Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-30, 20:33
jezibaba jezibaba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 7
Standard Santorini - Ios(evt.Sikinos) og Folegandros

Hei, alle!
Min øy-loffer-reisekompis gjennnom flere år har foreslått denne ruten i sommer. Jeg er ikke fremmed for tanken, men trenger litt råd mht hoteller (har hørt det kan være vanskelig å få husvære på Folegandros, bl.a.). Vi reiser vel i månedskiftet juni/juli.
Vi er begge 50+, og foretrekker "tilbakelente" bambus-strand-barer med bouzouki og evt lavmælt reggae, framfor dance-trance og rave.
Noen tips?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-30, 21:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini - Ios(evt.Sikinos) og Folegandros

På Sikinos och Folegandros finns det inga strandbarer med det ni efterlyser utan enbart grekiska tavernor med god mat. På vissa stränder finns det bara havet och stillheten. Vill ni ha strandbarer få ni nog söka efter andra resmål. Kanske Paros eller Naoxs passar bättre utifrån era önskemål.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-01, 09:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini - Ios(evt.Sikinos) og Folegandros

Jag tror att ni fortfarande kan hitta rum på Folegandros i slutet av juni men visst en del boenden kommer att vara fulla. Speciellt i Chora som är den överlägset bästa orten och populärast. Ni kanske kan ringa och kolla bokningsläget några dagar innan ni anläder. Annars är det en perfekt ö-luffar rutt som jag själv gjorde för några år sen. Korta båtresor och en härlig mix av öar. Jag vet inte vilka öar ni besökt tidigare och kanske passar Sikinos och Folegandros inte så bra om ni vill ha strandbarer som jag skrev ovan. Här är det mer stilla tavernaliv som gäller. Tavernorna på de små torgen i Chora på Folegandros är fulla av folk på kvällarna både turister och ortsbefolkning. Det är en populär plats både hos greker och italienare som har ett litet konsulat på ön.

På Sikinos var vi inte många turister i början av juni det året jag var där men några veckor senare är det säkert lite mer fart.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-01, 20:12
jezibaba jezibaba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 7
Standard Sv: Santorini - Ios(evt.Sikinos) og Folegandros

Takk for tips!
Vi må ikke på død og liv ha strandbarer - men hvis de er der, bør de ikke spille fæl musikk som rave, etc - det var vel det jeg egentlig mente. Stille og rolig taverna-liv høres fint ut
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-01, 20:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini - Ios(evt.Sikinos) og Folegandros

Då blir det perfekt för er att besöka Folegandros.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-03, 00:44
jezibaba jezibaba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 7
Standard Sv: Santorini - Ios(evt.Sikinos) og Folegandros

Ja, jeg vil tro det passer oss bra Når det gjelder strand-barer, var det nok Ios jeg tenkte på, der er de vel ikke til å unngå?
Referansen til bambus og lavmælt reggae skriver seg fra et besøk i Naoussa på Paros i 2000 - vi hatet inderlig Monastiri Beach - vanvittig bråkete musikk som jeg ble fysisk syk av, men vi fant et fristed på Santa Maria Beach med - nettop - bambus-strandbar - med lavmælt musikk og eneste støy-kilde var bar-eierens gamle bikkje som gneldret på alle wind-surfere.
Vi har elllers vært på ganske mange greske øyer opp gjennom årene, og mine favoritter er hittil Amorgos, Sifnos, Kalymnos og Telendos.
Takk igjen for tips!
J
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT