Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-25, 13:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Förminska bilder

Hjälp en idiot

Jag lade ut två bilder i fototapetformat på Karpathosforumet i går kväll, till alla modemsurfares glädje. NOT.

Nu har jag kollat om jag kan förminska dem på photobucket, bildsajten där de ligger. Minskade dem till 25 procent av originalstorlek men de blev lika stora här på Kalimera ändå.

Har photoshop album 2.0 och photoshop elements 2.0 och har just öppnat båda för första gången men kan inte hantera dem. Hittade var man förminskar bilder i elements men visste inte till vilken storlek jag skulle förminska. Och även om jag lyckats med det - hur får jag över samma bildversion till photobucket?

Finns det nåt ENKELT sätt att göra det här?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-25, 13:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Förminska bilder

Tillägg: jag har fått ett hjälpsamt PM (tack!) som talar om microsoft photo editor. Har en flong ny PC med XP, varför hittar jag inte detta program?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-25, 14:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Förminska bilder

Du kanske redan har sett det, men nu är det ena bilden i frimärksstorlek medan den andra fortfarande i tapetdito. Så du är nog lösningen på spåren!!

Det gör inget om du får till en kan-se-utan-förstoringsglas-storlek...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-25, 14:25
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Förminska bilder

Hej

Du hittar "Microsoft photo editor" under "Alla program \ Microsoft-Office-verktyg". Starta det, öppna din bild och spara undan originalet under annat namn och stäng den. Öppna sedan din bild igen och välj fliken bild och ändra storlek, 20-25% blir nog bra, Du ser resultat direkt.
När Du är nöjd, spara i samma namn och för sedan över till "photobucket" på samma sätt som första gången. Du bör få frågan om Du vill ersätta filen med samma namn osv, gör det. Om Murphy inte är alldeles i närheten så funkar det.. Testa!
Obs Du måste troligen uppdatera (F5) den sida Du ändrat innan Du ser vad som hänt.

Strunta nu inte i backupen av originalet, har Du en gång minskat storleken så ser det riktigt taskigt ut om Du försöker förstora igen, den infon är för alltid borta.

//PO

Senast redigerad av PO den 2005-09-25 klockan 14:37.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-25, 15:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Förminska bilder

Hrrm, nu har jag lyckats förminska den första bilden till fis-i-rymden-format... Men den andra blev bra!

Tack för hjälp både här och i PM-boxen!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT