Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2012-06-27, 21:39
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Digitalkamera

Panik, panik!
Min kära kamera har gått sönder och vi åker om ett par dagar! Tråden har inte varit levande sen ett år tillbaka men nu undrar jag om TZ 20, 27, 30 fortfarande är köpvärd. Det händer som bekant en massa på marknaden under ett år! Ska jag slå till eller finns det någon annan kamera som rekomenderas? Hoppas på svar!
Svara med citat
  #82  
Gammal 2012-06-27, 21:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Tråden har inte varit levande sen ett år tillbaka men nu undrar jag om TZ 20, 27, 30 fortfarande är köpvärd.
TZ 30 kom i mitten av april. Jag slog till direkt, och är supernöjd! Har sedan tidigare olika versioner av TZ, och kommer antagligen köpa fler när nya versioner kommer. Kort sagt: jag är mer än nöjd med min TZ 30 och kan varmt rekommendera den. TZ 20 är också mycket bra, och är billigare nu när TZ 30 har kommit.
Svara med citat
  #83  
Gammal 2012-06-27, 21:53
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Digitalkamera

Tack för supersnabbt svar! Det blir en TZ av något slag. Troligtvis en 30!
Svara med citat
  #84  
Gammal 2012-06-28, 08:25
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
I lådorna hemma ligger min gamla analoga Olympus OM 1 och diverse objektiv och dammar....
Ja, vi är nog många som har analoga systemkameror liggande. Egentligen är det synd, men... vad gör man, när det är så bekvämt med digitala?

Nu har jag en gammal Canon EOS 350 med några olika gluggar, bra kamera, även om den nu är gammal, samt en Canon Ixus 100.
Den sista är en liten bra kamera, men inte fasen är bildkvaliteten så mycket bättre än min gamla Minolta. Ixus 100:an är på 12 mp, medan Minoltan var på 5. Mest skrytsiffror som jag ser det, för det är ju ändå optiken som sätter gränser.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2012-08-11, 02:57
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Digitalkamera

....ja, jag minns för x år sen att det flaggades för en,relativt billig, digital insats i analoga systemkameror, d.v.s i stället för den vanliga filmrullen så var det en rund grej/cylinder som satt i hop med en platta som man satte in som en vanlig,celluloidfilm.

Plattan låg delvis över den öppna rektangeln där den analoga filmen vanligtvis exponerades, men istället var det en CCD-platta med ljuskänsliga celler, som efter bild tagits, lagrade den i en burk där den analoga filmrullen/burken förvarades.

Såg med intresse fram emot denna mojäng, för jag hade skrapat ihop en bra mix av två Olympus OM 1 (2 st) plus ett antal Zuiko-objektiv genom åren......

Men rätt som det var var (!) den hemsidan borta från Nätet......Megalo enigma....

Antagligen (tror jag..) att de STORA FIRMORNA i fotobranschen insåg potentialen/faran i att sälja ett(relativt billigt) digitalt bildkomplement tiil alla männscher som redan hade bra,analoga systemkameror, och tyckte att det var bättre ( för dom ) att få folk istället att köpa nya,digitala kameror.......

Alltså köpte dom upp (och lade ner ) idén med digital insats i analoga systemkameror, och vips.....så bidde det som det bidde....
(tror jag,alltså...
Nån som vet mer om fenomenet??
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT