Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-08-06, 23:22
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hej!
Har man ingen självkritik kan man ge sej på vad som helst....Skämt åsido, jag är, tror jag,väl medveten om mina begränsningar,men det är fortfarande kul att töja lite på vad som går, eller inte går, och det är ju genom sina misstag man ( eventuellt ) lär sej nåt....

Men den där hjälpsidan på FB är bra, jag har använt den flera gånger och ALLTID fått hjälp, på det ena eller andra sättet...Det finns mycket snälla människor därute, och med hjälp av Internet kan man få hjälp.....
Hoppas nu bara kontrollpanelen funkar, men det får ni väl reda på om när den blivit installerad..ni får påminna mej om detta......Jag spar väl kartongen,så kanske går det att returnera den......
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-08-07, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hoppas nu bara kontrollpanelen funkar, men det får ni väl reda på om när den blivit installerad..ni får påminna mej om detta.....
Jag lovar att påminna dig.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-08-08, 23:26
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hej!
Du är snäll du, Janne....
Då vet jag att jag blir påmind, för själv är jag väl inte helt hundra på den delen...heller, haha...
Det vore kul att få träffa dej nån gång, och vem vet, kanske i sept/oktober i år...??
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-08-10, 11:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det vore kul att få träffa dej nån gång, och vem vet, kanske i sept/oktober i år...??
Ja, vem vet.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-08-17, 15:48
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hejsan!
Till grannön Kassos har jag ännu inte varit, så det kanske är dags....Fast sommartabellen verkar ta slut i mitten av september, d.v.s dagsturerna...
Det vore händigt att få ta med sin scooter över, fast det kanske finns scootrar, eller cyklar att hyra på Kassos.
Det närmaste jag varit ön är när den gamle båten Kournaro lade till där och jag stod på akterdäck och kikade på den stora hamnen....Jag tog färjan från Karpathos till Pireus, och det tog nog 24-25 timmar, om jag inte minns fel, för det var ju kanske femton-sexton år sen...
Några somrar gick det båt från Finiki till Kassos, och det är ju bra mkt närmare än den båten idag, som går ifrån Pigadia, och därmed måste runda södra delen. Det tar visst fem kvart,så det går nog undan,fast jag tror inte att jag får ta me scootern, men ska gå ner till hamnen och fråga iallafall.......
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-08-17, 16:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Men Kassos? Är den inte rätt kass ändå? Där finns väl ingenting att se eller göra? Finns där ens stränder? Det är väl knappt nån som åker dit ens, förutom några britter möjligen...

/Netwolf
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-08-17, 19:36
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hejsan!!
Tja, vem vet?? Dom som ha vurt där, tycker att det är väl värt ett ( eller flera ) besök...Det ska finnas fina grottor, stränder, kyrkor...Sen vet jag inte om Kassos varit föremål för några arkeologiska undersökningar, men ska fråga mina karpatiska kontrahenter...
Från färjan Kornarou när vi närmade oss Kassos, ser man de olika lagren av stelnade mineraler, och närmast Karpathos låg/ligger det en ensam sockerbit ( hus ) lååångt från stan Fry....jag lutade mej mot relingen och fantiserade om vilka som ( ev ) bodde där, eller om det var en stavlo som skydd för herdar.
Jag såg mej själv komma knallande dit, och knacka på dörrn....så kanske det blir av i höst....eller te näxta vår...
Landningsbanan för flyget vore kul att se, den ska va rätt kort. Det finns några videor på YouTube, filmat från cockpit....Ett tag var det visst världens kortaste reguljära flyglinje, Karpathos-Kassos....Tog den 9 minuter, varav fem i luften, eller nåt...Nu är det nån linje
på Yttre Hebriderna som är kortare...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-08-18, 08:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

En av världens bästa tenorer. Mario Frangoulis, härstammar från Kassos och ska ha en konsert där endera dagen. Om jag hittar datumet och det inte är för sent ska jag skriva här.

Jamen det är ju idag! 18/8 på Kassos...

Senast redigerad av Monica P den 2018-08-18 klockan 09:08.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-08-18, 13:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hej!
Att en av världens bästa tenorer kommer från Kassos var en nyhet för mej.....
Tack Monica för att du berättade det, och att jag inte hann se och höra honom
live, gör inget, det blir säkert fler tillfällen......
Men jag ska kika nu efter detta inlägg på Youtube på honom....
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-08-18, 16:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men Kassos? Är den inte rätt kass ändå? Där finns väl ingenting att se eller göra? Finns där ens stränder? Det är väl knappt nån som åker dit ens, förutom några britter möjligen...

/Netwolf
Finns jättefina stränder, men om du ska till någon annan än Emborios behöver du ett fordon. Läs gärna mitt resebrev "En dag på Kassos" från 2015 så får du ett litet, litet hum om ön.

Karin
som gärna åker tillbaka
Svara med citat
  #31  
Gammal 2018-08-18, 19:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hejsan!
Yes, Karin, jag ska läsa ditt resebrev om Kassos. Har för mej att jag läste det strax efter du skrev det, men ska i vikke fall läsa om det...
Värmländska Barbro, från Skattkärr , som var en av de första männscherna jag träffade på Karpathos när jag kom dit för tjuge år sen, hon och hennes gubbe campade flera veckor på nån strand på Kassos, berättade hon för mej. Hennes son har förresten en båt i Lambergskanalen där jag har min båt....Världen är liten ibland...
En fortsatt trevlig helg anbefalles vänligen men bestämt tilla alla och envar!
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #32  
Gammal 2018-08-19, 15:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men Kassos? Är den inte rätt kass ändå? Där finns väl ingenting att se eller göra? Finns där ens stränder? Det är väl knappt nån som åker dit ens, förutom några britter möjligen..
Karin ha varit där och det ser trevlig ut på bilderna.

Kolla hennes resebrev här.

Senast redigerad av Kalimera den 2018-08-20 klockan 09:06.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2018-08-19, 21:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Karin ha varit där och det ser trevlig ut på bilderna. Kolla hennes resebrev här.
Med den länken hamnar jag på Skiathos. Är det mig eller länken som det är fel på?

Masse

Senast redigerad av Kalimera den 2018-08-20 klockan 09:06.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2018-08-19, 21:58
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hej!
Nu har jag läst Karins resebrev från Kassos 2015....
Den som vill läsa det,kan gå till vänster i den blåa ramen
under LÄSARHÖRNA. Där står det resebrev och sen ere ba
å klicka på 2015 så ploppar alla resebrev från det året, och
så ser man Karins brev...
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #35  
Gammal 2018-08-20, 09:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Med den länken hamnar jag på Skiathos. Är det mig eller länken som det är fel på?
Det var fel länk, men är nu rättad.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2018-08-20, 22:50
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hejsan!
Det verkar som om Kassos har en del att bjuda på....
Sen om man får tag i samma snubbe som Karin och Fred fick som chaffis, det vet man junte....Men kanske man kan hyra en scooter där, eller kanske tjöta sej till att få med en cykel ( eller scooter) på Kassos Princess mot nån liten avgift....
Naturligtvis återkommer jag med rapport, ifall det blir nåt avet...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #37  
Gammal 2018-08-21, 10:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hoppas du kommer iväg till Kassos. Lycka till med planerandet!

/ Anne
Svara med citat
  #38  
Gammal 2018-08-21, 21:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hejsan!!
Jag fekk tips åv Karin,så jag kan kontakta den snubben som tog hand om dom på öa....
Då blire förstås enklare, sen kan man väl knoppa över en natt där, för Chronis, å Andreas känner en massa männscher där, som kan hålla ett öga på en gammel göbbe på luffen...
Saria vill jag gärna tillbaka till, det var några år sen. Hoppas att båten Chrisovoulanti går dit på söndagar, för det gjorde den då jag for dit....
Sen skulle jag också gärna vilja simma ut till Sokastro, den lilla ön som ligger nära Lefkos nordligaste ( nudist) strand....Sist jag försökte, hade jag inga simfötter, och då var strömmen stark mellan ön och stranden,så det blidde inget besök...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #39  
Gammal 2018-08-23, 10:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hejsan!!
Jag fekk tips åv Karin,så jag kan kontakta den snubben som tog hand om dom på öa....
Då blire förstås enklare, sen kan man väl knoppa över en natt där
Du kan snacka med Pete om det också. Han driver ju ett airbnb på Kassos.

Karini
Svara med citat
  #40  
Gammal 2018-09-03, 23:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hej allihopas !!
Ett litet inhopp om förberedelserna.....
Idag vare dax å ta upp träsnipan Hedvig, men min goe hyresvärd hann före mej och hans fina plastbåt fyllde upp ut-och ingångsöppningen till trägårn, där min trailer stod....
Alternativen var: antingen fixa en större bil än min och dra ut hans båt, eller också försöka dra runt trailern runt huset....Nu ligger huset i en sluttning, så helt enkelt är det inte, men jag fick tag i Johnny, som bor i huset mittemot, och tillsammans så lyckades vi baxa, dra, skjuva runt trailern.....pust, pust !!
Klockan var ju bara runt ett, vädret jättefint, så jag föreslog en sista tur med Hedvig, och Johnny var intresserad av att se lite mer av Vänern, så vi tog med en pizza, saft och kaffe och stack iväg rakt söderut ca sex nautiska mil, och hälsade på Lars, som var i sin sommarstuga....Där käkade vi upp pizzan, sen for vi i två båtar tillbaka till stan, Lars i sin 9-meters snipa och vi i Hedvig.
Väl hemma var det dax att ta upp, men eftersom Vänern är ca 40 cm lägre än vanligt, gick vi och mätte djupet vid de två ramperna, som finns i min närhet...
Men det var svårt, krångligt, och det tog tid.......men nu är Hedvig uppe, men hon står med halva skrovet på marken och fören på trailern, så imorrn får det lyftas med domkraft, bändas, bänglas och krånglas tills hon kommer upp helt och hållen på trailern, och sen ska hon köras hem och in i trägårn och täckas....Det kommer nog att ta hela dan imorrn, haha...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT