vatten i flaska. Östersund var också drabbat av parasiten för ett tag sen (bara en påminnelse om våran sårbarhet).

//Paittas
Svara med citat
  #65  
Gammal 2011-07-17, 13:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Lissi, det har ju visat sig att det är så lätt att få ner sina favoriter från Sverige också!

Yanna
Ja har Du väldigt ont om något speciellt som inte är FÖR skrymmande så kan jag säkert få ner det i makens väska när han kommer till Rethymno 18 aug med sin mamma

Lissi -som tillbringat ett makalöst dygn på Öland med mycket grekkänsla.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2011-07-17, 14:33
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja har Du väldigt ont om något speciellt som inte är FÖR skrymmande så kan jag säkert få ner det i makens väska när han kommer till Rethymno 18 aug med sin mamma

Lissi -som tillbringat ett makalöst dygn på Öland med mycket grekkänsla.
Tack Lissi! I mån av plats då! Arvid Nordqvists, classic franskrost kaffe kan jag inte få nog av, så det är alltid välkommet. På vintern kommer nästan ingen hit, så det gäller att hamstra till dess.

Låter som du haft en underbar helg på Öland och greklandskänsla hittar man väl alltid om man letar efter den.

Yanna

Senast redigerad av Yanna den 2011-07-17 klockan 14:37. Anledning: glömde, noga med sorten ;)
Svara med citat
  #67  
Gammal 2011-07-17, 16:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Den här tråden vinglar lite hit och dit...

Får jag klargöra vattenfrågan.
Detta gäller för Kalymnos, andra ställen får nån annan ta.

1. Vattnet i kranen är det inget fel på, typ cryptosporider eller sånt. Däremot kan det kännas lite salt, vilket inte spelar nån roll vid tandborstning eller potatiskokning, men det blir inget gott kaffe, tro mig. Håret kan också kännas lite stelt efter tvätt och den vattenkokare jag har till diskvatten kalkar igen rätt snabbt.
Detta är alltså regnvatten som filtrerats genom jordlagren och genom DEYAK:s försorg kommer till våra vattenkranar. På vintern , när det regnat, är det mindre salt.
2. På flera ställen på ön kan man hämta dricksvatten som uppenbarligen kommer från borrade brunnar och inte är salt. Härom året hittades en rik vattenådra i Chorio och ett nytt tappställe anordnades bakom Stadion. I fiol fick man utmärkt resultat vid brunnsborrning i Paleonisis, på "baksidan" , så nu har man både el, väg och vatten till den byn.
Det här vattnet är smakneutralt men har stor andel kalk eller vad det nu är, som blir kvar i min andra vattenkokare,
3 Avsaltningsanläggningen i Skala fungerar bra och förser Skala och Emborio med bra vatten. Flera såna planeras, men den dåliga ekonomin har bromsat detta. (En privatperson vill investera men just ingen tror på hans ärliga ansikte...)
4. Köpa vatten kan man göra , dels överallt i stan, dels av transportörer som hämtar med trehjulsmoppar, dels med små tankbilar som kör runt.
5 Många hus har cisterner för regnvatten och använder der till vattning och sånt. Jag känner folk som kan växla mellan cisternvatten och kommunalvatten på ett enkelt sätt, om jag vill göra det måste jag krypa under trappen och slå på elpumpen.

Vatten är så viktigt och det blir tydligt när det inte fungerar som det ska.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2011-07-17, 16:24
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

[quote=Monica P;246392]Den här tråden vinglar lite hit och dit...
quote]

Förlåt Monica, om jag, med flera, har gjort om tråden från "Nejdå, jag saknar ingenting" till "Jadå, jag saknar någonting"!

Yanna
Svara med citat
  #69  
Gammal 2011-07-17, 17:30
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

[QUOTE=Yanna;246397]
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Den här tråden vinglar lite hit och dit...
quote]

Förlåt Monica, om jag, med flera, har gjort om tråden från "Nejdå, jag saknar ingenting" till "Jadå, jag saknar någonting"!

Yanna
Da vingler jeg tilbake til "jeg savner ingenting" fra Norge når jeg er på Kalymnos.
Men, når jeg er i Norge savner jeg alt på Kalymnos.

Jorunn
Svara med citat
  #70  
Gammal 2011-07-23, 19:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Just nu ikväll plockade jag några omogna vindruvor, och tänk, de smakade precis som omogna krusbär, till och med samma krasmande konsistens. För första gången får vi i år jättemånga druvklasar på våra två vinrankor. Hoppas de hinner mogna innan getingarna kommer. Man kan sy påsar och trä på klasarna, men helst vill jag slippa det.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2011-08-24, 23:08
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Hej!
Funderar på vad jag saknar från Sverige och det är oxå vad jag brukar beställa hemifrån: vaniljsocker(här finns äkta vaniljstänger och små vaniljampuller som jag inte brytt mig om att lära mig doseringen av), vanlig sirap och brödsirap, falukorv, blodpudding, lingonsylt, hjortronsylt samt svenska filmer och någon tidning eller bok!
Vi har inte långt till IKEA vid flygplatsen heller...Häromdagen när jag hämtade dottern på flygplatsen blev det bl.a små Prinsessbakelser och en Paradis chokladask...

Vad gäller kaffe, så finns det ett kretensiskt bryggkaffe(!) som smakar mycket bra! Jag föredrar det framför Gevalia faktiskt, men det är inte stor skillnad. Det är ΔΑΝΔΑΛΗ som har mycket gott "franskt kaffe" som bryggkaffe kallas här. Vi "importerar" detta kaffe från Kreta eftersom det inte finns här i Aten!
Svara med citat
  #72  
Gammal 2011-08-25, 08:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Eva i Aten Visa inlägg
Hej!
Funderar på vad jag saknar från Sverige och det är oxå vad jag brukar beställa hemifrån: vaniljsocker(här finns äkta vaniljstänger och små vaniljampuller som jag inte brytt mig om att lära mig doseringen av), vanlig sirap och brödsirap, falukorv, blodpudding, lingonsylt, hjortronsylt samt svenska filmer och någon tidning eller bok!
Vaniljstänger är mycket överlägsna vaniljsocker så det tycker jag du ska prova. Använder det nästan alltid numera för att få äkta vaniljsmak.

Eva
Svara med citat
  #73  
Gammal 2011-08-25, 14:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Ett år hade min käre bror med sig tunnbröd och messmör. Jättegott , fast större delen av tunnbrödspaketet hade övergått till flingstadiet. Det blev brösull som när jag var liten...
Nyss har jag fått Riittas suveräna lingonsylt, bättre kan det inte bli.
Vidhåller dock med en dåres envishet att jag inte saknar någonting (materiellt).
Svara med citat
  #74  
Gammal 2011-09-06, 21:20
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vaniljstänger är mycket överlägsna vaniljsocker så det tycker jag du ska prova. Använder det nästan alltid numera för att få äkta vaniljsmak.

Eva
Ska prova det då, men hur mycket vaniljsocker motsvarar en vaniljstång?
Svara med citat
  #75  
Gammal 2011-09-06, 21:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Eva i Aten Visa inlägg
Vad gäller kaffe, så finns det ett kretensiskt bryggkaffe(!) som smakar mycket bra! Jag föredrar det framför Gevalia faktiskt, men det är inte stor skillnad. Det är ΔΑΝΔΑΛΗ som har mycket gott "franskt kaffe" som bryggkaffe kallas här. Vi "importerar" detta kaffe från Kreta eftersom det inte finns här i Aten!
Jag ger inte många cent för Gevalia...överreklamerat blask, tacka vet jag Arvid Nordqvists Classic Franskrost!! Verkar som jag skulle kunna gilla ΔΑΝΔΑΛΗ om det är ett franskrostat kaffe!

Yanna - som har pretentioner på kaffet!
Svara med citat
  #76  
Gammal 2011-09-06, 21:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag ger inte många cent för Gevalia...överreklamerat blask, tacka vet jag Arvid Nordqvists Classic Franskrost!! Verkar som jag skulle kunna gilla ΔΑΝΔΑΛΗ om det är ett franskrostat kaffe!

Yanna - som har pretentioner på kaffet!
Inte bara det! Du gillar ett gott liv överhuvudtaget och gör det bästa av det! Då KRÄVS gott kaffe!

Lissi
Svara med citat
  #77  
Gammal 2011-09-06, 21:32
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Inte bara det! Du gillar ett gott liv överhuvudtaget och gör det bästa av det! Då KRÄVS gott kaffe!

Lissi
Japp...man kan inte tumma på allt även om inkomsten är skraltig!

Yanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT