Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-11-22, 20:05
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av pawik
På jobbet kör jag opera som browser och den är numera är både gratis och annonsfri. Opera finns att hämta på www.opera.com och finns till plattformarna Windows, Solaris Sparc (den jag kör på jobbet), QNX, OS/2, MacOS, diverse Linux, Free BSD, Be OS. Har kört denna av och till under sju - åtta år och har alltid gillat den. Har också testat Firefox men gillar Opera mera. Hemma kör jag dock mest IE av ren slentrian.
Heia Norge!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-11-25, 12:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Du ska kanske ta och investera i ett par uppsättningar Post-It lappar i fyra glada färger ?
Tack för tipset Hasse!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-11-25, 16:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Men nog har hon väl ett antivirus-progam sedan tidigare? Om inte, så är datorn garanterat virussmittad. Det går inte att vara lång stund på internet utan att det händer numer!
Detta är nog lite myt.
Jag har en dator som jag bara vill ska gå snabbt att starta (avänds vid felsökning i nätverket). Den datorn saknar både brandvägg och Antivirusprogram, däremot är jag stenhård med att uppdatera Windows så fort det finns nånting att uppdatera. Den datorn har hittills aldrig varit virussmittad, dock är det ingen större panik fast den blir det heller då det är väldigt lätt att ominstallera den.
Vad som faktiskt är minst lika viktigt som antivirusprogram i datorn är nog att man håller operativsystemet fullt uppdaterat med alla buggfixar som kommer ut.
De som skriver virus gör det i princip alltid så att det utnyttjar de buggar som finns i Windows, sedan blir de datorer som inte är uppdaterade eller har ett bra antivirusprogram smittade. Har man uppdaterat Windows så är buggen redan fixad och då får man inte heller viruset.
Därmed inte sagt att man inte ska ha antivirusprogram men man ska också se till att köra Windows Update automatiskt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-11-25, 16:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Jag har en dator som jag bara vill ska gå snabbt att starta (avänds vid felsökning i nätverket). Den datorn saknar både brandvägg och Antivirusprogram, däremot är jag stenhård med att uppdatera Windows så fort det finns nånting att uppdatera. Den datorn har hittills aldrig varit virussmittad
Och du är uppkopplad mot internet med den? Och tar emot epost med den?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-11-25, 17:50
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Den datorn saknar både brandvägg och Antivirusprogram, Mvh Janérik
Hvordan kan du vite at det ikke er virus når du ikke har noe antivirusprogram på den?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-11-25, 17:54
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Har hon kört utan virusskydd och brandvägg är datorn fullständigt nerlusad med virus. Hon bör ju ha på automatisk uppdatering och alltid använda ett uppdaterat virusprogram och brandvägg. Hon kan ju alltid använda windowsbrandväggen om hon ingen annan har. Räcker långt för normalanvändare. Du borde kanske ge mamma en datakurs i present.

Eva
Mamma har antivirusprogram, men tydligen har den blivit smittad ändå. Är det brandväggen man ställer in under Egenskaper för Internet - Sekretess? I så fall ligger det skyddet på medel.
Oj vi kanske borde gå på datakurs tillsammans, mamma och jag...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-11-25, 20:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Och du är uppkopplad mot internet med den? Och tar emot epost med den?
Uppkopplad mot internet ja, tar emot e-post nej.
Egentligen vore det inget problem att ta emot e-post med den heller, det är bara att välja ett e-postprogram av annat fabrikat än Microsoft, enklast då att ta ett program som visar mailet helt som text och inte hanterar eventuell kod somkan finnas i vissa mail.
I och för sej så går faktiskt Outlook Express av senaste upplaga att göra så att det inte i vanliga fall tolkar kod som finns i mailet men på nåt sätt så känns det ändå som att nästa bugg som framkommer så kanske visar att det nog gjorde det ändå.
Då det gäller att koppla upp sej mot nätet med datorn så gäller det ju att se till så att buggar som kan släppa in virus är reparerade i datorn.
Men visst kan den datorn leva ett lite farligt liv då man startar upp den men som sagt så finns det inget som inte tål att förloras på den.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-11-25, 20:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Hvordan kan du vite at det ikke er virus når du ikke har noe antivirusprogram på den?
Visst, du har en poäng där. Jag tror att jag känner den datorn så pass bra så att jag märker om något extra någonsin händer i den. Jag ser ju också i loggarna på övriga datorers brandväggar att den aldrig skickar ut nånting som den inte ska få skicka ut.
Kanske man borde försöka köra in ett antivirusprogg i den vid tillfälle, det går ju faktiskt att installera utan att det kör igång varenda gång man startar datorn, snabba starter har som sagt prioritet ett på denna dator.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-11-25, 21:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Mamma har antivirusprogram, men tydligen har den blivit smittad ändå. Är det brandväggen man ställer in under Egenskaper för Internet - Sekretess? I så fall ligger det skyddet på medel.
Oj vi kanske borde gå på datakurs tillsammans, mamma och jag...
Brandväggen är ett separat program som du har installerat efteråt. Om du har Windows XP med Service Pack 2 så finns en brandvägg värd namnet med i detta. I så fall hittar du den i kontrollpanelens säkerhetscenter som inte fanns i tidigare versioner. Om inte säkerhetscenter finns där så ska du omgående köra Windows Update på datorn. Det känns som att du inte har service pack2 i datorn.
Meddela gärna vad du har i datorn.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-11-25, 21:09
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Visst, du har en poäng där. Jag tror att jag känner den datorn så pass bra så att jag märker om något extra någonsin händer i den. Jag ser ju också i loggarna på övriga datorers brandväggar att den aldrig skickar ut nånting som den inte ska få skicka ut.
Kanske man borde försöka köra in ett antivirusprogg i den vid tillfälle, det går ju faktiskt att installera utan att det kör igång varenda gång man startar datorn, snabba starter har som sagt prioritet ett på denna dator.

Mvh Janérik
Her kan du teste maskinen uten å ladde ned noe program: http://security.symantec.com/sscv6/d...&venid=telenor
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-11-26, 01:05
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Her kan du teste maskinen uten å ladde ned noe program: http://security.symantec.com/sscv6/d...&venid=telenor
Första gången jag använder onlinescanning, verkar ju funka bra. Sedan är det ju svårt att veta om det hittar virus också, det fanns då åtminstone inget på min dator.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-11-26, 10:20
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Brandväggen är ett separat program som du har installerat efteråt. Om du har Windows XP med Service Pack 2 så finns en brandvägg värd namnet med i detta. I så fall hittar du den i kontrollpanelens säkerhetscenter som inte fanns i tidigare versioner. Om inte säkerhetscenter finns där så ska du omgående köra Windows Update på datorn. Det känns som att du inte har service pack2 i datorn.
Meddela gärna vad du har i datorn.

Mvh Janérik
Mamma säger att hon har det där servicepack2...

Kikade efter Säkerhetscenter i Kontrollpanelen men hittade inget som hette så
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-11-26, 23:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Mamma säger att hon har det där servicepack2...

Kikade efter Säkerhetscenter i Kontrollpanelen men hittade inget som hette så
Låter ju lite skumt eftersom säkerhetscenter är en av de viktigaste delarna i Service Pack 2. Testa att köra Windows Update för att vara säker på attdet verkligen är som hon säger.
Förresten, hö-klicka på startmenyn, välj "Egenskaper". Klicka på "Anpassa" Bredvid där det står "Startmenyn", gå in på fliken "Avancerat", under "Objekt på startmenyn" hittar du "Kontrollpanelen", där bockar du för "Visa som meny".
Nu finns hela kontrollpanelen som en meny i högra delen av Startmenyn. Eventuellt syns den nu om den inte syntes före. Minns inte hur det brukar se ut om man inte har gjort denna lilla ändring.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT