Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-04-30, 12:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sista brevet från Ierápetra.

Någon gång skriver man ju sitt sista brev, vykort, sms eller blogginlägg. Det här skrev jag för säkerhets skull redan för några år sedan. För mig blir det nu, som min sista blogg blir offentlig. Om det är för att jag är sjuk, död eller inte har lust, vet jag inte i nutid. Förhoppningsvis inte död! I vilket fall som helst, har det roat mig att föra mina upplevelser vidare. Som ständigt semestrande på senare år samt som pensionär, har man ju tid. Dessutom kan jag ju, om lyckan står mig bi ett tag till, läsa mina alster i efterhand. I första hand har jag dock skrivit för mig själv, min kära hustru, de lika kära sönerna och barnbarnen.

Inspirerad blev jag från början av Pekka, min arbetskamrat under tiden som NV-lärare. Han jobbade några år på Svenska Skolan i Bryssel och brukade vid terminssluten skriva roande och provocerande brev till oss kollegor i Östersund. Skulle inte jag kunna göra detsamma från mitt ”vattenhål” på Kreta? Förutom att delge det som hänt under månaden, ville jag jämföra länderna och människorna, provocera och gärna skriva lite ”skruvat”. Några har säkert tyckt att jag ibland varit nedlåtande mot hustrun. Men jag har ju blivit lite grek och dessutom är det av flödande kärlek till det täcka könet, som jag har retats med Ylva. Hon har också fått redigera innehållet. När vi för ett antal år sedan upptäckte www.kalimera.se, blev det inte bara släkt och vänner, som fick månadsbreven, utan skaran av läsare ökade 100-fallt.

Vi hade en gång en dröm, en dröm om att ha ett hus att resa till för semestrar och efter pensionering att kunna bo i, kanske årsvis. Att Grekland blev valet för Ylvas och mitt utlandsliv, berodde på de underbart sociala och vänliga människorna vi mötte under våra sommarsemestrar. Vi hade positiva erfarenheter från framför allt Paros, Kreta, Ikaría, Samos, Zákyntos, Skópelos och Skíatos. (Ytterligare ett 10-tal öar hade vi också besökt). Nu gällde det bara att hitta rätt område! Ierápetra, Europas sydligaste stad, med Greklands bästa klimat och med semestervännen Nikos hjälp, gjorde valet lätt och rätt. Men jag måste nog tacka Ylva för valet av det lilla radhuset, som vi hittade med Nikos hjälp 1993. Det hade inte strandläge och utsikten stördes av en mängd elektriska ledningar. Jag måste erkänna: Vi var modiga! Många arbetskamrater, vänner och släktingar tänkte säkert: ”Vilka tokar”! Vi själva har aldrig ångrat oss. Pengar är till för att användas och livet till för att levas! Lever gör vi fortfarande och pengarna räcker!

Efter ett bra yrkesliv var det fantastiskt att sluta några år i förväg, när möjligheten fanns att lära känna medelhavsmänniskorna med sin fantastiska gästvänskap, en annan kultur och ett väsenskilt levnadssätt, bättre klimat, annan natur, underbara grönsaker och frukter, grekisk mat, musik, fotboll, förstå och skapligt behärska det svåra språket. Sol och bad under en stor del av året, glömde jag visst! Från början blev det något förlängda sommar och-julsemestrar, som så småningom förlängdes till två långa perioder på som mest 7 månader per år. Att det inte blev helårsvis, får vi nog skylla på vårt intresse för barn, barnbarn och utförsåkning samt de svala dygnen inomhus, som kan inträffa några gånger under perioden december-februari.
Det vi upplevt är väl dokumenterat (som ni vet) och har gett oss mängder av erfarenheter, som vi annars missat. Vi var ju helt okunniga om alla praktiska saker från början och är inte ännu helt fullärda. Det känns, som vi hela tiden upplever nya äventyr. Den största glädjen har varit alla de goda vänner vi fått av diverse olika nationaliteter. I Greklands soliga klimat dyker de upp överallt. Jag brukar framhålla att ett gemensamt språk, helst grekiska men naturligtvis även engelska, är en stor hjälp för kontakt. Ytterligare hjälp för att finna vänner, är att fota mycket och överlämna resultatet genast eller senare. Kom också ihåg, att inte tacka nej till en inbjudan från en familj, eller om någon vill bjuda på en kaka eller en öl. Var inte fega, stela svenskar i kontakt med medelhavsmänniskor! Vi har mycket större kontaktnät i Ierápetra än vi har i Östersund, där vi bott i snart 50 år.

Grekisk politik hade jag aldrig förstått mig på och inte på mina grekiska vänners partisympatierer. Men genom att läsa boken ”Krisernas Grekland i politik och litteratur ” av Christina Heldner och Torsten Rönnerstrand, har jag förstått att befolkningen ständigt blivit lurade av Sokrátes, oligarker, juntor och huvudsakligen högerpartier. Läs boken ni också, fast den bitvis är svår!

Vad hade livet varit utan vårt hus på Kreta? Det hade säkert varit väldigt trist! Jag hade nog varit tvungen att jobba tills nu, för att stå ut! Den tidigare omnämnde Pekka arbetar fortfarande som mattelärare och han är en månad äldre än jag. Det du, Fredrik Reinfeldt! Dessutom hade jag inte fått vara mig själv, dvs. varit den människa jag egentligen är. Det sker nämligen kemiska reaktioner och fysikaliska upptranformeringar inom mig, när jag är i Grekland!

/ Jannis (exadjunkt i kemi och fysik, som förklaring till ovanstående rad.)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-04-30, 13:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Oj!

Hoppas inget har hänt?

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-04-30, 20:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Okey, man har ju oftast funderat länge innan man tar ett beslut och du har säkert nån orsak till att du gör detta.
Det finns ju viktigare saker i livet att fokusera på.
Skrivandet i sig är ju nåt som ger uttryck för nåt man vill dela med sig med eller bara lätta på trycket...om nån vill läsa.
"Ord" är en i alla fall en underbar uttrycksform.
Ha det bra!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-04-30, 21:04
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Allt har sin tid.... önskar Dig lycka till.
Hälsningar från Loutraki 💙
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-04-30, 22:11
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Så här på Valborgsmässoafton när elden brunnit ned (under övervakning av brandförsvaret) har jag surfat in på kära Kalimera, där jag inte varit på ett tag. Först såg jag en post där man talade om Arne i preteritum, - jag förstod så småningom varför ... och nu läser jag den här posten, och jag känner både tacksamhet och sorgsenhet för att ha läst alla fina inlägg och inser att allt har ett slut.

Tack för alla fina läsupplevelser genom åren!!! Det har varit guld värt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-04-30, 22:20
kjulin kjulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Södra Finland
Inlägg: 94
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Tack för alla fina berättelser och rapporter. Jag kommer att sakna dig och dina inlägg.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-04-30, 23:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Tack för all intressant och roande läsning! Breven från er i Ierápetra har av naturliga skäl varit annorlunda än vad många av oss andra kan skriva, eftersom de flesta av oss är begränsade till några få veckor åt gången i Grekland. Dina brev har bjudit på så mycket närkontakt med vardagslivet där nere. Mycket intressant och underhållande. De kommer att vara saknade! Tack!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-05-01, 06:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Tack för alla fina och personliga bidrag. God fortsättning till dig och dina närmaste!

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-05-01, 15:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Stort tack för alla era intressanta rapporter från det grekiska vardagslivet.

Ta hand om er.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-05-01, 16:04
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Tack för all intressant och underhållande läsning!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-05-02, 15:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Takk for alle fine rapporter, Jannis🌹👏
Jeg håper årsaken til at du slutter er positiv...for deg!
At det står bra til med deg og Ylva😊
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-05-31, 10:17
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Avslutar med en limerick, som tack för era vänliga kommentarer. Det är OK med oss två.

Ett inlägg med humor från Ierapétra,
var inte nå´t oförskämt, ska ni veta!
Min glädje den bara dog,
kände jag hade fått nog,
när jag endast chefen hade fått reta!

Länge leve friheten att få uttrycka sig språkligt och med humor.
/ Jannis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-06-01, 12:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Tack för den slutknorren, Jannis! Lev väl!

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-06-01, 16:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Jag saknar dina alster redan...jag har ju gjort samma sak, inte av sjukdom, leda eller annat jobbigt, utan det var dags att vattna tomaterna och promenera till stranden och avskaffa internet...vi har ju Neon internetcafe , ibland vill man ju kommunicera med myndigheter och banker och resebolag.

En enastaende lasekrets har vi haft, eller hur? Vilka trevliga kompisar det finns!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-06-02, 08:25
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Även jag saknar era inlägg men förstår så väl att allt har ett slut. Andra saker måste prioriteras. Tack än en gång.

Marilene
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-06-09, 17:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Jag fortsätter naturligtvis att skriva mina brev från ön! Hur skulle ja annars komma ihåg, vad som hänt?
Visst har jag känt, att det varit en trevlig läsekrets, som till och med lett till besök här i Ierapetra. Är det någon, som fortfarande vill läsa mina bidrag, lämna er internetadress privat, så skickar jag! Monika, dina bidrag saknar jag!
/ Jannis
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-06-12, 17:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Jannis, ibland finner jag mig formulerande uttryck och mumlande for mig sjalv, det ar svart att hejda lusten att beratta om Grekland...i stallet har jag borjat att skriva brev till nagra vanner. Problemet ar att det inte gar att fa tag i klassiskt brevpapper langre! Ingen vet ens vad jag menar...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-06-14, 07:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Sista brevet från Ierápetra.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Problemet ar att det inte gar att fa tag i klassiskt brevpapper langre! Ingen vet ens vad jag menar...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT