Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-18, 16:28
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Bra Tavernor??

Hej

Jag och en väninna ska till Folegandros om ett par dagar och undrar vilka tavernor har god Grekisk hemlagad mat. Jag bor på Santorini och känner ju till alla bra ställen här men vet egentligen ingenting om Folegandros. Vi har hittat ett lite pensionat som en kompis rekommenderat : Evgenia Rooms and Apartments, i Chora. Men ni kanske känner till något annat mysigt ställe? Vill helst inte bo på turistigt hotell, mer pensionataktigt..



Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-18, 19:41
magnusli magnusli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: Bra Tavernor??

I Chora finns många små tavernor bara att välja inga stora avstånd.
Ett mindre hotel/pensionat med kanonläge och utsikt tyvärr fullbokat i Juli när vi skall dit. www.hotel-castro.com
magnus
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-19, 07:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bra Tavernor??

Det är ju ett fint mindre ställe ni bokat. Toppenläge och enkla välskötta rum. Fullt när jag var där så jag bodde på familjens andra ställe Aegeon. I princip alla tavernor i Chora serverar god mat. Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-19, 08:50
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Bra Tavernor??

Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-19, 16:15
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Bra Tavernor??

Det finns många bra tavernor på underbara Folegandros. Min absoluta favorit är dock Pounda som ligger vid det första torget (gamla busstorget) alldeles innan du går in i gränderna. Takis och hans danskfödda fru Lisbeth är underbara och gör allt för att ge dig en fin upplevelse. Lisbeth är dessutom keramiker och det är hon som har gjort många av de vackra föremålen man ser och äter på. Ett besök där måste ni bar göra!
Annars som sagt är det bara att äta sig igenom ställena

//maji
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-19, 22:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bra Tavernor??

Det var också min favorit när jag var där för några år sen och sen den som alltid hade den färska pastan som är en specialité här. Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-20, 07:49
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Bra Tavernor??

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Det finns många bra tavernor på underbara Folegandros. Min absoluta favorit är dock Pounda som ligger vid det första torget (gamla busstorget) alldeles innan du går in i gränderna. Takis och hans danskfödda fru Lisbeth är underbara och gör allt för att ge dig en fin upplevelse. Lisbeth är dessutom keramiker och det är hon som har gjort många av de vackra föremålen man ser och äter på. Ett besök där måste ni bar göra!
Annars som sagt är det bara att äta sig igenom ställena

//maji

Håller med om Pounda. Supergullig personal och dunderkäk!
Rekommenderas varmt!
Åhhh nu längtar jag plötsligt tillbaks till Folegandros något förskräckligt mycket.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-20, 07:55
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Bra Tavernor??

Va' kul! Och tack för tipsen! Ska ta lite bilder, vi ska dit på Onsdag.

Ingela
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-25, 20:49
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Bra Tavernor??

Kom precis tillbaka från Folegandros som vi bara älskade! Vilka mysiga små ställen med otroligt trevliga människor.

Vi bodde på Evgenia som var sådär. Vill inte gå in på detaljer men hade jag vetat, hade jag valt ett annat ställe.

Allt var inte öppet och vi åt 2 gånger på den fantastiska fisktavernan Chrisospilia (Χρυσοσπιλια) som betyder guldgrottan. Ioannis och Flora har haft stället i 18 år och tar verkligen hand om sin gäster och lagar himmelsk mat tillsammans med den vackra servitrisen Vassiliki. Här är deras fiffiga meny http://s117.photobucket.com/user/san...ry/Folegandros och sedan är charmas vi av Manolis som är en härlig gubbe på 94 år!
Annars höll vi även till på Araxe eller "Stratos och Anna" som det också kallas.
Vi åt aldrig på Pounta eftersom hans danska fru inte var där och att han inte hade mycket att välja på.

Vi vandrade upp till byn Ano Meria och träffade Kiria Irini som gör en hemlagad pasta specialité. Jag och min väninna pratar båda Grekiska och Irini berättade em massa om hur Ano Meria och Folegandros var när hon växte upp (hon har fyllt 68).

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2015-04-25 klockan 20:58.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT