Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-20, 13:10
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Folegandros 27/6-7/7

Folegandros för två medelålderskvinnor?

Ska åka med en väninna som aldrig varit i Kykladerna förut.
Själv vill jag gärna pröva en för mig ny ö. Kanske hinna två öar.
Funderar mellan Folegandros, Milos, Sifnos, Serifos och Donoussa.
Vilka två öar ska man ta som kompletterar med varandra?
Vilka kan man åka till utan att boka i förväg månadsskiftet juni-juli?

Att vandra till olika stränder tycker vi om. Lite liv på nätterna kan det också få vara. Vi har flyg till och från Aten.

Jag älskar Schinoussa och hon älskar Samos.
Så, vad tror ni?
Snart är sommaren här! Pyttan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-20, 13:28
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Dere må ihvertfall ikke gå glipp av Milos! Den har etterhvert blitt en virkelig super øy å besøke og var den store overraskelsen den siste runden jeg hadde i området.

På ingen av disse øyene er det nødvendig å booke på forhånd i månedsskiftet juni-juli.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-20, 14:13
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Hei. Uten tvil vil jeg på det sterkest anbefale Folegandros. Jeg må alltid innom denne usedvanlige vakre øya og vandre litt og ta med meg oregano, salvie hjem til Norge.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-20, 17:25
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Vi var på Folegandros, Serifos och Donoussa i somras. Alla öarna är fina, men på lilla Donoussa lär du inte finna något liv på nätterna. Jag tycker att Serifos och Folegandros är bra val, de är två olika öar som är vackra på lite olika sätt. Dessutom lagom med folk, bra restauranger, fina stränder och vackra vyer. Sifnos och Folegandros är också bra val med två öar som kompletterar varandra. På Sifnos finns bra vandringsleder, många utflyktsmål och fina stränder.

Suz
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-11, 20:12
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Tusen tack för alla tips!
Fortfarande svårt att välja men det blir nog Folegandros först, om båten passar flyget. Kanske blir det så att båtarna får bestämma när man har så lite tid. Roligast är faktiskt att inte bestämma sig. Då har man ju det roliga kvar...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-12, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Folegandros är en fantastisk ö. Här finns moget nöjesliv och vanligt grekiskt vardagsliv. För den som gillar vällagad grekisk husmankost finns det hur mycket som helst att välja bland. Missa inte den färska pastan matsata som serveras med kött eller grönsaker. Folegandros innevånare har vårdat sin fina ö och det finns gott om promenadmöjligheter. Själv gick jag nästan varje kväll upp till kyrkan för att njuta av solnedgången och se havet från tre håll som man gör i Chora.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-12, 15:33
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Folegandros är en fantastisk ö. Här finns moget nöjesliv och vanligt grekiskt vardagsliv.

Eva
Jag håller med Eva L! Folegandros är en underbar ö, en av mina favoriter! Det lilla torget i Chora blir som ett stort gemensamt och gemytligt vardagsrum på kvällen fyllt med både turister och öbor!
Jag var där 1997 på akvarellkurs och det var en otrolig upplevelse att sitta i gränderna och måla och sedan träffa alla till gemenskap och god grekisk mat på kvällarna.
Jag kan verkligen rekommendera Folegandros, den är som balsam för själen!!

Yanna - som ska tillbaka till F fler gånger!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-13, 19:14
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Ja nu är vi överrens om Folegandros som första ö.
Som andra ö blir det Milos eller Sifnos.
Tack alla som har engagerat sig!
Varma hälsningar från Pyttan + väninna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-14, 11:39
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Vi flög till Athen, sen vidare inrikesflyg till Milos, fantastiskt smidigt, Milos några dagar, hyrde vespa och besåg denna vackra ö o badade vid olika stränder varje dag. Sen vidare med båt till Sifnos och slutligen sista dagarna på Serifos, perfekt kombination för 2 veckor.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-14, 17:42
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Jag skulle rekommendera Milos och Folegandros, choran på F är verkligen som ett stort gemensamt vardagsrum!! (som Yanna skrev).
Milos måste ni testa vulcanic food på Palechora beach, den heta källan i strandkanten och den häftiga bastugrottan...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-14, 18:32
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Det blir bara svårare och svårare. Precis när vi har bestämt oss kommer nya frestelser!
Lite problem med båttider också, men det kanske kommer fler båttider senare i maj.
Går det någon stor färja till Milos eller Folegandros från Piraeus? Jag hittar bara snabba katamaraner. Många timmar på en katamaran gör mig tyvärr sjösjuk.
Nu lutar det nog åt inrikesflyg till Milos (för att slippa övernatta i Aten), vidare till Folegandros resten av tiden och sen tillbaka till Piraeus.
Vi har ju bara 11 dagar...
Serifos och Sifnos får vänta till sommaren 2011.
Tack allihop!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-20, 08:34
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Lite problem med båttider också, men det kanske kommer fler båttider senare i maj.
Går det någon stor färja till Milos eller Folegandros från Piraeus? Jag hittar bara snabba katamaraner. Många timmar på en katamaran gör mig tyvärr sjösjuk.
Till Milos kommer troligen Zante Ferries Adam Kurre att börja gå, det är en stor båt som går fint i vattnet men de är sena med tidtabellerna.
Aegean Speedlines som kör rutten är ju inga katamaraner, det är stora snabbåtar som går ganska bra i vattnet, tyvärr finns inte möjligheten att vara ute på dessa båtar.
Sedan finns NEL men där är det väl lite osäkert vilka båtar man kommer att använda. Förra året körde de med snabbåtar som de inte körde med full fart på grund av ekonomiska skäl, de går väldigt bra i vattnet och ska knappast alstra någon sjösjuka. Som det verkar nu så har man sålt en av de båtarna och köpt en traditionell färja i stället. Tiden får utvisa vad som händer.
Allt detta bara taget direkt ur minnet så vissa detaljer kan vara lite felaktiga.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-03-21, 16:16
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Det låter ju som om det finns flera alternativa båtar från Piraeus.
Flyget är ju prisvärt till Milos. Så vi får se...

Fördelen med flyg är ju att kunna sitta på en taverna vi stranden och äta middag redan första kvällen istället för att hänga i Piraeus.

Å andra sidan är det hög igenkänningsfaktor att svettas i Piraeus och trängas på båten första kvällen i Grekland. Det är en speciell känsla, jag älskar till exempel att höra den lilla fåniga melodien när Blue Star båtarna öppnar o stänger visiret. Då börjar äventyret!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-03-21, 20:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Det är en speciell känsla, jag älskar till exempel att höra den lilla fåniga melodien när Blue Star båtarna öppnar o stänger visiret. Då börjar äventyret!
Då kan du inte åka till Milos, Blue Star kör inte dit så du kommer aldrig att få höra den melodin

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-03-22, 17:55
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Nä jag veeeet. Inte i maj heller när jag ska till Paros för då flyger jag.
Men bara tanken på den där lilla melodien gör mig glad!
Det kommer alltid en ny sommar med nya resor så en vacker dag får jag höra den igen.

Dessutom har vi nu bokat inrikesflyg till Milos så det blir inte mycket båt alls.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-26, 10:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Berätta gärna om din resa och dagarna på Folegandros. Det är en av mina favoritöarna kanske den ö där jag trivts bäst av alla ställen jag besökt i Grekland. Chora på Folegandros är en plats jag gärna återvänder till både i tankarna och i verkligheten. Vackert, rofyllt, grekiskt och med den bästa tänkbara grekiska maten. Vackra hus och charmiga gränder, bilfritt och med en fantastisk utsikt. Vill gärna få lite nyheter från den lilla pärlan.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-26, 20:22
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Hej Eva!
Oj, nu måste jag tyvärr ju göra dig besviken .
Vi kom ju aldrig dit faktiskt, trots att det var den ön vi helst ville till.
Det var faktiskt flygtidernas fel och att jag blir så båtsjuk lätt samt att vi inte hade så lång tid på oss. Vi ville inte sova en natt i Piraeus osv.

Men jag vet ju att Folegandros finns kvar nästa sommar och att jag ska båtluffa i tre veckor då och att min man följer med mig.

Men jag har ju inget att berätta för dig... men nästa sommar så
Pyttan
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-26, 21:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Då har du något riktigt trevligt att se fram emot. Fast alla är ju inte lika förtjusta som jag i ön men den är populär hos många.


Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-14, 09:40
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Folegandros 27/6-7/7

Hej Eva!
Ja, det är nog den ön som har de varierade omdömena! En del blir jättebesvikna andra älskar ön. För mig har det nog stor betydelse när på året jag kommer dit. Precis som du tycker jag om när det är lite lugnare, oftast i alla fall. Jag har planerat att åka till Folegandros i många år i rad men av någon anledning har det inte blivit av ännu. Den har inte legat i min rutt liksom. Den ligger på något sätt mellan två rutter.
Men jag ska dit, nu får det nog bli 2012!
Mvh Sheila
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT