Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-04, 19:36
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Bussfråga

Jag har en liten fråga om bussarna från centrala Athen och ut till flygplatsen. Om flyget hem går "i ottan", (redan vid 06.00) går det bussar hela natten eller hur tar man sig lämpligast dit i tid? Har alltid haft senare avgångar tidigare resor och inte tänkt på att kolla "på plats"

MVH zakka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-05, 04:06
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bussfråga

Bussen Flygplatsen - Pireus och tillbaka går dygnet runt. En gång i timmen på natten har jag för mig. Den heter väl X96 tror jag. Jag tror du kan kliva på den vid Syntagma. Jag har för mig att det finns någon annan buss från Syntagma till flygplatsen också. Lite osäker där dock.

Från Syntagma har du även tunnelbana direkt ut till flygplatsen. Fast trots att den är helt ny ligger den nere rätt ofta för underhåll, så kolla att den verkligen går. Och att den går så tidigt på morgonen som ni behöver.

Annars kan ni ju ta Taxi ut. Kostar nog ca 40 € från centrala Athen. Kanske lite mer på natten.

Personligen vill jag vara på flygplatsen två timmar före avgångstiden. Och så brukar jag räkna en timmes restid från centrala Athen. Vilket innebär att jag hade påbörjat resan ut vid 03.00... Urrk...

Fast då behöver man inget hotellrum! Man får lämna bouzoukiklubben eller lokalen när stämningen är på topp för att åka hem. Surt men en rolig avslutning...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-05, 07:31
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Bussfråga

Har inte fullständig koll på bussarna i Aten, men har åkt med X96 ett flertal gånger åt båda hållen och den har då aldrig gått in i centrala Aten. Den går, som du säger Peter, mellan flygplatsen och Pireus men håller sig hela tiden i Atens utkanter.
Har för mig att det är X95 som man ska åka om man vill från Syntagma till flygplatsen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-05, 09:19
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Bussfråga

Hej
X95 från Syntagma-Flygplatsen. går bussen 20´och 45´från klockan
08:25-05:30. Det är blåa linjen M3 ut till flygplatsen.
Vi försökte åka Metro från Pireus till Kifisia nu i augusti det var stopp lite här och där. Det ska ta 45 min det tog 2,5 timme.
Ta bussen 3,20 E
Lolis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-05, 16:47
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Bussfråga

Nej, buss X96 går inte genom Atén. Den går från Piréus utefter kusten ned till Glyfada och sedan upp till flygplatsen. Från Syntagma till flyplatsen kan man ta buss X95 eller metro M3. En karta över förbindelserna till/från flygplatsen finns HÄR.

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-06, 20:01
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Bussfråga

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Fast då behöver man inget hotellrum! Man får lämna bouzoukiklubben eller lokalen när stämningen är på topp för att åka hem. Surt men en rolig avslutning...
Det vågar ingen människa... Tänk om man har så trevligt så att man helt missar vilket transportmedel man nu valt ut till flygplatsen och hela flyget hem...

Tack snälla för alla tips! Vi har ett gäng ungdomar med oss så vi får väl se om vi vågar oss på att boka flyg med denna tidiga avresa från Athen. Kanske säkrast/bäst att ta en lite senare avgång om vi kan hitta det... För till Grekland SKA vi!

MVH zakka
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-07, 19:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bussfråga

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Kanske säkrast/bäst att ta en lite senare avgång om vi kan hitta det...
Jag bor strax utanför Malmö och för mig passar det oftast bäst att försöka få en flight hem vid 15- 16-tiden. Om jag är i Cycladerna kan jag oftast åka in till fastlandet samma dag och slippa övernattning i Athen eller Glyfada.

En väldigt tidig avgång, som vid 06, kan fungera på samma sätt. Då kan man ta nattfärja in till Pireus från tex Naxos eller Paros. De brukar vara inne vid 24 - 01-tiden. Då är man på flygplatsen 02 - 03 och man kan ev börja checka in vid 04. Det blir en natt med ev lite väntetid och utan speciellt mycket sömn... Men det går! Jag har gjort det... Men de går inte alla dagar så det gäller att de går just kvällen innan man ska flyga hem.

Sorry. Det var ett tag sedan jag åkte bussen till/från Pireus så jag blandade ihop X96 och X95. (Jag åker oftast från Rafina.) Så jag vet inte om X95 går hela natten. Men det vet säkert någon annan här!

Att sova sista natten i Athen och ha tidigt avgång är inte en optimal kombination. Då är avgång vid 11 - 12 att föredra. Så slipper man gå upp så obarmhärtigt tidigt...

Skulle det trots allt bli så, och det inte finns förbindelse ut från centrala Athen vid den tiden, så finns det ytterligare ett (två) alternativ.

Andra alternativet är förstås Taxi till flygplatsen! Det fungerar alltid om det inte är strejk... Men det kostar en del numera...

Det första alternativet är knöligt och bökigt, och tar längre tid, men blir nog lite billigare ändå. Ta Taxi, eller om det finns buss, till Pireus igen och åk med flygbussen! Man kan även kliva på flygbussen i Glyfada, men jag tror det är längre, och bökigare, att ta sig dit mitt i natten...

Fast det är ju rätt surt att åka tillbaka till Pireus för att sedan åka hem...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-09, 18:36
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Bussfråga

Hej
X 95 går dygnet runt du kan ta busslista på flygplatsen 3,60 kostar det inte 3,20 som jag skrev tidigare. Taxi är nog 15 gånger dyrare
Lolis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-09, 19:21
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Bussfråga

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
En väldigt tidig avgång, som vid 06, kan fungera på samma sätt. Då kan man ta nattfärja in till Pireus från tex Naxos eller Paros. De brukar vara inne vid 24 - 01-tiden. Då är man på flygplatsen 02 - 03 och man kan ev börja checka in vid 04. Det blir en natt med ev lite väntetid och utan speciellt mycket sömn... Men det går! Jag har gjort det... Men de går inte alla dagar så det gäller att de går just kvällen innan man ska flyga hem.

Men det var ju en bra idé att kolla upp! Det skulle kanske kunna vara ett sätt att lösa det hela på... Lite knöligt som du säger, men då är man ju ändå på plats så att säga! Tack snälla för tipset!

Och tack till dig också "lolis" för din info om busstider och priser! Den kan alldeles säkert vara bra att ha vid något tillfälle.

Vilken tur att Kalimera finns! Jag skulle inte klara mig en dag utan...

MVH zakka
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-14, 21:52
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Bussfråga

Hej,

Ursäkta om jag verkar som en total idiot, men busslinjen X95 går hela dygnet(Eller iallafall den del av dygnet när det är dags att att åka för att hinna med diverse flygande farkoster.)
Grekland är inget U-Land.

Återigen så ber jag om ursäkt om jag svarat på en fråga som redan är besvarad.


M.a.p biljettpriset, så under hela juni/juli/augusti så har jag inte betalat mer än €3,20 enkel väg till flygplatsen... (Slå det Arlanda....)

/Grimm, Som efter senaste sommaren inser att Grekland är civiliserat i motsats till...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-15, 19:59
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Bussfråga

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Hej, Ursäkta om jag verkar som en total idiot, men busslinjen X95 går hela dygnet(Eller iallafall den del av dygnet när det är dags att att åka för att hinna med diverse flygande farkoster.)
Här är det väl ingen som blir betraktad som idiot bara för att man svarar på frågor!!! Jag blir i alla fall väldigt tacksam för svar, ju fler desto bättre Och visst är det bra buss priser!!!

MVH zakka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT