Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2019-02-07, 20:02
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Torsda 7.2
Hejsan i snögvädret!!
Vad anbelangar Norwegian, så är det förstås Norges ögonsten, så dom går nog inte i konkurs, även om dom fått dra ihop svångremmen, som det verkar...
Men jag hoppas alltid på det bästa, men är beredd på det värsta....
Hur går det med biljettinköpen för dom som ska till Grekland?? Har det kommit till några nya flyglinjer, och/eller flygbolag?? Det har visst startat ett nytt sånt i Grekland läste jag för nån vecka sen, men vad det hette har jag glömt...Det var nog nåt på Hellas,tror jag...
Kan jag, så flyger jag helst med Aegean, men denna gång blev det ju Norwegian.
Sista veckan har ju gått i snöskottandets tecken, så istället för att jogga varannan dag, har jag styrketränat några timmar med skyffel....Som tur är kan jag byta hand när jag skottar, annars hade det blivit tungt...
Till helgen ska jag ringa till Karpathos och höra hure e å vare e tenkt, å va som har hänt, och blir det nåt av allmänt intresse, så skriver jag om det förstås....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #42  
Gammal 2019-02-07, 22:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Till helgen ska jag ringa till Karpathos och höra hure e å vare e tenkt, å va som har hänt, och blir det nåt av allmänt intresse, så skriver jag om det förstås....
Mvh,
Mikke
Men såklart finns det intresse Mikke! Bara skriiiiiivvv!

Vi svälter extra mycket efter dialog här på forumet nu när det är lågsäsong. Ibland försöker vi alla i all välmening att skriva om vad som helst bara för att hålla igång.

Inspel som dina är alltid lika välkomna, både i låg- och högsäsong, eftersom de har så skön koppling till vardagsliv både i Grekland o Kallsta.

Keep swinging!



Masse
Svara med citat
  #43  
Gammal 2019-02-07, 22:57
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Precis som Masse skriver, i detta snöhelvete är längtan stor. Idag skottade jag vatten med lite snö. Det blev väldigt små spadtag.
Vi måste alla hålla ut genom vintern, hustrun är just nu i Ryssland o har -33C, så hon fikar inomhus.
Men våren kommer, och i mitten av mars så återvänder vi, tänkte bada på nationaldagen, det är bara en dryg månad kvar.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2019-02-07, 23:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Precis som Masse skriver, i detta snöhelvete är längtan stor. Idag skottade jag vatten med lite snö. Det blev väldigt små spadtag.
Å det jävligaste av allt är att det inte ens är skottår...
Svara med citat
  #45  
Gammal 2019-02-08, 08:36
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Å det jävligaste av allt är att det inte ens är skottår...

Den var fin, Netwolf!
Å Mikke: skippa skottandet nu! Det är ju inte skottår

Denna tunga snö, är inte bra för nån med bråck.
Vi har mycket vinter i Värmland nu... Det är bra inför Rally Sweden, men efter Rallyt och barnens sportlov då kan snön försvinna typ över en natt.
Vi är trötta på vinter och längtar efter solen och värmen.
Ha det!
Lena
Svara med citat
  #46  
Gammal 2019-02-10, 23:40
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Sönda kväll
10.2
hejsan!
I fredags började det ramla in lite grejer som ska me te Karp, typ halkfri tejp till vissa duschar.Grekerna gillar ju marmor,etc, som tyvärr blir så himla hala nerom blir våta, och kanske därmed inte helt idealiskt i duschar...Så istället för en del diskutabla och kläggiga gummimattor, så kan man istället skaffa vattenfast tejp, som är lite skrovlig på ovansidan...finns dessutom i olika färger, så jag har köfft vita å blå, ifall Elias kanske vill ha Greklands färger....
Sen har Norwegian figurerat i flera artiklar, som ni kanske har sett?? Där påpekas det helt riktigt att man ska tjacka pillätterna med kort, men se det gjorde inte jag, utan swishade betalningen, och därmed är jag väl inte försäkrad, ifall nu Norwegian konkar...Nå, den dagen, den sorgen...
Andreas Diakidis, Zephyros Village & Garden Villa lät meddela att jag var välkommen, samt att hans gamla Vespa ånyo funkar och låter sej belånas av mig.Elias på Elias Rooms kommer till Karp den 15 april, och befinner sig nu i Pireus. Det har visst regnat nåt himmelskt, så grundvattennivån måste väl ligga på topp, och de nya dammarna måhända är snart fyllda...
Vad anbelangar mina bråck, så gör dom inte så stort väsen av sej, men jag ska nog skaffa ett elastiskt bälte ifall jag åker till Karp innan operation, just in case dom skulle få för sej att expandera....
I Kallsta har det varit mildväder sen i lördags, så alla mina mödosamt ihopskottade högar hava sig till hälften smultit,samt att gårdsplanen där bilarna står blivit nästan isfri.....Men nästa vecka ska visst Kung Bore komma igen med besked...så det är bara att gilla läget!
Kul att ni hoppar in på tråden och skriver,som Masse säger, kom igen och hamra på!
Ta leme,
Mikke
Svara med citat
  #47  
Gammal 2019-02-11, 05:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Sån tejp är helt suverän,har lagt in sån i duschhörnor/badrum hos kunder i hemtjänsten
Svara med citat
  #48  
Gammal 2019-02-11, 18:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Vad anbelangar mina bråck, så gör dom inte så stort väsen av sej, men jag ska nog skaffa ett elastiskt bälte ifall jag åker till Karp innan operation, just in case dom skulle få för sej att expandera....
Kan du inte be din tandläkare på Karpathos fixa bråcket åt dig, han verkar vara lika allround som du.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2019-02-11, 19:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Månda 11.2
Hej! Bra tips, Janne...!! Spanos är ju faktist tandkirurg, så han skulle nog fixa det om det knep...Det är ju jättemånga gubbs som haft bråck och blivit opererade, det märkte jag när jag berättade om mina tvenne bulor. Enligt ryktet ska det finnas en grekisk läkare här i länet som visst ska va expert på bråckoperationer, så jag får forska lite i detta, dels för att informera mej själv, och sen så kan man ju också välja en kortare kö,t.ex i Arvika, Säffle eller Torsby...Ska oxo kolla med hjälpmedelcentralen om nåt elastiskt bälte,som kan kanske va bra att ha me till Grekland i reserv...
Nästa projekt är att gå och göra syntest, så jag kan beställa på Nätet och få glasögonen levererade till Karpathos....
Hur går det?? Har några flera på Kalimera köpt biljetter å packat, eller börjat fundera på vad som ska med??
För nåra dar sen var det TVÅ månader kvar till resan, nu idag är det BARA sju veckor, lite drygt...det är SKILLNAD det..;.)
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #50  
Gammal 2019-02-13, 17:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Nästa projekt är att gå och göra syntest, så jag kan beställa på Nätet och få glasögonen levererade till Karpathos....
Hur går det??
Det går jättebra, och det är bra mycket billigare.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2019-02-13, 19:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Onsdag 13.2
Hej!
En riktig vårdag idag, sol och sex grader i skuggan, helt fantastiskt! Men Kung Bore lurar i skuggorna, så jag drog iväg igår och lastade smågrus, som stan lägger ut på några platser...Det fina med grus jämfört med sand, är att jag återanvänder det mesta av det,sopar ihop och lägger tillbaka i lådorna....
Syntesttid är nu fastslagen till kommande fredag på SpecSavers för 325 pix, och det var två år sen jag var där...Sen kan jag kolla över Zennioptics och välja ut vad jag vill ha, och få dom sända till Karpathos.Det har jag gjort förut....En och annan grej har tyvärr försvunnit när jag valt Karp som ort, så därför väljer jag rätt noga vad jag sänder,,men glasögon är väl kanske inte så kul att norpa, vad vet jag....Lite chansningar i livet piggar upp, eller hur?? Har sänt några grejer till Andreas, bl.a en sån där liten, cylindrisk,vattentät kamera, som sitter på en halvstyv kabel, och som kan kopplas ihop med mobilen, så kan man se i rör och trånga utrymmen. Den har inte kommit, skrev Andreas, men å andra sidan, när grejer ska skickas från Kina, så kan det variera med flera veckor...
Femton grader var det på Karpathos, sa Jonathan Preece, engelsmannen med böckerna, ni vet...
Endera dan tar jag upp resväskan och börjar provpacka....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #52  
Gammal 2019-02-20, 16:22
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Onsdag 20.2
Hej! igår trodde jag nog att det inte skulle bli nån tripp till Karpathos, för när jag skulle ut och jogga, fick jag tryck över bröstet och det blev svårt att andas...Ringde 11722, som sa att ring efter ambulans, men en go granne skjutsade mej till Akuten vid tvåtiden på eftermiddan. Där var det full fart, men dom tog en del prover, sen fick jag ligga på en rullbår i väntan på röntgen. Där låg jag och läste, lyssnande på P1 och pratandes med andra patienter, tills vid niosnåret blev det röntgen. Jag föreslog att dom också skulle ta och röntga ljumskbråcken, och det gjorde dom. Sen tillbaka til korridoren, och rätt vare va dök min vän pizzakocken Cuwan upp,så snällt! Sen hände ingenting på länge, jag tjatade till mej nån macka och juice, och vid tvåtiden på natten kom en läkare och bad om ursäkt, för att jag s.a.s ramlat mellan stolarna....Hursomhelst hittade dom inga fel, vare sej hjärta eller lungor, vilket förstås var härligt att höra.Tydligen en effekt av gastric reflux, som kan förorsaka såna symptom. Så kl 02.10 kom Cuwan med pizzabilen och körde mej hem, så nu blir det minsann resa till Karpathos....;-)
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #53  
Gammal 2019-02-20, 19:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Jisses vilken lång tid det tog att komma fram till att det inte var någon fara. Men vad spelar det för roll, det viktigaste är att det inte var något tokigt.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2019-02-20, 23:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Det där måste ha varit en mycket ångestladdat situation !! Då inser man hur fort det kan ta slut! Lyckliga dig som fick en rejäl genomkörning och att du är frisk o kry! Packa nu dina renslar för nya äventyr på Karpathos som vi ser fram emot att följa med till!
/ Kajja
Svara med citat
  #55  
Gammal 2019-02-21, 11:06
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Härligt Mikke att allt gick bra
Svara med citat
  #56  
Gammal 2019-02-21, 21:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Torsdag 21.2
Hej igen!
Tack för snälla meddelanden, det värmer en gammel göbbe!!
Idag vaknade jag till full vinter, så det var bara att hoppa i brallerna , kasta i sej en eller två pizzabitar, och ge sej ut å skotta....Jag ser till två hyreshus, dels det jag själv bor i och ett större, ca 500 meter bort,och där bor det en del äldre(än mej), så där är jag förstås mer noggrann....Men snön var lätt å gubben pigg, så det gick fint.Sen hade jag nog väntat mej en retur på vintervädret, februari är ju statiskt årets kallaste månad...
Sen till tippen med pizzaskräp, och sen ut i terränglådan för att hämta nån gammal matta, som ska läggas i träsnipan Hedvig af Lamberget, så att hon sväller och bliver tät....Åkte vilse i skogen, men lyckades hitta damen som skänkt mattan....
På hemvägen var jag inne på IKEA och köpte 10 kassar, som ska med till Karpathos....fem stora å fem mellanstora,dom blir säkert bra att ha....
Så nu hemma och kurar skymning bland alla grejer, modellplan,böcker och diverse,,
Nästa vecka äre ju mars!!
Vi ses på antingen Rhodos eller Karpathos!
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #57  
Gammal 2019-02-22, 07:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Skönt att höra att du är i farten igen, Mikke.

Ibland kan sånt däringa vända upp och ner på tillvaron, speciellt när man stressar. En otäck situation som jag var med hände mig efter att jag stressat mig igenom tillvaron, var att jag drabbades av akut sprängande huvudvärk. Det blev resa till akuten och skallröntgen.
Dock var det ingen fara den gången, eller som läkaren sa "vi hittade ingenting, det var helt tomt". Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men det föranledde en hel del muntra miner och sarkastiska glirningar bland vänner och bekanta.

/Netwolf
Svara med citat
  #58  
Gammal 2019-03-04, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Hur går det för dig Mikke?
Svara med citat
  #59  
Gammal 2019-03-04, 22:49
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Måndag 4. mars....
Hejsan!
Jo, det rullar på allt snabbare, så imorrn ska jag sätta mej ner och göra en lista, så att det inte blir som vanligt, att mycket stockar sej i slutet, och då fattar man (jag) sämre beslut, haha....
Nästan allt smågrus som jag så generöst öste ut, har jag sopat ihop, och det tar tid och kraft, men jag kan växla armar, och det är verkligen nåt att rekommendera...
Jag ska skicka en del grejer till Karpathos via Ebay, så det är dax att göra det SNART...

Ser ut som jag ska bo på Garden Villa, och det ska förstås bli spännande att se om Minas har, eller inte har, kört med sin älskade jordfräs.....Har försökt övertyga honom om att göra det t.ex i januari, och en gång gick han med på att låta gräsytan vara ofräst vid den gamla stavlon, och som gränsar till vägen OM jag trimmade gräset, vilket jag villigt både lovade och gjorde.
Då kunde man (jag)och alla andra där boende ta en vilstol och läsa under olivträden, även om gräset var torrt...
Har fått diverse rapporter om den STORA DAMMEN, som tydligen är två, plus bilder också....Det var regnat mycket, så det ska bli intressant att gå ner i Garden Villas brunn och kolla vattenståndet....
Får även låna Andreas gamla vespa även denna gång, vilket förstås är bra, sen lånar jag en cykel också,så man behåller den eventuella kondis jag fått genom att jogga/gå/hasa varannan dag runt det lokala Lambergstjärnet plus kanal, vilket, om man är generös, är ca 3 km...Fördelen, eller nackdelen, är j att jag bott på området sen 1952,så man träffar ofta nån bekant.....och jag stannar alltid och snackar lite grann, så egentligen är det väl nån sorts intervallträning jag ägnar mej åt....
Ska väl fortsätta med joggeriet på Karpathos, men då blir det den grekiska varianten, med plastkassar i fickan och så lubbar man uppåt cementfabriken tills man storknar, sen vänder man(jag) och knallar hemåt, samt plockar upp skräp....

Det väckte en viss uppmärksamhet när jag gjorde det första gången, nån stannade och undrade vad jag gjorde....Det tyckte jag var rätt uppenbart, haha...
Nå, det var Stamatis på AutoMotoCenter, som kom från Arkasa, där han bor, en av mina äldsta bekanta på ön....
Nu dax att knoppa, en dag närmare Karpathos, och jag hoppas att få träffa en och annan av er där....
Mvh,
Mikke
p.s fick nåt brev om att jag ska operereras i Torsby (!) rätt långt upp i Värmland....men ska ringa dom och säga att det får bli EFTER Karpathos, d.v.s i maj nån gång...annars känner jag inget särskilt av bråcken....än, men ska ta me ett bråckband till Grekland, just in case....
d.s
Svara med citat
  #60  
Gammal 2019-03-05, 16:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
annars känner jag inget särskilt av bråcken....än, men ska ta me ett bråckband till Grekland, just in case....
d.s
Härligt att höra Mikke, och kul att det börjar dra ihop sig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT