Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-08-25, 18:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Efter festen!

Det tråkiga med den här maträtten är den fokusering som det är på lukten (vilket jag inte tycker är konstigt, men tråkigt eftersom .....). det finns många njutningsmedel, inklusive maträtter, som kanske inte satt som en smäck vid första kontakten, men som vi trots det kommit att uppskatta. En del mindre nyttiga sådana är tobak, snus, öl, vin, starksprit o s v, men säkert också en hel drös med mindre onyttiga, som diverse maträtter som vi först tyckt verkat konstigt men sen gillat när vi väl gett det chansen.

Min poäng är att då det gäller surströmming så blockeras många av doften. En del har själv känt den, andra har inte ens upplevt den själv utan bara fått det berättat för sig. Något färre har sagt att ok, det luktar skunk första stunden (även det ofta mera överdrivet än verkligheten) men ....... om man sitter ner vid bordet och umgås, smakar och äter så upptäcker man följande. Efter 10 - 15 minuter så känner man inte längre något obehag av doften. Om man däremot ger smaken en chans så upptäcker man då att fisken smakar ungefär som stark ansjovis. Och tillsammans med rätt tillbehör så blir det riktigt gott!

Under och efter festen så påminns man av personer som kommer utifrån om att det luktar för dj...ligt. Men efter två dygn är doften borta även om man suttit inomhus och ätit. OCH DET TYCKER JAG ATT DET ÄR VÄRT!!!

Men smaken är olika, och det som berikar oss är att vi tycker olika. Full respekt för dem som inte tycker som jag. Men bland dem som vågar ge det här en chans så är jag övertygad om att en och annan kommer att gilla surströmming.

Masse,
som i år får vänta på stora surströmmingsfesten eftersom
festvännerna inte kan komma förrän i slutet av september.
Men den som väntar på något gott .....
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-08-25, 22:48
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Efter festen!

Vilken bra ambassadör du är för surströmming🐟! Håller med om att det finns andra rätter som inte doftar gott. Kålpudding enligt mina döttrar🙊
Kommer ihåg när min mor gjorde nån slags curryhöna i tryckkokaren på 70-talet. När den doften slog emot en i hallen efter skolan så visste man vad som väntade!😣
/Kajja
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-08-25, 23:08
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Efter festen!

Hmm.. JA visst finns det mat som smakar gott men luktar illa! Kokt blomkål & vitkål t.ex. men för mig är värsta stanken kokta brunabönor med lite sirap i Barndomsminnen - BLÄÄ!!
Jag tror det är så att dofter sitter så djupt i oss - bara vi känner ett uns av en doft vi inte associerar positivt till är det kört - vi får en negativ känsla och det blir bara ett stort NEJ - NEJ!! Aldrig att jag stoppar detta i munnen och sväljer ner. Surströmming - det luktar illa, speciellt på lite avstånd - men jag har upplevt att det är festligt att äta och därför kan det gå ner.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT