Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-23, 20:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Boktips för lata dagar?

Jag brukar planera mina semestrar, jag bunkrar upp med böcker av olika slag. I år har jag inte haft tid att planera, har två böcker som jag har sparat till semestern, men det räcker ju inte...

Jag undrar - vad tänker ni läsa denna sommar? Tips på bra slukarböcker, annorlunda böcker, tänkvärda böcker - har ni det?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-23, 21:26
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

En bok som jag egentligen hade tänkt spara på till i september o Karpathos läste jag nu under ngr otroligt regniga dagar.Den heter En Dag skriven av David Nicholls jag tyckte den var mkt bra och den kommer som film i oktober med Anne Hathaway i den ena huvudrollen.
Bunkrar alltid upp med många pocket inför resorna,en del lämnar jag efter mig men en del nämns jag inte lämna utan de reser hem med mig igen.
Jag brukar göra korta notiser i böckerna var jag är när jag läser dem hur vädret är osv och när mina vänner lånar böckerna av mig gör de likadant.Har ngr böcker som är riktigt beresta
En bok som följt mig sen tidigt 90-tal är Snäcksamlarna av Rosemunde Pilcher hennes bästa bok tycker jag.Den kan jag änu idag ta och läsa med god behållning,hittar nya små avsnitt som jag tror att jag aldrig läst tidigare,vilket jag naturligtvis har gjort men inte registrerat fullt ut.
Oj det finns ju så många bra böcker att njuta av,allt oxå beroende på vilken typ av böcker man är intresserad av.
Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-23, 21:37
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Vilket roligt tips, att notera vädret etc! Jag brukar lämna mina böcker i Grekland eller så tar jag dem med till jobbet. Där har vi ett rum med kopiatorer och printrar och en bokhylla där man kan lämna siga utlästa böcker. Väldigt bra system!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-24, 10:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Tre av mina medhavda böcker till Sifnos kan jag verkligen rekommendera. De två första är svåra att beskriva, jag brukar inte läsa sådant, de är väl närmast ett slags vuxensagor. Jag sträckläste båda, perfekt semesterläsning.

Skära för sten - Abraham Verghese. Den var gripande och uppslukande. Två tvillingbröder födda i Etiopien, engelsk nunna till mamma och läkare till pappa, indiska fosterföräldrar - många kulturer, gripande, stundtals brutal men ändå varm historia med minnesvärda karaktärer. En ovanlig berättelse!

Gargoylen - Andrew Davidson. Det låter helknäppt. En kokainmissbrukande slashas vaknar upp svårt brännskadad på sjukhus och träffar en kvinna som påstår sig ha varit hans älskade på 1300-talet. Ännu en ovanlig och bra historia, det som skulle kunna vara övernaturliga banaliteter hålls på jorden av huvudpersonens kritiska inställning. Klart underhållande.

I den lite tyngre avdelningen var Min kamp 1 av Karl-Ove Knausgård mycket, mycket bra. Självbiografi i planerade sex delar, låter helt galet, men första delen var lysande. Han bearbetar förhållandet till sin numera döde far och gör det fantastiskt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-24, 10:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Tack Ink, du är också en bokslukare, det vet jag sen tidigare! De två förstnämnda låter helt galna men kanske är det just det man skall satsa på, man fastnar ofta i gamla fotspår och samma författare om och om igen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-24, 11:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Jag kan nog inte beskriva dem utan att de låter galna men de är verkligen inte det.


Båda är varma berättelser om relationer och stark kärlek, och båda författarna verkar, som bonus, vara både utbildade och bildade. I Skära för sten lär man sig t ex mycket om medicin, eftersom många av personerna är läkare, och i Gargoylen så är författaren påläst på stora och klassiska historier. T ex ligger Dantes inferno till grund för viktiga delar av berättelsen.

Sen läste jag Shirley valentine också. Alltså pjäsen, som jag hittade utgiven i Tyskland som engelsk språkkurs. Det var ganska absurt att läsa en pjäs i monologform på engelska med tyska fotnötter med översättningar
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-24, 11:09
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Inför semestern har jag fått några boktips som jag hoppas ska bli oförglömlig läsning. Jag tror att alla finns som pocket. Har inte hunnit kolla upp alla författare än.
Är det någon av er som läst någon av böckerna får ni gärna skriva vad ni tyckte!

Blonde av Joyce Carol Oates, handlar om Marilyn Monroes liv. Hon som rekommenderade den sa att det var den bästa bok hon läst!

Strindbergs stjärna

Igelkottens elegans av Muriel Barbery, många som tipsat om denna

Världens mått av Daniel Kehlmann

Lila hibiskus

Kyssa sammet av Sarah Waters

För övrigt är Skära för sten, som Inkfish tipsar om, en mycket bra bok!

Glad midsommar till alla bok- och Greklandsälskare!!!
Mia

Senast redigerad av mariamia61 den 2011-06-24 klockan 11:16.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-24, 12:46
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Hej
Skära för sten är med mig också men jag har inte hunnit läsa den

Igelkottens elegans är med

Paul Austers illusionernas bok läste min man ut precis och sa att jag måste läsa

samt några deckare som jag inte hunnit börja på.

Åse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-24, 13:50
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Vad kul med lite boktips. Jag som knappt hinner läsa annat än under semestern är lite panikslagen eftersom jag bara har EN vecka på mig i år. Har inte utsett årets semesterbok än, Keith Richards ligger på sängbordet men han får inte hänga med för han är inbunden. Obama ligger bättre till, han ligger i handväskan i pocketformat, men jag tror jag ska utse en riktigt efterlängtad godbit.

Jag kan också varmt rekommendera Blonde som är en fantastisk bok, bra att du har den först på din lista :-) Gillade också Igelkottens elegans.

Sen tänkte jag rekommendera "Fågeln som vrider upp världen" av Haruki Murakami, en alldeles fantastisk, oförutsägbar och välskriven historia.
Det är den första bok jag läst av honom, kanske blir det en ny Murakami som blir semesterboken eller Min kamp som rekommenderas här.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-24, 16:53
Jan-Jan Jan-Jan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 65
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Jag försöker alltid packa någon som knyter an till platsen/landet jag reser till. Ann Zouroudis fantastiska greklandsdeckare kan jag varmt rekommendera till exempel. Börja med Messenger of Athens.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-24, 17:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Og om det fremdles er noen som ikke har lest The magus / Illusjonisten av John Fowles, så er det en utrolig fin bok å ha med seg på Hellas-ferie (eller lese uansett hvor man er). Ikke bare er handlingen lagt til Hellas, boken er veldig tankevekkende, spennende (selv om den ikke er en "krim"), og vanskelig å legge fra seg.

Gidder ikke skrive hva den handler om (sorry), så jeg fant dette på en blog:

Engelsmannen Nicholas Urfe hamnar efter en misslyckad kärlekshistoria som lärare i engelska på den fiktiva grekiska ön Phraxos. Där kommer han i kontakt med den gåtfulle kosmopoliten Maurice Conchis. Nicholas dras in i en i en rad märkliga händelser och psykologiska experiment som alla behärskas av Conchis – han som är Illusionisten.
John Fowles gigantiska roman utkom först 1966 för att utökas med 250 sidor till utgåvan 1977 som nu finns i pocket
.

Jeg leste den utvidete utgaven, og den fiktive øyen Phraxos er i virkeligheten Spetses.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-25, 11:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av mariamia61 Visa inlägg
Är det någon av er som läst någon av böckerna får ni gärna skriva vad ni tyckte!
Blonde var jag inte riktigt lika tagen av som alla andra, tyckte att den vevade några varv för långt. Efter ungefär halva boken var jag inte lika gripen längre. Men jag är inte representativ, alla andra älskar den ju.

Strindbergs stjärna var jag nyfiken på men efter att ha läst ett par rejäla sågningar så lät jag bli.

Världens mått upplevde jag, om jag minns rätt, som en småskojig vetenskapshistorisk roman. Förstod dock aldrig hur den kunna bli en sån succé i hemlandet.

Lila hibiskus har jag inte läst, däremot hennes första, En halv gul sol. Var inte lika gripen som alla andra när jag läste den men har känt efteråt att den nog faktiskt var väldigt bra. Så jag tror att jag ska läsa om den. Biafra, intressant bakgrund.

Kyssa sammet - jag har läst alla Sarah Waters utom den senaste. Kyssa sammet är den första och den är bra. Av hennes historiska romaner med lesbiskt tema tycker jag dock att Ficktjuven är snäppet vassare.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-25, 19:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Jan Visa inlägg
Ann Zouroudis fantastiska greklandsdeckare kan jag varmt rekommendera till exempel. Börja med Messenger of Athens.
Nu har jag beställt den där

Såvitt jag förstår är det en pusseldeckare, det brukar inte vara min grej men håller hon sig på grekiska öar måste jag ju bara...

Tack för tipset, hade aldrig hört talas om henne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-25, 21:05
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Jeg er utrolig imponert over det intellektuelle nivået på det dere leser i ferien.

Jeg har også med en del bøker i ferien, som leses mens de andre i selskapet ligger på stranden. Problemet er at jeg tør nesten ikke fortelle at det stort sett er meget lettleste spenningsbøker og krim, av typen Clive Cussler, Colin Forbes, Tom Clancy, Robert Ludlum, Jo Nesbø, Tom Egeland og Henning Mankell. Felles for noen av dem (Clancy og Mankell, og delvis Ludlum), er at de skriver ganske korte fortellinger, men bruker fryktelig mange hundre sider på å fortelle dem, slik at man bør ha ferie og god tid for å lese dem. ;-)

Alle bøker legges igjen på hotellene, og samtidig fyller jeg opp biblioteket for siste del av ferien med tilfeldige bøker på alle de skandinaviske språk + engelsk, noe som av og til gjør at jeg får lest bøker jeg ikke hadde tenkt på å kjøpe på bokhandelen.

Tyngre og mer seriøs litteratur leser jeg i de mørke vinterkvelder, hvis jeg leser dem........
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-26, 08:04
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Hej igen
Håller med Ink ang. Blonde. Jag tröttnade på den efter halva boken men den var skitbra i början.
Min man läste Strindbergs stjärna och rekommenderade den inte så jag lät bli den.

Han läser Hetta av Ian Mc Ewan och tycker den är bra.

På Tilos har de något de kallar Cat Café. Du byter din bok där och lägger ett litet valfritt bidrag i en bössa. Pengarna går till mat till katterna på vintern. Bra grej tycker jag.

Åse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-26, 11:50
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Tack för boktipsen! Det blev en bra lista, få se om jag hinner läsa allt... det blev:

- En halv gul sol av Chimamandra Ngozi Adichie- Kråkflickan av Jerker Eriksson
- Vårlik av Måns Kallentoft
- Paganinikontraktet av Lars Kepler
- Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami
- Skära för sten av Abraham Verghese
- Tusenskönor av Kristina Ohlsson
- Lärarinnan i Villette av Ingrid Hedström

Två böcker per vecka, det blir bra! Och de jag läser ut i Grekland, de lämnar jag kvar, annars får de gå till bokbytarhyllan på jobbet.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-27, 19:40
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Jag har nästan precis haft en vecka på Kreta där jag bl a läste Hypnotisören av Lars Kepler och Fyrvaktarens dotter av Anna Rosvall... bägge var bra på sitt sett. Till Skiathos-resan är jag inte riktigt klar med vad jag ska ha med mig.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-27, 20:09
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Klart roligt tips att skriva små anmärkningar i marginalen som Monica C gör. Tror jag ska börja med det. Annars hade jag tänkt göra som vi såg på Sikinos förra året, läsaren skriver datum, om boken var bra och vilka öar man bodde på när man läste, eller vilken färja man var på. Tyckte det var jättetrevligt när man slog upp en bok som någon lämnat kvar och kunde läsa om vilka som läst den tidigare och vad de tyckte.

Läser just nu Igelkottens elegans, den är bra, den tar sig efter sisådär 80 sidor. Tack för tips om Anne Zouroudis deckare, den har jag skickat efter nu. Illusionisten är slutsåld överallt tyvärr.
Här är de böcker jag tänkt läsa i sommar och på höstens ö-luff, flera efter tips från er:
Gargoylen
Skära för sten
Lila hibiskus
Sarahs nyckel
Mr Alis äktenskapsförmedling
Hetta
I min grekiska grotta
Medinas juvel
Guldkompassen
Nattfjäril
Min kamp (Knausgård)

Till varje öluff försöker jag hitta Göran Schildts I Odysseus kölvatten, men det är omöjligt, inte ett enda antikvariat i Göteborgstrakten har den.

Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-27, 20:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av Annwi Visa inlägg
Till varje öluff försöker jag hitta Göran Schildts I Odysseus kölvatten, men det är omöjligt, inte ett enda antikvariat i Göteborgstrakten har den.
http://www.bokborsen.se , där antikvariat och privatpersoner säljer, finns bortemot 30 ex just nu (Sök på titeln)

Tänk dock på att frakten blir dyrare där än på nätbokhandlarna, jag brukar få betala ca 40 kr i frakt när jag köper enstaka böcker där. Men priserna är ju låga i övrigt eftersom det är begagnade böcker så då kanske det är värt pengarna för dig
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-28, 00:09
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Boktips för lata dagar?

Idag då jag besökte Konsum för att inhandla en Onaka, kom jag ut med
- förutom en liter Onaka - Hjort/ Rosenfeldts: Det fördolda, Keplers: paganinikontraktet, Andrew Taylors: Nattvandraren, samt Mons Kallentofts: Vårlik. Fyra pocketböcker för 100 kronor!

Annwi ... Om du har vägarna förbi Mälardalen kan du få min bok Illusionisten - den imponerade inte på mig.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT