Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-28, 12:17
Bengt o Marie Bengt o Marie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Varberg
Inlägg: 44
Standard " Världens Ände"

Är det någon som har varit på platsen "The End Of The World" på Samos. Och i så fall vad tyckte ni om detta ställe.

Bengt
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-28, 18:25
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: " Världens Ände"

Taverna "at the end of the world" är ett otroligt mysigt ställe, och tillsammans med Kostas Taverna i Drakei mina absoluta favoritlunchtavernor på Samos. Här blir luncherna gärna både 2 och 3 timmar långa, och det är en verklig frid för själen att mätt och belåten bara sitta och blicka ut över havet.
Om ni ser några konstiga ouzoflaskor med skorpioner i så var inte orolig. Dessa skall inte drickas utan är medicin. Det finns nämligen skorpioner på Samos, och även om de inte är dödliga så gör det helvetiskt ont om man blir biten. Andeas som äger tavernan brukar fånga dem levande och stoppa dem i några ouzo flaskor. När sen skorpionen drunknar så avger den sitt gift, och i kombination med ouzo blir det en medicin som är den överlägset bästa mot skorpionbett. Man häller det bara över bettet så försvinner både värken och svullnaden som i ett trollslag.
Detta enligt Andreas. Tro't den som vill
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-29, 11:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: " Världens Ände"

Gör det verkligen så ont? Det jag läst mig till är att betten inte är värre än ett getingstick.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-29, 15:48
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: " Världens Ände"

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Gör det verkligen så ont? Det jag läst mig till är att betten inte är värre än ett getingstick.
Har dessbättre ingen aning
Detta var det jag fick mig berättat av Andreas som äger tavernan, men skulle inte förvåna mig det minsta om han skarvat till berättelsen lite extra för oss lättrogna turister
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-29, 23:40
Moas avatar
Moa Moa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Skyttorp
Inlägg: 40
Standard Sv: " Världens Ände"

Det låter spännande med "Världens ände" men var på Samos kan man besöka denna taverna?
Har varit många gånger i Pythagorion och i Samos stad men aldrig hamnat i världens ände.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-30, 10:00
Bengt o Marie Bengt o Marie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Varberg
Inlägg: 44
Standard Sv: " Världens Ände"

Skaffa dig en karta över Samos, typ Road Editions 210. Leta upp ett ställe som heter Limnionas det kommer efter Votsalakia, sedan är det skyltat rätt bra. Om du inte har fyrhjulsdriven bil så tycker jag att du ska gå dom sista 3-4 km. Det var flera som vände när jag var där. Men vill man ha lite spänning i livet så, kör på.

Bengt
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-01, 12:37
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: " Världens Ände"

Det kan jag nog tro på, Ouzo är ju bedövande.

När jag hade tandvärk och fick vänta 1 dag för att komma till tandläkaren, försökte jag en grekisk huskur.
Doppade en bomullstuss i Ouzo och la på tanden, bet ihop och det bedövar, sedan kan man fylla på när ouzon har sipprat ut, det blev en riktigt rolig kväll, jag lovar

Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-07, 14:59
samos <3 samos <3 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 3
Standard Sv: " Världens Ände"

Vi har åkt vespa ut till the end of the world, det går, även om jag som med-passagerare blundade hela åkturen och krampaktigt höll om min sambo som körde =) Det var absoult värt det, Andreas tipsade oss om att man skall komma på förmiddagen, på eftermiddagen är det mycket oftare en hårdare vind!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-07, 20:21
Bengt o Marie Bengt o Marie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Varberg
Inlägg: 44
Standard Sv: " Världens Ände"

Kul att ni gillade stället, det är en plats man ska åka till om kommer till Samos. Maten är ju rätt god också.

Bengt
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-06, 18:24
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: " Världens Ände"

Hur långt är det från Votsalakia till Drakei? Blir så nyfiken på detta Drakei efter att ha läst om det här på Kalimera men samtidigt så vet jag inte om jag vågar köra upp där om det är riktig serpentinväg? Är det ok väg att promenera upp annars?

MVH


Citat:
Ursprungligen postat av Bengt o Marie Visa inlägg
Skaffa dig en karta över Samos, typ Road Editions 210. Leta upp ett ställe som heter Limnionas det kommer efter Votsalakia, sedan är det skyltat rätt bra. Om du inte har fyrhjulsdriven bil så tycker jag att du ska gå dom sista 3-4 km. Det var flera som vände när jag var där. Men vill man ha lite spänning i livet så, kör på.

Bengt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-06, 21:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: " Världens Ände"

Citat:
Ursprungligen postat av Mindi Visa inlägg
Hur långt är det från Votsalakia till Drakei? Blir så nyfiken på detta Drakei efter att ha läst om det här på Kalimera men samtidigt så vet jag inte om jag vågar köra upp där om det är riktig serpentinväg? Är det ok väg att promenera upp annars?
Det är enligt Google Maps 22 km, kanske inte läge att gå alltså.

Jag gillar inte slingriga vägar men har inga problem med att köra till Drakei.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-06, 21:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: " Världens Ände"

sedan kan man fylla på när ouzon har sipprat ut, det blev en riktigt rolig kväll, jag lovar

Monica[/quote]

Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-07, 11:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: " Världens Ände"

Vägen är för övrigt så här vacker:


Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-06-07, 19:10
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: " Världens Ände"

"The End Of The World" och Drakei ligger det på samma ställe eller rör jag ihop det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är enligt Google Maps 22 km, kanske inte läge att gå alltså.

Jag gillar inte slingriga vägar men har inga problem med att köra till Drakei.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-06-08, 16:13
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: " Världens Ände"

Citat:
Ursprungligen postat av Mindi Visa inlägg
"The End Of The World" och Drakei ligger det på samma ställe eller rör jag ihop det nu?
Nej, det ligger inte på samma ställe. "The End of the World" ligger nära stranden/byn Limnionas ganska nära Votsolakia och därifrån är det skyltat till "The End of..." (Jag har tyvärr inte varit där.)

För att komma till Drakei fortsätter du stora vägen (se bild tidigare) som tar slut vid Drakei. Om du söker på nätet kan du säkert hitta kartor så att du kan orientera dig.

Hälsn, Aina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT