Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-11-08, 23:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Och sen..

..har jag insett att forumet börjar dö ut..eller hur man nu ska uttrycka sig.
Det är med stor sorg i hjärtat för jag saknar många här..speciellt Janne.. ja och Netwolf!
Det behövs en ledare och det behövs kalimerianer!! Var är ni?!
Annars känner jag faktiskt att jag har skrivit "enough"...tillräckligt.
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2023-11-08 klockan 23:56.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-11-09, 05:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Och sen..

Kajja, det är så det är med forumet nuförtiden. Det blir väldigt lite respons på inlägg som man gör. Jag personligen försöker vara så aktiv som möjligt för jag tycker att det är väldigt viktigt att någon reagerar, annars så kan man ju tycka att det inte lönar sig att skriva något här. Sen när någon lite "skriker ut" reagerar folk, jo jag läser, men är dålig på att kommentera osv. Kanske det beror på att Kalimera inte är så mobilvänlig. Tycker mig ha märkt att många "gamla" kalimerianer är aktiva på Kalimeras Facebook. Det skulle vara väldigt fint att få dem tillbaka hit. Alla kan ju inte vara aktiva hela tiden, livet kommer med olika händelser i alla våras liv, men ibland måste man bara "try harder" för den goda sakens skull.

Vi får bara skrika ut mera, var aktiva folk!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-11-09, 07:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Och sen..

Men det är ju också så att årstiden gör sitt till. Knappast någon kan rapportera om sin resa nu. Nästan ingen är i fina Grekland vid denna tid. Många har inte heller bokat för nästa år, så frågor om en speciell plats eller ö dyker inte upp nu.
Sen kan jag också konstatera att många som har varit med från starten antingen har dött, bett att inte vara medlem längre eller är inaktiv. Det är synd att det då inte går att nya kan få komma in på grund av troll, kapningar eller vad det nu kan vara.
Men jag tycker ändock att Netwolf är aktiv! Sen hoppas jag att allt löser sig för Janne.
Vad jag skulle vilja se från Jannes sida är att hans inlägg kommer först på denna sida och inte på facebooksidan. På ett sätt känns det som att Janne prioriterar facebook. Jag prioriterar i alla fall denna blogg när det gäller Grekland!

Birgitta, som snart återkommer med min månadsresa till Paleochora på Kreta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-11-09, 20:18
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Och sen..

Visst är det synd att så många "bara" läser och inget mer! Det där med Facebook är väl så (antar jag, har aldrig använt Facebook själv) att man är inne och läser/skriver i annat ärende och då är det väl enklare att fortsätta med Kalimera där istället för att hoppa ut och logga in på nytt ställe......
Känner mig ibland som en "dinosaurie" men vägrar använda dessa s.k. "sociala medier". Det längsta jag kan sträcka mig till är Kalimera! Man får komma ihåg att allt man skriver är åtkomligt för många fler än man kanske skulle önska och finns dessutom kvar för alltid!
Catlady, som nog är lite "antik" av sig ......
PS: Birgitta, ser fram emot att få läsa om dig i fina Paleochora! Tack på förhand, det lyser upp i vintermörkret!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-11-09, 22:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Och sen..

Och sen ….

Ja så är ju rubriken på den här tråden. Ock sen …. var det kanske inte så mycket mera. Finns nog flera faktorer som spelar in.

En sådan är ju som redan nämts FB. Vi gamla stötar som finns kvar får väl bara inse att vi är som dinosaurierna ….. ett utdöende släkte. Som jag tidigare sagt tycker jag att FB känns som en slasktratt. Där finns säkert mycket trevligt och fint som man vill ta del av. Men när allt åker ner i en enda sörja utan struktur är det inte så kul att försöka hitta det. Här på Kalimera är allt strukturerat och lätt att följa utifrån intresseområden. Men vi tycks inte vara många som uppskattar det.

Vad gäller rapportering från resor och leverne i Grekland så har vi ju ett gäng kära skribenter här på Kalimera som fortsätter att hänga i. Mycket varmt tack till er! Så länge ni vill och kan skriva så kommer jag att läsa! Men visst har det blivit tystare. Tråkigt! Beror det på bekvämlighet eller vad? Är det enklare att slänga iväg några bilder och rader på Instagram eller vad? Ingen aning! Själv skulle jag jättegärna skriva o berätta om jag bara kunde resa.

Min tredje fundering i ämnet är följande. Varför har vi inte längre något debatterande här på forumet. Det hade vi förr, och det var kul! Har vi i det här mellanmjjölkslandet nu blivit så lättkränkta och integritetsfanatiska att vi knappt vågar ha en uppfattning om nånting? ”Ursäkta …. Hur mycket är klockan? Tja …vad tycker du?˚ Dags för skärpning!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-11-10, 04:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Och sen..

Nu blev det ju lite liv i luckan i alla fall!. Och Janne fick vi tillbaka. Jag hoppas att allt är bra med er, Janne och Camilla, för utan er finns ju ingen Kalimera. Det skulle vara en fantastisk sak om folk på nytt skulle börja använda denna typen av forum i stället för de sociala medier som finns. Men det är nog önsketänkande. Det är nog så att vi helt enkelt inte är så många kvar här, skulle vara så trevligt om några passiva medlemmar skulle vakna upp.

Masse, du kan ju starta en debatt om något. Då kan vi ju se om vi kan diskutera civiliserat, men ändå vara av annan åsikt och inte tro att det är bara vi som har rätt.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-11-10, 09:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
”Ursäkta …. Hur mycket är klockan? Tja …vad tycker du?˚ Dags för skärpning!


Jo, jag är här tiil och från, men skriver inte alltid. På sistone har jag haft en krånglande pc som ställt till det, då satakabeln till HDD verkar ha gett upp, men det löste sig genom att låna densamma fr bluerayen... Ja, ni som vet fattar

Men, visst är det så. Det är konkurrens från alla sociala medier. Vi som är äldre hänger här. Sen hänger pensionärerna på Facebook. De yngre rör inte FB med tång. De har konton, men de använder det uteslutande till Messenger. Nä, ungdomarna håller till på TikTok och Snap och möjligen Insta.
Och. Finns det ingen app, finns det inte i deras värld. Ber jag dotra maila en bild till mig, stirrar hon på mig med en trött blick och säger att hon airdroppar den...

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-11-10, 17:41
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Och sen..

Pc …satakabeln …HDD …bluerayen …TikTok …airdroppar …)) δεν καταλαβαίνω τίποτα - ja, ni som fattar. )

Hälsningar från en Tyrannosaurus. 🦖
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-11-10, 19:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Pc …satakabeln …HDD …bluerayen …TikTok …airdroppar …)) δεν καταλαβαίνω τίποτα - ja, ni som fattar. )

Hälsningar från en Tyrannosaurus. 🦖
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-11-10, 20:39
thed thed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Skellefteå
Inlägg: 38
Standard Sv: Och sen..

Jag håller med de föregående talarna. Vi måste se till att aktivera Kalimera mer än under de senaste månaderna. Tycker det är skönt att Janne är tillbaka och att Masse, Netwolf, Alala, Kajja, Yannis, Catlady m fl gör inlägg som skapar lite trafik här. FB kan vi skippa. Ett forum som Kalimera är mycket mer intressant att läsa och deltaga i.
Själv skriver jag inte så mycket här, eftersom jag inte tycker jag har så mycket att tillföra. Jag håller mest till på Kreta (Platanias, Agia Marina, Nea Chora och Georgiopolis), samt Tilos ibland.
Men jag besöker Kalimera flera gånger i veckan och tycker att jag får en massa intressant info om Grekland som ger mig mycket när vi planerar nya resor.

Så mitt budskap är: gör allt ni kan för att återuppliva Kalimera-forumet, så att det blir lika bra som det var tidigare. Det mår vi alla bra av.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-11-10, 23:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Masse, du kan ju starta en debatt om något. Då kan vi ju se om vi kan diskutera civiliserat, men ändå vara av annan åsikt och inte tro att det är bara vi som har rätt.

/ Anne
Jo det skulle jag gärna göra. Men det är inte så rackarns lätt att komma på vad vi kan debattera. Vi har ju genom åren som gått betat av en hel del ämnen både om Grekland och annat som stötts och blötts. Och under en del av de debatterna så har en del deltagare känt sig så kränkta av att få möta avvikande uppfattningar att de har valt att lämna. Och kanske har det då gjort att vi enda som är kvar tycker ungefär lika om det mesta och har inte så lätt att få till något dividerande.

Men att vi kan ha olika åsikter och ändå diskutera civiliserat är jag övertygad om. Att ha olika uppfattning om saker och ting är ju själva grunden till ett meningsfyllt utbyte. Sen kan ju det så småningom leda till att man ändrar uppfattning och tycker lika.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-11-10, 23:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Och sen..

Nämen Hej Thed!
Vad kul att du skriver!! Jag är ju åxå Kretafantast och håller till på samma områden.
Allt som har med Grekland att göra är ju kul att läsa så skriv o berätta!
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-11-11, 01:32
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Och sen..

Sjöborren, fattar inte heller ett "smack" av de där orden från Wolfen.....

Men visst borde VI alla som kan (har loggin, heter det så??) skriva, ja lite vad som faller i tanken ibland.
Nytt, gammalt eller vad som helst..... Vi greklands-tokar på det här forumet måste ju vara en enorm kunskapsbank om det mesta eller i alla fall en hel del i Grekland, eller hur.....
Mao: FB, tiktok, insta osv släng er i väggen, här går det utmärkt med "dinosaurie-stil"
Catlady, pleistosaurus (svanödla)........
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-11-11, 06:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av thed Visa inlägg
Så mitt budskap är: gör allt ni kan för att återuppliva Kalimera-forumet, så att det blir lika bra som det var tidigare. Det mår vi alla bra av.
Och dig vill vi också ha med! Kommentera och berätta. Det behöver inte vara så märkvärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men att vi kan ha olika åsikter och ändå diskutera civiliserat är jag övertygad om. Att ha olika uppfattning om saker och ting är ju själva grunden till ett meningsfyllt utbyte. Sen kan ju det så småningom leda till att man ändrar uppfattning och tycker lika.
Masse
Så är det ju. Det som brukar irritera mig mest är att folk kan ha en mycket bestämd åsikt om något som de inte vet någonting om.
Men, vet vet, kanske det dyker upp någonting som vi kan debattera...

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-11-11, 08:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av thed Visa inlägg
Själv skriver jag inte så mycket här, eftersom jag inte tycker jag har så mycket att tillföra.
Nej, men så får du inte tänka. ALLA kan tillföra NÅGOT. T ex som ditt utmärkta inlägg du gjort nu. Vi vill höra mer om din tillvaro på Kreta & Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
JVi har ju genom åren som gått betat av en hel del ämnen både om Grekland och annat som stötts och blötts.
Ja, så är det ju. Men, det finns alltid något litet att dela med sig av. En bild ett visdomsord. You name it!

Fast det påminner lite om ett äktenskap, där man för första gg fått cahns att gå ut och äta middag utan barnen och sen upptäcka att man inte har något att prata om - förutom barnen

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Mao: FB, tiktok, insta osv släng er i väggen, här går det utmärkt med "dinosaurie-stil"
Catlady, pleistosaurus (svanödla)........


Vilken livlig tråd detta blev. Kul!

Men så här är det. Så fort herden Janne tar en paus, så blir vi små lamm lite oroliga och börjar bräka till höger och vänster...

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-11-11, 10:21
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Och sen..

Hej alla Kalimeravänner!

Jag har inte varit inne här på jättelänge. Inte att jag bara smygläser och inte skriver, utan för att jag inte haft tid eller energi. För mig är ju. Kalimera det näst bästa när Greklandslängtan är för stor...

Men vår senaste Greklandsresa, en vecka, blev dubbelt så dyr som våra tvåveckorsresor brukar vara, så nu måsta jag jobba helhjärtat för att öht ha råd att åka igen... Familjen kanske vill byta resmål annars.... Tror hösten är intensiv för många med "back to business". Drömmarna om Grekland kommer nog snart, och då blir det mer fart....

Men helt plötsligt här vid frukosten kom jag på: Kalimera!!! Hur går det med sajten?! och fick ett styng av dåligt samvete för att jag inte ens kollat läget en gång på flera månader!!!


Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men så här är det. Så fort herden Janne tar en paus, så blir vi små lamm lite oroliga och börjar bräka till höger och vänster...

/Netwolf
Och som den gamla get jag är måste jag göra fältstudier. Vad? Ingen fåraherde? Vad har hänt? Nu måste jag ta reda på det.

Uppskattar att ni finns kvar, kära greklandsvänner, ska försöka komma och skriva lite oftare!
🇬🇷💙🩵🤍🇬🇷🤍🩵💙🇬🇷

/🐐🔔
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-11-11, 11:48
thed thed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Skellefteå
Inlägg: 38
Standard Sv: Och sen..

Tack för alla glada tillrop jag får efter mitt korta inlägg här.

Jag tror som många av er andra att årstiden kan påverka att det blir färre inlägg. Men samtidigt är i alla fall jag nu inne i en period där jag funderar över hur nästa års resande kan tänkas se ut. Och självfallet finns Kreta med i bilden.

Vi (min fru och jag) bor ju i Skellefteå, som just nu genomgår en omfattande utveckling, främst pga av batterifabriken Northwolts uppstart. Det flyttar in rätt mycket nytt folk, vilket känns bra. Jag trodde också att resebolagen skulle se detta, men så verkar det inte bli - åtminstone än.

Apollo kör härifrån till Kreta i höst, TUI har ca en avgång per månad, men med bara möjlighet till en veckas vistelse på vår fina semesterö. Väldigt futtigt, trots att vi vet att många från Umeå och Luleå båda 13 mil bort ofta åker med avgångar härifrån pga av att vår flygplats erbjuder gratis parkering under semestervistelsen. Rätt ovanligt faktiskt!

Vi kan ju självklart åka de 13 milen söderut till Yannis (Birgittas) Umeå eller norrut till Luleå. Men det känns lite jobbigt och onödigt. Nej, skärpning alla resebolag, inse vad som händer i Guldstaden.

Vi har besökt Platanias ca 10 gånger och oftast bott på Varouxakis en bit upp mot gamla delen av byn, där vi tycker det är mysigt och bra utsikt. Dessutom har hotellet ett fantastiskt värdpar, Silvia och Georgios, som vi trivs bra med. Däruppe finns det också ett antal fina restauranger på nära håll.

I Agia Marina har vi bott på Caldera Village, som vi gillar. Har också ett antal favorittavernor där i närheten. Eftersom vi inte direkt är några som ligger oh pressar på stranden, väljer vi hellre hotell en bit upp på höjderna. Därifrån är det även närmare till fina vandringsstråk på södra sidan om stora motorvägen.

Vi åker dessutom alltid till Kreta på senhösten eller tidigt i maj.

Som det ser ut nu lutar allt mot en resa i slutet av september och då blir det alltså med Apollo, som är enda alternativet från vår stad. Så då tar vi gärna emot tips på bra boenden ur Apollos utbud i dessa två fina byar.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-11-11, 12:25
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Och sen..

Kajja, vill tacka dig för att du satte en "blåslampa" i rumpan på oss allihop!
Hoppas nu bara det håller i sig och att vi får se många "återvändare" här på forumet i vinter och även framöver......
Catlady, som ser fram emot mer att läsa (och skriva!) om diverse..........
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-11-11, 19:36
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Och sen..

[QUOTE=Catlady;455734]
Men visst borde VI alla som kan (har loggin, heter det så??) skriva, ja lite vad som faller i tanken ibland.
Nytt, gammalt eller vad som helst..... Vi greklands-tokar på det här forumet måste ju vara en enorm kunskapsbank om det mesta eller i alla fall en hel del i Grekland, eller hur.....
Mao: FB, tiktok, insta osv släng er i väggen, här går det utmärkt med "dinosaurie-stil"
Catlady, pleistosaurus (svanödla)........[/


Instämmer till fullo med föregående talare 🐕 🐈 🐕 Catlady!

Vi dinosaurier får försöka att inte bli utrotade. .

🦖🦕🦖🦕🦖🦕
Svara med citat
  #20  
Gammal 2023-11-11, 20:05
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: Och sen..

Hej alla!

Jag tycker att FB-Kalimera och webb-Kalimera fyller olika behov och kompletterar varandra.

Webb-Kalimera innehåller så otroligt mycket värdefull information om man tänker åka till Grekland samt ett forum där man kan ställa frågor och läsa andras frågor och svar och de är lätta att hitta.

FB-Kalimera är suveränt när man vill visa foton(mycket lätt) och titta på andras foton, spontant och osorterat. Går ej att leta efter något.

Debattera och diskutera är inte så lockande någonstans längre för det blir så lätt missförstånd.

Hoppas att båda finns kvar!

Allt gott ❤️🤗
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT