Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-05-21, 20:13
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Vad jag förstår så finns det två olika valutakurser: "turistvaluta" och "businessvaluta".
Om jag förstår det rätt så finns det löpande en fastställd kurs mellan riksbankerna i de olika valutaområdena, i mitt exempel var den 10,75 just då. I ditt exempel där du betalade 10,96 så är det väl med din banks "valutaväxlingspåslag", tror jag...

Jag är heller ingen expert på detta, det enda jag vet är att man definitivt ska undvika Forex - dom har utan konkurrens absolut högst växlingskurs...

/kimmen
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-05-21, 21:08
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Om jag förstår det rätt så finns det löpande en fastställd kurs mellan riksbankerna i de olika valutaområdena, i mitt exempel var den 10,75 just då. I ditt exempel där du betalade 10,96 så är det väl med din banks "valutaväxlingspåslag", tror jag...
Dessvärre, jag fick ingen fråga om decline/accept conversion, så jag vet inte vilken banks "valutaväxlingspåslag" det handlar om (svensk bank, eller grekisk bank, eller båda). Vet inte heller om det ingår den där avgiften 2€-3€ som de flesta bankerna numera tar ut. Som sagt: det var ett-pang-på-rödbetan-uttag. Och ingen förklaring på kvittot.

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag är heller ingen expert på detta, det enda jag vet är att man definitivt ska undvika Forex - dom har utan konkurrens absolut högst växlingskurs...
/kimmen
Inte bara Forex, samtliga valutahandlare som säljer "turistvaluta" (om du förstår vad jag menar)
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-05-21, 22:30
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Inte bara Forex, samtliga valutahandlare som säljer "turistvaluta" (om du förstår vad jag menar)
Visst är det så.
Om man inte har valuta kvar från en tidigare resa finns det ju alltid bankomat på flygplatsen direkt när man har landat, så det finns absolut ingen anledning att växla pengar någon annanstans.

/kimmen
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-05-21, 23:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Vad jag förstår så finns det två olika valutakurser: "turistvaluta" och "businessvaluta". Den första är till för oss som reser medan den andra (billigare) kommer vi inte i kontakt med, den används som betalningsmedel i kommersiella transaktioner mellan företag, internationell handel. Ingen valutaväxlare i Sverige (Forex, etc) säljer 1€ för 10,75 SEK, inte ens med växlingspåslag, tror jag.
Jag har för mig att internationella transaktioner mellan företag har helt andra valutakurser. Men jag är inte säker på det här. Är det någon som vet mera om detta?
Jo, just så är det. Den formella kursen kallas också för "Avista-kurs" och det är den som är den "rena" kursen utan påslag som används i internationella affärer.

Se exempel här: https://seb.se/bors-och-finans/valut...r-avistakurser

När sedan vi vanliga medborgare ska ut och resa så blir ju mellanhänder, läs banker/kortföretag, inblandade och de ska ju då tjäna en slant på det. Därmed görs då ett påslag på kursen när vi använder våra kort etc. Den var tidigare vanlig på 1,5 % men numera är det nog oftast höjt till c:a 1,65 % jämte ev. uttagsavgift om vi använder uttagsautomat. Och väljer vi att handla på Forex så blir det ju som vi konstaterat ännu dyrare.

Masse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-07-03, 12:59
Nolltrefems avatar
Nolltrefem Nolltrefem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 199
Standard Sv: Valutakurs i automat

Jag har 16.000 kr i kontanter och undrar om jag ska växla på plats på Kreta eller sätta in dem på kontot och ta ut via ATM på plats?

//Melvyn
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-07-03, 13:40
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Valutakurs i automat

Sätt in dem på ditt konto för bästa kurs.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-07-03, 13:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Sätt in dem på ditt konto för bästa kurs.
Håller helt med, och det är inte bra att gå omkring med så mycket kontanter.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-07-03, 13:47
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av Nolltrefem Visa inlägg
Jag har 16.000 kr i kontanter och undrar om jag ska växla på plats på Kreta eller sätta in dem på kontot och ta ut via ATM på plats?
//Melvyn
Jag vet tyvärr inte vad du/ni får för kurs om du/ni växlar 16 000 kr på plats (Kreta). Jag kan däremot bidra med följande information:
Jag tog ut pengar (€) på automat (ATM) två gånger under senaste resa maj/juni i år
1) Attica Bank på Rhodos (19/05) 1€=10,9666 SEK
2) Alpha Bank på Tilos (09/06) 1€=10,8614 SEK

I Alpha Banks kurs ingår 2,50 € i avgift och det redovisas tydligt på skärmen. Ingen info om avgiften på Attica Bank. Jag misstänker dock att det finns någon avgift på Attica Bank men att det inte redovisas, varken på skärmen eller på kvittot.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-07-03, 22:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av Nolltrefem Visa inlägg
Jag har 16.000 kr i kontanter och undrar om jag ska växla på plats på Kreta eller sätta in dem på kontot och ta ut via ATM på plats?

//Melvyn
Jag hade valt att sätta in mina 16 000 i kontanter på mitt konto hos bank i Sverige (om du nu snart kan hitta någon bank som vill ta emot kontanter?).

Sen hade jag tagit ut mitt behov av euro i bankomat när jag kommit på plats på Kreta, eller varhelst i världen jag hade rest. Utan konvertiering!!!!!!!!!!!!!! Without convertion!!!!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-07-03, 22:59
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Valutakurs i automat

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag hade valt att sätta in mina 16 000 i kontanter på mitt konto hos bank i Sverige (om du nu snart kan hitta någon bank som vill ta emot kontanter?).

Sen hade jag tagit ut mitt behov av euro i bankomat när jag kommit på plats på Kreta, eller varhelst i världen jag hade rest. Utan konvertiering!!!!!!!!!!!!!! Without convertion!!!!!!!!!

Masse
Det är nog ännu svårare att växla in kontanter i Grekland än att sätta in dem i Sverige. Gissar att svenska kontanter ger en urusel kurs, har aldrig ens tänkt tanken att resa med svenska "pesetas" i fickan.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-07-05, 12:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Valutakurs i automat

Igår skrev en medlem i vår FB-grupp och varnade för att blippa när man betalar med kort. Han skrev så här:

”Upptäckte idag att när affärer o restauranger tar betalt med kort och man endast behöver ”blippa” med kortet för att betala är det lätt att råka ut för att beloppet dras i svenska kronor samt euronet drar en avgift på 4% samt man får en sämre växlingskurs vilket görs innan man hinner reagera, då man inte upptäcker det förrän man får kvittot av affären/restaurangen och då är det försent.”

För mig är det inget problem eftersom jag aldrig använder blipp. Men kanske någon annan av er gör.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT