Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-10-05, 09:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Ett nytt liv?

Ibland undrar man om man ska bo kvar i den här bananrepubliken vi lever i nu. Ser klippet från södra Italien, där man skriker efter folk.



Bergsbyar som aviserar med gratis boende, bara man flyttar dit.

Här hemma har vi skyhöga boräntor och en sjukt svag krona. Därtill vinterns kommande elpriser och nya vinterdäck till bilarna.

Visst är säkert lönen inte skyhög, men jag är helt övertygad om att man skulle klara sig på lägre inkomst, om man bodde där. Det är ju bara att gå ut i naturen och plocka salvia, istf för att betala 32:95 st här hemma för en ynklig liten växt.

Jag funderar mer och mer på det....

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-10-05, 13:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Ett nytt liv?

Jo säkert finns det många som går i sådana funderingar. Kanske inte så mycket för att man längtar efter att jobba inom jordbruk eller turistnäring, men lägre nivå på priser och skatter är ju populärt. Tack vare pandemin har dessutom många, både arbetsgivare och anställda, upptäckt att det i många yrken går alldeles utmärkt att jobba på distans, och i sådana fall kan man kanske ta med sig sitt nuvarande jobb. Men det minskar ju då inte bristen på arbetskraft i Italien (om man inte samtidigt satsar på att bli italiensk månskensbonde förstås!)

Masse
som dock inte skulle vilja vara utan den fantastiska vård och omsorg som vi har här i Sverige (även om många är duktigare på att klaga på den än att berömma den)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-10-05, 16:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Ett nytt liv?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
som dock inte skulle vilja vara utan den fantastiska vård och omsorg som vi har här i Sverige
Så är det. Om man blir svårt sjuk, är det nog i gamla Svedala ändå, man vill få omsorgen i. Det finns säkert massor av självklara saker från det gamla landet som man skulle sakna. Som t ex att allt bara funkar. Saker och ting går i tid, det går att spola i toan, rent vatten i kranen, inga luftledningar som orsakar strömavbrott etc etc.
Men, sånt får man nog räkna med. Vintrarna är långa och mörka här i norr och när man får avveckla utemöbleringen redan i augusti, känns det kymigt.
Jag skulle nog kunna tänka mig att göra "vad som helst". Mitt nuvarande jobb med flashigt kontor, jobb-dator och telefon, skulle jag avstå när som. Varje gg man varit i Grekland och kommer till jobbet och betraktar mailen man fått där kunder beklagar sig över diverse futtigheter, känns eg bara löjligt. Har god lust att bara slänga allt och be dom skaffa sig ett liv.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-10-05, 18:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Ett nytt liv?

Förstår hur du känner Wolfen. Tror att vi tänker ganska lika i mycket.

Men ibland behöver det kanske inte vara allt eller inget. Kanske kan man under lyckliga omständigheter kombinera det bästa från två världar. Lite långliggare ibland söderut men ändå ha en fot kvar här i Sverige. Men det är bara ett fåtal som har sådana möjligheter. Det beror ju mycket på bl a jobb, ekonomi, familjesituation mm. Kanske lite lättare som pensionär när inte jobbet påverkar.

När vi var unga drömde vi om att så småningom kunna skaffa ett fast boende i Spanien eller Grekland. Men med stigande ålder och visdom kom vi fram till att vi tänkte fel för oss. Inte äga och binda sig vid ett fast ställe utan hellre hyra och ha frihet att variera när man vill. Och när man vill vara länge eller ofta på samma ställe så kan man hyra längre.

Men olika drömmar om sånt har jag alltid haft.

Masse
som har rastlöshet under huden
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-10-05, 19:05
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Ett nytt liv?

Ja, så är det. Vården, som fortfarande fungerar tack vare hängivna sjuksköterskor och läkare, är mycket bra trots nedskärningar både här och där. I Sverige har vi fungerande samhällsfunktioner men jag är nog lite pessimistisk, hur länge till??? Vårt VA-nät sjunger på sista versen pga uteblivet underhåll, infrastrukturen likaså med bristande underhåll. Dessutom har vi nu en regering som "skriver ner" klimatmålen när vi (precis som alla andra länder) drabbas mer och mer av naturens destruktiva krafter som vi själva är orsak till. Förlåt, blev lite politik där.....
Visst, vi har det bättre än många andra men om man ser på vad vi utgick ifrån och då menar jag inte 1800-talet utan säg 1980-talet ungefär, tänker i alla fall jag att det bara blir sämre! Har jag fel så skäll på mig!
Catlady, som inte gillar vad hon ser i samhället nu (och det tror jag inte någon gör)........

Senast redigerad av Catlady den 2023-10-05 klockan 19:14.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT