Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-07, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Pikelia

Det pågår en diskussion i vår FB-grupp om skillnaden mellan meze och pikelia. Det fick mig att tänka på en gång när vi var i Manganitis på Ikaria.

Längst in i viken ligger en taverna. Tavernen såg inte öppen ut. Vi frågade en äldre herre som såg ut som att han jobbade på tavernan vad som fanns på menyn, Pikelia blev svaret. Inget annat. Så vi beställde en Pikelia för två. Den gamle mannen ringde ett telefonsamtal, vi hörde honom säga: mia pikelia, dio atoma (en pikelia för två personer).

Under tiden vi satt på tavernan hörde vi honom ringa samma samtal många gånger, alla som åt på tavernan åt Pikelia. Att det bara fanns en maträtt (som består av många smårätter) gjorde inget, vi blev både mätta och belåtna.



Pikelia på tavernan i Manganitis.

Har du ätit Pikelia?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-07, 10:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Pikelia

O, ja, en favorit. Meze är väl snarast tilltugg till ouzo.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-07, 14:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Pikelia

Med Pikilia är det faktiskt så att jag åt det på en grekisk restaurang här i Finland i somras. Var med min man och dotter och de såg båda två lite avundsjukt på min tallrik. I Grekland kommer jag inte ihåg att jag skulle ha ätit det. Då brukar det ofta bli meze av olika slag och det är ju lite motsvarande.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-08, 10:14
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Pikelia

För många år sedan hade jag läst om pikilia som varande en större mezé. Vid marknadsgatans kafenio beställde jag pikilia för att få veta mer. Pikilia var mezé i kubik. Vi var flera som kunde hjälpas åt att äta upp utan att lyckas! Man ska vara rejält hungrig, om man ska beställa pikilia! Jag tror dock att begreppet och storleken varierar inom landet.
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT