Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-10, 10:31
Projekt D Projekt D är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 2
Standard Hjälp med sändare.

Hejsan, jag undrar om någon vet hur eller var det finns information hur man kan bygga en sändare som man med hjälp av datorn kan styra en radiostyrdbil.
  #2  
Gammal 2005-11-10, 15:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hjälp med sändare.

"Projektet kan delas in i följande delar:

Styrgränssnitt
Sändarkrets
Bilens hårdvara
Bilens mjukvara
Bilens mekanik


Styrgänssnittet består av ett Java-program som körs på PC:n. Det har ett enkelt GUI och styrs som sagt med piltangenterna. Programmet skickar paket med information om hur bilen ska bete sig till sändarkretsen. Denna är kopplad till serieporten på PC:n och vidarebefordrar paketen via radio.



Bilens hårdvara bygger på enchipsdatorn HC11. Paketen tages emot via en radiokrets och tolkas i mjukvaran. Mjukvaran har även tillgång till framhjulens aktuella vinkel genom att en potentiometer är kopplad till HC11:ans A/D-omvandlaringång. Utifrån denna information avgörs vilka hastigheter motorerna ska ha. För att omvandla hastighetsvärdena till analoga spänningsnivåer till motorn använder vi en programmerbar logik-krets och H-bryggor.



Mekaniken består främst av utväxling mellan motorerna och de delar som ska drivas.



Vi uppnådde de mål vi hade föresatt oss i kravspecifikationen och anser därmed att projektet lyckades. Visserligen stötte vi på många problem under arbetets gång men inga som var värre än att de gick att lösa. Avslutningsvis bör sägas projektet var en intressant erfarenhet som på ett inspirerande sätt knöt samman många av de kurser vi tidigare läst på LTH."


Arne

Skickar pdf-fil i ämnet samt källkod (JAVA) till din epostadress
  #3  
Gammal 2005-11-10, 21:01
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
"Projektet kan delas in i följande delar:

Styrgränssnitt
Sändarkrets
Bilens hårdvara
Bilens mjukvara
Bilens mekanik
Hej!
Hmm... Det där lät avancerat!! A/D-omvandlare hängde jag med på, men det övriga var rena grekiskan för mig!!
Köpte förresten för några år sedan en radiostyrd helikopter, vilket Git fortfarande inte vet om eftersom den ännu ligger ouppackad i källar-förrådet!
Jaja, jag vet, män blir aldrig vuxna!!
Till våren när/om vi kommer till Malmö tänkte jag smussla med mig den ner till Limhamnsfältet (under förevändning att jag bara ska sticka ner och kolla till båten!) för att testa om jag är en bra pilot! Fast redan på förhand misstänker jag att det kommer bli en jungfrufärd som slutar i förskräckelse och totalhaveri!!
Här nere på piren i Rethymno är det ett folknöje för många greker att köra racing med radiostyrda bilar (med kolvmotorer, inget elektriskt jox!), fast dom styrs inte med PC.

Calle (Soon Aviator?)!
  #4  
Gammal 2005-11-10, 21:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej!
Hmm... Det där lät avancerat!! A/D-omvandlare hängde jag med på, men det övriga var rena grekiskan för mig!!
Köpte förresten för några år sedan en radiostyrd helikopter, vilket Git fortfarande inte vet om eftersom den ännu ligger ouppackad i källar-förrådet!
Jaja, jag vet, män blir aldrig vuxna!!
Till våren när/om vi kommer till Malmö tänkte jag smussla med mig den ner till Limhamnsfältet (under förevändning att jag bara ska sticka ner och kolla till båten!) för att testa om jag är en bra pilot! Fast redan på förhand misstänker jag att det kommer bli en jungfrufärd som slutar i förskräckelse och totalhaveri!!
Här nere på piren i Rethymno är det ett folknöje för många greker att köra racing med radiostyrda bilar (med kolvmotorer, inget elektriskt jox!), fast dom styrs inte med PC.

Calle (Soon Aviator?)!
Kan du inte höra av dig då ? Har aldrig flugit helikopter
Men gillar "äventyrliga" lekar

  #5  
Gammal 2005-11-10, 21:31
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Kan du inte höra av dig då ? Har aldrig flugit helikopter
Men gillar "äventyrliga" lekar

Självklart!
Jag tar med video-kameran så att vi kan dokumentera det förväntade fiaskot!!

Calle!
  #6  
Gammal 2005-11-10, 21:40
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Självklart!
Jag tar med video-kameran så att vi kan dokumentera det förväntade fiaskot!!

Calle!
Titel på filmen: Hela ribban lyfter ?

Tommy

  #7  
Gammal 2005-11-11, 03:07
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Titel på filmen: Hela ribban lyfter ?

Tommy
Ja! Bra!!
Eller: Se Kallis (nakenbadet på Ribban) från ovan, för några sekunder!

Vi ska nog få till en tjusig, intressant men förmodligen väldigt kort flygning!!

Callis!
  #8  
Gammal 2005-11-11, 08:44
Projekt D Projekt D är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 2
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
"Projektet kan delas in i följande delar:

Styrgränssnitt
Sändarkrets
Bilens hårdvara
Bilens mjukvara
Bilens mekanik


Styrgänssnittet består av ett Java-program som körs på PC:n. Det har ett enkelt GUI och styrs som sagt med piltangenterna. Programmet skickar paket med information om hur bilen ska bete sig till sändarkretsen. Denna är kopplad till serieporten på PC:n och vidarebefordrar paketen via radio.



Bilens hårdvara bygger på enchipsdatorn HC11. Paketen tages emot via en radiokrets och tolkas i mjukvaran. Mjukvaran har även tillgång till framhjulens aktuella vinkel genom att en potentiometer är kopplad till HC11:ans A/D-omvandlaringång. Utifrån denna information avgörs vilka hastigheter motorerna ska ha. För att omvandla hastighetsvärdena till analoga spänningsnivåer till motorn använder vi en programmerbar logik-krets och H-bryggor.



Mekaniken består främst av utväxling mellan motorerna och de delar som ska drivas.



Vi uppnådde de mål vi hade föresatt oss i kravspecifikationen och anser därmed att projektet lyckades. Visserligen stötte vi på många problem under arbetets gång men inga som var värre än att de gick att lösa. Avslutningsvis bör sägas projektet var en intressant erfarenhet som på ett inspirerande sätt knöt samman många av de kurser vi tidigare läst på LTH."


Arne

Skickar pdf-fil i ämnet samt källkod (JAVA) till din epostadress
Låter mycket bra , men hur skulle det funka om jag tar en "radiobil" som är köpt? Kan jag då bygga nån sorts sändare och styra den med hjälp av datorn ?
  #9  
Gammal 2005-11-11, 14:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Ämnet är väl mycket "Off Topic"

I all vänlighet,,,

Ämnet är minst sagt perifert för detta öluffarforum. Jag tror du ska söka upp något mer teknikinriktat dito.

Det vimlar av forum med den inriktningen du efterfrågar.

Hälsningar-de bästa

Arne

Senast redigerad av Kalimera den 2005-11-11 klockan 14:55.
  #10  
Gammal 2005-11-11, 20:07
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Ja! Bra!!
Eller: Se Kallis (nakenbadet på Ribban) från ovan, för några sekunder!

Vi ska nog få till en tjusig, intressant men förmodligen väldigt kort flygning!!

Callis!
Eller varför inte förflytta experimentet till Bo 01-området ?
Och ta en sväng kring Turning Torso med webbkamera på farkosten ?

Titel:Höjdarliv

Tommy
  #11  
Gammal 2005-11-11, 21:06
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Eller varför inte förflytta experimentet till Bo 01-området ?
Och ta en sväng kring Turning Torso med webbkamera på farkosten ?

Titel:Höjdarliv

Tommy
Jovisst!
Och sedan när eländet kraschar i Öresund så kan vi döpa om filmen till: Bottenliv

Calle!
  #12  
Gammal 2005-11-11, 22:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Hjälp med sändare.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Jovisst!
Och sedan när eländet kraschar i Öresund så kan vi döpa om filmen till: Bottenliv

Calle!
Vad du är pessimistisk då .

Nytt titelförslag : Lyftet

Tomy
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT