Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-06, 22:14
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: uppsala
Inlägg: 35
Standard Jag VILL ju inte vara otrogen men....Pigi har funderingar om Ponza i italien.

- ja alltså om någon frågade då när kärleken var ny och het....ännu efter sex år så skulle jag ha svarat "hell nooooo". Som inbiten Kretaälskare så kan jag svårligen hitta ett resmål som känns mer hemma när jag är borta!! MEN ikväll kollade jag in Tv-programmet "solens mat" och det var ett reportage från ön "Ponza" I Italiens arkepelag.......Jag tror att jag laddar för en liten "affär" faktiskt, jaa jag skäms och förstår att jag är en dålig Kalimera. MEN det är inte speciellt långsökt, jag både såg och kände klara drag mellan de båda öarna vad gäller både mat och mentalitet. Jag har nu terroriserat mannen och barnen och vi som nästan bestämt att inviga nya bilen (Chevrolet; suv) med en färd till Athen.....jag skulle tycka att en bröllopsdag med min älskade på Ponza (som är för litet för bil) låter som medicin för den grå vardagsslentrienen ......Är jag en dålig Kalimera ??? Näää jag har ju inte varit där ännu.

Senast redigerad av pigi den 2006-10-06 klockan 22:18.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-06, 22:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Jag har oxå sett "Solens mat" och är oerhört sugen på Italien. Speciellt småörna norr om Sicilien. Stromboli m fl. Det är som gjort för en öluff. Jag har varit på Sicilien en gg tidigare (Taormina) och jag har nog aldrig ätit så god mat (och så mycket) i hela mitt liv.

/Il NetLupo
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-07, 10:15
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Se upp. Chansen att bli besviken kan vara litet större i Italien än i Grekland. Gick på en mina på Sardinien. Vi valde kanske fel del av ön men. Har tidigare rest i tjänste i norra Italien och har många positiva minnen härifrån.
Chras
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-07, 11:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Italien är helt underbart! Klart du ska åka dit!
Men precis som i alla andra länder så finns det ställen av helt olika karaktär. Ju längre söderut, ju bättre, om du frågar mig

Elisabet - en gång inbiten Sicilienfarare (när jag tänker efter så är Sicilien faktiskt den enda ö jag har återvänt till flera gånger!)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-11, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Jag såg programmet och tänkte samma sak: DIT VILL JAG! Hade jag obegränsat med tid skulle jag åka, men det har jag inte så det blir Grekland som vanligt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-11, 11:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Hade jag obegränsat med tid skulle jag åka, men det har jag inte så det blir Grekland som vanligt.
..och jag säger: Hade jag obegränsat med PENGAR så skulle jag åka, men det har jag inte så det blir Grekland som vanligt.
Fast en nyårstur till Milano blir det ju förstås!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-13, 20:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Såg programmet igår igen om paret som hade flyttat från stan och bosatt sig på en ö, där de odlade egna grödor och framställde likör.

Det var ytterst nära att jag ringde mäklaren för att sälja huset...

Jag vill också leva som de gör!

/Kontorsslaven Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-13, 21:49
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Ja, visst var det häftigt! Jg fick lite "Karpathoskänslor", det likande lite landskapet, ensligheten... även om Karpa är ännu kargare... kände att jag också skulle vilja leva här och nu, sådär på riktigt. Följa årstiderna, njuta av naturen. Fy, det kändes i magen...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-13, 22:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Jag tittat alltid på "solens mat".Härligt program och så härliga vackra ställen
Vi har varit på Sicilien en gång (Taormina också ) Gillade det,men tyckte att det var lite jobbigt för att man visste så lite om maten.Visste inte vad man skulle beställa Pizzan här hemma är godare vad vi fick där

Men hade jag tid och pengar så skulle jag gärna åka till Italien igen

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-14, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Det finns en bok som handlar om ett amerikanskt par som köper och renoverar ett hus i Italien. Jag lånade den för några år sedan och det var en trevlig lättsmält läsupplevelse. Tror att titeln kanske är något i stil med under Toscanas sol (kan vara helt fel) För den som är intresserad av italiensk mat innehåller den otrolig härliga beskrivningar av maten och alla fina råvaror. Nästan det jag minns mest av boken. Alla som gillar en mustig, grekisk stifado
kan gärna laga en osso buco på kalvlägg och rött vin. Finns ett mycket bra recept i en lite äldra upplaga av Vår kokbok. I den senaste versionen är recpetet lite mesigare och med vitt istället för rött vin. Kosta gärna på ett kraftfullt rött vin så blir det underbar mat. Annan god italiensk mat för köttälskare är skivad lammstek med gremolata och örtkryddad tomatsås.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-10-20, 02:43
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Jag VILL ju inte vara otrogen men....

Sier som Lissi; hadde jeg ubegrenset med penger...bella Italia langt oftere. Langvarig kjærlighet som ikke ruster. Naturen er så vakker, luften, havet,ikke minst maten - smakfull! Tillaget på gasskomfyr, en fryd å være kokk. Store og små byer med spennende arkitektur og farger. Og så alle duftene da.
Malou som gjerne skulle sittett på terassen akkurat nå med sin kopp te, med geccoene i taket som selskap, nytt synet av den 'italienske' månen. Eller fått oppleve et heidundrende, skremmende tordenvær som lyser opp havet.

Senast redigerad av malou den 2006-10-20 klockan 03:01.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT