Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-18, 23:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Efter festen!

Det har hittills inte blivit någon resa till Grekland i år för oss. Det finns alls inte någon anledning att beklaga sig för det. Vi har i sommar ............

... haft mycket mera sol och värme än någonsin i Sverige och ibland i Grekland
... ätit lika mycket eller mera tzatsiki och fetaost än när vi varit i Grekland
... druckit fullt tillräckliga mängder med väl kyld retsina och ouzo
... under en enda sommar badat mera i havet i Åhus än på de senaste tio åren
... därutöver njutit av massor av gassiga dagar som "solpressare" i vår trädgård

................ vad mera kan man önska? Det har varit en fantastisk sommar!

Och nu drar det ihop sig till härlig final i augusti - september.

Igår hade vi lyckan att ha alla våra tre barn och nästan alla i deras familjer här hos oss på kräftskiva. Fantastisk trevlig och skön stämning. Alla var glada och uppskattade verkligen maten. Kräftor, vanliga kokta räkor, rökta räkor, västerbottenpaj, inlagt sjögräs mm. Oj så gott! Men framför allt, oj så skönt med en härlig kväll med sina nära och kära.

Ikväll är Birgit o jag själva. Och som sig bör efter festen så blir det till att ta vara på resterna och äta dem. I vårt fall blev det ett hekto räkor och ett kg kräftor som såg ut så här ......



........ och de smakade lika förträffligt som igår! Smällar som man får ta!

Viktigt att komma ihåg att livet faktiskt kan vara väldigt skönt även utan Grekland, även om man ibland inte tror det.

Och det är ju inte slut med detta! Innan månaden är slut är det ju också hög tid att avnjuta en och annan surströmmingsfest!

Har ingen aning om vad det här sättet att leva heter på grekiska, men på latin tror jag mig veta att man brukar säga "Carpe Diem", eller ... ? Strunt samma vilket, men skönt är det!

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-19, 04:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Efter festen!

Vad det låter trevligt, alltihop! Ja, man får ta de fina dagarna som en present, för att minnas de där tristare perioderna, vädermässigt och på annat vis.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-19, 10:46
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Efter festen!

Masse, du har verkligen en underbar förmåga att se guldkornen i tillvaron.... även om det inte alltid blir som man har tänkt sig.
Jag tror att man lever längre, och roligare, om man kan se det positiva i stället för det som också ingår i livet men inte är så roligt.

Fantastiskt fin beskrivning av din sommar
Och, även om jag föredrar havskräftor, jättevackra kräftor!
Hoppas att surströmmingen också smakar gott
Ulla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-19, 15:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Viktigt att komma ihåg att livet faktiskt kan vara väldigt skönt även utan Grekland, även om man ibland inte tror det.
Underbart inlägg Masse!

Håller helt med dig, det har varit en fantastisk sommar. Lite väl varmt vissa dagar, men det har gått det också. Att livet kan vara gott att leva även utan Grekland är viktigt, för det är ju trots här hemma som man tillbringar den mesta tiden.

Citat:
Kräftor, vanliga kokta räkor, rökta räkor, västerbottenpaj, inlagt sjögräs mm.
Jisses vad det lät gott!

Även jag gillar surströmming. Tyvärr är de länge sedan jag fick smaka på denna läckerhet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-19, 17:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Även jag gillar surströmming. Tyvärr är de länge sedan jag fick smaka på denna läckerhet.
Köp dig en burk vetja! Tag med den och Camilla ner till mysiga lilla Långö Beach. Öppna burken, lite smör, tunnbröd, lök o varsin pilsner. Sen är det fixat för Surströmmings-picknic på beachen. Carpe Diem!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-20, 10:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Köp dig en burk vetja! Tag med den och Camilla ner till mysiga lilla Långö Beach. Öppna burken, lite smör, tunnbröd, lök o varsin pilsner. Sen är det fixat för Surströmmings-picknic på beachen. Carpe Diem!
Tyvärr gillar Camilla inte surströmming.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-20, 11:22
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Efter festen!

Hej Masse,

Vilken livsnjutare!
Jag blev riktigt sugen på alla godsaker du räknade upp .

Inlagt sjögräs lät spännande (och nyttigt). Hur bereder du detta?

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-20, 12:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Masse,

Vilken livsnjutare!
Jag blev riktigt sugen på alla godsaker du räknade upp .

Inlagt sjögräs lät spännande (och nyttigt). Hur bereder du detta?

//Conny
Bereder inte sjögräset själv. Det finns ibland att köpa i den manuella fiskdisken i stadens Coop-butik som har mycket manuella matdiskar. Första gången jag stötte på det var när jag där köpte en "Skaldjursplatå" med diverse goda skaldjur och just inlagt sjögräs och några goda såser. Mums!

Nyttighets-effekten är kanske inte så stor eftersom det inte handlar om några stora volymer utan ett litet tillbehör. Men gott är det tycker jag och det är ju inte illa det heller.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-20, 13:43
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Efter festen!

Ok. Tack för svar!
Hoppas att jag hittar detta någonstans. Det skulle vara kul att prova!

//Conny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-08-20, 14:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Efter festen!

Vilken feelgood-boost, Masse! Det gäller att fokusera på det positiva!

Det lät ju himlans gott det du beskrev, även om ja hellre föredrar havskräftor. Men som västkustbo, så är man väl lite skadad. Sjögräset lätt gott. Det ska jag sannerligen prova. Få se om jag hittar någon tapet att skrapa från..

Trots att jag är norrlänning till börden, så är jag ingen surströmmingsfantast. Jag har verkligen försökt, men nej. Not my cup of tea..

/Wolfen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-08-21, 18:41
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Efter festen!

Masse! Vilken härlig skaldjursfest! Själva har vi haft ett mindre kräftkalas: jag, min man och ett 20-tal kräftor. Västerbottenspaj med löjrom inte att förglömma, samt de drycker kräftorna kräva.

Och på lördag ska tar vi fram två burkar Mannerströms romstinna honor från 2017. Och till strömmingarna har vi: lök, mandelpotatis, tunnbröd, en bit västerbottenost samt en god öl och en skvätt Jubileumsakvavit.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-08-22, 12:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Och på lördag ska tar vi fram två burkar Mannerströms romstinna honor från 2017. Och till strömmingarna har vi: lök, mandelpotatis, tunnbröd, en bit västerbottenost samt en god öl och en skvätt Jubileumsakvavit.
Just så brukar det se ut hos oss också när vi äter surströmming. Med ett litet undantag, inte Mannerström! Han är bra på mycket mat, men hans surströmming gillar vi inte. 2016 skulle vi lyxa till det och köpte ett par burkar. Dubbelt så dyra som andra märken var de, men det ville vi unna oss. Det är enda gången hittills som vi tvingats kasta hela rasket. Smakade inte alls gott tyckte vi. Som tur var fanns några "vanliga" burkar i reserv. Hoppas att de faller er bättre i smaken och att ni får en god och trevlig fest!

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-08-22, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det finns ibland att köpa i den manuella fiskdisken i stadens Coop-butik som har mycket manuella matdiskar.
Har fått det på sushi, och även på en del japanska restauranger. Mycket gott! Fanns även att köpa i välsorterade affärer i Stockholm. I vår lilla stad har jag inte sett det.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-08-24, 16:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Efter festen!

Masse! Vi äter alla sorter...Mannerströms köpte vi bara för att den endast innehåller romstinna honor. 😘 Att den sista i burken var en herr strömming fick jag ha överseende med.😉 Däremot gillar jag inte filéer. 😬

Och i morgon lördag, är det dags igen....🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-08-24, 16:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Vi äter alla sorter...Mannerströms köpte vi bara för att den endast innehåller romstinna honor. 😘 Att den sista i burken var en herr strömming fick jag ha överseende med.😉 Däremot gillar jag inte filéer. 😬

Och i morgon lördag, är det dags igen....🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟
Eftersom jag inte äter rommen så spelar könet på firrarna mindre roll för mig. Och även om så vore fallet så avstår jag numera Leifs burkar, men när det gäller filéer så tycker vi lika. Inget för oss!

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-08-24, 23:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 746
Standard Sv: Efter festen!

Som fd Pitebo så har jag barndomsminnen om hur det luktade i huset efter att föräldrarna hade avnjutit dessa "föråldrade firrar". Själv äter jag aldrig nåt som luktar illa. Vi passerade ofta sulfitfabriken innan Piteå stad och..ja..det luktade detsamma. Samtidigt kan jag förstå njutningen på nåt sätt. Skivad mandelpotatis, hackad lök, tunnbröd..och lite fest och trevligheter.
Kanske är det lite som snapps?! Inte är det GOTT..men småtrevligt när man har svalt ner den
/Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-08-25, 11:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Som fd Pitebo så har jag barndomsminnen om hur det luktade i huset efter att föräldrarna hade avnjutit dessa "föråldrade firrar". Själv äter jag aldrig nåt som luktar illa. Vi passerade ofta sulfitfabriken innan Piteå stad och..ja..det luktade detsamma....
Ja, det kommer man ihåg, från min barndoms Boden. Var det nån som luktade illa, sa man nåt i stil med "Kom du från Pite?"

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-08-25, 13:42
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 746
Standard Sv: Efter festen!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det kommer man ihåg, från min barndoms Boden. Var det nån som luktade illa, sa man nåt i stil med "Kom du från Pite?"

/Netwolf

..och den här: Sulfit luktar skit
men sulfat luktar mat.
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-08-25, 14:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Efter festen!

Jag gillar surströmming...men inte lukten av den.Är från Umeå och utanför Umeå ligger Obbola med sulfatfabrik...Vi fick lära oss att det luktade pengar.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-08-25, 14:33
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Efter festen!

Nja, jag har för mig att man sa "Sulfat luktar som Sulfit låter"
Men det var i skolan för 40 års sedan.
/Skogis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT